HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Utflyttningsfest hos ASO!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/02/24 :  22:34:20  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Hej - dags för ASO att visa sig igen

Hemma hos mig ser det just nu ut så här:


och så här:




Varför då? kanske ni undrar...
Jo - på grund av en seperation med sambon, så är huset på Öland sålt och (detta är tragiskt..!) en bostadsrätt i Kalmar väntar.

Vardagsrummet är så gott som nedpackat - men anläggningen stretar febril och kommer förmodligen att åka i kartongen sist



Hur som helst, ASO gänget ville gärna ha sig en provlyssning innan flytten eftersom ganska stora förändringar har skett i mitt lyssningsrum sedan det begav sig sist.

Bildreportage från förra gången hittar ni Här!

Övriga bildreportage och mer fakta om ASO hittar ni Här!

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2005/02/24 23:26:58

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/02/24 :  22:46:30  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Det hela blev en mkt trevlig tillställning (i all fall i mina ögon och öron), tyvärr gjorde det korta varslet samt vädret att uppslutningen blev lite dålig - men vi fem som träffades njöt av mat, dryck och god musik under en Lördagseftermiddag/kväll.















Och som vanligt spelades det högre och högre ju mer Zywiec och Single malt som hamnade innanför västen

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2005/02/24 22:47:00
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/02/24 :  23:02:57  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Så vad spelade vi på då?

Ja - min anläggning har ju genomgått en del förändringar sedan sist, då jag körde med Dynaudio och stora Vincent monoblock. Även delar av kablaget har bytts ut.

Jag har ju även gjort vissa akustikförbättrende åtgärder - så jag var givetvis nyfiken på om någon hörde någon skillnad.

Akustikregleringen kan du läsa om här Här!

Jag har i stort bytt ner mig prismässigt, men jag personligen tycker att ljudligt så är det snarare en uppgradering - hoppas övriga ASO medlemmar vill skriva en rad om vad dom tycker.

Jag spelar nu på följande komponenter:

Yamaha DVD S2300 - multiformatsspelare (SACD, DVD, DVD-audio, Cd och MP 3) används som ren ljudförmedlare.
Densen Beat 200 - Försteg med Riaakort
Densen Gizmo - Fjärr till försteg
McIntosh MC 7100 - Slutsteg på 2 X 100 watt (från tidigt 90 tal)
Russian Dawn - Rörmonosteg á 50 watt (tyvärr ur funktion för tillfället, trots helt nya rör vill dom inte funka riktigt bra. Gick allstå inte att spela med dessa under kvällen)
Vienna Acoustics Beethoven Rosewood - Högtalare
Harmonic Tech Pro SIlway MK II - signalkablage
Acoustic Zen Hologram II - Högtalarkablage
JPC 2,5 - nätkablage
7" widescreen monitor för inställningar
Div BDR cones MK 3

Vi testade även lite hemknåpad signalkabel och Fonz mirakel dac (oj oj oj )

Dags för lite mer bilder:









Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2005/02/24 23:59:22
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/02/24 :  23:07:45  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ni kanske undrar varför jag skyndar på med tråden så?
Det var tyvärr bara jag som hade kamera på träffen och eftersom flytten är nära förestånde (Lördag den 26, e) så vet jag inte när jag har en fungerande Internetuppkoppling igen. Så jag hoppas att ni inte har något emot att bilderna kommer i en ganska rask takt

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/02/24 :  23:12:04  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Elektronikbilder?

Okej då











Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/02/24 :  23:19:57  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Men om det nu är en träff, var är alla glada människor

Här:

Fonz är stark efter lite Whiskey


Han kan spela plattor oxå...


Det låter, eller


Och resten tittar på


Eller inte






Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/02/24 :  23:25:37  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jag nämnde ju Fonz mirakel dac, den låter gudomligt (faktiskt bland det bästa jag hört).
Vet inte några tekniska data så det lämnar jag över till ägaren - om han vill avslöja det vill säga

Den inte bara låter bra, den har även en helt ny revelutionerande design som verkligen drar blickarna till sig - eller kanske inte



Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/02/24 :  23:40:51  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Vi spelade även på Mina Eichmann eXpress 6 högtalarkablar - ganska kul att jämföra mina 14.500 Kr Acoustic Zen mot ett par riktigt bra kablar i 3-4000 Kr klassen. Jag måste säga att de klarade testet med hedern i behåll. Eichmann är lite råare, lite varmare mer stampa takten men dom rår ju inte på AZ Hologram i upplösning och renhet - men faktiskt helt Ok.

Vi testade även att spela på mina egenhändigt tvinnade och ihoplödda DIY kablar - dessa är gjorda efter Rodas artikel som finns att läsa Här! Jag hade dock ingen snygg transparent PVC-slang så jag tog helt enkelt en gammal duschslang - därav namnet VVS-kabeln Jag tvinnade en teleinstallationskabel en med och en utan "hölje", kabeln är entrådig massiv koppartråd.

Låter enligt IMHO helt ok, vad tyckte ni andra?

En bild på VVS-kabeln (ursäkta foten :


Här har jag tagit lite bilder på Eichmann och den oisolerade VVS kabeln:







PS! Eichmann är till salu - kontakta mig för mer info om intresse finns!

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2005/02/24 23:42:36
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/02/24 :  23:47:49  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jaha detta var vad jag hade i bilder hoppas att någon annan vill skriva en rad - kommentera gärna bilder och åsikter...

Tills nästa gång

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2005/02/25 :  00:57:49  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
Hejsan!

Å tack Jocke för mat och dryck i alla dess former. Attans vilken fin samling av Whisky alá single malt. Inte illa vill jag lova.
Dock så kunde bilderna kanske vara lite mer selektiva så att säga!
Man är ju ingen svärmorsdröm precis.......

Förövrigt så kan man förstås bara säga. En fantastiskt läcker och välmatchad kombo som lät oerhört bra och musikaliskt på alla sätt.
Vienna högtalarna imponerade verkligen med ett engagerande driv och puls. Oerhört lättlyssnat oavsett musikaliskt matrial.
Bra timing och kontroll med bibehållen upplösning trots att det ibland spelades oerhört högt som sagt. Så förhållandet Vienna och
Mc intosh visade sig vara en klar hit i matchning, trots att steget peak-blinkflörtade lite med oss emellanåt. Trots detta så lät det aldrig illa eller på något sätt ansträngt någon gång förutom när rummets antal kubikmeter av tillgänglig luft satte stopp.
Även det lilla kablageprojektet variant "VVS" var ju en klart trevlig bekantskap, och dessutom nästan helt gratis.

När det gäller dacen så är det egentligen ett samarbete av ett flertal kunniga bl.a digitalteknikern S Vanderville som jag träffade på mässan i Frankfurt för ett antal år sedan. Denna konstruktion stoppades sedan in i en enkel låda ifrån Monacor. Undertecknad skulle egentligen stå för en produktdesign när den stod klar för ett snart år sedan..... Men jag kommer ju inte till skott som vanligt.
Hursomhelst så låter den klart trevligt utan att säga för mycket.

Detta var iaf en kanontrevlig kväll trots att det blev lite bortfall av ASO,are, men det är förstås inte så lätt att få till det alla gånger.

Än en gång Tack Jocke och lycka till med flytt osv....

/T-Fonz
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/02/25 :  01:30:23  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ja - tack själva för att ni kom, att köra nästan 10 mil i värsta snöstormen säger lite om ASO: s engemangsvilja

Ang. bilderna så är det väl inte så farligt - annars du får väl hämnas en annan gång

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/25 :  09:37:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Detta missade jag.
Men jag ser att och har hört (!) att stämningen var på topp trots ett pissigt väder. Vidare kan jag bara hoppas på en invit till nästa lya, Jocke!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/02/25 :  09:58:37  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Ni verkar ha väldigt trevligt på era träffar!

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/02/25 :  11:00:39  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Det vet du Pär, alltid välkommen..!

Balroq!
Det har vi

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

RODA
Member

410 Posts

Posted - 2005/02/25 :  11:53:19  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Hei

Det ser ut som dere har det fint på ASO-treff

Kul at dere testet "Dikemarken" ! (Navnet kommer fra stedet "oppfinneren" bor)
Flere tester på denne gir mye endringer i lyd med små avvik fra originalen.

Jocke:
Jeg har til overs plastisolasjon og ledere om du vil teste "originalt"? Da tror jeg lyden går fra "ikke værst" til "bra!".
Det du trenger selv er PVC-rør fra Clas Ohlson og plugger.
Anbefaler STERKT bulletplugs, er nesten forbannet over hvor stor skilnand disse gir
Det ville vært hyggelig med flere tilbakemeldinger på lyden av disse.

Send meg en PM med adresse om det er interessant.

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/02/25 :  13:02:13  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Yes..
Tack Jocke för en trevlig eftermiddag och kväll. Vad gäller lyssningsintrycken så har jag samma uppfattning som Fonz. Trevligt och musikaliskt. Med trevligt menar jag inte menlöst på något sätt. Bra tryck och "stampatakten" faktor, precis vad som krävs.
Nerbyte i pengar kanske men inte annars. Gamla anläggningen kunde nog flytta mer luft men här rörde sig foten hela tiden. Takt, ton och timing!
Vilka fina högtalare, de är bara sååå snygga...åxå!
mvh

geldis
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/02/28 :  08:35:17  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Inte bara bra musik... utan ni hade även god polsk öl
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2005/03/04 :  23:38:57  Show Profile Send MaS a Private Message  Reply
MMMMMM

Dennna Polska öl ni dricker ärju asgoood.

Säga vad man vill om dom lilla grekerna i Polen men ölen är goda.

Mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/08 :  15:01:50  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Snart kommer det nya högtalare i ett nytt rum, köpt bostadsrätt i Kalmar (renovering pågår)...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000