HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Klockbyte på en Marantz cd38/Tjoeb 99 FÄRDIGT !!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/21 :  17:40:02  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Nu skall klåparen in och röja i en oskylldig stackars apparat igen

Offret är alltså Vår Ah-Tjoeb 99/Marantz cd-38 och det som skall transplanteras är en LC-Audio LClock XO, Tack Martin!!!!

När ett mailsvar kommer från LC-Audio och övrig påläsning på nätet är avklarad så kommer skalpellen greppas

Bilder på farsens fortfarande kommer läggas upp.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!

Edited by - mace on 2005/03/31 18:11:08

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/21 :  19:45:41  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
mendå, jag som vill se bilder nu

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Edited by - Smallsuper_man on 2005/03/21 19:45:59
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/22 :  16:57:05  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Urk !! Letar efter komdensatorer kopplade till den gamla klockan Inte kul när kretskort är som Marsianska

M

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/22 :  20:03:43  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Aaaaaarghhh Varför är jag så okunnig

Här kommer iallafall lite bilder

En bild av Magnus "Fattar Noll" Uvebrant

Fattar ännu mindre !!!

Ett tack till min kära hustru som så vakert fångade inkompetensens vackra skepnad

Bort med locket

Det är den lilla blåa plutten under mekanismen som jag vill åt

Öppna service-luckan på undersidan för att komma åt.

Nu är den borta

Från andra sidan.

Problemet är nu att jag inte kommer längre eftersom jag inte fattar ???

Det står på LC's hemsida att man normalt tar bort två kondensatorer kopplade till klockan. men det nämns ingenting om kristaller med TRE ben ??????? som den som jag har tagit bort

Det är här jag tittar,gå ner till
quote:
Installation, Oversigt
för bilder
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=41

Inte duktig nog

M

Edit, stavfel.

Mr 500!

Edited by - mace on 2005/03/28 14:02:31
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/22 :  21:12:21  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Mitten-benet på tre-beningen är dragen till jord. Det verkar som om den var tänkt att jorda kapseln till den gamla kristallen för att minska störningar som kan uppstå.
Har din nya kristall bara två ben ska dessa anslutas till ytterbenen.

Edit: Bra närbilder, det hjälpte till att klura ut problemet.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/03/22 21:14:36
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/22 :  21:37:58  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Tack Gaffa
På LC-audios kort så har jag "signal-ut" och "Jord" och anslutning till 12V (den har jag hittat)

Jag vet inte ens om det ställs några speciella krav på sladden som skall användas mellan LC-kortet och spelarens kort ?

Det ser ut som om det är två kondensatorer (de blåa) som sitter brevid där gamla kristallen satt, kan man bara ta bort dom tro

Får nog vänta till efter påsk eftersom vi åker bort i morgon

Superbra med all hjälp till envis men okunnig person

M

Mr 500!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/22 :  21:46:33  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Tycker det är så underbart när man tar på sig projekt man inte egentligen borde, och förhoppnignsvis reder ut det.. som jag och mina projekt kanske ;)

Heja Mace!!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/22 :  22:15:51  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
skulle också villja göra nånting i dendära stilen men vet inteom man får ut så mycket på det.. har en primare v25. nån som har något förslag på förbättring av en sådan spelare?

edit: sorry mace för att jag lånar din tråd lite, men det är ju samma ämne

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Edited by - Smallsuper_man on 2005/03/22 22:17:13
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/22 :  22:42:36  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Tack vemsom Sålänge det inte brinner är det bra
Small_superman, Låna på bara -- Desto fler desto roligare

M

Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/28 :  12:27:18  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Tillbaka efter påsk i småland, letar kretskortsschema till drivverkskretskortet på¨internet(hu ! så långa ord det blev)

Skyndar långsamt

M

Mr 500!

Edited by - mace on 2005/03/28 14:04:02
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/30 :  15:22:06  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Verkar vara stört omöjligt att hitta/köpa ett kretskortsschema till Marantz cd-38
Har letat på nätet ++++++++ och även ringt till Marantz i sverige och Storbritanien OCH kontaktat Herman van der Dungen(Tjoeb)

På Herman lät det dock som om det INTE sitter några kondensatorer kopplade till klockan !?!?!?? Jag fattade det ju som om det alltid gör det....

Har nu lokaliserat pin13 på mitt SAA7345-chipp (digital servo processor)
Men vad tusan skall den vita rektangeln mellan "Xin" och "Xout" representera ??

Hoppas det är en resistor eller vad det nu heter ? (sån där moj med färgglada skärp runt midjan), för en sådan sitter kopplad mellan ben 1 & 3 där den gamla klockan satt

Nu har ju digitalkameran åkt till svägerskan i Malmö så Ni får inte se bilderna på nr det hela brinner upp

M

Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/31 :  18:21:11  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Herre****** vad simpelt det var när hjärnan väl beslöt sig för att vara med och leka igen

Bort med den gamla, lokalisera ben 13 på chipet - löd på det hålet. Jorda och kopla +12V
FÄRDIGT !!!!

Ett STORT tack till ALLA som varit så snälla !!!!

Spelar nu Första intrycket är: VILKEN BAS!! Djupare, mörkare och tightare !!!!!!!!!

På en del låtar låter det som om diskanten har blivit lite mindre klar, kanske är en "hörselvilla" orsakad av den starkare basen ??

Känns som om det går att lyssna lääääääääängre nu

Återkommer efter mer lyssning

Hmm, sa någon op-amp......

M

Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000