HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett par nya krabater ser dagens ljus. (Färdiga?)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/03/21 :  20:18:31  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Jag kommer att fälja denna bildtråd noga, bland de intressantaste byggena på länge.

Man förbannar sig själv att man har tummen mitt i handen. För visst blir man sugen på att bygga själv efter att ha sett alla era diy-projekt här på forumet ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/23 :  21:14:33  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Tack DIESEL, det är kul att höra. Nu får du strax ännu lite flera bilder att kika på.

Idag tog jag en svänga förbi mekonomen och handlade lite dämpmaterial a la bitumen. Huga vad tungt det var att bära och konka på bussen hem, då jag inte hade tillgång bil idag. Jag var tvungen att väga vad 5 skivor gick på efter att ha burit dem alldeles för lång väg. Strax under 8kg vägde de tillsammans.

Här är första biten fastsatt i lådan. Det blev inget kontaktlim p.g.a. att jag jobbade inomhus och kontaktlim inte luktar speciellt gott. Sist jag använde det blev jag väldigt yr i huvudet trots att jag stod utomhus och arbetade!

Här har jag även gått lös på bitumenet med häftpistolen.

Hela mittensektionen i lådan är här täckt med bitumen (dock inte frontbaffeln då).

Ännu en stagskiva och två vanliga "mellanskivor" är fastlimmade och nu saknas bara topp och botten på den första lådan.

En annan vinkel.

Bitumen måste sitta även i den nedre sektionen av lådan...

... och här var även den täckt med bitumen.

Likaså måste det sitta i den översta sektionen. Här blev det en ren häftorgie vilket kanske syns .

Topp- och bottenplattan har preparerats med bitumen och skall limmas på under morgondagen troligtvis.

Thats all folks, för idag iaf.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/23 :  22:00:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Oj, seriöst!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

duratec
Member

124 Posts

Posted - 2005/03/23 :  22:08:10  Show Profile Send duratec a Private Message  Reply
spännande ser fram emot framtida bilder
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/23 :  22:12:36  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
vist är det kul med vuxenpussel

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/03/23 :  22:12:43  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
quote:
Man förbannar sig själv att man har tummen mitt i handen. För visst blir man sugen på att bygga själv efter att ha sett alla era diy-projekt här på forumet ...

övning ger färdighet Skämt å sido, Diesel är du som jag, väldigt envis så går det. Sen finns det ju väldans mycket kunskap om diy på detta forumet, så skulle det gå fel så finns det alltid någon som kan agera "bollplank"

Kör hårt MasterOfPuppetz, blir nog väldigt bra i slutändan trots en del missöden.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/23 :  22:42:12  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Bernt>> Tackar!

Duratec>> Jaa, visst är det . Även fast det är JAG som bygger är det lika spännande för det att se resultatet växa fram steg för steg. Mera bilder kommer kontinuerligt när jag arbetar på dem.

Smallsuper_man>> Det är grrrrreat!

Labbe>> En bra idé är att börja med HFLS-1 där ett färdigt recept finns att tillgå här på forumet. Jag trodde inte heller att jag var speciellt händig men det var inte speciellt svårt och då intresset låg på topp gick det utav bara farten.

Det kan bli riktigt bra precis som du säger men ännu är det många steg kvar.

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/03/24 :  17:47:33  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
quote:
Labbe>> En bra idé är att börja med HFLS-1 där ett färdigt recept finns att tillgå här på forumet. Jag trodde inte heller att jag var speciellt händig men det var inte speciellt svårt och då intresset låg på topp gick det utav bara farten.

Det kan bli riktigt bra precis som du säger men ännu är det många steg kvar.

hfls1 är en bra ide, men är man funtad som jag så är det inte tillräckligt. håller själv på att fundera ut ett högtalar bygge, från scratch med aluminium element och ev sluttande baffel. så vi får se hur det går med det.

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/25 :  08:57:30  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Det låter som ett intressant bygge du planerar. Hoppas det blir något av det hela.

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/25 :  11:08:04  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Vem kan hålla sig borta från sitt bygge när man väl satt igång? Iiiinte jag i alla fall så här har ni ännu lite fler bilder som tagits i detta nu (nästan).

Nu sitter även botten på, vilket är toppen .

För att kunna fixera bitarna till den andra burken lika bra som på den första så behöver jag ett par metallstänger till. Pappas bågfil var som spårlöst försvunnen så jag fick ta till den här schweiziska mästaren istället. Detta borde jag gjort redan från början eftersom det nu var en barnlek att trä på skivorna. Dock oroade jag mig lite för att det skulle bli svårt att få på muttrarna när man väl sågat av stängerna men efter lite filning av ändarna gick även det vägen.

"När vi tre blir två". Vi tar cykeln ner till city... Nä nu tar vi och hoppar över GT här tror jag. Attans vad stökigt det blir runt omkring vid högtalarbyggen och jag saknar verkligen ett garage att vara i.

Några skivor är påträdda och fler ska det bli. Något jag borde lära mig är att snåla lite mera med limmet än vad jag gör . Då skulle det inte rinna över så mycket.

Nu har vi kommit till vänteläge nummer ett, där limmet måste torka och bitumen skall fästas i mittensektionen av lådan (men det här har ni sett förut).

Samma sak som på föregående bild men lite mera inzoomat.

Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/25 :  13:16:56  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
jag tycker inte det kan bli för mycket lim, eller okej det kan det men det är mycket bättre att det rinner över än att det blir för lite. låt limmet flöda!!

om man torkar alla ytor med trälim, borde inte MDFen bli hålbarare då? bara en tanke

Hemma hos Peter
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/03/25 :  13:35:18  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
quote:
Det låter som ett intressant bygge du planerar. Hoppas det blir något av det hela.

Det hoppas jag oxå, har dock en del ideer på lager så något borde det bli utav det hela iaf.

Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/03/25 :  19:47:30  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Master: Du är MÄSTER !!

KANON !!

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/25 :  21:33:54  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Smallsuper_man>> Det kladdar så förbannat mycket bara men samtidigt måste jag hålla med om att det känns bättre med en klick extra än tvärtom. Jag vet faktiskt inte om MDFn blir hållbarare om alla ytor torkas med trälim. Det får någon annan svara på.

Labbe>> När sätter du igång? .

Roda>> Tack! Ditt stativbygge är inte heller så tokigt.

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/25 :  21:47:44  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply

Det sägs att man ska tala tyst om sina misstag men äh, vad 17. Så här såg mina byxor ut efter att ha limmat lite imorse .

Nu är det dags för att ta ut första lådan på grönbete medan den andra ligger inne och torkar.

Det var mycket trevligt vårväder ute så jag kände mig tvungen att knäppa en bild på snön som snart är ett minne blott.

Eftersom formen är lite speciell rullar lådan omkring på snickarbänken om jag inte har något stöd under den. Rester från HFLS-1 bygget i höstas ligger visst kvar ute på altanen fortfarande .

Nu börjar jag snart bli nöjd, men bara snart.

Dessa konstiga ränder stör jag mig på...

... och även dessa. De går inte att få till på ett bra sätt. Hur har de uppstått egentligen? Kan det ha varit limmet? Eller satt inte bitarna exakt ovanpå varandra även fast stängerna skulle hålla dem fixerade? Frågorna är många men svaren är få. Nu fortsätter vi!

Det finns bara ett botemedel!

Viiiiilken skillnad alltså. Till en början var jag rädd för att den skulle ta för mycket men pappret vi hade hemma var bara 120 så det gick som en dans.

Så här fint blev det innan jag var tvungen att avbryta för dagen. Lådan är mycket len nu kan jag intyga, men jag ska ge den en omgång till imorgon så blir den perfekt.

Det var allt för ikväll!

Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/03/25 :  22:07:37  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Ser bra ut!

Skal du frese kanten på front-baffelen?

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/25 :  22:13:58  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Nä jag tänkte inte göra det utan jag vill ha skarpa kanter på frontbaffeln precis som Nautilusarna har.

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/03/25 :  22:19:12  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
MasterOfPuppetz: när jag bestämt mig för vilken konstruktion det skall bli. har nämligen funderat på horn en del också.

Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/03/25 :  22:21:59  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
så här?

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/25 :  22:32:10  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Labbe>> Jaha, där ser man. Horn har inte jag så stor erfarenhet av.

RODA>> Jaha du menade så, nej det hade jag faktiskt inte tänkt göra eftersom det nog är väldans svårt att få till på ett snyggt sätt.

Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/27 :  03:08:20  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
ränderna (om du menar dom lite bredare man ser på bilden, det svarta är limmet) uppstår i fräsningen. fräshuvudet ser ju ut som en spiral, sen för ju bort materian från frässpåret, om du förstår vad jag menar. men "spiralen" är bara ca 18mm djup så materian stannar kvar där fräsen går. därav den randen. resultatet blir att randen äer lite mer komprimerad mdf än det övriga som är mer uppslitet.

Hemma hos Peter
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/28 :  14:55:43  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
För att få bättre "yta" = lacka en eller två gånger med 50% spädning, MDF´n sväller mycket olika ... du har fördel av detta vid senare ytbehandling !!! Underarbetet är verkligen viktig just vid MDF ......

// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/04 :  17:30:28  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Smallsuper_man>> Dazzin påstod samma sak så det stämmer nog ganska väl tror jag

Wolfgang>> Jag har nästan beslutat mig för att fanéra och sen lacka fanéren istället.

Så idag blev det lilla julaftonen för mig. Dels fick jag mina deklarationspapper där jag för första gången får tillbaka några kronor istället för motsatsen och sen kom det här.

Ja, idag kom det här på posten.

Ska vi kanske ta och öppna det då?

Det verkar vara ganska väl förpackat som tur är.

Vad kan det här vara för något?

Vi kikar lite närmare...

Nu kanske det ringer en klocka för några .

Vi öppnar väl den lilla lådan också.

Säkerhetsinstruktioner kan vara bra att läsa så man inte gör något fel. Eller så struntar vi i dem...

Titt uuut.

Vilken skönhet alltså!

Vackert säger jag bara.

Här har vi modellbeteckningen i närbild.

Och så här ser det ut på insidan.

Det var allt för idag.

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/04/04 :  19:33:02  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Kommer nog bli riktigt fina Va ska du ha för fanér?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/07 :  20:31:02  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Nitram>> Jag har inte bestämt mig ännu men något rödbrunt är jag lite sugen på.

Den här bilden tog jag igår kväll men då ville inte knaak släppa in mig så den kommer upp nu istället. Då var den andra burken också färdiglimmad och färdigisolerad med bitumen.

Jag var inne på biltema och fick tag i en billig arbetsbänk som jag absolut var tvungen att testa om den fungerade, vilket den gjorde riktigt bra tom.

Ujuj vad mycket slipdamm det var i luften.

Nu börjar det bli lent som en bebisstjärt, jag tror faktiskt att jag rentutav är nöjd med burk nr ett.

Varför samlas det så mycket slipdamm inuti lådan när jag slipar utanpå? Det mesta av dammet borde hamna på terassgolvet och inte i lådan....

Nu börjar det bli mörkt så dagens slipningssession avbröts men jag hann stå och slipa i två timmar innan mörkret kom och överraskade mig.

Syns det vilken som är slipad och vilken som inte är det? .

Det var allt för ikväll.

Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000