Author |
Topic  |
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 22:39:07
|
Plasticpadding finspackel brukar jag köra med när jag råkar ut för dylika missöden.
Jag hade nog fanerat, det finns inget retligare än när skarvarna börjar träda fram, de kommer för eller senare. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 09:36:06
|
Vad är det för skillnad jämtemot vanligt snickerispackel?
Det blir nog fanér ändå, kom jag fram till efter lite djupare funderingar. |
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 10:50:47
|
Det sjunker inte ihop och spricker inte som vanligt spackel. Du skall helt klart ta PP.... går att slipa, fräsa, borra och gänga oxå, det kan du inte med "vanligt" träspackel! |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 11:09:05
|
Då blir det till att ta fram hammaren och knacka lite när jag kommer hem då och sen ta en sväng till jula och införskaffa lite plastic padding.
Tackar för tipsen. |
Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/04/13 11:12:26 |
 |
|
octavia rs
Member

338 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 18:14:53
|
Det finns ju en fördel till med 2 komponents spackel, det torkar mycket snabbare om man nu vill att det ska gå snabbt 
Plastic Padding PP100 rekomenderar jag starkt, fungerar perfekt på de flesta ytor.
 |
Main system TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2 Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)
Second system Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree |
Edited by - octavia rs on 2005/04/13 18:18:10 |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 20:40:04
|
Enligt Julas hemsida är pp100 för bilbruk (vad exakt de menar med det...) och de har en annan substans men från samma leverantör som de rekommenderar till träytor. |
 |
|
Haakan
Member

2630 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 20:48:36
|
PP träspackel använde jag...kanonbra sjunker inget alls  |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 20:52:15
|
Jo det är nog den jag ska ha, jag med. |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 23:44:21
|
Lacka gärna ett par gånger med förtunnad klarlack innan du jobbar vidare, jag lovar att det blir mycket lättare att arbeta med "burkarna"!  
Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 20:32:07
|
Då var det dags för lite flera bilder i tråden.
 Idag har jag varit och shoppat lite. Superspacklet finns inte med på den här bilden med sådant köpte jag också. Frågan är om det verkligen kommer att behövas, men jag återkommer till det senare.
 Här har jag nått det maximala fräsdjupet och det var bara att slita fram borrmaskinen och sticksågen igen.
 Vilket trevligt väder det var ute idag, eller inte. Tur att jag har tak över huvudet där jag står och jobbar .
 Då var hålet för baselementet fixat även på andra burken.
 Jag slipade ner spacklet ordentligt och kvar blev denna otroligt lena yta kvar. Frågan är om det kommer sjunka ihop något efter att det har torkat?? Någon som kan besvara denna fråga?
 En sån här hålsåg eller dosfräs som det också kallas kan alltid vara trevligt att ha till hands när det ska hålas lite. Varför jag använde en sån här visar sig alldeles strax.
 Det här var diametern på den.
 Vi börjar med att skapa ett hål så borret i hålsågen blir lättare att fixera.
 Sen kör vi en stund med hålsågen och resultatet blir det här, voila! Bitumen är segt som tusan att såga igenom med denna märkte jag. Bitumenet blev väldigt varmt och mjukt och näst intill smälte och borrmaskinen var lite flör klen för det här arbetet för det lät som den höll på att gny ihjäl sig. Jag använde hålsågen pga att det inte är en helt plan yta och jag var lite rädd för att fräsen skulle kunna ge ett mindre bra resultat.
 Till slut blev det i alla fall ett hål så att basreflexröret fick plats. Hålet blev dock större än jag hade väntat mig så jag får lägga på några varv tejp eller dylikt omkring röret när jag ska limma fast det.
 Här var andra hålet klart också och så här ser det ut om man tittar ner i det .
 Nu står de fint uppställda efter dagens behandlingar. Den vänstra ska få sig en omgång med slipmaskinen i helgen och sen är båda lena och fina.
Det var allt för ikväll. |
Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/04/14 20:34:48 |
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 04:52:29
|
MasterOfPuppetz: Toktungt projekt allltså! |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 09:32:58
|
Jag är verkligen imponerad! Skitkul! Blir sugen att testa själv.
Du frågade dock om spacklet? Huruvida det skulle skulle sjunka osv?
Jag undrar därför vad du tänkt dig för ytbehandling på dessa tjusiga lådor?
Är det ren målning som avses KAN spacklet bli ett otäckt besvär, då en baby-len yta utan färg gärna blir inte så baby-len som man tror efter målning. Två-komponent spackel ÄR att föredra i det läget. Mycket slip och provmålning på det aktuella stället.
Skall det fanéras/täckas, så är det ett mindre problem.
M |
 |
|
StefanL
Member

1020 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 10:35:10
|
Blir som dom flseta andra djupt imponerad! Bara att applådera! |
Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 10:47:42
|
Ohmega>> Tackar .
rannagarden>> Varför inte testa själv då? Jag hade inte tänkt påbörja det här bygget förren i sommar men efter att jag frågat om fräsningsmöjligheterna gick det inte att hålla sig längre .
Angående ytbehandling har jag funderat både på lackering och fanéring samt bestämt mig för det sistnämnda. Det är nog lättare att få det snyggast med fanéring och dessutom slipper man att övergångarna mellan mdfskivorna träder fram i efterhand.
Jag fick ett tips om att grunda de spacklade ytorna eftersom de förmodligen suger åt sig mera lim än de resterande ytorna och att man då undviker "bubbeleffekter" som lätt kan uppstå vid tex tapetsering. Vad kan det vara vettigt att grunda med? Samma lim som jag har tänkt att fästa fanéret med?
StefanL>> Jag tackar och bockar. |
 |
|
balrog
Member

391 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 11:29:09
|
Jag sa ju ganska snabbt att du skulle fanera som enda alternativ,men jag vette fan hur jag själv skulle gjort med den välvda baksidan.Jag kan tänka mig att du får skarva i mitten på baksidan ,för att böja runt faneret i ett stycke lär nog inte gå.Om du skall limma med kontaktlim så går det nog inte att grunda med det,utan använd en primer |
http://balrog.true.ws/ hemsidan !! |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 17:42:31
|
Fanéring runt om går nog bara fint. Fanéret appliceras med "stående" mönster, som på de flesta högtalare. Går alldeles utmärkt att böja på så sätt. Böj på det andra sättet ( liggande ) och materialets "egen-spänst" gör det väldigt svårt att hålla helt, och på plats. Kan du inte skaffa fanér med tillräcklig bredd, så kan man skarva med en fanérskarv-maskin på en lokal "snick".
Är fanéret MYCKET sprött, så kan du ev. blöta det LITE med en blomspruta, tills fanéret börjar kännas lättare att jobba med.
Ang. grundning så skall det inte vara nödvändigt. Fanérlimmet kommer att bita i allt. Förutsatt att det kommer användas ett kvalitéts- lim dedikerat ändamålet. Sådant lim är gjort för sådana här saker. Men är du tveksam om vilket lim och dess egenskaper ( oprövade ) så kan du grunda med en vattenbaserad grundfärg/primer ( hela högtalaren ). Gärna applicerat med sprut-pistol för jämn/bäst yta. Det kommer bli en del fiber-resning, men ta ned den med några lätta drag med sandpapper.
Stryk limmet, hellst med en fanérlim-strykare, på högtalaren - inte på fanéret. 
M |
Edited by - rannagarden on 2005/04/15 17:44:47 |
 |
|
balrog
Member

391 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 21:08:31
|
Okej kanske inte är så sårt att böja då....jag har bara användt 0,7mm körsbärsfaner och jag tyckte att det räckte att titta på det för mycket innan det sprack! Finns en bra faneringsguide av Stefan.B här på forumet plus att Nagref har gjort en mycket bra guide på faktiskt.se där han visar olika limningar när han fanerar. |
http://balrog.true.ws/ hemsidan !! |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 21:21:16
|
Oj här haglar tipsen in. Vad kul att även andra engagerar sig i mitt bygge!! .
Jag har inte ännu tänkt så långt som vilket lim jag skall använda men jag hade nog tänkt att använda vanligt kontaktlim, fast om det finns speciella lim för just fanér kanske man ska kika på ett sånt istället. Fanérlimstrykare?? Hur ser en sån ut?
Att faneringen skulle ske med fanéret stående var min plan eftersom det blir snyggast på det viset. Om det dessutom underlättar fanéringen är det bara att jubla.
Apropå fanér och fanéring, något som är aningen irriterande är att fanérkompaniet har så begränsade öppettider för privatpersoner. Bah! Vem har möjlighet att vara där mellan 8 och 12 på en fredag??
Träslaget Padouk har jag fastnat för.
 |
Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/04/15 21:28:30 |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 01:20:54
|
Man skall passa sig för fanér som varit fel förvarat ( fel luft fuktighet, för torrt ). Som Balrog säger så räcker det att bara titta på sånt "papper" för att det skall spricka, frasa och ge en ett rent helv...e. Det känner du när du tar i det. Sprakar det och känns VÄLDIGT "lätt" så gå vidare till ett annat.
Det skall ge spännst, inte "knaka" eller göra väsen när du böjer det ( breddledes med stående fibrer, så som du hade tänkt på högtalaren ), att försöka böja på andra hållet är inte ett rekommendera alls. Det är så man bryter pinnar i skogen - fanér också.
En fanérlims-strykare är en "plast-kam" med olika stora djup på piggarna. Beroende av hur mycket lim/tjocklek på fanér du behöver så väljer du sida på kammen och violá - allt perfekt fördelat och i lagom dos. Annars blir det roller eller spackelspade, men det är svårt att undvika bubblor då. Med kam så skall det till otur för att få en klimp lim nånstans, som gör en ful bula på fanéret, som man senare slipar igenom. 
Se också upp med för tjockt fanér - 2-3mm fanér ger lätt sprickor ( för mycket trä ). Kör på 0,7-1,0mm. Det borde göra jobbet. 
M |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 17:44:00
|
Går det att hitta både fanérlim och fanérlimspåstrykare på fanérkompaniet måtro?
Idag var det fint väder ute och då passade jag både på att ta en joggingrunda imorse och även jobba lite på mina små krabater.
 Här ligger den oslipade kraken på operationsbordet.
 Vad mycket damm som samlas inuti burken vid slipning med maskin. Det borde hamna utanför tycker jag. Att det hamnar inuti verkar helt ologiskt.
 Efter "några" sliptag börjar den bli jämn och fin.
 Vi tar och zoomar in lite grann...
 Nu ser det riktigt fint ut. Jag vet att det inte är den bästa bilden att visa det, men det var faktiskt riktigt bra .
 Här syns det betydligt bättre.
 Nu har jag två ordentligt slipade lådor . Dock krävs det ännu mera slipning när toppskivorna har monterats på.
 Sen var det dags att plocka fram den här och såga av spillbitarna jag köpte hos rörmokaren häromdagen.
 Eftersom baksidan av högtalarlådorna inte här helt rak krävs det lite extra arbete i ena änden av röret. Det gick riktigt bra med fällkniven.
 Det första resultatet blev så här.
 Och det andra tillsammans med det första blev så här.
Det var allt för idag. |
 |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 18:19:09
|
Fantastisk tråd Jag har följt denna från början och fastän jag inte är någon DIY-kille direkt, så blir man ju onekligen sugen! Ska blir kanon att se hur detta slutar |
kabelskitsnackare
|
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 22:42:51
|
Jag är inte heller någon DIYare i grund och botten utan jag ville bara ha riktigt bra ljud till en vettig summa. På köpet fick jag en utmaning att skapa ett par fina lådor. |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 15:32:19
|
Nu är jag ljudlös , på gott och ont, så det vill till att lägga på en rem känner jag. Dags att skynda långsamt! |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 18:50:55
|
Idag har arbetet med högtalarna fortsatt, dock i lite högre fart än tidigare. Tystnaden är oliiiiidlig .
 Idag passade jag på att handla filterplattor och lite buntband på Woody. Jag klämde dit små bitumenbitar undertill på filterplattorna för att vibrationerna som eventuellt uppstår i filtret och filterplattan inte ska påverka allt för mycket.
 Sen var det dags för Superspacklet att komma till använding. Mer om det senare.
 På superspackelsförpackningen (oj vilket långt ord) stod det klart och tydligt att skyddshandskar är att rekommendera.
 Superspacklet användes kort och gott till att förminska hålen för basreflexrören eftersom de blev aningen för stora pga att jag inte var tillräckligt stadig på handen när jag använde hålsågen.
 En närbild på det gröna gucket...
 För att minska sannolikheten till blåsljud kan det vara bra att ha trattar på rören. Tyvärr gick det mindre bra att ha såna i andra änden också.
 Hänger alla nu med på vilken riktning som är uppåt?  
 Båda rören limmade med rikligt med lim.
 Rikligt var det... Då borde det bli lufttätt också.
Det var allt för idag. |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 22:12:59
|
Ikväll blev det inte några byggbilder men väl några andra bilder på komponenter som trillade in.
 Vi börjar med en liten fin inzoomning. Vad kan detta vara?
 Nu ringer det säkerligen en klocka hos de flesta...
 Porr med stort P. Här har vi den åtrovärda ER-4 från Eton.
 Något ska man väl fästa högtalarkablarna i också?
 Och inte heller räcker det med bara två av dem.
 Lite komponenter till filtret är heller aldrig fel.
 Här är en till.
Flera filterkomponenter är snart på väg in...
Det var allt för ikväll. |
 |
|
Topic  |
|