Author |
Topic |
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/08/04 : 17:45:09
|
Ja vi får väll se, vid nästa test. första blind testet jag gjorde var det väldigt svårt att få ut någon skillnad....
När jag får hem denvern ska magic power gå en match mot vanlig ström sladd ala computer. |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/08/04 : 18:18:52
|
Tycker inte det är slöseri med pengar bara för man inte testar blint, hör man tydliga skillnader mellan kablar i öppet test kan det räcka med det. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/08/04 : 21:01:30
|
Ja, men om man inte hör några som helst skillnader i blindtest, är det inte slöseri med pengar då? Även om man "hörde" skillnad i öppet test. /Jonas |
|
|
thli
Member
248 Posts |
Posted - 2005/08/04 : 21:17:45
|
Lyssnar du ALLTID med ögonbindlar??. |
//Thomas
|
|
|
ART
Member
145 Posts |
Posted - 2005/08/04 : 21:58:58
|
Jag skulle (blindtestförespråkande strömsladdsskeptiker som jag är) vilja inflika att pengar spenderade på en angenäm upplevelse som jag ser det knappast är bortkastade. Oavsett om ljudet verkligen ändras eller ej. Tycker bara att man bör nalkas problemet huruvida verklig ljudskillnad föreligger med ... ööööh ... öppna ögon.
Jag tror också att jag börjar förstå vad som lockar i 'kabelträsket' -- det är ju en av stigarna som är tillgängliga i jakten på 'hifi-graalen', inte sant? |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/08/04 : 22:03:42
|
Måste inflika en grejj här ja skulle kunna köpa en fet ström kabel bara för utseendet, det är status att ha en fet strömmis juh , mina dumförklarade mig när jag beställde en, men när jag väll fick hem den så var det anant ljud i deras mun. De ville också ha bara för att de var så feta.... |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/08/04 : 22:25:38
|
Snoop...
M |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/08/04 : 23:03:28
|
Jag tycker som så att hör man först skillnad i öppet test sen ingen skillnad i blindtest får man fortsätta testa omväxlande öppet och blint tills man får fram om skillnader finns eller ej.
Jag tror att man till sist lär sig höra skillnaderna så pass bra att man kan peka ut rätt kabel även blint..och jag är strömsladdsförespråkare jag! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/08/04 : 23:33:29
|
quote: Lyssnar du ALLTID med ögonbindlar??.
Högtalare är givetvis svårt, men allt annat försöker jag testa blint. Givetvis sker det ju ett urval i affären när det gäller utseende/tester/omdömmen från forumiter osv, jag kan ju inte ta med allt hem och provlyssna. Men väl hemma så sker de flesta lyssningar växelvis öppet repektive blint. Konstigt? /Jonas |
|
|
thli
Member
248 Posts |
Posted - 2005/08/05 : 10:02:32
|
Jonas, hoppas du förstod att mitt inlägg var ett skämt! Tyckte bara att ditt inlägg kunde uppfattas som du hörde skillnad "öppet" och då var det inte bortkastade pengar eftersom det är så man oftast lyssnar så till vardags. |
//Thomas
|
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/08/05 : 12:33:48
|
Sorry thli, menade precis tvärt om Har alldeles för mycket erfarenhet vad hjärnan kan ställa till med och spenderat alldeles för många tiotusenlappar i "onödan". Bortkastade pengar visst, men det har i alla fall lärt mig att verifiera det mesta med blindlyssning växelvis med öppen, för att väga eventuella ljudförändringar kontra spenderade pengar. Man kan givetvis hävda att upplevd förbättring (placebo) alltid är en förbättring, oavsett om den finns där eller inte. Det är väl helt ok om "sockerpillerna" kostar 1 krona, men i den här branchen rör det sig om tusentals eller tiotusentals kronor. Det känner i alla fall inte jag för att spendera, utan att ha verifierat/testat riktigt ordentligt, och där ingår blindtest som ett instrument. /Jonas
|
|
|
thli
Member
248 Posts |
Posted - 2005/08/05 : 13:12:10
|
Kan nog erkänna att jag aldrig mentalt skulle klara att ha "lampsladdar" till högtalarna. Även OM (OBS!!) jag inte hörde ett dugg skillnad skulle det vara värt lite pengar att ha lite "snyggare" kablar.
Skulle nog få ångest av att titta på lampsladdarna medan jag lyssnade
OBS ovanstående är skrivet med ganska mycket ironi Men i princip är det nog sant. |
//Thomas
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/08/05 : 13:25:17
|
thli: Tro mig; Du hade hört stor skillnad (ej placebo!) mellan lampsladdarna och högtalarkablar av ordentlig kvalitet
Även i öppna tester tycker jag att det är mycket lätt att höra stora ljudförbättringar genom att byta en högtalarkabel av enklaste kvalitet mot en riktigt bra sådan. Men det är min åsikt...andra får gärna tycka annorlunda! |
|
Edited by - matte76 on 2005/08/05 13:26:59 |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/08/05 : 13:32:50
|
Gör blindtest mellan ekk och sr så får vi se |
|
|
|
thli
Member
248 Posts |
Posted - 2005/08/05 : 13:52:02
|
Jag menade inte att jag inte hör skillnad bara att jag inte skulle kunna leva med ekk:s utseende även om jag inte hört skillnad. Gjorde senast ett blindtest mellan Transparent och Nordost, där var det GRYM skillnad. |
//Thomas
|
Edited by - thli on 2005/08/05 13:59:36 |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/08/05 : 14:20:20
|
quote: Du hade hört stor skillnad (ej placebo!) mellan lampsladdarna och högtalarkablar av ordentlig kvalitet
Ja, högtalarkablar är det som påverkar mest, och är lättast att detektera i blindtest. Tror nog inte man pratar lampsladd kontra superduperkabel bland kabelskeptiker, utan en välbyggd kabel i tusenkronorsklassen mot kablar som är mångdubbelt dyrare. Likväl pratar man inte om de medskickade "lakritssnörena" till signalkabel som följer med vid köp, utan välbyggda, skärmade signalkablar. Kostar runt 1000-1500:- terminerade och klara om man inte gör dom själv.
quote: Jag menade inte att jag inte hör skillnad bara att jag inte skulle kunna leva med ekk:s utseende även om jag inte hört skillnad.
På med valfri kabelstrumpa i någon fräck färg, fram med krympslang, guldpläterade bananer/spadar och vips...... /Jonas |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2005/08/17 : 19:20:10
|
Finns Silver resolution i högre prisklasser också. Och isåfall var? |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2005/08/17 : 23:04:38
|
Hinken74: Silver Resolution är SignalCables finaste serie. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2005/08/17 : 23:07:46
|
Ok. Tack. Då får det väl bli att testa en sådan då.... |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 16:12:31
|
Topic:Silver Resolution , kan det vara nått ?? Det tycker jag nog..............
Har inte ägt en kabel som varit ny någon gång förräns nu. Trodde att det här med inspelning av kablar inte var något viktigt, blev snart ganska varse om annat. Fick hem mitt set med kablar och det lät inte speciellt njutningsfullt. Med efter 40-50 timmar då började det hända något, diskanten som jag upplevde som mest besvärande, tappade den vasshet som jag upplevde först. Upplevevelsen med de nya blev en rappare bas och större närvarokänsla i musiken. Samt mera detaljer som jag inte hört tidigare. Har nog inte spelat så mycket skivor på länge, både tackvare nya kablar och saknaden av skön musik under semestern.
En sak till bytte strömkabeln från slutsteget till Cd´n, det kan vara en orsak till att vassheten försvann. Har beställt en Signal Cable Silver Resolution Power till slutslteget. Får se vad det ger för påverkan på ljudet. Kanske inte fungerar i alla system men man måste ge dem tid.
|
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2005/09/22 : 13:37:26
|
Själv har jag upplevt det allra bäst att silver resolutionen på cd:n. Kul att det fungerar för dig figge.
|
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 07:35:56
|
Är inte helt övertygad att bara SCSR är rätt för mig, skall testa att kombinera SR med Kimber. Även om det är en bra och prisvärd kabelserie.
|
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2005/10/06 : 15:27:06
|
Är det några flera här på forumet som har denna kombination: Signal Cable Silver Resolution Power och MagicPower Digital Reference(AKA MagicPower Digital High Current, it is designed for your best digital components. 12 AWG High Purity Copper conductor, double shielding, and 100% Teflon Insulation)? Var har resp. kabel för bästa användningsområde? Till slutsteg eller CD´n?
|
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/10/06 : 22:47:32
|
Just den kombinationen har jag testat en gång i tiden. När jag hade mina fixar mixtrade jag fram och tillbaka med dessa. Men den HC:n jag hade var utrustad med lite finare kontakter än standard. Hur som helst vet jag knappt vad jag tycker i den uppsättningen jag hade då. Det slutade med att jag körde silver resolution på cd:n och HC på förstärkaren ena dagen för att sedan tycka att det var roligare tvärt om den andra. Min personliga reflektion är att HC kanske inte riktigt fick förstärkaren att ge sitt bästa och därför hindrades effekten från Silver res. på cd:n något medan Silver res. på förstärkaren gav förstärkaren det den behövde medan HC inte gjorde det trevliga Silvern gjorde på cd:n. Slutsatsen blev att jag ville prova en Magic power till förstärkaren och ha Silvern på cd:n men det blev aldrig av. Jag vet inte riktigt men jag tycker nog inte att HC:n var så intressant i min dåvarande anläggning. Hade jag haft kvar elektroniken hade jag köpt en silver och sparat till en till silver alternativt testat en magic och sett om den gett något roligare resultat. Det här säger ju ingenting och ger dig ingen vägledning. Du får helt enkelt testa själv. Det beror ju liksom på ditt övriga system också. Lycka till!
Ja just det. jag anser föresten att SR kan vara nått! |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2005/10/06 22:51:44 |
|
|
Mathis
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2005/11/13 : 08:32:02
|
Vurderer og kjøpe silver resolution signal kabel til cd-spiller og mellom for og effekt forsterker. Men er det en fare for at lydbildet kan helle mot det skarpe, diskanten for fremtredende? Anlegget består av: Denon 1500AE CD, ECi-3 som forforsterker, 2 stk EC AW 220 i biamp, høyttalere er Seas Odin. |
If you didn´t like Primus before, you probably still wont... |
|
|
Topic |
|