HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Min musikanläggning/ jaaaa inspelat högtalarna
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 23

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/15 :  22:37:12  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Då har strippningen av XTZ 80 Front black börjat
Högtalaren innehåller tre element per kanal, här ser vi två av dem som agerar som diskant och mellanregister/bas.
Mellan register lådan har en volym på 37liter och delningsfilterna med diskanten är på 12dB/12dB med en bandpasslåda för 8tummaren som sitter nertill och har sin port framtill.
Bandpass lådan behöver inte skäras av med något filter utan det gör den av sig själv.
Mellan reg lådan har en basport riktad bakåt rakt bakom elementet.
Jag måste tyvärr ladda batterierna till kameran så det kommer fler bilder och info när jag samlat lite stret i batterierna.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2007/02/15 22:56:04
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/16 :  15:31:07  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Då går upptäcktsfärden vidare.
Här har vi filteret på xzt80 som de skryter på XTZs hemsida innehåller kvalitetskomponenter. (12dB/12dB diskant mellan)
Det ända värdena jag kan se förutom motstånden som talar för sig själv är kondingarna/lytona som har värdena 6,8µf och 3,3µf och är av märket Yontex och är bi-polar
Det hela sitter på en biwiringterminal men det går inte att använda den till biwiring, för man har gjort en möjlighet att höjja eller sänka diskant nivån genom att flytta ett av bläcken och det motståndet sitter på undersidan av kortet.
Fortsättning följer.

Min anläggning

Edited by - levande on 2007/02/17 14:44:25
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/16 :  19:00:38  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Här kommer en bild på mellanregister upphängningen gummi eller konstgummi vet jag ej men gummi luktar det inte och det ser inte ut att vara skumplastgummi.
8tummaren skymtar i bakgrunden men inte så länge till

Min anläggning

Edited by - levande on 2007/02/16 19:03:12
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/16 :  19:41:16  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
hmm... tror verkligen XTZ att man inte behöver delningsfilter till bandpasslådor?????

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/16 :  23:15:32  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
XTZ skryter vidare.......
8tummaren i XTZ80 Skum plast upp hängning fast de skryter om gummi
Inte för att jag vet om det är sämmre men än då

Min anläggning

Edited by - levande on 2007/02/16 23:16:23
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/16 :  23:17:28  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply

Min anläggning
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/17 :  01:44:44  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Fortsättningen följer.
Enda dämpningen som var i XTZ80 lådan var denna som ligger på lådan och den satt i övre delen av lådan men är nu ihopviken till den densitet den borde ha varit inuti lådan

Min anläggning
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/17 :  09:17:52  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Skumplast är helt okej som upphägning, har den UV-skydd (kanske inte så nödvändigt inuti en låda) så håller det för "evigt". Ger andra möjligheter att styra elementets egenskaper än gummi. Troligen en bra lösning i det här fallet.

Men resten av "utviket" är skrämmande!

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/19 :  08:56:59  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Bra info kaffekoppen.
Jag han nu moddat färdigt och det blev en hel del, här kommer en lista:
*Dämpat mellaregister lådans tunna och dåligt stagade väggar med bitumengummi.

*Dämpat elementens plåtkorgar med bitumengummi.

*Tätat kabelgenogången mellan basdel och mellanreg lådan.

*Tätat alla elementen mot baffeln(fanns ingen tätning alls där original).

*Dämpat om lådan med dämpull/mera dämpull(det satt lite grann där för syns skull orginal)

*Tagit bort korssiktet i basporten som satt mitt i vägen för mellanregiser flödet samt filat bort en kraftig kantring som fanns där också.

*Bytt ut intärnkablaget mellan filter och element mot enkardelig massiv koppar(det satt flerkardelig elkabel där som ej hörde dit tyckte jag)

*En lite delikatess jag gjort är att man nu kan stänga av den eländiga 8tummaren med en strömbrytare som nu sitter på högtalarterminalen(se bild)
8tummaren bidrog bara med att försämra ljudet även med pluggar i portarna och därav snilleblixten en strömbrytare för att få bort de skitiga ljudet som inte bidrog med någon djupbas eller kvalite.

Här i den lite väl veka mellanväggen sitter 8tummaren i en bandpasslåda utan filtrering från högre toner och det hörs

Dämpade av lite eftersom det helt saknades, (här sitter det normalt en lucka förskruvad)

Här ser vi den ditmonterade välljudsströmbrytaren till höger i bild

Min anläggning

Edited by - levande on 2007/02/19 09:23:11
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/19 :  21:48:13  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Ja då kan man väll dra en slutsats då.
XTZ80 Front black låter bättre nu(utan basdel), mindre burkigt och med bättre presition i ljudbilden lite mera avslappnat och lättlyssnat.
Det blev mindre vibrationer i lådan men det finns lite kvar av dem och det som jag gillar minst är att det fortfarande finns vibrationer kvar på frontbaffeln kring diskantens nedre del på dess fronta och neråt på baffeln 20cm från diskanten och ner, det mest kritiska är ju baffeln och där skall det defenitivt bara vara elementen som vibrerar, baffeln hade nog behövat lite stagning för att bli godkänd.
Det som jag lyckades minst med var nog basdelen som fortfarande låter bedrövligt i gemförelse med resten, det kunde man enkelt konstatera nu när jag monterade dit en strömbrytare för/mot den.
Den dära 8tummaren skulle må bra av ett passivt elektriskt filter som tar bort de högre tonerna men jag tvivlar ändå att det skulle vara tilfredställande, jag hade kört den portat och filtrerad.

Jag glömde att berätta tidigare att högtalarterminalens banan anslutningar glappar och har för stora hål borrade, har kineserna större bananer eller har de fel på skutmottet?
Slutsats från min sida så ångrar jag att jag köpt detta högtalarpar för 800kr och lagt ut 140 + 170kr på moddet och ändå inte kan utnyttja vad jag betalade för.

Min anläggning

Edited by - levande on 2007/02/19 22:01:13
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/19 :  22:17:31  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Bandpasslåda där basen spelar rakt ut genom basreflexröret????!!!!!!!

Vilken skitkonstruktion!

Trodde åtminstone elementet spelade nedåt i lådan....alltså 90 grader mot basreflexröret...

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/19 :  22:31:50  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Ja man börjar ju fundera om de verkligen är konstuerade och designade in Sweden som det står på baksidan

Min anläggning
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8649 Posts

Posted - 2007/02/19 :  22:31:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Baselementet ser misstänkt lika ut som ett MGR.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/20 :  02:01:21  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Om du inte har nått emot att modda lite till... så plugga porten i fronten och sätt en ny NEDÅT. Tror inte högtalaren spelar sämre av att få komma upp 7cm och få mellanregistertonerna som kommer ur porten "dödade" mot golvet. Bastonerna kommer ju ut fint med golvstödet iom sina långa våglängder

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/21 :  23:03:48  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Kaffekoppen/
Jag spinner vidare, kanske jag kan skruva bort högtalarfoten som är det exlusivaste på högtalaren och borra hål för porten under till och sätta dit fötter så den kommer upp och kan släppa ut lite bas , Kaffekoppen kanske vet hur högt jag måste ha för att det skall funka.
Jag vill ju inte hissa upp den för högt för det verkar ju redan vara tillrekligt med fasfel mellan disaknt och 6,5tummaren, undra om de har fasvänt diskanten??

Min anläggning
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/21 :  23:41:05  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Testa med lite böcker i hörnen eller träklossar tills du känner att det funkar. Det finns en formel för det, men jag minns den inte nu.

Tippar på 5-5cm och det lär inte störa hur högtalaren arbetar med det textboksfiltret ;)

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/28 :  22:43:25  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
OK kaffekoppen det skall jag testa
Jag har under senare tid kosentrerat mig på att få till mellanregisteret och diskanten och jag tycker nu att det låter som jag kommit fram till slutpunkten, ärligt talat så låter det bättre än förväntat nu när jag har pillat lite på portningen och bytt ut mellanregister porten och därmed ökat diametern till 68mm som är markant större än orginal, porten är nu stämt till cirka 4Hz högre än orginal.
Jag upplever nu inte diskanten lika dominant som förr och det liksom harmonear mer med mellanregisteret.
Jag har nu övervägt att beställa hem bättre kondingar än de bipolära som sitter där nu, MKP mundorf är på väg 2st 3,3µF och 2st 6,8µF.
Jag tippar på att denna modd som jag gjort efter kondingarna också kommer att ändra min tidigare uppfattning om dessa moddade högtalare och då kommer jag inte ångra mitt begagnatköp som jag gjorde tidigare
Men redan nu med korta 1,7mm massiv hötalarkablar med dit tejpade portar och Aleph monoblocken så låter det som jag hade förväntat mig från börgan av dessa budget hötalare.(med basarna avknäppta)

Edited by - levande on 2007/03/01 09:53:20
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/03 :  00:24:21  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
OTL slutsteg på besök med ägaren Fuling samt Lord.
De tyckte att jag fått till XTZ burkarna bra, speciellt Lord som hade hört dem tidigare, hans komentar blev nu låter dom förr väsnades dom.
Jag får väll säga att jag inte tänker såga Fulings OTL som funkade mycket bra och spelade musik på ett bra sätt.

Min anläggning
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/16 :  21:05:04  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
För ovanlighetens skull så blir det inga bilder från min sida denna gång
Jag skall bara berätta läget.
Jag har lekt lite med avsämmningen och volymen på mina Golden Age byggsatser med Eton ER4 och C92TP basrna, har nu en volym på 45liter mot orginal 58liter och avsämmningen på 30,5Hz och det låter kanon med fin kontroll och nyanserat som jag inte tidigare har hört från dessa burkar möjligen när jag hade akustikreglerat rumm.
Jag har Elacarna i skrubben som väntar på att få internkablaget utbytt men innan dess skall jag även byta ut det i GA burkarna också, sedan skall de gå en match mellan dem och den som segrar blir kvar.
XTZ burkarna skall nu säljas färdigmoddade och snart klara(fattas kondingar).
Moddning av Andr´e slutsteget kommer också att ske med lite större kondingar på utgångsidan så den klarar av 4Ohm bättre.

Min anläggning
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/24 :  21:47:55  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Jag har nu lött in Mundorf kondingarna i XTZ burkarna och det blev faktiskt riktigt trevligt att lyssna på musik nu, mycket bra för den lilla slant som jag lagt ut på dessa billiga skräp burkar.
Jag kör just nu med Elac 208,2 högtalarna och en nyiskaffad intergrerad Tysk förstärkare.
Jag har laddat kamera minnet med några bilder på stärkaren men knaak servern verkar inte fungera så jag kompliterar sedan om de får igång den igen.

Min anläggning

Edited by - levande on 2007/03/24 21:49:39
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/27 :  21:25:49  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Enligt en släkting skall Behringer inte vara bra alls men den där stärken har jag också tittat lite på.
Vill gärna veta vad du tycker om den.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/27 :  22:07:07  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Som jag har väntat på undran om denna
Jag hade ingen förväntning på denna stärkare, men för att vara en kall klass AB så låter det enligt vad det borde göra, det vill säga kontoll och återhållsamt/kallt.
Den mekaniska stabiliteten är den som inponerar mest, stabil låda och tyst trafo.
Visst går det att förbättra denna intergrerade förstärkare men det känns lite meningslöst då själva grundkonstuktionen inte håller för HIFI(AB)
Det enda som jag skulle kunna klaga på för detta pris jag betalade bättre begaggnad (1300kr) är volumkontrollerna/rattarna är av plast, men det känns lite hårt att klanka ner på det för det priset.
Jag skaffade denna stärkare för att jag vill hålla nere temperaturen i rummet på sommaren och ev spara ström om det skulle behövas.
jag tycker det funkar helt OK med mina Elac 208,2 men saknar det lilla släppet i mellan och diskant registeret.

Min anläggning
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/30 :  22:37:11  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Men vad nu inga teflar2 kablar kvar på högtalarfilteret??
Nää de skall ersättas av vanlig EKK 1,7mm.

Min anläggning

Edited by - levande on 2007/03/30 22:52:14
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/04/02 :  21:01:23  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Håller Just på att trimmar mina åvan i bild högtalare.(Golden Age burkarna)
Jag har tagit upp för en ny portning på baffeln i stället för baktill och kommer att använda samma 68mm Aeroport.
Jag har även modefierat kammaren bakom AMT diskanten som nu skall få enbart en 5mm filt bakom sig och inte ett plaströr fyllt med ull bakom sig, det blir på det viset mindre volym bakom diskanten och det kommer göra att diskanten får mycket jämnare frek gång och självresonansen flyttas ner i dB.
Jag har också filat ur bakom basarna på baffeln för att de skall kunna andas mycket bättre än tidigare.
Samt byter som sagt tidigare ut internkablaget till massiv otvinnad koppar 1,7mm till+ och 1,7mm till-.

Min anläggning

Edited by - levande on 2007/04/02 21:02:56
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/04/06 :  22:24:21  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Här ligger de hungriga elementen och väntar på att få leverera välljud i en helt nytänkande låda.
Jag har nu satt för det gamla hålet och bakom banddiskanten sitter nu en 22mm spånskiva och 20mm bitumengummi och det blev stadigt och bra och sedan filtmatta på 6-7mm.
Jag har även skruvat dit basporten och det ända som saknas är lite extra dämpmaterial omkring basporten och ditlödning av internkablagetsamt pluggningen av det gamla basrörs upptagningen som jag sruvar dit en godtycklig skiva med tätning för att ev kunna använda den igen.
Glad påsk och ha det så bra ni kan era hifi lirare

Min anläggning
Go to Top of Page
Page: of 23 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000