HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Z fixar lite i källaren
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/02 :  23:31:44  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Och slutsteget är väl kraftigare än 50W?, har för mig att det är på runt 100W... eller har jag fel nu

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/03 :  02:36:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Fötterna mellan CD och glasskivan är en gummiliknande sak, som normalt har andra arbetsuppgifter.

Ägaren till detta försteg har säkert behandlat det väl. Skall enligt uppgift heta 4½ (inte 4.5 som är ett annat försteg)
Detta har bara 2 ingångar. En obalanserad och en balanserad.

Slutsteget ger 2x50 @ 8 Ohm, och det gäller min 927or.


Jag har INTE köpt dessa leksaker, utan har dem bara tills låns, för att se om detta är en väg att gå i framtiden.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/08/04 :  10:41:29  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
är du nöjd

18 ska de va.
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/08/04 :  10:56:12  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Brukar de där fötterna sitta ihop två och två samt flyga in i en oftast vit vägg i en sporthall?

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/04 :  12:15:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Den som är UNDER glasskivan är halva squashbollar, men jag tror inte att det var de som Edison menade.
Är andra saker som CD står på.

Classe: Tycker att skivan stramade upp det något.
(Dock var det många nya saker som blev ändrade vid samma tid)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/11 :  23:30:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Fick med mig lite saker från IKEA idag, i brist på MDF så får man ta annat.. (LÄS: Tryggve)

Samt lite smått från Biltema, dock glömde jag att handla skruv,, Alltid är det nåt, men man måste ju ha lite ursäkter för att åka dit igen

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:28:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
SOm en del redan känner till, så har jag ett speciellt förhållande till Tryggve, min "man" på IKEA.

Tryggve är nästan alltidöppen för nya ideér.

SÅ här ser Tryggve ut, för den som inte vet,,




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:33:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ser ju klart spännnde ut!!!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/15 :  15:43:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Med lite tvingar, lim och skruv, så kan det se utr så här efter 30 min.



Ljuger inte om tiden. Tryggve är ju klar och användas, så det är ju bara fram med limmet och skruvdragaren.

Det tog mig lika lång tid att fixa till botten.



Mest för att jag fick gå till Berglund och låna hans nya (MYCKET trevliga) klinga


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/15 :  15:46:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Allt har inte hundra procent passform, men i detta fall göra det inget.

OM man har ett gäng 4"'are så kan det se ut så här..



Här har även toppen fått sin en träbit, med monterad port.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/15 :  16:22:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Vad månne det bli av detta tro???


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/15 :  17:38:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Har man fler eller färre 4"are, så går det bra oxå...

Denna är tom tänkt att fungera UTAN 4"are..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/15 :  17:42:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag vet!!!

En basreflexlåda utan drivning är en...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/15 :  17:47:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
HH!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/15 :  18:31:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Värst vad ni är finkänsliga då [=)]

OK, det är en Helmholtzabsorbent jag har byggt (2 st)

Om detta mot förmodan INTE skulle fungera, så har jag nåt som jag kan göra MÅNGA lådor till 4"arna.

Byggkostnad per låda är under 130:- inte inräknat skruv och lim. Skruven kostar 20-30:- på Biltema, där porten förövrigt är köpt. En justerbar. För att kunna ändras för olika rum.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/15 :  18:32:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
I morn skall det bli fin justering av lådorna, för att de skall plocka ner lite av önskad frekvens.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/08/15 :  18:56:39  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
intressant projekt, good luck önskar Arcam
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/15 :  19:04:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det kunde behöft innan, insåg just att jag byggt dem i en annan dimention är jag tänkt.
Trodde jag köpte 79cm längder, inte 120 som detta är,,, Nåja,, Blir bara att korta av porten lite,,
Som det är nu, så jobbar de 13Hz för LÅGT!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2005/08/15 :  22:51:45  Show Profile Send berglund a Private Message  Reply
Låna sticksågen?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/15 :  23:04:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Näe,,, Körde dessa med fogsvansen... Sen slipar man den lite efteråt, så blir det toppen. Får väl komma in om några dar, när allt är klart... Gissar på att det kommer att bli att göra några till...

Då dock med en bättre design,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/08/16 :  08:19:52  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Detta var spännande, en sorts DIY absorbent som vi inte sett tidigare. Hur lågt käkar denna absorbent bas? Hur många db? Vad är fördelen med denna jämfört med tubetraps?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/16 :  08:34:27  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Finns det någon beskrivning på en sån här konstruktion på nätet någonstans?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:08:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Stefan: När denna är klar, så skall den ta 63Hz med en bandbredd på 8-9Hz. Hur många dB,,, Det måste nog mätas upp. Hörde att Svanås V4'or skulle ta 1.5dB.
Fördel mot Tubetraps - Ingen aning, ja kanske att dessa är lättare att stämma av...

Detta är mest prototyper, som skall gömmas under en säng senare.
Men det blir ett byggrepotage när jag bygger de snygga,,,som skall synas.

Visst finns det beskrivning på nätet... Vi är ju på nätet!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:12:02  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
zalve

"vi är ju nätet"
oslagbar komentar den där....

kul ide du har där Zalve...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/16 :  23:51:20  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Men jag ser ingen beskrivning här!? Jobba på karl!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000