HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 ASO gruppen träffas i Växjö...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/04/14 :  09:37:19  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message  Reply
Imponerande anläggningar det finns här på forumet.

Skulle man förresten kunna få receptet på maträtten? Det ser oerhört gott ut!

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/04/14 :  16:12:01  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Maten var paj.......med tillbehör och gott var det
Anläggningen var dock inte paj utan tvärt om
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/04/14 :  19:10:34  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Vilken snygg uppställning.Är det Empire stativ?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2005/04/14 :  21:56:41  Show Profile Send erixon a Private Message  Reply
Tack balrog, jag köpte stativen begagnade tillsammans med högtalarna. Enligt uppgift från säljaren ska det vara Empire, en modell som heter RC 24.

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/04/15 :  16:30:59  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Anläggningen förtjänar en bild till tycker jag.
Den är ju imponerande även i tyst tillståd.


I händelse av att ni undrar hur bilderna blir till.
En stilstudie på fotografen i full aktion/koncentration.

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/04/17 :  08:49:32  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Nu har jag kommit hem från mitt besök hos denna välljudande anläggning. Sedan ASOs besök är högtalarna flyttade bakåt ca 15 centimeter. En ytterst liten förändring kan tyckas men vi testade att flytta fram dem och skillnaden i ljudet blev markant sämre. Med högtalarna i den ”nya” bakflyttade positionen är ljudbilden än luftigare och alla tendenser till att vara påträngande är borta.

Vi kan börja med ännu en översiktsbild så skall vi studera detaljerna senare. För detaljerna bör man titta närmare på i denna anläggning då det är mycket tid lagt just på detta. Detta är en anläggning där INGET lämnats åt slumpen och där maximal prestanda plockas fram ur grejerna.

Ibland kan man komma hem till någon med an vansinnigt dyr kanonanläggning som bara ”slängts in” i rummet utan tanke. Den kan då underprestera rejält. Men så är sannerligen inte fallet i denna anläggning.


läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2005/04/17 08:53:32
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/04/17 :  10:24:37  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Tittar vi lite närmare så finns ju "fotofavoriterna" från Copland. Personligen så tycker jag att detta är bland det vackraste och mest tidlösa som tillverkats i hifi väg.

Försteget COPLAND CSA303Mk2. MK2 har fyra rör istället för originalversionens 2. Mk2 har också fjärrkontroll. Det finns dock ett "audiofil" läge på CSA 303 Mk2 där man kan välja att koppla bort fjärren och köra försteget helt manuellt. Detta sägs skall ge lite bättre ljud. Detta försteg har också ett rörbaserat riia steg.



Och så världens kanske vackraste cd spelare, COPLAND CDA266. Denna cd spelare har en drive från SONY istället för TEAC som föregångaren CDA277 hade. DACarna är dock desamma, nämligen Burr Browns PCM63. I detta exeemplar sitter det som extra grädde på moset K varianten av dessa dacar.


Märks det att jag gillar Copland

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/04/17 :  16:20:18  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Den enda ”kritik” som kunde riktas mot denna välljudande anläggning var att det saknades lite ”botten”. Detta är ju naturligt med ett par små stativhögtalare, bestyckade med 5” bas/mellanregister, inte ens Acoustic Energy kan helt upphäva naturlagarna. För att prova att avhjälpa detta ”problem” tog jag med min sub, en REL Quake som estetiskt sett passade som hand i handske då faneren var samma färg.



För att integrera en sub med stativhögtalare krävs att den är rapp och REL är ju kända för att ha musikaliska subar. Jag tycker vi lyckades integrera Quake väldigt bra med AE1 mk2.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/04/17 :  20:57:38  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Då skall vi snacka mer detaljer, vissa av bilderna blir repriser på tidigare bilder men detaljerna kan inte betonas nog.

Då vår värd köper en ny skiva börjar han med att rengöra skivan och måla kanterna svarta, detta göra INNAN skivan spelas för första gången. Högtalarna är givetvis utmätta med millimeterprecision från både sidovägg och bakvägg. Då man lyssnar så sitter man i en 3-sitssoffa där bästa platsen som alltid är den i mitten. Man har dock en alldeles utmärkt stereobild även på de två övriga platserna. Till denna soffa finns också två fåtöljer och även för dessa finns det märken att följa där de skall stå för att det skall låta optimalt.

Finjusteringarna och tweaksen i anläggningen består av både vetenskapligt erkända tweaks och mer voodoo inspirerade varianter. Shaktistenarna på cd spelaren har redan visats och här syns ytterligare en omtvistat tweak ECO3 spray.




Givetvis har anläggningen en egen matning från en egen säkring. Men har man nu fixat det så bra med strömmen kan man ju inte slarva den sista biten. Det har vår värd inte gjort heller utan han har en liten hylla där kopplingslisten står och där alla nätkablar ansluts. Givetvis utan att korsa varken varandra eller signal eller högtalarkablar. På bilden syns också en liten skiljetrafo som används till skivspelaren.


Och tittar vi bakom apparaterna så är även ordningen här militärisk. Var kabel på sin plats utan att påverka några andra kablar och på säkert avstånd från störande nätkablar.


Givetvis är alla apparater uppmätta så att kontakterna sitter ”rätt” och fasen är ”rätt” till alla apparater. Men jämna mellanrum körs Densen DeMagic skivan för att avmagnetisera anläggningen.

Det finns säkert någon eller några detaljer som jag glömt att nämna men redan de som nämnt är nog mer än de flesta ägnar åt sin anläggning. Jag har besökt vår värd vid några tillfällen och elektronik, högtalare och kablar har byts ut. Det har dock alltid spelat otroligt bra och jag tror att det är alla dessa detaljer och denna tid som ägnas åt att få sakerna att spela så bra det går som betalar sig. Jag tror att de flesta av oss kan lära oss lite av detta.





läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2005/04/17 21:00:19
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/04/18 :  10:43:42  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Ja, då kompletterar jag med lite bilder till...


Här har vi forum medlemmarna elitico till vänster och fonz till höger vid ankomstskylten.


Detta var i stort folket som kom till denna välljudande träff. Med början på bakre raden från vänster räknat Gus, exixon, krang, elitico, EngelholmAudio, fonz samt drkim.

geldis
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/04/18 :  11:01:14  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
I det hemmet har jag faktiskt varit och lyssnat en gång. Då stog det ett par golvare från Danmark där som jag tyckte lät mycket bra. Jag var där och inhandlade erixons TEAC VRDS 10 spelare.

Fint hem kommer jag ihåg också.


mvh Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/18 :  11:32:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Sanoj - jag är den förste att skriva under på det! Snyggt och prydligt hem med mycket varma och behagliga färger!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/04/18 :  11:38:25  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
. Då stog det ett par golvare från Danmark där som jag tyckte lät mycket bra.



Bra Danska golvare,då måste det varit Avance

Det här ser synnerligen genomtänkt och trevligt ut. Uppställningen och de små detaljerna är oftast det som skiljer bra från jättebra.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/04/18 :  12:48:13  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
De danska golvarna är numera i "familjens" ägo. Lät bra hos Erixon och låter bra nu med. Konstigt att dessa högtalare inte är mer kända i HiFi-kretsar?!
mvh

geldis
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2005/04/18 :  13:56:33  Show Profile Send swingpjatt a Private Message  Reply
Ser trevligt och låter av man man kan förstå bra, hoppas att tillfälle ges nångång när man är i trakterna för en provlyssning.
André.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/04/18 :  15:24:47  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Vad är det för högtalarkablage du har??

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2005/04/18 :  18:03:11  Show Profile Send erixon a Private Message  Reply
Mycket roligt med alla inlägg;

LarsTokyo; det ser nog mer exotiskt ut än vad det är. Ost- och skinkpaj, grönsaker, hemgjord honungsdressing, öl...

Sanoj; visst kommer jag ihåg när du var hos mig. Måste väl vara en 4 år sedan. Då vill jag minnas att du var student i Karlstad. Numera är du flitigt anlitad mässorna tillsammans med Sladd. Misstänker att du inte bor kvar i Karlstad eller?

Swingpjatt; lämna myggen och ta en tur söderöver. Det skulle vara mycket trevligt.

balrog; det är PS Audio, en modell som heter Plus Speaker xStream. Passar mycket bra tillsammans AE 1:orna.

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/04/18 :  22:17:37  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
quote:
Sanoj; visst kommer jag ihåg när du var hos mig. Måste väl vara en 4 år sedan. Då vill jag minnas att du var student i Karlstad. Numera är du flitigt anlitad mässorna tillsammans med Sladd. Misstänker att du inte bor kvar i Karlstad eller?


Jag sitter numera i Stockholm

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/19 :  09:24:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Jag sitter numera i Stockholm
// Jonas
Ja det är bara att beklaga. Om det är nått jag kan göra för dig - bara säg till!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/04/19 :  15:24:15  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
quote:
Ja det är bara att beklaga. Om det är nått jag kan göra för dig - bara säg till!


Skaffa mig ett välbetalt och kul jobb någon annanstans

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2005/04/19 :  18:03:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Mycket trevligt reportage, ASO gänget
quote:
Konstigt att dessa högtalare inte är mer kända i HiFi-kretsar?!
Tyvärr är det så att det är mycket svårt att arbeta in ett nya märken i Sverige, det säger i alla fall handlare till mig när man frågar varför inte de tar in en del märken som är erkänt bra. Mycket synddå det säljs märken som är innarbetade i den Svenska själen men så dåliga

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/08 :  15:01:55  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jaha - då är vi två i ASO som har ett par AE 1: or, kommer dock ha mina som backup (och till datorn )...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000