HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Amatörens DIY, ännu mer nya prylar på sidan 11
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 12

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/02 :  20:12:06  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Så j***a grymt!! Men saknar furulisten!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/02 :  20:14:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
LIte jysta framsidor på den där uppsättningen och det hade varit NICE!! =)
(Lite avis)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/01/02 :  20:33:44  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Tackar för alla glada kommentarer

Stickan, furulisten kanske kommer i en eller annan form
Zalve,

Slänger in en dålig bild till:


Nå, hur låter dem

Jo, de spelar så in i h-vete...

Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2007/05/19 01:00:51
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2007/01/02 :  22:26:37  Show Profile Send fidelityn a Private Message  Reply
Se där ja, på plats bland dom andra familjemedlemmarna.
Jag hoppas och tror att du är ganska nöjd nu
Hoppas också man kan komma förbi i vår/sommar för lite live-lyssning?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/02 :  22:42:36  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Detta är minst sagt grymt, maken till fet hembio får man leta efter. Jag jobbar ju också med 15 tum, men bara en....

Nåja, den enstaka är tillräckligt för att frun ska få spelet, hon håller på att bannlysa hifiintresset. I detta fall blir dina bilder GULD.....då kan jag visa hur det skulle kunna vara..., så kanske lite förståelse finnes.

Sedan är du så förbaskat ödmjuk, Sveriges sämsta fotograf, sveriges sämsta målare etc.....var stolt, du kreerar saker som blir färdiga, jag är impad.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/01/02 :  23:36:14  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Hatten av för en sanslöst grym uppsättning byggen!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/01/03 :  01:14:42  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Fidelityn och alla andra som är intresserade av en provlyssning, välkomna!
Skicka ett pm först så ordar vi något...

Magils, den subben och resten av dina byggen är av en helt annan finishkvalitet än mina byggen, hatten av!
Önskar jag hade ditt tålamod och känsla för finish!

Fidelityn, om det inte hade varit för dig så hade nog inte dessa byggen blivit av, tack!

Pär Engelholm, tack för verifiering av simuleringarna. Hoppas jag kan övertala dig att komma hit med ett Delo på fickan (tror det är precis den sista puzzel-biten som fattas för att "knyta ihop säcken") och mätutrustningen under armen

Zalve, om du har möjlighet så är du och din kamera välkommen.

Mayro, jag väntar på ett besök, "Infected ligger och väntar"

Övriga, tack för alla kommentarer, tyckande och tips, det sporrar!

Ok! Systemet är stort och tar stor plats men faktum är att i och med det står ganska nära vägg och uppställt som det är så vänjer man sig fort. Och när en bra film åker på, ja, då sugs man snart in i handlingen och glömmer allt omkring. Obs! Detta är besökares ord och det tar jag som ett bra betyg!

Men anläggningen är i första hand tänkt för stereo och musik och det spelar den med bravur, fylligt, kraftfyllt och med en pondus man sällan hör. "Infected Mushroom" på hög volym är minst sagt mäktigt, snacka om att öronvaxet trillar ur Är rädd att jag får sprickor i betongväggarna när det basar som bäst!
Stereobilden är så precis, speciellt med en sångare/sångerska i mitten. Man kan svära på att centern är aktiv, så precist är det. Har ett flertal gånger varit framme med örat mot centern för att konstaterar så inte den varit på. Bredd, höjd och djup är parametrar som jag också tycker är på plats. Högtalarna försvinner verkligen ur ljudbilden. Kort sagt, jag är nöjd (än så länge)!

Ja visst ja:
Nå, hur låter dem

Jo, de spelar så in i h-vete bra med ett djup, tryck och snabbhet...

More to come...

Edit: slavfet

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2007/08/17 23:58:46
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/03 :  01:19:38  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Då ska vi ta o titta ner då.. Jobbar du dagitid i veckan här?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/01/03 :  02:14:15  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Mayro, jag har semester hela veckan.
Slå en signal innan bara...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/03 :  02:21:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
oerhört imponerande system du skruvat ihop där!! Verkligen!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/03 :  11:40:22  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Kanon. Då ses vi ...Sände pm till dig så slipper tråden bli ot´ad mer

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/01/03 :  12:44:35  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Kan bara säga...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/04 :  14:08:44  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
tänkte ringa samt åka ner idag till dig Amatören. Men i går kväll gick tankbandet av på Saaaben.. En 97á... vikken jävla smäck..Och detta verkar vara relativt vanligt fel på just saab att banden går av. Snart säljer jag av allt vad europeiskt skit heter och köper en gamal Cheva Caprice fixar maskinen till 100% och sedan bara åker o åker.. Dom håller .. Eller en gamal Chrysler med 6á i.. Då kan man åka hela vintrar UTAN att skiten skall mekas med..

Så nu måste man försöka krypa under o fixa detta i stället för roligare hifiäventyr...

Bedrövligt trist...Lena har tjatat här på att vi skulle tuta ner till er redan INNAN basarna var klara...För ni är goa personer med eller utan basar..

Men nu skall man bekanta sig med en jäkla härke till snudd "ny" Saab med ett fel som inte bara skall ske förän biljäkeln snudd rostat i bitar.. Tanken skall ju fan ramla SIST på en bil kan man ju tycka..

tänk er 50 liter soppa som rasar ner och antänds under färd... tänk..

Förbannad är förnamnet här..tankband SKALL inte gå av helt enkelt före bilen stort sett rasar i bitar...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/01/04 :  16:58:53  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Mayro, sicken osis

Jag säger bara en sak: Volvo

Ser fram emot ert besök när det än blir, välkomna!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/04 :  18:18:15  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
"Volvo Volvo, en sketen j***a Volvo, körde om min fina Chevroleeeeeeet".
-Eddie Medusa

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/04 :  21:03:45  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

detta har hänt mig genom livet TVÅ ggr. OBS 2 ggr!!!. Nu med Saaben från 1997.. Och förra bilen en volvo 745 från 1988. Men volvon var så slut så det var förvånande den ens höll sig på hjulen. Då kan man förstå samt ursäkta ett tankband går av KANSKE lite mer..

Men på en Saab 1997 som är byggd i Sverige där man VET vinter o salt osv är det fasiken oursäktligt att det sker NU redan.. Bedrövligt dåligt..

jaja. Kunde inte fixa detta idag.. Skall ta ut Buicken i morgon så Lena får åka Jänk en dag så skall Saaben in i garaget... Jäkla skit på ren svenska..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/01/05 :  14:43:47  Show Profile Send short_cuts a Private Message  Reply
Vilket fint hantverk - mkt imponerande!
Håller med ngn som sade att den känns lite farlig
Ngn typ av inälvsskydd kanske e att föredra...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/03/05 :  00:22:22  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Fick fint besök idag. Jämshögsraggarn med familj dök upp med kameran i högsta hugg. Kul!

Med sig hade han Ayon CD-1, 11kg stridsvagn till spelare. En mycket ren och estetisk tilltalande spelare i svart design med tillhörande metallfjärr. Denna kopplades rask in på en analogingång på Yamaha Z1:an. Nu skulle vi jämföra min högt älskade Pioneer 939 som agerar transport (är digitalt kopplad till förstärkaren) med Yamahans erkänt bra DAC:ar med Ayon som både transport och DAC.

Jaha, blev det någon skillnad då?

Ja, vad ska man säga, en fullkomligt förkrossande seger till Ayon!
Alla, ja, jag menar verkligen alla, parametrar blev klasser bättre! Basen spelar en eller två oktaver lägre, med en fasthet och självklarhet jag sällan hört förr, diskanten spelar oerhört rent utan en tendens att låta vasst och mellanregistret, ja, detta mellanregister, lyfter t.ex. röster till en betydligt högre nivå. Spelaren benar ut komplexa partier och presenterar dessa med klarhet och separation, röster i körer kan man klart och tydligt urskilja på sina rätta platser, storlek på instrument och röster får sina rätta proportioner osv osv...
Jag skulle kunna hålla på ett bra tag till med att försöka beskriva ljudet men konstaterar att jag kapitulerade fullkomligt!

Har den inga nackdelar då, den där stridsvagnen?

Mja, i och med att den är toppmatad och helt manuell i betjäningen av skivan så blir det lite omständligt vid byte av skiva. Vidare tycker jag "handtaget" till luckan kunde vara greppvänligare, som det är nu så är det lite svårt att få grepp om det.

Men trots ovan anmärkningar så är Ayon CD-1 ett självklart val om jag hade pengarna!
Vilket makalöst ljud för dessa pengar!
Den får av mig!

Jag förstår att Mayro "kastade ut" Droppen, den var hopplöst efter enligt min mening.

Avslutar med: Provlyssning anbefalles!

Vad Mayro tyckte får ni läsa om på ett annat forum!

PS! Wolfgang, om du skulle behöva en referens här i södra delarna som folk kunde åka till för att provlyssna, så får du gärna ställa hit en Ayon CD-1, eller varför inte en CD-3! Jag skulle vara så rädd om den så!
DS!

Edit: Slavfet.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2007/03/06 22:34:19
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/05 :  01:12:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Basen spelar en eller två oktaver lägre

då spelade det inte speciellt lågt innan då

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/05 :  01:17:35  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


som Amatören säger så var detta helt sanslöst ..

jäklar i min låda som ditt system kunde spela ut det spelaren matade in...


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/03/05 10:24:50
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/05 :  01:21:39  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
En liten bild till då ifrån vår lilla lyssning på Ayon cd1 .. Och som det spelade..




och ett stort tack för inbjudan att komma ner o prova Ayon spelaren.. Och att se o höra ditt system fullkomligt explodera i stormsteg till högre nivåer. För det är nivåer i mina öron det steg ljudet.. Ja det bevisar vad jag o Ulf sa då vi va hos dig.. Lite bättre elektronik så... Och med nytt steg som du satt in samt nu bara en finare signal så ... ja jäklar..

Amatörens DIY högtalarsystem ÄR nu garanterat det bästa DIY system JAG hört någonsin.. och tro mig att det är få köpegrejor där ute som kan ta upp handsken...För det ÄR få system med dessa rent häpnadsväckade prestanda där ute... Och jag tjatar att han skall börja bygga system.. men svaret är ännu nej.. Tjatandet fortsätter...

krama "fru amatören" från oss. och stort tack för en härlig eftermidda.. Fasiken. Vi bara satt där som fån o bytte plattor fast vi skulle prova lite kablar osv.. Så kan det gå då foten hoppar i takt o man bara gillar läget..



Edit. La in amatörens ord i min bildtråd http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=3854&st=120&gopid=53919#entry53919 med godkännande av amatören..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/03/05 10:23:21
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/05 :  01:43:19  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

en för övrigt ball tavla som bor i amatörens källare..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/05 :  11:39:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
quote:
Amatörens DIY högtalarsystem ÄR nu garanterat det bästa DIY system JAG hört någonsin..


Inte så konstig med de elementen, eller vad säger du Amatören?

Ska vid tillfälle besöka det där rummet oxå.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/03/05 :  23:48:38  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Johan.björklund:
Ok! Det var upplagt, men det bjuder jag på

Mayro:
Tack själv och tack för alla superlativ! En blir ju generad... men det sporrar!

Zalve:
Jo, du har rätt! Men de var inte lätta att "få till". Krävde många försök och mycket arbete under lång tid. En skickligare byggare än jag hade troligen klarat det på betydligt kortare tid.
Men en sak måste jag tillägga, det lönar sig att satsa på kvalitet från början, fy f-n vad det låter bra (i mina öron) till slut!

Du, och andra som vill, är välkomna på en lyssning.

Då jag för närvarande delar subbasarna med hjälp av hembioförstärkaren, så filas det på ett 3-vägs aktivt filter, så fortsättning följer...så småningom...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:32:39  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Shit, makalöst bra gjort.

Säg till så köper jag grejorna :)
Go to Top of Page
Page: of 12 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000