HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Accuphase E-405 BILDER!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/05 :  00:54:01  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Det kommer en mer ingående recension senare. Jag har inte lyckats förstå hur jag ska uttrycka mig om den här pjäsen men kan redan nu konstatera att den är väldigt bra. Jag hade tidigare en Amplifix och en Cdfix och bara för att de som hört dessa ska förstå vilken nivå den här Accuphasen, tillsammans med en moddad Denver 228, har så kommer en jämförelse.

Accuphasen & Denver är en helt annan sak än fixarna. Den nya kombon är otroligt mycket bättre på precis allt jag kan önska mig att min hifielektronik ska vara. Den får mina små Totem att bli ett eller ett par nummer större. Upplösningen är rent skrämmande och fy vad ljudet känns rätt! Det är nästan lika sjukt som Silver resolution.

Fixarna faller alltså platt och även om jag anser de vara ganska bra apparater så har de också allvarliga brister jämfört med det jag lyssnar på nu. Den nya uppsättningen kablas på samma vis som den tidigare och matar samma högtalare men där slutar likheterna. Det finns en lättflytande naturlighet över ljudet nu. Inga beslöjade toner inga begränsningar i utklingandet och luft och detaljer i långt högre utsträckning än de andra apparaterna. Vilken upplösning i mellanregistret, wow! Pondus och dynamik är ord som passar bra i beskrivningen av ljudet. Fixarna var i jämförelse, oengagerande och odynamiska med nån form av råhet utan att för den skull vara vassa eller ljusa i ljudet. De var snarare något mörka och beslöjade i jämförelse. Dessutom var de analytiska på något sätt som är konstigt eftersom de saknar massvis av detaljering som Accuphasen och Denvern har. Ljudet är nu fantastiskt genomskinligt och samtidigt varmt och fylligt med en fyllighet i alla register (om ni förstår vad jag menar).

(en liten parentes) Jag är så fantastiskt glad att jag kommit i kontakt med Mayro (Tobbe) här på forumet och att han, i slutminuterna av auktionen, fick mig att höja mitt högsta bud så att jag vann. Hade jag inte gjort det hade jag förlorat auktionen med ynka 10€. Förutom det har han fått mig att hitta rätt delar i alla led i anläggningen och fixat så att min anläggning nu är på väg att bli något otroligt bra. TACK Tobbe! och Lena för den delen.

Nu är det sent och vi får se vad jag hittar på, om det kommer nått mer här snart.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/05/05 20:42:36

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/05 :  06:45:32  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Grattis till nyförvärvet Jeppe, nu vet jag ju oxå att den lilla Denvern kommit till ett "bra" hem..... Tjusig kombo. Vi väntar med sänning på bilder.

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/05 :  08:24:12  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Tack Wolfgang! Jag ska se om det kan bli några bilder här också. Fast jag skäms lite för hur det ser ut där min stereo står

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/05/05 :  09:19:26  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Då vart det så bra som vi förutspådde, kul!
Jag kan säga att jag är avis på din förstärkare, en hel del faktiskt..

Jag kan ana att Accuphasen håller järngrepp om dina Totem, och att du har fått Jeff Rowland-flytet..??

Hur som helst, grattis Jeppe!
Du måste ta med dig den om du kommer hit, man måste ju se underverket..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/05 :  09:25:55  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Ja, Jeff Rowland-flytet är här och det är f-n helt fantastiskt vackert. Kanske jag orkar ta med den till dig men jag måste ju få vila nu. Du vet! först 36kg upp och ner upp och ner, sen 28kg, uppackning inkoppling, ojojoj!

Nu ska jag bara lyssna. Om barnen tillåter!??

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/05/05 :  11:24:02  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Vila?!

Det är ju en integrerad..?
Tre kablar att koppla ur, in i Volvon, 1 tim senare i Nynäs..

36 kg, haha Mayro ler?(antar att du syftar på POA 3000RG)

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/05 :  11:45:39  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Jo jag ler...

Men enbart av glädje för att slutet av "resan" blev bra...

Grattis Jeppe72.. Nu är det bara lite småtweekande kvar så alla små nyanser kliver fram... Så börjar finslipandet av dina grejor... Där dom små små avgörande saker som finns blir rätt.

Först o främst kanske en liten fin hylla att ha grejorna på..Men det vet jag du jobbar på i tankarna sen 23,30 samtalet i natt...

En salig herre tog sig ju en biltur till Sthlm för kabelhämtande i gårkväll.

Ja, man behöver inte sprit för att rent bli berusad ju...

Härligt att läsa du känner dig nöjd. Och vi jobbar vidare nu med småtweekandet...För du har mer att hämta..

Tobbe


EDIT.

Och vi vill se bilder ÄVEN om grejorna står på golvet jeppe!!!!!!

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/05 11:46:24
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/05 :  12:42:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det skulle vara roligt att få testa en moddad Denver.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/05 :  12:48:23  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Vi har börjat modda på nästa projekt nu .... får se om någon mer Denver kommer "imellan".

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/05 :  13:07:58  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Kul jeppe72 att det funkar så bra....misstänker att jag själv skulle behöva "skrämma upp" mina Epos ES11(stativhögtalare) med en kraftfull förstärkare..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/05 13:13:33
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/05 :  14:18:26  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
med en kraftfull förstärkare


Ohmega.
Glöm bara inte kraft MÅSTE paras med finess.. Annars blir det enbart massa ljud utan musikaliskt innehåll. Som kan låta bra med välproduserade skivor. Men rent skräp med flertalat skivor man har.... "hardfifällan" för många hifiknuttar.....

Förlåt ot...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/05 :  15:26:34  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Vilka högtalare! Och vilken förstärkare! Kan tänka mig att det låter storartat!

Vore jag du Jeppe, hade jag redan nu börjat spana av beggmarknaden för en matchande Accuphase cd-spelare...

Fast det är ju bara jag...

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/05 :  17:48:36  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
När han har en moddad Denver men du skulle nog haft Credo M100!! EllerP30S´en......

Nääää...... Om så har vi en ny modd!!!!!

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/05 :  18:18:01  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Aha, jag misstänker att en viss Teac kommit in i ditt hem Wolfgang!?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/05 :  19:29:57  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
NEHEJ; men man får ju inte säga nåt då blir man påhoppad av MATTE76!!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/05 :  19:46:46  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Mayro skriver:
quote:
Ohmega.
Glöm bara inte kraft MÅSTE paras med finess.. Annars blir det enbart massa ljud utan musikaliskt innehåll. Som kan låta bra med välproduserade skivor. Men rent skräp med flertalat skivor man har.... "hardfifällan" för många hifiknuttar.....

Helt sant..Jag har varit där (om än inte på så hög nivå)

Jag köpte ett par begagnade monoblock av märket "ION" - signalen matades direkt från CD-spelaren...det gick bra med audiofilspår men lät för jävligt med "Absolut musik-skivor" Jag misstänker att om jag använt mig av försteg så hade ett bättre ljud åstadkommits - rent allmänt - men som sagt, det är som du säger "mayro" det är inte kul att barakunna spela sina 10 audiofil skivor å resten av skivsamlingen ger skavsår i öronen"

Sorry för OT.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/05 19:47:46
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/05 :  20:42:13  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply

En liten teaser!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/05 :  20:48:18  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Äh, här kommer resten på en gång, jag kan inte hålla mig.

Framifrån

Bakifrån

Ännu lite finare framifrån

Lite sådär snett uppifrån
Drivandes de här

Genom de här

Retro låter fint.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/05 :  20:58:55  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Vilken drös med ingångar....åhhhh de ä ju effektmätare på fronten också..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/05 :  22:12:56  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Fyfxxxxn vad läckra dom är jeppe........

Man kan snudd föredra vad som helst. Men Accuphase har liksom en egen "fil" på nåt sätt....Jag är ärligt glad för din skull ska du veta....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/05 :  22:30:40  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
HHHhhhhmmmmmmmmm "Accuphase". Rätt Tobbe en KLASS för sig ....... Du skulle vara haft .....

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/05/05 :  22:31:21  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Mayro, det är Denon klass på den

Accuphase är ibland de snyggaste apparaterna som finns, kanske man
ska börja leta efter ett lämpligt slutsteg från Accuphase.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/05 :  23:29:45  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Nu vill vi veta MER om hur den utveklar sig Jeppe... Du KAN verkligen skriva så man snudd "kryper in" i dina beskrivningar...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/05 :  23:44:18  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Designen är tidslös på nåt sätt

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/05 :  23:51:25  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
ohmega.

Det finns en lite äldre Accuphase på säljes för 3500 kr inklusive frakt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/06 :  00:40:48  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Vill ha vill ha vill ha!!!

Och till skillnad från mycket annat gojs därute kommer såklart dessa pjäser med ett rejält phonosteg också! Hoppas du har eller tänker skaffa vinylspelare Jeppe!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000