HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 P2P GainClone
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/01/24 :  22:19:40  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag har hört att vissa på forumet gillar byggbilder, så här kommer några på mitt senaste:

Det började med en grillfest på jobbet där min GainClone(LM3875) stod för musiken.
Ett antal kollegor blev intresserade av den lilla tingesten och ville gärna låna hem den för en provlyssning i en lite lugnare miljö.
Jag var dock inte så villig att skiljas från den någon längre tid, då den användes dagligen i hemmet.
Jag lovade i ett svagt ögonblick, efter för många öl och ett par Choritzos för mycket, -Jag bygger ihop en demo "Clone" som ni kan prova!
Så nu sex månader senare står denna "Clone" äntligen klar!



Det är en icke inverterande variant med LM1875, 1300uF vid chipet + 10x2200uF (snubbade)2x18V/180VA trafo.

Inte samma kraft som i LM3875 givetvis, men de 20-25Wen spelar riktigt behagligt.





Den är nu hemma hos kollega nr.1 för provlyssning, så jag får höra om den föll i smak under morgondagen.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/24 :  22:45:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Snyggt byggt!
Önskar att mina byggen kunde se ut så där.
Har du fått några omdömmen från polare som har lånat hem den än?

Johannes.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/01/24 :  22:56:02  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Hej,
Nej, har ännu inte fått något utlåtande men det första kommer nog imorgon!
Har själv bara testat som snabbast i labbet. Först utan "snubbad" nätdel och sedan med. Hade först lite nätbrum, men detta försvann sedan helt när jag satte in fler lyter.
Tycker även att basen blev lite tightare med mer lyter.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/25 :  06:24:24  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Jäklar vad snyggve! Min GC saknar låda än.

M
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/01/25 :  09:25:29  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Jag lovade i ett svagt ögonblick, efter för många öl och ett par Choritzos för mycket

Been there, done that
Standardsvaret vid de tillfällena är ofta något i stil med "iiinga problem, det fixar vi"

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/01/25 :  10:03:00  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
- Det var en engångsföreteelse!

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/01/25 :  10:26:05  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Det var en engångsföreteelse!

Önskar dig all lycka med det
Förresten, riktigt trevlig liten skapelse!

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/01/25 :  23:43:48  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
Snyggt var hittar man lådorna/ eller material till lådorna?

föresten bygger gainclone filosofin på att man ska ha så lite kapasitans som möjligt?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/01/26 :  00:27:29  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Första utlåtandet har kommit : -F_n, nu hör man till och med munljud från sångaren och vilket reverb som använts vid inspelningen!
Antar att det var positivt. Han ville ha den för provlyssning ett par dagar till i alla fall!

KMJ:

Ännu en livslögn kanske!?

Rannagarden:

Har en del jag med som saknar lådor !



Hasse:

Lådorna kommer från skrotade batteriladdare som jag gjort nya paneler till.
Bor du i Malmötrakten, så är du välkommen på en fika och så kan du få ett par kylflänsar med dig hem - har en hel hög i garaget!

Har skrivits spaltkilometer i olika forum m.m. om mycket lyter kontra lite i GainCloner. Har byggt ett antal enligt principen lite lyt, men alla har haft mer eller mindre nätbrum. En lytbank eliminerar detta + att jag ännu inte kunnat märka någon försämring av ljudet, snarare tvärt om, men nu är ju jag bara en glad amatör med blomkålsöron!

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/01/26 :  13:40:21  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
a är det en nonos dac du har byggt också. vad är det för chip?

Jag är också en glad amatör och jag har inre fattat vitsen att man ska ha så lite kapasitans som möjligt. förutom att det är billigt.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/01/26 :  18:29:29  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Hasse:

DAC'n är en test NOS-DAC med CS8412 + TDA1543.
Ljudet gav mersmak, så kommer att bygga en version med 4, 8 eller 16st TDA1543 - har inte riktigt bestämt mig ännu!

Det finns så mycket man vill bygga, men begränsat med tid!

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/01/31 :  13:48:20  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
Jag bygger den gamla verisionen av DDDAC 1543. Nya verisionen har 12 st 1543:or. tänk bara på att det blir välldigt varmt när man kopplar ihop flera chip

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000