HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Silver Resolution , kan det vara nått ??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/30 :  14:32:03  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
Eftersom ni andra verkar vara rörande överrens så svarar jag (bara) på det mest innehållsrika inlägget. Hoppas det är OK.
Ska dessutom försöka hålla mig någotsånär på mattan. Det är nämligen inte döda tråden jag vill, bara tillföra lite perspektiv.

quote:

Jo ART... ÄR ditt intresse att skapa dig kunskaper om kablar vetenskapligt eller att lära dig hur man KAN använda kablarna såsom ljudförbättrare? Detta är en fråga som är lite avgörande faktiskt...

För vad jag eller andra än skulle skriva så står du LÅNT ifrån redan i din start i tråden...

Ingen blir gladare än jag om någon kan lägga fram vetenskapliga bevis för hur strömsladdarna förändrar ljudet. Att kablar i signalvägen kan påverka ljudet klart hörbart har jag inte ifrågasatt. Bara strömsladdarna.
Men från mitt perspektiv måste de två saker du satt 'eller' mellan vara samma. Statistiska undersökningar (korrekta dito) är också vetenskap.

Återigen. Om någon som hör skillnaderna kan påvisa detta vid blindtest så är vi i mål. Är det verkligen så orimligt?

quote:

Samt som i alla fall JAG ser det inte direkt nyfiken vilja att DELTA. Snarare endast igen för tiotusende gången tala om för oss som gillar att trixa med kablar vi har fel...

Problemet här är att jag inte är den som hör skillnaderna vi pratar om, alltså kan jag inte heller genomföra blindtest med någon som helst signifikans.
Inte heller vill jag säga att ni har fel, bara att om ni inte kan leda i bevis (hur har jag redan föreslagit) eller troliggöra era rasultat så är de inte användbara. Vilket är synd. Alltså INTE att resultat inte föreligger utan att man inte kan veta om resultat föreligger. Det är stor skillnad.

I brist på detta kan jag bara konstatera att de kunskaper jag har om hur elektronisk utrustning är konstruerad och de teorier (inte gissningar, [I]teorier[|I]!) om hur världen sitter ihop så är det högst osannolikt att skillnaderna i vad ni hör motsvaras av skillnader i ljudet från anläggningen.

quote:

Så ART. Vilken "agenda" har du av dom möjliga.. Detta kan du kort besvara så kanske vi till o med slipper en inledande rätt trist debatt. VI VET NÄMLIGEN REDAN VI HAR FEL.. Detta har teknikisar talat om redan sååå många ggr så du är endast den tiotusenförsta om ens det räcker..

Jag säger som sagt inte att ni har fel. Jag säger:

"Snälla, visa på något för mig och resten av världen godtagbart sätt att ni har rätt!"

Gör ni det så slipper vi sedan för alltid (nåja...) denna debatt.

quote:

Så med detta såsom utgångsläga vill jag göra veta. O varför JAG frågar ä'r eftersom JAG vart quotad rätt maffigt....

Like that Faktiskt... Bevisar orden sitter i alla fall. Bättre en kass reaktion än en utebliven.. Och nu deltar du ju i att ytterligare ge oss kabelfreak tillfälle att få ut mera läsande. som gör flera skeptiker provar o upptäcker vi hade rätt.. Kablar fungerar....

Låt oss hoppas att kabeln fungerar. Utan ström blir det ju tyst...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/30 :  14:39:51  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Jag har visserligen inga vetenskapliga bevis så kanske inbillade jag mig, men när Per100 och ulfsan samt en tredje hifi-nörd till, ej med på forumet, var hemma hos mig körde vi samma låtar först med mina "no name"-nätkablar (två st) och sen med två st Silver Resolution. Och i mina öron samt i de öronen tillhörande testets övriga tre blev ljudet klart förbättrat med Silver Resolution nätkablarna. Skillnaden var ganska stor, inte som "natt och dag" men ändå.

Testet var iofs inte blint men ändå...skillnaden var enligt oss fyra som deltog ganska stor till SR:s fördel. Nu är iofs inte de nätkablarna man får med när man köper cd-spelare etc speciellt bra, men sämre än en kabel för 28 kr är de nog inte..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/30 :  14:46:03  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Kom igen nu för f-n !

Om det är en massa OT i tråden bryr jag mig inte så mycket om. Men jag bad om 1 enkel lite sak.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Gör inte det här till en typisk kabeltråd om huruvida det verkligen gör skillnad etc etc för då låses tråden o det vill jag helst inte
--------------------------------------------------------------------------------

Så håll det inom ramarna nu grabbar. Vill ni ha en diskution om kablar o dess inverkan så får ni starta en egen tråd för nått sånt vill jag Inte ha här.

Johan_björklund>
Som jag ser det så debatteras bara vissa SR-användares sätt att gå till väga. Dvs, "man måste köpa hela koncepten, 1-2 signalkablar räcker inte"

Och personligen så undrar jag själv vilket mirakel man skulle behöva dra till med för att få min egna Signal cable-analogkabel att låta bra

quote:
Och nu deltar du ju i att ytterligare ge oss kabelfreak tillfälle att få ut mera läsande. som gör flera skeptiker provar o upptäcker vi hade rätt.. Kablar fungerar....

Mayro>
Du tror inte att detta kabel-flummande även har en motsatt reaktion?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/07/30 :  14:59:45  Show Profile Send steffo74 a Private Message  Reply
Usrsäkta mig ART men jag vet inte om jag riktigt är med, men du menar att du inte hör skillnad på en nätkabel jämfört med en annan nätkabel, eller? Du vill ha veteskapliga bevis för att det låter annorlunda, varför?
Räcker det inte med att det kanske låter bättre i din anläggning?
Det tar tid innan man vet vad man skall lyssna efter, om man nu skall det.
Du säger att världen skall visa dig att vi som vet att det är skillnad skall visa dig det.
Har alla du känner vanliga medföljande nätsladdar till elektronik?

Man kan inte med skrivna ord "bevisa" ljudet bara berätta!! Du får allt LYSSNA på en anläggning med olika nätkablar.

Vilken debatt är det vi slipper? Det kommer alltid att finnas folk som inte hör skillnad så debatten lär finnas för evigt så låt oss som hör skillnad lyssna på detta och grattis till dig i så fall som aldrig behöver köpa nätkablar.

Jag kan inte säga att jag alltid vet vilket som låter bäst direkt men att där är skillnad märker man. Vad man trivs bäst med brukar ta nån vecka.

I denna tråd är det SR som debatteras jämfört med andra och jag har själv hört vad som kan hända.
SR var för det priset en angenäm upplevelse trots att detta pris är dyrt för mig. Att det sen inte funkar i alla anläggningar kan bero tycker jag.
Gillar man inte något man köpt finns det ju ofta öppet köp så ingen skada skedd utan en upplevelse rikare bara.

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly

Edited by - steffo74 on 2005/07/30 15:04:12
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/30 :  15:17:42  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Jag tycker det inte spelar någon roll om det blir en bevisad förbättring eller inte. Tycker JAG som lyssnare att det blir en ljudförbättring, placebo eller inte, så är jag nöjd och glad med det.

Jag pluggar till civilingenjör och läst en del elektro och rent teoretiskt borde det ju inte ge någon skillnad, men jag har blivit överbevisad när jag själv fått vara med på blindtester.

Om nu ART tycker att det inte finns några skillnader så är väl det bra för honom då, men jag måste säga att jag blir förvånad om skillnader inte uppfattats.

Nä, nu skall jag ut och på yran igen!

PARTY ON!!

/Knox

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/30 :  15:47:54  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
ART: Jag måste ge dig lite stöd här då jag i princip delar ditt synsätt. Dessutom är det du skriver mycket välskrivet och logiskt framlagt.

Mina egna erfarenheter säger att jag personligen oftast har svårt att höra skillnader på högtalarkablar. Signalkablar är ännu svårare och nätkablar är för mig fullständigt omöjligt, dvs dom gånger jag varit med och testat nätkablar har jag inte kunnat höra någon som helst skillnad.

Och som ART är inne på. Det existerar inte en enda teknisk förklaring till hur nätkablar skulle kunna göra någon som helst skillnad på ljudkvalitén (så länge dom fungerar, och inte avbryter strömmen då alltså...). Det finns mig veterligen inte heller ett enda test som statistiskt kan påvisa att någon överhuvudtaget kan höra skillnader mellan olika nätkablar.

Även den mest hängivna kabelfetischisten måste väl inse att det kanske finns någon liten poäng i att det ligger till på det här sättet?

Sedan, för min del, får ni i kabelgänget, Mayro mfl (alltid lika skön och entusiastisk), hemskt gärna hålla på mer ert kabeltrixande och tycka att det gör fantastiska skillnader på ljudåtergivningen. Det har jag verkligen inget emot, ska poängteras! Om det inte vore för mothuggen på ART här, hade jag nog hållt mig tyst i den här tråden.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/30 :  16:23:43  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Blue.

Som du o andra säkert sett så inbjuder jag ALLA oavsett sysnsätt till mitt hem för en trevlig kväll. weekend osv. Där man kan VISA vad man talar om. I vissa fall då resan INTE kostar så mycket så mina barn sedan inte får mat så ker jag till folk...

Och har så gjort i åratal.. vi talar femton år varvid tio aktivt ...

Jag har inte ännu "förlorat" en enda sådan visning. Samt inte ens den mest skeptiska har lämnats med denna skeptiska syn EFTERÅT...

Anser du o andra att JAG med dyuliga resultat skall säga jag har fel? Att jag inte VET vad jag talar om??

DETTA är mera en fråga som JAG kommer fram till....

Jag hade köpt synsätt av annan karktär OM jag i alla fall någonsin fått fel.. Men att under såå många år.. Så många mils resande o tid osv inte en enda gång fått felresultat...

Det har hänt att saker INTE stämmt vid första försök osv då det saknas saker osv...

Jag anser det blir LITE svårt att föra en debatt där så lång tid med kablars egenskaper o så ska sopas bort såsom rent nonsens...

Jag antar vilken utmaning som helst där MINA ord testas... VILKEN som helts.

MEN jag arbetar på MITT sätt med hur man sätter ihp sakerna självklart....

Detta har noll med Sr kablarna att göra det jag nu säger. Jag kan ta vilken kabel som helst tror jag...Och ändå påvisa det jag säger mig kunna påvisa..

Kanske går det ÄVEN med en vanlig ekk kabel.. Tyvärr har jag inga så jag kan testa. Och jag önskar jag hade..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/30 :  16:59:32  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
En poäng som strömsladdsskilnadsförespråkarna (tydligt illustrerat inte minst i steffo74's inlägg ovan) är vad jag efterfrågar och vilken guldsits de har i sammanhanget.

Låt oss börja med guldsitsen. Precis som Blue säger finns det mig veterligen inget genomfört test som statistiskt visar att någon faktiskt kan höra skillnader på olika strömsladdar.
Vilket jag (och säkert många fler) tycker väger in mot att de skulle gå att höra. Men det är inget bevis!

Ett (väl utfört!) blindtest skulle kunna statistiskt säkerställa att det går att höra en strömsladd i minst en anläggning.
Däremot är det omöjligt att med motsvarande test påvisa att det inte går att höra skillnad!

Ingen anledning att sky dessa om man är strömsladdsfrälst, alltså. Tvärtom.

Så steffo74, jag vill inte att någon ska berätta om ljudskillnaderna för mig, jag önskar mig någotsånär gångbara statistiska resultat som påvisar att ljudet faktiskt påverkas av strömsladden.

Det räcker om världens bästa gyllenöra med planetens bästa (eller mest lättpåverkade?) utrustning lyckas påvisa detta i ett blindtest en enda gång. Sedan kan ingen längre hävda att det inte går att höra (däremot får man nog kallt räkna med att testmetodiken kommer att granskas i detalj, därav allt mitt tjat om bra blindtester -- ett exempel på motsatsen är när den som vet vilken kabel som sitter i är väl synlig för dem som lyssnar, kroppsspråk och mimik är lättare att tyda än t.om. ganska stora ljudskillnader vilket är ett mycket vanligt fel vid slarviga blindtester... ).

Tills dess att ett slikt kommer i dagen så kommer jag att (fortsätta) anse att det folk pysslar med med sina strömsladdar visserligen är upplevelseoptimering, men knappast ljudförändring.

Sist av allt. Anledingen att jag överhuvudtaget tog till orda i denna tråd (trots att jag vet att det är dumt att brottas med en TOY) är att det tvärsäkra språket i vissa inlägg (mycket VETANDE och ENORMA SKILLNADER, mumbojumbo och ordflöde, men ingen substans alls) fick mig att känna att jag kunde bidra lite. Hur? Enkelt. Jag riktar mig egentligen inte till er som skriver i denna tråd.

Nejdå. Visserligen skulle jag (som jag sagt) gärna se ett blindtest som påvisar att jag har fel. Men vad jag hoppas är att jag genom att ge lite uppslag till kritiskt tänkande kanske kan få någon av dem som bara läser tråden att inte göda tillverkare av dyra kablar...
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/30 :  17:04:48  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
Mayro skrev
quote:
Jag antar vilken utmaning som helst där MINA ord testas... VILKEN som helts.

Fantanstiskt! Gör en blindtest!
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/07/30 :  17:27:10  Show Profile Send vincent a Private Message  Reply
Är jag trög? Det måste jag vara, för jag fattar inte resonemanget.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/30 :  17:34:31  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Vincent

Du är nog inte ensam min vän. Men jag TROR ART menar att vi är inte kan nåt o han smart o kunnig osv på nåt sätt.

Och att han förespråkar vetenskapens testmetoder.. Mig veterligen brukar vetenskapen till o från skriva dom upplever saker dom INTE kan förklara.. Samt att vetenskapen har nyfikenheten att PROVA nya saker ÄVEN om man är skeptisk INNAN dom säger saker INTE är si eller så...

Men men Vincent. Du var skeptisk som sjutton... Och har ju till o med en megatråd i ärendet... leta fram den o länka till den så kan ART läsa själv.....

Fast klart.. Du såg ju när jag bytte ut dina kablar ju.. IOFS så tror jag man av 100 försök blint utan tvekan skulle få 100 rätt i jämförelse då vi bytte hos dig...... Men men...vad TROR du Vincent

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/07/30 :  17:40:43  Show Profile Send vincent a Private Message  Reply
Jag tror inget längre, jag Vet. Jag har fått det bevisat. Sen att jag inte fått ett papper på det är en annan sak, jag hörde, jag litar på mina öron.
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/30 :  19:29:28  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
Mayro... Varför förolämpa mig? Tryter argumenten? Eller förstår du faktiskt inte vad jag skriver?

Jag tycker inte det är så svårt. När, som du skriver, vetenskapen stöter på något som inte är förklarat så brukar hypoteser formuleras och testas.

I detta fall är det enkelt. Hypotesen är att byte av strömsladd i en ljudanläggning kan ge tydligt hörbara resultat. Vi har tur, ty detta är enkelt att testa.

Tyvärr verkar du och dina likar, ehru ytterligt säkra på er sak märkligt ovilliga att utföra detta test. Vilket man onekligen kan finna lite ... kuriöst?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/30 :  19:57:28  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Mayro... Varför förolämpa mig? Tryter argumenten? Eller förstår du faktiskt inte vad jag skriver

Absolut inte.
Men då du ändock utan minsta öppenhet ifrågasätter våra ord o kunskaper med att efterfråga BEVIS för det ena efter det andra så anser jag mig ha rätten att ifrågasätta DINA sy´ften ens med att skriva här samt även på annan plats..

FÖR OM du hade läst på ordentligt så hade du redan funnit dina frågande samt påståenden osv redan debaterade såå många ggr så du får förlåta man bara inte ens ORKAR en gång till..

Hoppas du förstår..

Sedan använder du ett sätt att skriva som är SVÅRT att se såsom "vänligt" debaterande.. Det "känns" som en elefant klev rakt in o frågade o sa saker för absolut första gången i historien...

OM du har verkligt intresse så står jag till förfogande med mitt hem o sällskap för dig en weekend med trevligt umgänge o kul debatter. Med MEDFÖLJANDE även provande osv..

Delen du efterfrågar om BLINDTESTER går inte att göra. Jag har skrivit detta såååå rasande många ggr redan så jag har inte ork o lust mera...

Men som jag säger. DU eller alla som har intresse för att i trevligt gemytlig samvaro umgås o testa teorier så är jag det första som ställer upp..

ÄVEN för blindtester inom den begränsade nivå dom KAN utmynna i resultat som ger nåt...

sådant ger endast svar i just den uppsättning samt tillfälle fixerat. Inget annat..

Ändrar jag en enda sak i en enda apparat så förändras ljudliga resultatet direkt.

Delen om saker av kass kvalitet i sin konstruktion tar jag lätt på. För ALLA elektriksa apparater reagerar på tex olika konstruktioner av nätsladdar OAVSETT om dom så mäter enligt en sk reed book av perfektion. '
DÄRFÖR ART blir mina svar o inlägg giftiga mot dig..

Detta kan du själv enkelt förändra genom att INTE klampa på som du gör...
Som Rannagarden påvisade så har vi i LÅNG tid varit förskonade med debatter av detta slaget. HOppas du har förmågan att börja om LITE mer försiktigt o inte så otroligt "storortad"

För sanningen är till 100 % på så sätt att varken jag eller någon annan varken KAN eller troligen har lust att omvända dig via texter på ett forum. För det är en omöjlighet att göra. Så inser du poängen här så kansk en mer nyanserad debatt om ditt o datt kan uppnås inom ALLA områden där vi ändå har olika synsätt...

Hoppas messet går fram. För just nu är du rätt ensam om att ha denna "ton" här på ALLA trådar på hela forumet.

Och vi oliktänkande mot varann har haft en humorstil mot varann med värme o tolerans dom sista månaderna.

Och det har faktiskt varit väldigt trevliga saker som kunnat debaterats genom detta sätt mot varann...ÄVEN om vi till o från "rykt ihop"

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/30 :  20:16:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ja hopp... Från en sak till en annan...

Vad tycker ni som testat låter bäst:

SilverRes. med Koppar BulletPlugs
- eller -
SilverRes. med Silver BulletPlugs

?

Med koaxen så föll kompisen stenhårt för SilverPluggen. Emedan jag nog tycker KopparPluggen är "smidigare"?

Mer som provat och har åsikt om detta?

M
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/30 :  21:40:46  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
Ok Mayro. Jag vet inte hur du resonerar, faktiskt.

Jag ifrågasätter din (och andras, men ärligt talat mest din) testmetodik. Som svar ger du dig på mig som person. Nu mer än en gång, så det lär knappast vara av misstag.

Jag har nu tre val. Antingen svarar jag med samma mynt, och så är cirkusen igång och bekvämt nog för dig så kommer sakfrågan i skymundan. Eller så fortsätter jag debattera sakligt (och som jag ser på saken vänligt) och får ovett som svar. Eller...

Tja, ha det så kul i sandlådan. Glöm inte att PMa mig om du någon gång bestämmer dig för att faktiskt undersöka hur väl dina hypoteser håller. Jag har husrsomhelst gjort vad nytta jag kan i denna tråd redan.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/30 :  22:27:36  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Hmm Jag håller på med en bildtråd som tar tid osv. Så tyvärr kan jag inte "bemöta" allt här också. Är inte så snabb med tangenterna ..

Men ART. Ledsen om du får det till att jag är otrevlig mot dig...Det är inte meningen så. Men ibland kan två inte bara förstå varann ena gången. Så däför får vi väl som du säger lägga det åt sidan helt enkelt.

Sedan finns ändå ett faktum som jag står för. Jag har noll intresse att omvända varken dig eller någon annan skeptiker via massa inlägg o pm o mail. Detta då sådant inte helt enkelt går. O främst då jag totalt faktiskt inte ens har intresse för att utföra detta under av teknik i skrivandets konst...

För mina begränsningar i skrivande är aldeles för stora för att ens förklara för dig eller annan person ens OM ni vill ha info osv. OCH om man är totalt nej.. ja då finns ju inte ens skäl till det...

Lev i stället lyckligt med det DU tror o vet är rätt... JAG finner inte nöje i att OM du startar en tråd om att kablar INTE gör något en komentera i din tråd i så fall..

Jag har ju ändå inget att tillföra till din tråd där läget är NEJ...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/30 :  23:55:32  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
Mayro -- sista ord från mig här då. Nejdå, jag är inte sur eller ledsen i ögat. Det är synd att jag inte når fram till dig (eller de andra kabeltweakarna i tråden) med mina argument, men eftersom jag inte gör det och det verkar bli allt svårare att skilja på sak och person här så kan vidare diskussion bara gå ... utför. Inget jag finner nöje i, och knappast du heller.

Inte heller lämnar jag varesig ämnet eller forumet. Bara tråden.
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/07/31 :  00:51:27  Show Profile Send thli a Private Message  Reply
Inte för att lägga mig i men det där med blindtester är inte det lättaste. Känns som ämnet alltid kommer upp i alla dessa kabeltrådar så eftersom jag har lite tråkigt så kännde jag för att skriva av mig lite.

Efter att ha jobbat med vin iflera år har jag varit på många vinprovar kurser där ämnet blindprovningar alltid kommer upp och hur man skall gå tillväga. En sak som snabbt står klart är att "kännarna" ofta ogillar blindtester och skeptikerna vill se mer av dom, ganska likt vad man ser i kabeltrådarna.
Det vanligaste argumentet mot blindtester bland vinkännarna på dessa kurser är att stressen att "ta fel" gör det svårt att koncentrera sig på uppgiften och man letar efter "fel" saker för att försöka hitta "rätt" vin,druva eller vad nu testen går ut på.

Om vi går över till blindtest av kablar var detta något jag roade mig med i min hifiungdom, men att hitta en bra metod visade sig svår.

Mina första försök var ganska enkla, jag kopplade helt enkelt 2 olika signalkablar mellan cd-förstärkare sen snurrade jag runt ingångsväljaren tills jag inte hade en aning om vilken kabel jag lyssnade på.
Sedan var det ju lätt att bara byta fram och tillbaka i valfri takt och lyssna efter skillnader.
Jag la ganska snabbt ner denna metod, visst hörde jag skillnad men bara just det,skillnad inte bättre eller sämre utan just skillnad.
Just detta är lite problemet med blindtester man letar skillnader men inte nödvändigtvis förbättringar, så jag gick vidare.

Nästa metod var väldig genomtänkt(det var några år senare).
Jag lät helt enkelt min flickvän byta signalkabel helt slumpvis varje dag i en vecka och varje dag lyssnade jag en timme med samma musik, jag hade ingen aning om vilken kabel hon bytt till eller om hon bytt över huvudtaget.

Denna metod var bättre men lite som jag skrev om vinprovningen så försöker man så hårt att hitta skillnader att det blir svårt att avgöra om det låter bättre eller inte.Det är väldigt lätt att välja den mest detaljerade kabeln, därför att den "står ut" mest från mängden.Och mycket riktigt valde jag i denna test en mycket detaljerad silverkabel som "bäst i test"

I dag blindtestar jag inte mer, om jag testar en kabel idag så spelar jag musik jag hört tusentals gånger och lyssnar över en längre tid. Sedan byte jag tillbaka till kabeln jag hade innan och "känner" på detta vis fram vad jag tycker låter "rätt". Om bytet ger musiken mer harmoni,detaljer eller bara mer lugn.

Det finns väldigt lite sanningar när det gäller hur man testar kablar och man får nog prova sig fram till en lösning som passar just sig.

Sen är dessa trådar "jobbiga/kul" för man kommer alltid att vara oense om kablars betydelse, och att "omvända" någon är om inte omöjligt i alla fall väldigt svårt.

För att avsluta säger jag som jag alltid säger till kompisar som frågar om kabelråd, låna hem någon vecka och prova hör du ingen skillnad, grattis men om du hör skillnad köp.Svårare behöver det inte vara.

Jag nöjer mig med ATT det låter bättre och att jag blir nöjd, varför det låter bättre kan andra försöka förklara. Jag bryr mig inte.

//Thomas
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/31 :  02:22:50  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
thli

Man ler av avund då någon kan skriva så trevligt men ändå innehålsrikt som du gjorde här nu.. Du fick med allt tror jag i kabeldebatten ...

ART

No hard feelings härifrån...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/07/31 :  04:01:53  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
thli,
jag tackar för ditt inlägg med orden att jag kunde inte ha sagt det bättre själv

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/31 :  04:05:18  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Art & Blue: Ni kanske borde köra tester själv mellan olika nätkablar i olika prisklasser för att se om ni hör skillnader i ljudkvalitet? Jag var också skeptisk till nätkablar tidigare men har nu hört med egna öron att de har viss betydelse, dock är skillnaden tydligare mellan olika högtalarkablar och signalkablar.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/31 :  10:05:37  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
Här kommer fler sista ord.

Tror inte detta blir så kontroversiellt.

thli: Blindtestet för strömsladdar jag föreslog är enkelt, det svar som söks är "skiljer ljudet hörbart" inte det svåra "vilken är bäst".

matte76: Varför skulle jag lita mer på mitt eget hörande än ditt (eller någon annans?). Det vore väl ett synnerligen inskränkt och nedvärderande förhållningssätt. Jag skulle kräva bevis även om jag själv tyckte mig höra skillnad.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/31 :  10:12:25  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Varför skulle jag lita mer på mitt eget hörande än ditt (eller någon annans?). Det vore väl ett synnerligen inskränkt och nedvärderande förhållningssätt. Jag skulle kräva bevis även om jag själv tyckte mig höra skillnad

Tja litar man inte på vad man själv hör är det konstigt tycker jag. Litar du inte på vad du ser med dina ögon, känner med din känsel eller luktar med näsan heller?

Är det en röd bil jag ser? Finns det bevis för att den är röd, jag kanske bara inbillar mig? Den kanske är blå trots att jag tydligt ser att den är röd?

Varför måste man ha bevis för allting, är skillnaden så tydlig att en eller flera personer lätt kan höra den som i mitt exempel ovan behövs det inte imho. Är skillnaderna däremot så små att man knappt kan höra dem kan bevis och/eller blindtester behövas.

Edited by - matte76 on 2005/07/31 10:14:52
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/07/31 :  12:05:26  Show Profile Send vincent a Private Message  Reply
ART: Det DU söker kan nog ingen HÄR hjälpa dig med.
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000