HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En resa till Dynamic land
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/10 :  19:55:01  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Tänkte dela med mig lite av en dröm (önskan) jag har haft länge

I måndags så ringde den värmländske importören upp mig av bla detta märke, & undrade om jag ville följa med på en liten utflykt.

Vad säger man... självklart JAAA

Så i tisdags gav vi oss av tidigt.




Det är ett mycket vackert land att resa i.
Kaffe, bullar & denna utsikt är en oslagbar kombination.




Man får visst se upp för "konstiga" djur också




Någon som vet vart vi är på väg till






Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/10 :  20:02:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ser det inte ut som en Norsk Elg på skylten ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/10 :  20:08:38  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Jo, helt rätt




Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/10 :  20:15:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Trådens namn är ju ganska avslöjande minst sagt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/10 :  20:23:06  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Efter nästan 4 timmar resande på alla dessa KURVIGA vägar så att man nästan möter sig själv, så kommer vi fram till en ganska Diskret fasad.

Vad är det som kan gömma sig där inne




Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/10 :  20:31:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tullhuset ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/07/10 :  20:45:15  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Dynamic Pre.... :) ??

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/10 :  22:11:20  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Fasen vad ni är duktiga... , hur kunde ni veta det




Vi tar väll & smyger in i tomteverkstaden, dvs där all utveckling sker.
Montering , service osv sker på ett företag i närheten.




Det första man möts av är otroligt mycket prylar högt & lågt.



Ni känner nog igen dessa nya försteg
Dessa byggen är mycket gedigna med hög finish.



Då jag själv har en DPA1 (slutsteg), så skulle det sitta fint med den undre av dessa skapelser

Skillnade på dessa är igentligen en betydligt högre komponentkvalitet om jag förstod det hela rätt.

Här hittar vi en annan finfin produkt..
Det är en DPA1:a men i studio variant som ger 2*400w.
Den kommer att sitta i div studios runt om i landet Norge.



Edit= stavfel








Edited by - snare2 on 2005/07/11 01:25:51
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/07/10 :  22:18:57  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Jag fick höra av vissa Norrmän i Oslo förra året att det nya försteget ska vara nåt i hästväg.. Hade vart kul att testa :)
Lite synd att DP är så ovanliga här i Sverige :( Medans hos våra grannar så finns dom i var o vartannat hem.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/10 :  22:27:21  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Ja Amund, det är kanonbra kan jag lova ( tycke & smak självklart)
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/10 :  22:42:20  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Här har vi ett slutsteg som en kund har totalhavererat, något med kortslutning hörde jag Leif mumla om.
Kunden hade tydligen kopplat något fel i hemmet & brände i stort sett allt.

Detta är nog det enda som står kvar hemma om tjuven skulle vara framme. Maken till STORT slutsteg får man leta efter.






Här kommer en annan skapelse som enligt uppgift kommer att ligga mycket nära A1:ans ljudkvalitet... & ja, här pratar vi om slutsteg till PA. 2*450w 8ohm, 3000w bryggad det går att svetsa med detta steg om den vanliga svetsen går sönder i garaget.




Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/07/10 :  23:47:03  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Såg i senaste "Fidelity"*** att dom tagit sej för att "duellera" Dynamic P A1 med Conrad Johnsson Premier 350..

DP verkar vara mkt goa saker minst sagt.

Skulle jag ha pengar och vara tvingad köpa norsk elektronik skulle jag lätt kunna "stå ut med" en DP stärkare (samt en Electrocompaniet CD)...hehe...


***Fidelity skall absolut provköpas av alla HiFi/Musik-intresserade, ett mkt trevligt magasin, och norska är väldigt lättläst för det mesta
( = när dom inte kör 'nynorsk' för det är inte kul att trassla sej genom även om det går...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/07/10 23:47:48
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/11 :  00:25:07  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Nej, så mycket mera bilder kan jag inte ge er från "tomteverkstaden" då mycket är så kallat hemligt, men jag kan lova att det finns mycket "leksaker" som man inte visste att DP sysslade med

Vi tar istället & beger oss hem till Leif för att lyssna på det han skapar & brinner för.

Det första vi möts av är de underbart vackra slutstegen, & bla det nya DP1b ( basic)





Här har ni DPA1 med den nya fjärren som är minst sagt imponerande & funktions mässigt mycket smart.



Det går för alla som har DPA1 att för ca 15,000:- sek gradera upp sitt steg till DPA1s (special)
Nya komponenter på de kritiska punkterna & nya terminaler.

Det kommer att komma en DPA2 snart för er alla som vill ha ett steg som man får köra in med palltruck.
Det kommer tydligen bli något i hästväg

Låt oss titta lite närmare på fjärren..



Denna fjärr kan man göra det mesta med, tom styra alla cd-spelare som har Philipsverk.




Vi kan kika lite närmare på den nya DPA1b baksida



Vi kan lika gärna titta på förstegets baksida också.

Är det någon som kan gissa vad det är för cd-spelare (överst)






Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/11 :  00:30:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Lite VÄL stor fjärr va ?! Ser ju ut att vara en 10-11cm i bredd,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/11 :  00:36:46  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Du vet Zalve, stor fjärr, liten #¤%!... ja du vet

Skämt å sido, det är nog meningen att den ska ligga på bordet då den har en finfin räckvidd.
Samtidigt så kändes det inte besvärande att hantera den, & den är så tung & go att man gärna har den i handen ändå.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/11 :  10:50:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Lite VÄL stor fjärr va ?! Ser ju ut att vara en 10-11cm i bredd...
Den är nog lite otymplig men är funktionen bra är det helt OK. Jag tycker om iden med display i fjärr istället för på försteget. Då kan förstegen vara placerat vart som helst - man ser allt iaf, på fjärren!

Enligt Fidelity* kommer försteget kosta ca 25' NOK. Nån som kan bekräfta eller dementera?

quote:
ringde den värmländske importören
Vem är detta? Namn och nummer eller email!??

*) Japp - bra tidning som jag hoppas det bästa om! Kan dom väva in lite mätningar i sina i övrigt utmärkta tester är det helt klart toppbetyg på tidningen.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/07/11 :  11:14:16  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Är det någon som har lite data/uppgifter på försteget? Går det att ställa ingångar osv...

Är det någon som har hört hans riaa? Jag har aldrig sett någon test eller hört någon prata om phonosteget. Någon måste köpa det då Leif har kvar phonosteget år ut och år in. Nyfiken är jag! :-)
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/11 :  12:18:51  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Oj vad många frågor...

Quote1 EngelholmAudio
"Enligt Fidelity* kommer försteget kosta ca 25' NOK. Nån som kan bekräfta eller dementera?"

Jo, det stämmer för DPC1b.
Vad DPC1 kommer att kosta vet jag inte riktigt men mellan 40-50 tusen.

Quote2 EngelholmAudio
"Vem är detta? Namn och nummer eller email!??"

Jag tänkte avslöja det lite längre fram i min tråd...
Herren heter Claes & driver företaget CMQ SOUND AB.
Tel: 070-290 97 30.

Quote1 Bland
"Är det någon som har lite data/uppgifter på försteget? Går det att ställa ingångar osv..."

Jepp, det går att ställa alla ingångar.
Data osv är jag inget vidare på då jag själv inte har dessa försteg, men ring till CMQ eller varför inte maila till http://www.dynamicprecision.no/

Quote2 Bland
"Är det någon som har hört hans riaa? Jag har aldrig sett någon test eller hört någon prata om phonosteget. Någon måste köpa det då Leif har kvar phonosteget år ut och år in. Nyfiken är jag! :-)"

Lugn lugn...
Jag fick lyssna lite på riaan, men jag glömde att ta bilder
På hemresan fick vi ett paket med oss hem där det stod något om en riaa DPR2.2 på kartongen.

Edit= stavfel+ att jag angav det gamla företagsnamnet.
Jag ber om förlåtelse för detta.
Mvh Snare2 (Håkan)

Edited by - snare2 on 2005/07/11 17:32:12
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/11 :  12:34:39  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Vi kan fortsätta med lite fler bilder...

Här ser man bla den separata strömdelen till försteget.
Det är inte den som följer med orginal till försteget, utan är en uppgradering.



Skymtar på bilden gör även DP:s nätfilter.

Ingen som vet vad det är för cd-spelare

På vårt systerforum faktiskt.se så är dom iallafall på rätt spår.








Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/11 :  13:51:19  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Här ser vi en klar nackdel med att ha så blank front på sina produkter.



Den har fjärren får vila, då Leif använder sin DP-fjärr.
Lite synd att den är så plastig när cd:n är så gedigen.



Vad kan passa bättre än att spela Burmester:s egna cd än i den egna cd-spelaren.



Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/11 :  19:14:13  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Det första vi möts av är de underbart vackra slutstegen, & bla det nya DP1b ( basic)
Och vad kommer DP1b basic kosta

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/07/11 :  19:35:40  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Detta va ett av de mest spännande reportagen jag vart med om
här på hififorum senaste året.

Man har ju hört mycket bra om DP, så det var verkligen skoj !


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/11 :  21:44:02  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Quote FBK
"Och vad kommer DP1b basic kosta"

Jag har inte sten koll på priserna, men ca 45,000:- NOK med reservation på priserna

69,000:- sek betalade jag för min DPA1, så DPA1b borde nog hamna där någonstans.

Quote Niklas Nord
"Detta va ett av de mest spännande reportagen jag vart med om
här på hififorum senaste året."

Jag får verkligen buga & tacka. Det är mitt första men förhoppningsvis inte det sista här på forumet.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/11 :  22:00:05  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Vi fortsätter..

Två st skivor som jag verkligen kan rekommendera är dessa följande.





Jo, lite vinyl spelades det självklart också på.
Jag har tyvärr glömt namnet ( märket) på svarven.


Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/07/11 :  23:06:33  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Snare! Tack för svar.

Skivspelaren är en well-tempred. Jag vet inte vilken modell det kan vara. Är säkerligen en classic med "orginal" arm (ca 1990). Jag har bara sett WT spelare aldrig hört den, tyvärr. Men jag var nära att köpa en hos glotta för många år sedan. Men det blev för dyrt, så jag köpte en mörch arm - dp6 - istället. :-).

Kul läsning.

http://www.welltemperedlab.com/

Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/11 :  23:57:36  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Jag kan berätta att Burmester cd:n bara är en "nödlösning" då Leif använder sin egen toppmatade drive stor som ett DP 6.4 slutsteg tillsammans med sin DP-DAC.
Detta par var dock i "tomteverkstaden" för en översyn så någon lyssning på dessa var aldrig aktuell.

Samtidigt så skall jag säga att Burmester cd:n RONDO var mycket trevlig, jag personligen skulle kunna leva lyckligt med den.
Det enda minuset den får av mig är den rappliga cd-släden som borde ha en bättre stabilitet i detta pris som den ändå ligger i.

Här har vi GURUN himself.. Leif sittandes med fjärren i högsta hugg.
Claes (till vänster) ser ut att må bra han också.



Leif är framme & skruvar på det elektroniska delningfiltret ( som är långt från orginal... vad annars), då han körde DPA1 till topparna & DPA1b till basen.

Alla kablar är självklart Silspeak & silk då det är DP:s egna kablar.



Edit= glömde bilden..

Edited by - snare2 on 2005/07/11 23:59:46
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000