Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 13:08:54
|
Jag har tvättat öronen , gjort min yoga så jag e beredd. Är nog första gången jag kan såga nått i mitt eget hem |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 13:13:55
|
Mycket intressant att se er såga silver resolution |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 13:18:03
|
När Tobbe var här sist så kopplade vi in en nätkabel , så jag vet vad jag ska lyssna efter |
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 13:19:38
|
Ska bli kul att höra hur ni upplever basen i dessa silver res, många klagar på att de är ganska slanka i den återgivningen... |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 13:21:45
|
Det jag hörde var att det blev en aningens metalisk klang. Fast djupet förbättrades. Talonens keramer avslöjar allt |
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 13:27:57
|
Jag tror jag vet en hel del om varför Johans första möte med silver res denna gången förmodligen kommer uppfattas helt annorlunda. Men allt återstår att se, dock inte så länge till
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 13:30:08
|
Låter intressant detta Per100 tell me more..
Sen måste ni ju även testa Fadel Art mot Silver Res |
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 13:34:11
|
Jag har en viss erfarenhet av sony transport och matchning med övriga komponenter. Så delvis därför kommer ytterligare en signalkälla att finnas på plats.
Sedan vill jag nämna att första gången Mayro var hemma hos mig och kopplade upp silver res nätisar både på accuphase slusteg, denon försteg och CD (denna luriga denver) (ytterst kräsna jm lab med beryllium) så skar det sig i början. Vi fick kabla ner med magic power digital på försteg första timman. Allt pumpade på hög volym. Därefter åkte silver res nätis tillbaks på försteg. Då föll allt på plats och ut strålade värme och upplösning utan dess like!!! |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 13:36:35
|
Snoop, will tell you more soon... Nu är det åter EARs besök som är fokus. |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 13:40:33
|
Sorry för OT...
Keep on rolli´n baby |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 13:51:38
|
Absolut helt ok med OT
Jag är nu inte ute efter att dissa/såga SR men dom kommer inte att få det lätt det kan jag lova. Min referens blir inte mina nuvarande kablar utan min smak o tycke.
|
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 13:53:15
|
vad är det förresten du har för kablar Johan?
jag är själv väldigt sugen på att lyssna på fadel kabeln som Wolfgang och JD kör med... |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 14:06:27
|
Jag kör med "hemmasnickrat" kan man säga. En kombi som slår hårt o som har testats på många system.
Digitalkablen är jag lite så där över , Supras digitalkabel. Tog en jäkla tid innan den släppte.
Balad kabel är en av Monsters värsta M1000i Till basen kör jag med Monster Z1 , grymt underskattad kabel som är uppbyggd med VÄLDIGT tunna ledare som ör tvinnade/flätade runt ett rör så det bildas ett rör runt om.
Till topp kör jag med Van Den huls Jade , en koppar kabel med silver ovanpå.
Vad jag har varit dålig med är termineringen av kablarna. Dom är fortfarande mitt förstaval på högtalarsidan o dom ska få den respekt som dom är värda.
Nätkablar består kabel som ser ut som Jormas JPC o jag nämner inget om att den är uppbyggd på samma sätt eller bara ser likadan ut. Det har varit så mycket bråk om just det ämnet o bråk kan vi vara utan ! |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 14:09:52
|
Man kan föresten spara massvis med pengar om man köper lösmeter. Det är värre kanske att ta hem lite olika sladdar för att testa. |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 15:01:35
|
Pojkar pojkar pojkar... OM ni inte får till ljudet så kan jag garantera att JAG får till det senare med just silver res kablarna...
DOM ÄR KÄNNSLIGA som sjutton för felgrepp i minsta detalj....
Skulle rent kunna skriva en BOK om ALLA dom ljudtyper jag har fått vid olika mixningar med just dessa kablar...
KABELTEKNIK är den absolut svåraste delen JAG vet inom hifi.. En enda cm "fel" kabel på en enda nätbrunn till kort vid modd kan kasta omkull helt o hållet....
Jag vet silver res kan stula OM det blir fel. MEn jag vet också att som då kabeltestande här skedde med fadeller så fick Muse samt Jeppe sig en lektion om HUR lite som behövs för en VINNARE ska bli en FÖRLORARE...
Så OM resultat är att silver res blir "tunna" så har man gjort något fel kan jag utlova.... INGEN har någonsin sagt i MITT system det är FÖR TUNNT .. Snarare att man önskar lite mer ljushet...........
Men jag söker MEDVETET att INTE ha mer sk "upplösning" för då står för många skivor ospelbara tyvärr...
Jag byter till o med kablar ifrån nätet då jag byter skivor på slutsteget till topparna.... För att exakt få för MIG rätt tyngd vid rock. O en annan vid mer gles musik.....
Dom sitter så byte sker på nån sek... Så kablar är som pickupper. Man får ut OLIKA med OLIKA val av musikval....
Draken var här häromdagen o fick #prositta" ett litet kabelbyte som ni kan läsa på "Stoppsladd" tråden... Så Snoop samt ev andra med FEL resultat bör ta ett PM till mig så löser vi detta lilla problem ni EV har fått sedan via tel....
Som sagt. Jag har haft alla typer av olika ljudtyper i mina silver res kablar.. Och med lite jobb så sitter det som en smäck i storm..
TUNNA är absolut det suista man kan kalla dom i alla fall vid RÄTT behandling....
Men ev MÅSTE man använda OLIKA typer av nätsladdar på OLIKA elektriska apparater för att få fram ALLT.. Det går INTE att enbart sätta in kablarna o tro det blir rätt "bara för man har dyraste silver res" på nätsidan också... Man kan få blanda in koppar också. Och jobba runt rätt hårt i olika konstelationer o plaseringar av just nätkablarna...
Detta KRÄVER att man har flera OLIKA kabeltyper på just nätkablar också. Som typ jag har..
Kabeltest sker hos Johan Lindroos nu då vi är i sthlm. Johan L är testansvarig på LTS.. Och han är INTE en kabelfanatiker som nog ni alla inser... Tror ni jag skulle gå raka vägen in i lejonkulan med min kabelkasse om jag INTE hade jävligt torrt på fossingarna
Nej nej nej. DUM är jag möjligen. Men inte sååå jäkla dum
Så som sagt... OM resultaten inte blir bra så ska vi ta en ny vända sedan med per 100 hjälp. Jag har ju inte kanske direkt kablar som passar i kontakter osv till Johan B anläggningen. Så med stöd o suport av per 100 så kan vi nog få ihop rätta antal passande saker...
Nätkablar har jag ju en del.. värre med ev XLR osv....
Sorry Johan över detta INLÄGG. Men detta krävdes att jag skrev eftersom det florerar numera som snoop påpekar en del som INTE fått bra resultat.. Detta sker PÅ grund av att debatterna varit tysta och man förmodligen därmed MISSAR en hel del superviktig info om HUR man kan jobba sig vidare med sina resultat.. Dom system jag trixar med blir alla bra hitils... Så NÅGOT är fel kan man nog säga...
Sedan sjävklart så finns system där ute där dessa absolut INTE passar in. För har man totalfel akustic så hjälper ju INGEN kabel i världen upp. Snarare tvärt om så skär det oftast ihop mer än ifrån start då det var trevligt maskerat felen...
FÖRLÅT trådkapningen JohanMen infon var absolut tvungen att få ut här UTAN att därmed skapa en kabeldebatt...
(Jag vet per100 har testat runt massor också. Och även han fått olika resultat osv. Så per är ingen novis direkt med dessa kablar idag ju.....)
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 15:08:51
|
Bra skrivet...
|
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 15:14:08
|
Allt skrivande om SR har gjort att jag kommer att ge dom en tuff match , OCH det finns INGET som heter att nått passar till ALLT. Det gäller även SR. Låter det inte bra så lär jag skriva om det var så säker
Jag tycker personligen att dom har hypats på tok förmycket o att det har skrivits förmycket om det.Att läsa ett recention är alltid kul o kan ge väldigt mycket o en fingevisning om hur det kan bli.Men att få höra flera ggr att detta är dundermedicin till alla då blir det förmycket. För mig har det fått motsatt effekt
Och givetvis ska dom få en rättvis chans helt klart. Och mitt omdömme kommer att vara 100% ärligt !
Och du har rätt i mycket om att kabla är inte lätt ! Om man sen väljer att blanda eller köra ett märke rätt igenom handlar om personlig referens. Som att inte kabla med SR rakt igenom o det inte låter 100 ser jag nästan som en nackdel för man blir då väldigt låst. Tillåter kablen att man kan koppla in det i olika setups o man får väljud på den enda kablen då är den en BRA kabel.
Detta är en högst personlig uppfattning som inte har ett dugg med olika märken att göra. Så ingen skugga på dig Tobbe så du vet |
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 15:32:10
|
Upplever också att det är en enorm HYPE angående dessa SR.
Och jätte stora mirakel tror jag inte de gör föränns jag fått det bevisat för mig..
En kabel kan inte göra jätte skillnader enligt mig....
Sen att man måste kabla ihop ett gäng olika kablage från SR för att få det "bra" tycker jag suger ganska hårt....
Är en kabel bra så anser iaf jag att den ska visa sitt max då man enbart spelar med den och inte tweakad i hop ett gäng andra kablar, den ska inte behöva hjälp så att säga.
men onekligen verkar det så i detta falet då även stereo times inte fick till ljudet föränns man tweakat ihop en bladning av kablar...
Nu kommer "vissa" att hugga mig hårt i ryggen tror jag men detta är bara min beskärda del av all kabelhysteri...
|
|
Edited by - Snoop on 2005/07/20 15:46:29 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 15:45:35
|
Att kablar påverkar är inget nytt i mina öron sett/hört Och jag har än så länge inget emot SR för jag har inte haft chansen att utvärdera dom så vi får se.
Men jag vill inte bli låst med ett märka rakt igenom för att dom låter bäst då , man ju inte stoppa in 1 kabel av annat märke för att testa då om nu allt faller ihop. Skulle jag göra så då får det vara världsklass som gäller. Och ser man det på det sättet att man ska kabla med samma märke rakt igenom då ska man ju ge konkurenterna samma chans. Samma med DIY kabel eller lösmeter.
Många viljor o olika smak. Det e ju hur kul som helst |
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 15:48:58
|
Och där säger du en sak Johan, Hur många är det som har provat att tweaka in systemet helt och hållet med t.ex Audioquest som ett exempel?
Alla Kabel system går säkert "att få till" på ett eller annat sätt....
Men det tar en jäkla tid....
|
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 16:38:54
|
delar din åsikt till 100. Men detta att dom hypats är ju inte slumpen som gjort. Utan flera som faktiskt jobbat sig fram till BRA resultat med dessa BILLIGA kablar..
JAG personligen skriver om dom JUST för dom KAN ge en fattig student väldigt fina resultat för LITE pengar..samt även rikare personer...
Och självklart så kan man med STORA resurser säkert komma ÄNNU längre...
Inget är ju BÄST mot allt. Eller i ALLA lägen...
Så ser jag det. Och därför skriver jag tips osv HUR man får ur det som går ur dom...Eller mesta MÖJLIGA...
Sedan kan ju mer bemedlade köpa saker i helt andra klasser och där jobba som sjutton o komma med DOM ännu längre med tur o idogt arbete...
Men just pris i kombo med VAD man kan få ur är faktiskt rent sjukt kul att fått förmedla ut till folk o fä.Och många är nog väldigt glada o nöjda vet jag...Så "hypa" är rent en sak man bör se som friskhetsteken anser jag. Jag skulle kunna SLAKTA vilken kabel som helst omedelbart OM jag gjorde allt för att just "finna fem fel". ÄVEN silver res kablarna....Dom levde i tio minuter. lätt "felkopplat" så va dom väck direkt.
Men men. Vill man. Och kan man så ska man ju ALLTID köpa det som ÄR bäst oavsett märke o pris.. Har man mindre medel så anser jag att man kan köpa silver res o jobba med dom. Och där finna värden man normalt endast finner i absolut topp kablarnas värld. Med priser LÅNGT långt utöver dessa priser osv....
Det har inget med ärlighet att göra. Utan just att dela med sig.
Kanske finner man dessa svårare att "få till" än dom kablar som kostar klart mer...Kanske finner man inte lusten till att "rida hela linan ut som krävs" för att det ofta ska bli "rätt".. Men tips om hur man kan göra o bete sig är inte "hypar". Det är lite hjälp endast.
Och då det skrivs att saker INTE blivit rätt så. Ja då ville jag skriva lite mer om saken Johan....som HJÄLP till läsarna samt ev ert test..
Det ÄR faktiskt väldigt tråkigt att se att numera folk mer gör ALLT för att just "finna fem fel" än att se dessa kablars förmåga o arbeta upp dom..
Jag såg till o med komentarer såsom att en var nöjd med att se dom bli sågade
rätt förvånade får man säga. Speciellt då det var i en totalt ointweekad anläggning.Menar för att få just silver res att fungera som bäst nu....
Silver res är såsom typ fadells kablar en kabel som kräver rätt lika hela vägen (enligt mina rön).. Den kräver också att man "passar in" nätisar osv till det bästa möjliga... Sedan kan man för dessa billiga pengar få väldigt fina resultat ur dom....(Men detta enligt MINA rön sagt)
dom kan ge kanonljud.Men ÄVEN rent skitresultat. Som jag själv fått otaliga ggr då jag labbat runt med dom lite....
Som sagt överallt där jag skriver. Jag har aldrig haft en kabel som reagerar så hårt på just nätkablar som silver res signal o högtalarkablar gör. Nätkablarna är rent avgörande för resultaten man får... Och då jag sett folk som skriver saker INTE tagit hänsyn till detta så.. Ja då försöker jag framföra detta som här...
Det är som med Denvern. Folk köpte sig denvers o moddade. MEN den biten som jag skrev supertydligt också angående att det INGICK en nätkabel I min modd "glömdes" bort av många..
Tvärt om så blev det diskutioner om detta med nätkablar osv.. Inte att tråden basserades på detta fakta att det INGICK i modden...
Sedan skrev jag att man kan ta andra kablar också. Men att man MÅSTE prova sig fram..
Detta rann rakt igenom bara.. Så resultaten blev inte bra för en del. O därmed så tog det ända till en del ANDRA fullföljde saken o satte dit BÄTTRE lämplig kabel o sen skrev att detta VAR rätt. Denvern LÄT faktiskt bra..
DÅ helt plötsligt insåg flera att detta var sant. O nu är detta en sanning. Och ingen bedömmer numera en Denver med orginal nätsladd osv..... Och idag är jag inte "den där kufen med sin skitdenver" mera. tvärt om så är det rätt klart numera att dom faktiskt låter rätt bra..
Likheten är densamma här om kablarna.. Folk uppfattar det som HYPE eftersom en del INTE följer dom tips om HUR man bör göra med dessa. Då uppkommer det att det faktiskt blir totalfel...
Detta blir sedan till följd att som nu du tex blir skeptisk o ser dom såsom hypade av bland annat mig...
Men johanb. Jag vill enbart dela med mig HUR man kringgår saker som KAN göra fel resultat. Och som därmed gör att MÅNGA inte vågar eller vill spela dessa av rädsla att dom köpt hypade saker...
Mina mål är enbart att ge folk med begränsade resurser eller ej LUST att spendera massor på ev kablar ett alternativ där man faktiskt KOMMER fruktansvärt långt... INGET annat...
Och jag har inte på länge skrivit så mycket i trådar om dessa numera. Men ser att man "glömmer" lite fakta som gjorde så att få fick "fel" resultat ifrån början....Därför då det stog hur bäst resultat skulle komma stog på varenda tråd snudd.. samt att PM - mail - telefonen var dagligen igång med info osv här...Jag satt i tre månader dygnet runt i tel o mail... Idag är dessa tysta i stort sett jämfört med då.. Och trådar innehåller nemera resultat som faktiskt ÄR rent förvånande...Menar såsom att en test gav att RÖSTER var dåliga.. osv osv.. ja då. då är nåt jäkligt stenfel kan jag säga...
Igen Johan. Förlåt mina inlägg här i ämnet.. Så skriver inget mer nu här.eller annan plats.. Men vill så även du ser "saken" som detta bör ses.. Inte såsom hype. Utan som rent endast MINA försök att dela med mig av ett rätt trevligt kabelval där ALLA kan ha råd. Och där man även kan bygga upp sakta även om man är en superfattig student eller ensamstående far osv som JAG var förut....fattigare än synden...
Under "bygget" kommer man till o från få knepiga dåliga resultat. MEN man kommer fram..
Sedan finns en hel värld med andra kabelval.. Det är fritt för alla självklart..
Men MINA erfarenheter är att dessa verkligen KAN ge super resultat vid RÄTT behandling.. Men även skitresultat vid SMÅ fel gjorda i hanteringen. DESSA försöker jag hjälpa till att hindra ifrån att ske...även vid din test. vilket var dumt inser jag...
Tror jag helt from nu kommer totalt skita i alla kabelsnack. För lite ärligt sagt så blir jag ärligt ledsen att se även vänner uppfatta mig bland annat som en "hypare" fast man så tydligt på så många platser försökt förklara. Hjälpa.. Utlåna.. osv osv för att dela med mig ännu mera till hififolk.till o med reser för dyra kr osv...
Har nog postat kablar runt om för utlåningar osv ur mina egna saker snuddande jämt o ständigt för ge ett handtag till bra resultat...för massor med kr i enbart porton....INTE för egen vinning utan för mitt intresse att dela med mig.
Ja jag anser det trist att silver res får numera stämpeln av hypade PGA detta fel ifrån min sida... Jag borde sålt sådana sjäv o tjänat kronor på dom. Inte gratis med stora kostnader försökt dela ut hjälp till hifivänner. Hädanefter kommer jag inte mera tala om detta ämne här någonsin tror jag... Endast OM det per pM kommer direkta frågor. Och finner jag nån bättre kabel eller DVD eller dyligt framöver så skall jag ALDRIG i livet ens tänka en tanke på att försöka dela ut tips till en enda mäniska om det. Inte på ett forum i alla fall.
För JAG vill aldirg mer dras in så långt i saker så goda vänner anser en vara en Hypare av saker o ting...
Menar inget illa mot någon. Men är faktiskt väldigt besviken av vinklingen saker har fått flertalet ggr numera...inte enbart om kablar så klart.utan totalt om dvd osv genom månaderna.
VILL folk enbart "finna fem fel" så skiter jag i saken o finner mina saker o vägar som alltid själv... Då behöver man aldrig få kritik för man försöker dela med sig. och bäst av allt. Man kan behålla vänner utan att bli ledsen för dom anser en såsom en "hypare".
MVH Tobbe
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/07/20 : 16:44:48
|
såg inte era sista inlägg medans jag skrev.. Men om ni tittar så skrevs saker som tyder på att även jag inser o anser som era noteringar...
Men en sak är klar.. Jag har haft dyra saker i flera totalt fulla liner.. Så ämnet är INTE främmande för mig. glöm ej jag haft purist .. silversmith samt cardas i mitt stall av egenimport...... Så jag är INTE nollad i kunskap om andra highend kablar........
Liten notis bara... Men ändå säger jag det säkert går ÄVEN med andra typer o märken....
Men JAG har inte kommit lika långt som med silver res bara....Men men. skit samma nu.. Hoppar här.. ville bara komentera då ja såg era inlägg som kom under tiden ja satt i dikterade..
Skippar ämnet nu.. Lycka till med testandet..
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 01:33:47
|
Ja nu vet man att det finns tre saker tobbe går i gång på det ena är F (vars namn jag inte vågar nämna) kablar och Hi End.
quote: En kabel kan inte göra jätte skillnader enligt mig....
Detta trodde jag också ända tills jag var hemma hos tobbe och det provades kablar hela tiden vilket fick mig att inse att man kunde locka fram sitt ljudideal med kablar för innan tyckte jag att man kunde ta vad som helst bara det låter.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 02:05:30
|
Många tappar hakan vid det första tillfället dom hör vad en kabel kan hitta i ett system. Och att man ändra på mycket märktes i Tisdags.
Utförlig rapport kommer lagom till helgen.
Som sockerbit kan jag nämna att det var många plus , lika många minus o 3 människors olika smak |
|
|
|
Topic |
|