HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Silver Resolution , kan det vara nått ??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/31 :  15:50:03  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Matte76: "Art & Blue: Ni kanske borde köra tester själv mellan olika nätkablar i olika prisklasser för att se om ni hör skillnader i ljudkvalitet? Jag var också skeptisk till nätkablar tidigare men har nu hört med egna öron att de har viss betydelse, dock är skillnaden tydligare mellan olika högtalarkablar och signalkablar."

Been there, done that - och kunde inte höra någon som helst skillnad. Däremot är ju dyrare nätkablar ofta finare att titta på än de vanliga brödrostsladdarna. Så rent estetiskt så växer ju faktiskt upplevelsen!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/31 :  16:35:55  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
kunde inte höra någon som helst skillnad

Blue: Ok, många inkl jag själv har motsatta erfarenheter. Du skulle varit med hemma hos mig när vi testade olika förstärkare och även nätkablar, skillnaderna (läs förbättringarna) i ljudet var ganska stora.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/31 :  21:15:06  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
matte76: Sinnena är bedrägliga, ofta upplever vi utifrån våra förväntningar i mycket högre grad än vi tror. Även detta är ett ämnesområde (förutom teknik då, där jag är tjänapengarproffs ) som intresserar mig, så jag läste på lite. Jag inser att det kanske inte är något automatiskt plus i din värdering, men ickedestomindre...

Jag kan t.ex. ganska enkelt hitta tio personer som dagligen kommunicerar med älvor. De både hör och ser dem mycket, mycket tydligt.
Inför detta fenomen ställer jag mig, av skäl som jag hoppas är uppenbara, en aning avvaktande.
Om jag någon dag själv blir kontaktad av en älva kommer jag att fortsätta vara mycket avvaktande.
(Tyvärr har jag inte kommit på något sätt att blindtesta kommunikation med älvor... )

EDIT: Färre stavfel...

Edited by - ART on 2005/07/31 21:17:04
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/31 :  21:30:01  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
ART: De personer som säger sig kommunicera med älvor har kanske inte helt klart uppe på loftet... Så din liknelse tycker jag är ganska intetsägande.

Visst är sinnena bedrägliga, men när man tydligt hör en stor förbättring i ljudkvalite genom att byta nätkabel från en av den allra billigaste sorten till en mycket bättre så hör man detta helt enkelt...en annan sak vore om skillnaderna vore små eller obefintliga, men det var de INTE när vi testade hemma hos mig.

Att fyra personer inbillar sig att de hör förbättringar som inte finns anser jag vara mycket långsökt och att man undervärderar människans hörsel och hörselintryck. Och kanske tom deras intelligens?

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/07/31 21:36:32
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/31 :  22:45:17  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
Njä, faktiskt har jag mindre på fötterna rent teoretiskt när jag hävdar att kommunikation med älvor är synnerligen osannolikt än när jag hävdar att en strömsladds inverkan på ljudet från en modern ljudanläggning borde vara ohörbar.

Men jag anser nog att det är mycket sundare att sätta sin tro till sladdarna.
Såpass att det blindtest som håller på att anordnas i en annan tråd är mycket spännande. Varför skulle jag inte önska att de dyra och mycket vackra strömsladdarna fungerade? Då skulle jag ju med trovärdigheten i behåll kunna skaffa mig en hög...

Antalet personer som hör att ljudet blir bättre av en bättre nätkabel, givet att de vet (och som du uttrycker dig så antar jag att de verkligen är övertygade om att den är bättre) att den är bättre spelar inte in alls. Inte heller deras intelligens spelar in (jag har visserligen läst hypoteser om att mer intelligenta människor lättare skulle kunna styra sin varseblivning mot förväntade resultat, men inte sett några som helst gångbara bevis för detta ... även om jag vill hålla med om att det nog inte är helt uteslutet att det stämmer).

Men, med lite tur så har vi ju mycket snart lite data att gå på. I bästa fall kan vi sedan lägga ned denna diskussion för gott (och jag börja labba med DIY-strömsladdar, vilket lockar en hel del).
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/07/31 :  23:21:53  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Jag köpte 1980 ett högtalarkablage från Supra 1980 och hörde en positiv förbättring. Har tro på kablage sedan dess. En del sladdar låter bättre och en del sämre hemma hos mig.
Vad det beror på rent tekniskt vet jag inte, är obeskrivligt obegåvad på den fronten.
En sak det kan bero på är att alla hifi komponenter färgar mer eller mindre. Kablage blir tonkontroller mao. Jag målar mitt ljud så det passar mitt rum och mina öron.
Skulle det vara så att sladdarna inte gjorde positiva förbättringar hos oss konsumenter, hur kan då "dyrsnörena" finnas kvar?
Skulle vi hifi freaks vara blåsta av kabel branchen?
Och skulle vi ha gått på denna blåsning i 25-30 år?

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/31 :  23:26:05  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Och om det nu inte skulle vara någon skillnad, ska vi då betala 10000 tals kronor bara för skojs skull, nej den ekvationen går inte ihop. Vi kan väll säg aså här , och det är sagt 100 ggr tidigare, att hör man inte skillnad så ska man vara glad för då kan man köpa billigast möjliga kablarna.....

Och hur skulle det vara om man vid mätning inte påvisar någon skillnad men man hör skillnad ändå, hur ställer ni er till det?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/07/31 23:26:55
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/01 :  01:48:52  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Jag, och så vitt jag förstår även ART, talar nu endast om nätkablar, inte om signal- eller högtalarkablar. Det finns en viktig skillnad här. När det gäller signal- och högtalarkablar finns det tekniska förklaringar till att olika konstruktioner kan påverka ljudet på olika sätt. Några sådana förklaringar existerar, såvitt jag vet, inte när det gäller nätkablar. Ni som kan komma med en teknisk förklaring till hur olika nätkablar skulle kunna ge hörbara förändringar på ljudet får gärna förklara, vore spännande!

matte76: "Att fyra personer inbillar sig att de hör förbättringar som inte finns anser jag vara mycket långsökt och att man undervärderar människans hörsel och hörselintryck. Och kanske tom deras intelligens?"

Nej då, som ART är inne på. Det behöver absolut inte betyda att man vare sig är döv eller dum. Ett exempel: Du har bjudit hem fyra vänner för vinprovning. Först bjuder du på ett rött vin och säger "detta är ett rätt halvtaskigt vin" och därefter bjuder du på exakt samma vin (fast ur en annan flaska) och säger "detta är en 500-spännare från 1995, mina herrar", så är följande scenario ganska sannolikt skulle jag vilja påstå: Alla tycker det "dyrare" vinet smakar bättre. Det KAN mycket väl vara så att någon skulle säga "men dom smakar ju likadant", men så kanske också hade blivit fallet om ni hade någon annan med er vid er lyssning, eller hur?

Är du med?

: )

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/01 :  02:00:52  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Snoop: "Och om det nu inte skulle vara någon skillnad, ska vi då betala 10000 tals kronor bara för skojs skull, nej den ekvationen går inte ihop."

Min ståndpunkt gäller NÄTkablar och är sammanfattnigsvis: 1. JAG har hittills inte lyckats höra skillnad. 2. Det finns så vitt jag vet inga tekniska förklaringar till hur nätkablar skulle kunna "låta" olika. 3. Det finns så vitt jag vet heller ingen bevisning på att det i blindtest går att höra skilland mellan olika nätkablar.

Okej... och 10000-talskronor för skojs skull... Jo det finns väl iofs folk som lägger 10000 spänn bara på en nätkabel, men å andra sidan finns det ju också dom som lägger motsvarande pengar på, säg en specialdesignad penna av coolaste märke. Pennan ser onekligen speciell ut, men man kan nog svårligen påstå att priskskillnanden motiveras av att den är bättre att skriva med, eller hur?

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/08/01 :  10:31:35  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
jag lägger ner min medverkan i denna tråd nu, jag anser att man hör skillnad så är det väll bra även fast det inte är tekniskt bevisat. Måste allt vara tekniskt bevisat för att det ska vara någon skillnad? Nej jag tycker inte det...

Detta är min stånd punkt och den håller jag fast vid....

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/01 :  16:02:54  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Blue: Jag hänger med vad ni menar, men tycker inte man ska undervärdera den enskilde individens förmåga att själv bedöma efter sina sinnen som Art och du verkar göra...

Håller med dig Snoop...och jag anser att det inte är svårt att höra skillnad på olika nätkablar, åtminstone inte mellan den billigaste sorten och betydligt bättre kablar. Men bevisa vad jag hör, det kan jag inte men tycker mig inte behöva det heller. I trust my ears! And I am and wasn´t alone...

Edited by - matte76 on 2005/08/01 17:11:16
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/03 :  23:49:37  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Blue: Jag har också länge varit skeptisk till nätkablage..
Senaste året så har jag svängt i mina tankar, jag fnyser inte längre åt "bättre" nätkablar.

Du är välkommen hem till mig, jag kan växla SignalCables "Digital HC" mellan DVD och försteg och du kommer inte tro dina öron.

Digital HC passar inte alls i min DVD, för mycket bas, röster får mindre timbre..Och sen så åker en 2.5 kvadrats Ölflex in, och himmlen öppnar sig! Det roliga är att mitt försteg inte passar med Ölflex utan vill bli matad med Digital HC..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/03 :  23:54:49  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
OCH, varför måste det finnas en "teknisk förklaring" till allt?
Mina öron ljuger inte, och om dom gör det så får jag väl leva i min placebo-värld, för den låter bättre.

Ungefär som förklara varför min Denver låter avsevärt renare och med fokuserad med 3 st upp och nervända spikes, finns det någon teknisk förklaring på det? Spikesen gör bäst nytta om dom får kampera mot mitten av spelaren, drar jag ut dom så får jag en annan ljudbild..Placebo?

Edited by - Muse on 2005/08/03 23:57:11
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/04 :  00:00:05  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
MUSE..

En dos av plasebo BÖR o SKA man ha varje dag ju... För VARJE gång dvd´n lirar en låt så sjunger jag glatt med o TROR jag är stjärnan ju.....DET är PLACEBO då den är som bäst....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/04 :  00:48:23  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Haha, ja hela du är ju placebo kompis!

Vatten-kammad med Aqua-Vera på kinden och med fin-västen på, står mayro med dotterns hopp-rep som mic och sjunger -"It´s a slow.. sad.. Spanish song..I know the words.. but I sing them wrong.."Vilken syn!

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/04 :  13:37:57  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Man ska ju tro(plasebo) på det man gör ju

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/08/04 :  14:12:24  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Matte76:
quote:
I trust my ears!

Men det är ju det du inte gör. Så länge man inte blintestar litar man ju inte på sina ögon utan låter ögonen vara med och bestämma hur det låter också.

Dubbelmoral?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/04 :  14:32:44  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Dubbelmoral?

Nej! Jag litar på mina öron MEN möjligheten finns ju att jag till viss del hör det jag "vill" höra, därför ska även jag göra ett blindtest inom kort.

Edited by - matte76 on 2005/08/04 14:33:32
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/08/04 :  14:35:53  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Kul! Rapportera vad du kommer fram till!

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/04 :  14:44:56  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Jajamen, jag återkommer längre fram med blindtestets upplägg och dess resultat.

Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/08/04 :  15:16:07  Show Profile Send thli a Private Message  Reply
Jag förstår vad ni menar när ni säger att om man vill att den dyra kabeln skall låta bättre än den billiga så kanske man luras att tycka just det vid en "öppen" lyssning.Men om man testar 2 olika kablar för samma pris "öppet" och klart gillar den ena bättre, då kan man knappast skylla på plasebo? Man vill ju ha båda men tar bara den som låter bäst, i detta fall borde "öppna" tester funka lika bra som blind tester, eller??

//Thomas
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/04 :  15:23:11  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
i detta fall borde "öppna" tester funka lika bra som blind tester, eller

Ja, det kan man ju tycka.

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/04 :  15:35:39  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
quote:
i detta fall borde "öppna" tester funka lika bra som blind tester, eller??

Ja, om man kan räkna bort vad kompisar/forumiter/tester/butiker/tidningar osv ger oss för intryck/förväntningar omedvetet.
/Jonas
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/08/04 :  17:18:25  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Spelar det någon roll så länge personen i fråga som köpt kabel isner att han hör skillnad, då är det väll bara bra. Blindtest eller öppet test vilket som, så länge man själv anser sig höra skillnad, till det bättre eller till det sämre.....

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/04 :  17:29:37  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Visst Snoop, det är dina pengar
/Jonas
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000