HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Dimas Nautilus, Krell, Proceed bla.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dimas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/05/25 :  16:23:43  Show Profile Send dimas a Private Message  Reply
Hej hej!
Här kommer lite bilder på mina gamla hopplöst omoderna burkar helt utan diamanter. Helt ok ljud ändå, (understatement..)

Nautilus 802, HTM1



Krell Fpb300cx





SCM1



ASW 850




Två gamla Nadar, det ena biampar centern o det andra är till surr. Ett 3-kanals Krell skulle smaka men oxå kosta



Proceed AVP2, inte supermodern men ack så välljudande. Nad S500i samt radio S400.



Teven är inget att snacka om, bakprojsskräp. Kablage är Supra EFF-ISSL, Trico, Clou Cable Triol 610 som är samlat i en fruktansvärd oreda som jag aldrig aldrig kommer få nån ordning på, hopplöst..
Ursäkta bidkvaliten, oxå nåt jag aldrig verkar få ordning på. Väggfärgen är egentligen ganska diskret lila o inte skrik-rosa.


Edited by - dimas on 2005/05/26 18:21:58

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/05/25 :  17:33:35  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Ser ut som ett mycket härligt system! Hur tycker du att 802:orna och HTM1 funkar ihop? (Jag har sedan en dryg månad tillbaka 804 & HTM1)

Ger ASW 850 dig ett rejält tillskott i basregionen?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/25 :  17:50:43  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
mysigt hem. fina grejor

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

dimas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/05/25 :  21:05:25  Show Profile Send dimas a Private Message  Reply
Terminator,

Lyssnar man på 802-HTM1 var för sig låter dom faktiskt inte särskilt lika men i användning är det helt sömlöst. 850:an ger tillskott i basregionen så det räcker o blir över. Jag har nog aldrig varit i närheten av dess gränser.
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2005/05/25 :  21:43:59  Show Profile Send Prism a Private Message  Reply
Härliga högtalare och slutsteg Sitter själv med samma högtalare, hur tycker du att 802:orna spelar ihop med Krell steget?
Passar på att lägga in en till fråga, bor du i lägenhet? Undrar mest bara för jag har idag själv ingen subwoofer och bor i lägenhet och har funderat på en 12/15" nautilus sub men är lite tveksam över om mina grannar skulle bli lika glada som jag
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/05/25 :  22:09:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Svettiga grejor , man blir avis.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/05/25 :  22:21:37  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Vad använder du för dvd-spelare?
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2005/05/26 :  10:52:11  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Snacka om feta grejor och dyyyyra ;)

Jaja, vissa har det bra.
Jätte snyggt rum och anläggning.
Go to Top of Page

dimas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/05/26 :  11:42:59  Show Profile Send dimas a Private Message  Reply
Prism,
802 + Krell kan jag verkligen rekomendera. Jag köpte det faktiskt ohört och hade väl mina farhågor om ett lite kallt ljud, vissa säger ju så om Krell, men då kan dom inte ha hört cx-serien. Det är väldigt varmt och behagligt ljud, aldrig hårt eller överenergiskt o definitivt inte åt det ljusa hållet som oxå brukar sägas. Basen behöver jag inte säga så mycket om, den är precis så otrolig som Krell-ryktet säger, på ett så självklart sätt dessutom, det är bara så rätt från första början. Dynamik o renhet i hela registret verkar obegränsat, det bara spelar vidare helt oansträngt när man vrider upp volymen, jag ger mig innan grejorna ger sig iaf. Men det jag är mest imponerad av är nog stereobilden, oerhört stor och allt har sin superfasta plats, helt underbart att spela en välgjord skiva och bara blunda o hänga med.

Ja jag bor i lägenhet men det är ett 2-lägenhets hus så jag har bara en granne att bry mig om men han är totalt slut i huvet och spelar själv sin enformiga reggae dagarna i ända så han bryr jag mig inte om. Men ett tips är mjuka fötter, jag köpte Sonic Design fötter till både 850 o 802 och hur det låter hos grannen vet jag inte men i angränsande rum blev det stor skillnad, det hörs ingen bas alls, dessutom blev det bättre bas vid lyssning.
Vad har du själv för elektronik?

Terminator,
Dvd:n är en Nad T531 som står på dagordningen att bytas ut. Förmodligen mot nån Denon. Är det stora skillnader på ljudet från dig.utg. dvd spelare emellan?
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/05/26 :  12:06:15  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Slurp

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/05/26 :  12:59:35  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Svårt porriga högtalare!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/26 :  13:18:50  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Läckra högtalare! Du verkar även vara en vettig typ som tittar på toppform med Blossom .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/05/26 13:19:16
Go to Top of Page

dimas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/05/26 :  13:49:58  Show Profile Send dimas a Private Message  Reply
Tack för berömmet! Blossom... Man måste hålla sig fit om man ska orka hålla på med sånt här..
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/26 :  16:30:04  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Jag håller med dig helt och hållet .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/05/26 :  19:35:48  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Riktigt snygg anläggning! Vill också ha!

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/05/26 :  20:00:20  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Mycket snyggt, din Krell hade suttit som en fläskläpp


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/05/26 :  20:49:23  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Dimas,
Jag har aldrig gjort någon utvärdering av skillnad i ljudet genom digitalutgången när det gäller dvd-spelare utan har haft min Denon DVD-2800 som en trygg partner genom åren (snart 4). Men det som kanske blir aktuellt om du t ex öppnar plånboken rejält och köper Denons värsting är att du låter all d/a-omvandling ske i spelaren istället för att använda förstegets dac:ar. Jag har själv noterat att jag har en bättre återgivning när jag lyssnar på cd-skivor och låter dvd:n sköta d/a-omvandlingen (Rotel RSP-976 som försteg).

Edit: Min uppfattning är att på de nya modeller som kommer lägger tillverkarna mycket krut på bilddelen då spelaren ska ha "alla" utgångar etc.

Edited by - Terminator on 2005/05/26 20:54:08
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2005/05/28 :  10:53:47  Show Profile Send Prism a Private Message  Reply
Dimas, Intressant att Krell steget låter så bra, jag har själv tittat på andra märken men kanske ska inkludera Krell i listan över potetiella slutsteg till mina 802:or. Min tanke är att köpa begagnat då man kan göra fina klipp ibland, dock så blir det svårt med provlysnings/hemlåning innan köpet...
Jag använder idag Denon AVR-A1SRA som förstärkare men har även ett NAD 218THX steg som jag driver ett gäng soffskakare med.

Här kan du se mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34110&SearchTerms=hemmabio
Go to Top of Page

dimas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/05/30 :  11:19:53  Show Profile Send dimas a Private Message  Reply
Prism,
Tycker definitivt att du ska hålla ögonen öppna efter Krell, Fpb???(M)cx ska tydligen vara en stor förbättring mot tidigare/billigare modeller. Har oxå 2st Nad 218THX som jag biampade med innan Krellen o det lät absolut inte illa men skillnaden är enorm, inte så att basen är tusen gånger bättre o diskanten tusen gånger bättre etc utan alla parametrar är lite bättre och framförallt helheten är mycket bättre, allt blir bara så rätt. Det är som om högtalarna sträckte på sig o sa - äntligen får vi visa vad vi kan!. Framför allt fick skivor med lite sämre kvalite ett lyft, man kan ju frukta motsatsen eftersom bättre grejor kan vara hänsynslösa mot dåliga inspelningar. Bättre musikalitet kanske.
Det är inte så lätt att köpa steg i den här klassen som du säger, beg får man väl knappast låna hem först o butikerna har väl varierande inställning oxå. Och ska man lyssna i butik är det ju Hifiklubben o Classe som gäller. Det är väl det enda jag kan jämföra med och tonalt tycker jag dom drar åt samma håll, båda har ett varmt ljud. Men Krellens bas och soundstage är bättre tycker jag. Men den jämförelsen kan man ta med en nypa salt eftersom jag inte lyssnat under liknande förhållanden.

På den här nivån kan det nog inte bli fel, bara annorlunda, och det bör bli en dramatisk skillnad mot din Denon, absolut inget ont om den (bara att det funkar säger lite om kvaliten hos den), men något 2-kanals high-end steg är det inte.

Lycka till i alla fall!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/30 :  12:08:04  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Mycket snyggt! Säkerligen sjukt bra högtalare! Och coola!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.18 sekunder. Snitz Forums 2000