Author |
Topic  |
Lepra
Member

524 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 00:29:11
|
Åååhhh!!!
vill med bygga juh! synd bara att jag måste använda köket som verkstad, och att ena tummen sitter mitt i handen o den andra där det inte händer nåt.
Men! När jag lyckats få loss den ena av tummarna ska det ta mej fan byggas HFLS1or.
Kan inte tänka mig att ditt bygge blir annat än skitbra! grymt snyggt om inte annat. ast jag tycker nog allt du får skynda på lite    |
Frozen Brains Tell No Tales |
Edited by - Lepra on 2005/04/08 00:31:20 |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 06:36:16
|
Det är väl bara att göra om köket till verkstad för en tid? . Sen kanske du ska besöka en tumkirurg som kan flytta lite på dina tummar . Nä allvarligt talat så var inte jag heller världens händigaste innan jag byggde brorsans hfls-1or men jag lärde mig. Det kommer du också göra .
Tack. Det är nog bättre att skynda långsamt tror jag. |
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
 |
|
Lepra
Member

524 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 09:09:53
|
jo fast det får vänta tills jag flyttar ihop med damen.. hon är ju snickare, och vi kan säkert "låna" företaget hon jobbar på.
eller heter det snickarinna kanske? |
Frozen Brains Tell No Tales |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 22:22:27
|
Jag hann fila lite på burkarna idag också , om inte annat så tog jag mig tid till det eftersom det är så kul att bygga.
 Så här såg fronten på den andra lådan ut innan jag började slipa idag.
 En lite annan vinkel.
 En viss förändring har skett, både väder- och ytmässigt. Det tog nästan en timme att slipa ner fronten, nu år det bara 3 timmar kvar om ytslipningen tar lika lång tid på den här burken som den förra.
 Vi tar och zoomar in lite för att se att det verkligen är lent (om känselintryck nu kan konverteras till synintryck ).
 Det här var mindre bra. P.g.a. att jag inte kapade av stängerna från början blev de något böjda när jag trädde på bitarna och därefter har även bitarna hamnat snett . Nåja det blir till att slipa lite extra där antar jag. Den här burken kanske blir något smalare upptill än den andra men torde inte synas speciellt mycket tror jag.
 Här har jag ritat ut morgondagens arbete...
Det var allt för ikväll. |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/04/09 : 12:40:54
|
Det är sjukt hur duktiga en del är. Jag väntar med spänning att se slutresultatet av dessa högtalare...
Redan som bara "lådor ser dom rent vackra ut.. Och jag har tittat in tidigare och sett bygget växa.. URLÄCKERT!!!!!!!
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
RODA
Member

411 Posts |
Posted - 2005/04/09 : 17:16:56
|
Fintfint Master!!
Njuter av å se ditt bygge!! 
Mvh Rolf |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/09 : 18:46:45
|
mayro>> Jag vet inte om jag själv klassar mig som en av dem utan jag gör så gott jag kan . Jag måste hålla med dig, även fast eget beröm brukar lukta illa. De ser verkligen fina ut redan nu.
RODA>> Vad kul att jag kan glädja dig.
Här kommer lite bilder från dagens byggsession.
 För att fixa till diskanthålet borrade jag några hål rätt igenom lådan för att hålla koll på var gränsen mellan nedsänkningen och hålet in till lådan skulle gå.
 Sen tog jag till fräsen på fri hand. Vågat gjort!!!
 Det blev ganska bra ändå, tur att det finns spackel...
 ...
 Efter att nedfräsningen av diskanten var gjord såg det ut så här.
 Sen tog jag fram sticksågen och sågade mellan hålen och resultatet blev så här.
 Nu var det dags att utföra samma procedur på högtalare nummer två.
|
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/09 : 18:54:02
|
Några fler bilder blev det.
 Ibland har man lust att svära tungan av sig. Det här var just ett sånt tillfälle. Den lilla olyckan skedde pga att jag tittade på fel markering. Åter igen tur att spacklet finns.
 Då var det dags för hålet till basen också. Nedsänkningen är gjord på denna bild.
 Här har även hålet in till lådan påbörjats. Jag kom fram till att fräsen jag lånat inte klarar av att fräsa djupare än 15mm så jag fick ta till sticksågen för att få till hålet.
 Vad mycket pryttlar det krävs för att skapa några sketna hål i burkarna.
 Så här ser de ut i detta nuet. Ena blev klar, den andra inte.
 Jag var tvungen att testa hur det såg ut med basen pålagd över hålet för baselementet. Inte såå pjåkigt va .
Nu var det allt för idag.
|
 |
|
RODA
Member

411 Posts |
Posted - 2005/04/09 : 23:17:14
|

Mvh Rolf |
 |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2005/04/10 : 19:34:58
|
Snyggt jobbat!
/J |
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 03:05:35
|
MasterOfPuppetz: Jag är klart impad! |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 08:51:01
|
Roda>> .
U1>>Tackar.
Ohmega>> Det är jag med faktiskt. Jag trodde inte att mina byggkunskaper skulle räcka så här långt.
Igår kväll blev det lite spackling av diverse felfräsnignar och andra små skavanker. Efter några lager med spackel kan det nog bli riktigt fint igen. |
 |
|
Guru
Member

2779 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 10:47:51
|
Har lite funderingar :)
Är det ER4 du ska som diskant ? Kommer den sitta i samma volym som basen isåfall vad är totala volymen ? |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 10:58:15
|
Frågor och funderingar är alltid välkomna.
Stämmer bra att jag ska använda ER4 som diskant och jag kommer inte att köra den som en dipol utan jag ska sätta upp en platta bakom hålet för diskanten. Lådvolymen för för övrigt på 22 liter utan rör och element. |
 |
|
Guru
Member

2779 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 11:13:16
|
Aha, då blir det samma montering som visas på ER4'ans datablad ? Jag kör själv denna montering och det fungerar fin fint :)
Ser jäkligt lovande ut ditt projekt :)
Mvh |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 12:18:57
|
Ja det blir en likadan montering som visas i databladet. Hade du byggt exakt efter Etons förslag både gällande element och låda?
Tackar . |
 |
|
Guru
Member

2779 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 13:32:52
|
quote: Hade du byggt exakt efter Etons förslag både gällande element och låda?
Japp det ser ut som i databladet, hur ska du lägga delningen ?
Mvh |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 16:29:02
|
1,9Khz delade min kompis sina på och det är inte helt omöjligt att jag tar efter honom för hans byggen låter riktigt bra. |
 |
|
Nesta
Member

78 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 21:34:21
|
Hejsan ! Ruskigt snyggt bygge!! Men du måste vara noga ruskigt noga med underarbetet innan du lägger lacken på lådorna. Det går inte att säga det för många gånger. MDF suger ordentligt med färg och alla skarvar blir synliga om man ej förseglar ytan ordentligt. jag gjorde ett liknande koncept som du med CNC frästa bitar som jag limmade ihop. Min lack på dessa byggen sjönk in efter ett tag så nu syns ränderna från MDF bitarna lite grann. Kan rekommendera (till nästa gång) att ha flera hål för styrning av bitarna vid limningen. Minst 3 hål bör du nog ha annars finns risk för att bitarna glider isär. Det finns ju roligare saker än att slipa...
Återigen grymma byggen du har gjort. Jag hoppas du visar slutresultatet snart
Här är en länk till mitt bygge. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27220
//Magnus
|
"Liverpool is my religion, Anfield is my church" |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 22:04:08
|
Till att börja med måste jag tacka för dina trevliga ord . Jag går fortfarande och velar om jag ska fanéra eller om jag ska lacka burkarna. Jo, Wolfgang påtalade också att mdfen suger ordentligt med färg vid lackering. Går det inte att ytbehandla dem på något sätt innan lackering för att undvika att mdfen ska suga upp så mycket färg?
Att ett tredje hål hade varit på sin plats har jag också kommit underfund med då bitarna på andra burken hamnade lite snett ju högre upp man kom. Slipning är riktigt otrevligt och det känns som dammet samlas i varenda kroppsöppning (nästan).
Jag uppdaterar med bilder så fort arbetet fortskrider.
Den här röda lacken som möter en på förstasidan är jag lite sugen på faktiskt. http://www.ferrariworld.com/FWorld/fw/index.jsp |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 01:27:09
|
ETT MYCKET IMPONERANDE BYGGE!!! Seriös DIY! |
 |
|
balrog
Member

391 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 16:48:26
|
Jag hade fanerat alla gången.Kan man få ett ganska fint resultat som lekman om man tar det väldigt lugnt och försiktigt.Lackning och underarbete däremot är för proffs eller hobbyproffs.Tycker jag i alla fall.. |
http://balrog.true.ws/ hemsidan !! |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 20:09:03
|
Circlomanen>> Jag kan inte mycket annat än att tacka och bocka för din positiva kommentar.
balrog>> Förmodligen har du rätt i att det är lättare att få snyggt om man fanérar men samtidigt är det läckrare med lack. Jag får se hur jämt jag lyckas få till det innan jag slutligen bestämmer mig för vilket av alternativen som blir aktuellt.
Nu har det inte hänt sååå mycket sen i lördags förut om lite spackling av diverse fräsmisstag. Jag tyckte själv inte att bilderna var speciellt intressanta men efter jag fått diverse påtryckningar lägger jag upp även dessa bilder.
 Här har jag spacklat lite på den första burken. Det var den som behövde minst jobb.
 Burk nummer två behövde betydligt mera jobb eftersom jag tittade på fel markering när jag fräste . Här är första lagret spackel pålagt.
 En närbild när andra spackellagret är pålagt.
 Ännu en närbild när fjärde spackellagret är pålagt. Nu ska jag bara slipa ner spacklet så blir det nog fint igen.
Det var allt för ikväll.
edit: syftningsfel. |
Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/04/12 20:28:41 |
 |
|
Fisksmisk ola
Member

1763 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 21:22:36
|
u kanske borde fylla de där hålen med plastic padding istället. Spackel brukar ju röra en hel del på sig tyvär... men jag är ingen experet, det kan nog bli bra! |
Euroline - T-Amp - DIY |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 21:29:26
|
Jag är inte heller någon expert så jag tänkte att testa med spackel till en början iaf. Blir det mindre bra får jag titta på något annat alternativ. |
 |
|
Topic  |
|