HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 HÖGTALARE modell BENJAMIN
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/11 :  21:21:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Min två och ett halvt år gamla 42 tums befälhavar-bas "Binne-Bus-Benjamin" har 119 dB/glass/meter verkningsgrad. Ett oerhört kraftfullt mellanreg som tyvär är fullständigt oharmoniskt och tondövt. "Det" spelar oftast inte alls det jag lägger i min CD-spelare och absolut inte när jag vill det."det" älskar Jazz och "Mamma MU".
Det har en tidsvarierande dist och distspectrum. Klockan 04,34 kan det avge 128 dB av kraftigt distande mellanreg rakt i mitt öra. Jag uppfattar med hjälp av min överlevnadsbefrämjande distortionsanalysator att det har 78% tredjetonsdist, 48% femteton och sedan jämt fallande upp till elftetonsdist. Då brukar jag smörja hornmynningen med välling.

Som ni ser så är det ett dynamiskt och "levande" mellanreg som sätter spelglädje framför absolut nykterhet i återgivningen.
Det är nio månaders leverans tid och 2,5 års inspelning, men det är det värt!!!
WAF??? Man måste ha en verkligt bra relation med sin partner om man vill ha ett 5.1 system med denna mellan-reg-högtalare.
En bonus är att efter 15 års inspelning så blir det plötsligt en bra basåtergivning på vissa "hög-talare"."Säljes" på en affär som heter "BB" - near you.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/11 :  21:59:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmmmmm... Vi hade en tråd om dynamiska diffusorer för ett tag sedan, kan det vara något liknande?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=23097

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2004/12/12 :  12:08:33  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Tack för en härlig recension.!! Det finns liksom inget att tillägga till en sådan väl skriven upplevelse mer än att denna högtalare måste vara en av dom mest sålda. Och att dom säljs utan marknadsföring också. Alla tycks hitta butiken automatiskt.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/12 :  12:42:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/12/13 :  01:05:49  Show Profile Send Lepra a Private Message  Reply
Jag fick med en "på köpet"

Valde lilla komfortpaketet.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2004/12/14 :  15:50:35  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Du har rätt LEPRA! Det tänkte jag inte på. När jag inhandlade min lilla högtalare så fick jag också med TVÅ st extra. Men hör o häpna. Då fick jag toppmodellen samt mellanmodellen. UTAN debitering. Så helt klart är nog detta en produkt med hög servicegrad. MEN. Jag har hört att dom också bara en dag försvinner. Och att det blir väldigt tyst då! Dom har tydligen en slags gräns till 18-25 år nån stans. sedan så kommer dom tilbaks ibland små korta ggr. för att sedan helt försvinna. OCH det tråkiga är visst det att man inte KAN skaffa nya ens knappt då. Butiken stänger visst då..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/14 :  19:30:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Min två och ett halvt år gamla 42 tums befälhavar-bas "Binne-Bus-Benjamin" har 119 dB/glass/meter verkningsgrad.

Verkningsgraden verkar inverterad på något sätt då ljudtrycket ÖKAR med kvadraten på avståndet till glassen!!!!
Någon som har en trovärdig mattematisk modell för detta eller ett sim-program???
quote:
MEN. Jag har hört att dom också bara en dag försvinner. Och att det blir väldigt tyst då! Dom har tydligen en slags gräns till 18-25 år nån stans. sedan så kommer dom tilbaks ibland små korta ggr. för att sedan helt försvinna.

Dom har någon lömsk avbetalningsplan inbyggda oxå..... Plötsligt efter 13-18 år av lyssnande och "kabel"-byten å gulligt joller så börjar dom med att kraftigt distordera plånböcker, kylskåp, spritföråd mm.mm.mm.mm.!!!!!!!!!!!!!!!!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/14 :  19:31:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Valde lilla komfortpaketet.

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/12/17 :  18:19:09  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Vänta bara tills förstärkaren är riktigt inbränd, snacka om ljudresurser.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/16 :  08:24:22  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Hahahaha....verkligen kul!!

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2005/04/16 :  11:42:46  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message  Reply
Tog ett tag innan jag fattade.. Var t.o.m. tvungen att ta en dambekant till hjälp!

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/04/16 :  16:49:41  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Synd att avbetalningsplanen varar väldigt lång tid, det är nog därför det bara har blivit ett stereopar.
Men avbetalningen varierar efter behov, så helt monotont är det inte.
Dock kan det skilja en hel del i behov mellan basreflexmodellen och den trattformade. Den ena tänker mestadel bara på utseendet medan den andra ger ifrån sig ett läte som låter "moped".

Nä, jag har provat med en hel del "tillbehör" och "tweaks" för att få dessa hög-talare mer i min smak, men med mycket blandat resultat.
Om det är någon som fått ett mer bestående och välljudande resultat så tar jag gärna emot tips. Alla förslag är välkomna.

En sak är dock säker, ju mer tillbehör de får desto tystare och nöjdare blir dem.

mvh Leif B



Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/24 :  01:22:56  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
quote:
En sak är dock säker, ju mer tillbehör de får desto tystare och nöjdare blir dem.


som kvinnor dessutom

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/24 :  11:33:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Dock kan det skilja en hel del i behov mellan basreflexmodellen och den trattformade. Den ena tänker mestadel bara på utseendet medan den andra ger ifrån sig ett läte som låter "moped".

Jag tror inte denna typ av HÖG-talare passar med sluten låda eller öppen baffel.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/04/29 :  19:48:07  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Min är snart inspelad (16 månader), men i all hast (för jag har bara hört gott om dom) så beställde jag en till. Leverans i oktober.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/04/30 :  23:49:10  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Grattis StefanL.
Hoppas det blir ett trevligt stereopar av dem.
Se upp så du får ungefär samma typ av inställningar som den tidigare.
Vilken modell var den första?

mvh Leif B
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/05/01 :  02:32:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Det enda som kan lyssnas på med fördel via "öronproppar".

Glöm stativ och överdonig kringutrustning då de snabbt får kräsen smak och verkar tappa ork utan rejäla resurser.

Ett stereopar räcker och blir över. Vid filmtittning verkar det bli 5.1 per automatik med otroligt bra fungerande surroundkänsla. Så bra att filmen glöms och annat intresse kan upptas.

DIY är inte att rekommendera.

Blir det för mycket liv i ljudbilden kan hot om cryo-behandling lindra tillfälligt.

M
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/05/03 :  20:04:14  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Min första är av modell WBT-banan, trots jag lyssnat på den i 16 månader skär det fortfarande då och då i öronen. Hur lång tid kan det ta och spela in rackaren?? (signal cable, släng dig i väggen!)
Grötigt är det också! Traktor låter mer som tlaklol och blomma som boooma. Håller på och tweaka in nu, har fått mamm och pappa låta som just det. Fast dessa inkörningsproblem, så är den helt underbar!!


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/05/21 :  22:19:09  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
rannagarden:
quote:
DIY är inte att rekommendera.
Annars brukar ju DIY vara det allra vanligaste för anskaffande av denna HÖG-talare, även om man inte står för huvuddelen av jobbet själv utan snällt får vänta till leveransen i butiken sker.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/21 :  23:23:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, i det här fallet är DIY verkligen att föredra. Ett av de mer tacksamma projekt jag kan tänka mig. Rekommenderas!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/22 :  01:16:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Skulle vara ganska trist med massproducerade att köpas på Ica stormarknad. Köp 3 till priset av två.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000