HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Denver 141 för 995 kr år 2002 tror jag det är.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 24

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/06 :  20:14:41  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
förlåt "Luften" att jag inte svarat..

Men en del vedhuggande samt adra saker har kommit emellan här.. Samt att jag rent lessnade på en del saker runt omkring här..
Men ser detta upphör nu hoppas jag..

Vad jag gjort i dom olika delarna blev till slut som följer..

Jag satte dit en nätbrunn som löddes med teflonisolerad förtennad kabel som också löddes direkt på pinnarna på kretskortet..

Jag böjde ihop kontakten på kortet ifrån startknappen och lödde ihop dom utan sladd. bara pinnarna..

Jag dämpade vibbar på alla uppstickade föremål på båda korten med smältlim..
samt jag dämpade driverket med smältlim..

Jag satte dit själhäftade gummiplattor på lock samt botten. dessa tiggde jag av Vincent.. Tror han kan ge en hand med att fixa flera om någon har svårt att hitta dito...

Min 141 ser lite olika ut än 816 som jag också köpte för att direkt se om den fungerade som min äldre gjorde. Detta då andra redan började modda sådana.på mina ord.. Detta så jag vet vad ja sa till er alla. hade den blivit eller låtit fel kunde jag avbrytit er från köp. Min är en denver 141 som jag hela tiden pratar om. Men era 816 blir samma men troligen kanske lite tonalt mörkare vilket kan vara en fördel faktiskt.

Jag har numera inget att ens spela på. Så jag kan endast återge en kort bild ifrån innan mitt accuphase hämtades.. Tyvärr.
Men Vincent ringde då han fick sin nya maskin i går av mig efter ombygg och sa att den blev en aningen mörkare med annars samma ljud. Så det kan nog stämma mina egna korta noteringar.. Men detta är inte ens något jag kan svära på. Så vi prata små små skillnader i så fall..(Tror jag.. bäst att säga det så man inte blir hängd här)

En trevlig prick som jag fått kontakt med i värmland sitter som jag förstog saken och spanade lystet på dom andra kablarna inuti. För blivande byte till bättre... Hur det går lär vi alla få ta del av om han vågar sig på detta. Han nämde något om att köpa en till spelare för säkerhets skull.. Ler.. så det låter som kabelbyten ligger högt på listan där..

Jag har också sett att andra gått längre än jag redan via att ta bort bild delen osv. Tyvärr är jag inte teknisk för fem öre på elprular. Så hur dessa saker inverkat får vi kanske också ta del av sen här..

en sak som jag är säker på skulle göra skillnad är ett byte till bra fina guld terminaler samt få bort bleken som ansluter RCA med kortet. Där har jag hört stora förbättringar tidigare mellan terminaler o terminaler. Detta borde ge utslag även på denna spelare..

Förlåt igen "luften" att jag uteblev med direkt svar på en bra fråga. Och jag blir absolut inte sur eller tar illa upp för saker som undras eller så. Men då man konsekvent förstör min tråd så har jag all rätt i världen att säga ifrån.

Denna rätt såsom innehvare av tråden förbehåller jag mig nu och i fortsättningen.
Och att denna tråd ska bli en tummelplats för of topic är en sak jag starkt reagerar på.. Lite kan man alltid fara ut. Även jag själv flera ggr. Men om någon säger man är of line så förstår jag detta och sällar mig in i leden igen.

Jag tror ingen som känner mig eller som numera följt råd ifrån mig anser mig vara en pratare. Utan jag tror dom flesta har haft skoj upplevelser. Bara tipsen om Signal cable kan nog bevisa detta...
Och om nu bara en blir en glad kille med en billig spelare så är det ju kanonkul. Jag vet redan att det är många som är glada. Men som INTE skriver här. eller som ens sitter på detta forum o skriver..

Så vad det gäller denna tråd så har den nog varit en stor kul framgång får man säga.. Noterbart är också det otroliga gensvar som blivit. Inte bara här på detta forum. utan även debatten som sagt på andra. ( Som handlar mer om mitt tillstånd här uppe iofs..ler stort.. bjuder på det..)

Så detta har blivit stenkul.

Nu ser jag fram emot att få den hjälp jag behöver för att få min spelare till etapp två.. DVS greja dit RCA av kvalitet... Jag kan inte sånt.. Alla har vi begränsningar. Här har jag en av mina tyvärr...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/02/06 :  21:46:27  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
Som jag skrev tidigare...

-så får någon med 816 jättegärna testa att köra en HDCD...
i min blir ljudnivån 6-10dB lägre med HDCD-kodade skivor.

Jag tänkte byta min i morgon men det är ju ingen idé om detta är något sorts typfel som finns på alla maskiner, då är det ju bara att ge upp och lämna tillbaka den...

Det står HDCD i on-screen -informationsfältet då spelaren spelar en sådan...

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/02/06 :  22:31:07  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Har testat nu och märker inte någon nivåskillnad.
Jag ser inte heller något på displayen.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2005/02/06 22:58:21
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2005/02/06 :  22:41:24  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag spelade en HDCD, det syntes inget alls i displayen!
Blev iofs ingen nivåsänkning heller.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2005/02/06 22:44:45
Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2005/02/06 :  22:45:46  Show Profile Send JPL a Private Message  Reply
Min har oxå en nivåskillnad när jag spelar HDCD.

mvh Patrik...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/06 :  22:47:11  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
kan nivåskillnade ligga i att du kommit åt knapparna på volymen tro? Och atta den kan ha ett minne där som går in?? Prova att slå av och på strömen.. Eller helt enkelt dra ur sladden så den startar om...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/02/06 :  23:19:11  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
Inte i display på spelaren...
i onscreen på TV nsluten till spelaren...

/Stefan

Mina pryttlar
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/02/07 :  00:17:47  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
Nivåskillnaden har inget med volymen att göra...

Det blir till att åka och byta maskinen i morgon...

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2005/02/07 :  07:38:00  Show Profile Send x2000 a Private Message  Reply
hejsan
jo nivån blir lite lägre med hdcd- skivor,
men no big deal...

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/02/07 :  11:08:19  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
Jag har nu bytt min spelare...

Samma problem med att HDCD inte fungerar som det ska på den nya...
Det är inte bara nivån som blir lägre, diskanten "beskärs" också och det mesta upptill försvinner...

Jag lämnar tillbaka min, synd på ett annars sanslöst prisvärt moddningsobjekt...

/Stefan

Mina pryttlar
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/07 :  12:19:24  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Synd du får det resultatet.. Men går det inte att köra på ändå.. Om det blir bättre på alla saker efter fix så blir nog även denna bit lyft.. Vem vet??

Jo.. Jag skrev en "galen" go värmlänning tittade lystet på att byta kablar i sin maskin.. HAN HAR GJORT DET!1 Vilket pillerjobb wow...

Så nu väntar jag med spänning på resultatet.. Jag gissar jag numera är helt omkörd på att fixa i spelarna.. Så övervägandet att lämna över stafetpinnen till den som är längst hägrar...Skratt..

Men som sagt.. Jag väntar med spänning hur resultatet blivit...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/02/07 :  12:43:11  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
Spelaren är tyvärr "olyssningsbar" med HDCD-skivor och sådan skivor kan man ju inte på samma sätt som t ex SACD låta bli att köpa...
En hel del skivor spelas in med HDCD och då finns inga alternativa skivor utan detta...

/Stefan

Mina pryttlar
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/02/07 :  14:44:20  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Denver DVD-816, Nu 449 kr. på Netto Inga 30 da'r dock.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/07 :  17:16:21  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
En kanske dum fråga. Man bör kanske innan man frågar min fråga. Men är det något man manuelt ska ställa om vid olika spelning? Menar ska man ställa om något själ på spelaren? Eller görs detta per automatik???

Jag frågar då jag inte förstår instruktionsböcker...Det är stört omöjligt att läsa o fatta vad dom menar för mig... Tro mig att detta är jobbig att ha problem med... Allt har ju helt omöjliga instruktioner för en som jag ska fatta.. Så jag får alltid ha min fru att förklara hur dom menar.. Ibland blir det skoj. Men då jag försöker fixa med datorn slutar det oftast med en veckas omprogramering...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/02/07 :  17:32:43  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message  Reply
Denver har inte gjort riktigt rätt med HDCD-chippet...
quote:
Decoded Peak Extension encoded recordings will thus sound 6dB quieter than non-Peak
Extension recordings, unless the difference in average levels is compensated for after the
decoding has been performed. Key to this discussion is that the 6dB average level difference
originates from the HDCD process used to encode the material when the recording was produced
using the Model 1 with the Peak Extend option enabled.
Analog or Digital Gain Scaling?
For instance, when using one of the many the HDCD Process Decoders, using the Digital Gain
Scaling Mode and gain scaling is performed INTERNAL to the HDCD Process Decoder. Of
course, the gain of the analog stages following the DAC must be adjusted for correct output levels
when the HDCD decoder is used compared to other digital filters. If neither Gain Scaling scheme
was performed, whenever playback changed between non-Peak Extended and Peak Extended
recordings the listener would have to manually adjust the playback level to maintain the same
subjective loudness.

Från:http://www.hdcd.com/partners/proaudio/GainScale.pdf
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/02/07 :  17:43:21  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Ok, det förklarar problemet då.
Kommer säkert någon mer Denver-spelare senare som klarar ut det bättre framöver.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2005/02/07 23:51:27
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/07 :  18:13:24  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Nu är min spelare på väg till opartisk parson för ytterligare saker som skall bytas..
det kommer monteras in WBT gold beg RCA. Samt även tittas på kablaget lite.. Om där går att fixa nåt lite också..

Samtidigt så kommer den om tillfälle ges tas med på en utvärdering i större samanhang.. OM tillfälle ges..

Denna test är helt utanför min kontroll så det blir skoj att se om den spelar fint i deras olika system..

En sak kan jag lova alla som läser.. Om den har det lilla minsta för sig i toppen då det gäller hårdhet eller fel så kommer den skrika som den berömda grisen man dödar med tandborste...
Det kommer höras....

Oj vad detta blir skoj... Verkligen stenkul... Detta blir andra bullar än en Arkam kan jag väl säga... Om tid o möjlighet ges vill säga... Jag har ju ingen kontroll över detta då det är helt okända som har denna utvärdering..

För er på forumet är det nog kända personer iofs....
Gissa om jag är spänd för samtalet som lär komma på onsdag eller senast torsdag då posten kommer fram till motagaren.. Jag fick löfte om att få ett samtal redan vid dom första tonerna...

Oj vad kul detta blir...men med mista fel o toppen kommer den skära ihop i det/dom system den kommer sättas in i..

Jag har inte heller sänt med min nätsladd. Så det blir den som spelar den som sätter dit vad han vill... Som sagt

Jag har INGEN kontroll alls.. absolut nada...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/02/07 23:27:08
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/02/07 :  18:28:18  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Låter skoj det där.
Om den låter lika bra som 816 så skulle inte jag vara orolig.
Men som du sa innan så var din kanske lite ljusare. Kan vara lite känsligare då.

Lycka till.

mvh Leif B
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/07 :  18:54:56  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
LeifB

Ska jag vara ärlig???
Jag är inte orolig.. Min är en nyans ljusare. KANSKE!!!!! EN NYANS.. Men inte ljus i bemärkelsen att det är negativt. Inte heller possetivt. Utan endast en ev liten pytteskillnad..

Ljus i detta fall har inget med då man säger ljus i dåliga termer.. Utan mera i upplösningstermer..

Men som sagt tidigare. detta är inte ens med säkerhet sagt den är det. Den kanske bara är mera inspelad då den är flera år numera gammal...

Men rasande spännande blir det..

det är verkligen skoj du fått till din så bra samt att du är nöjd..

Förstår du nu hur jag menat med alla försök att beskriva den?.. Menar hur den spelar. För jag anser den är genom musikalisk. Och gör allt i en trevlig hög nivå.. Men man blir lika förvånad varje gång man byter skiva. Det står fortfarande Denver där ju.. Man tror ju man hadde en XXX stående där..ler

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/02/07 :  18:58:38  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Javisst, det är otroligt.
Man vill bara spela mer och mer. Platta ut och nästa in, har blivit en hel del ska du veta.
Man bara njuter av basgången och allt annat.

mvh Leif B
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/02/07 :  22:24:12  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
konraqu

Det där låter ju mycket troligt... en felaktig implementering av HDCD-chippet...
Har du även en förklaring till varför "all" diskant försvann (alltså även om man höjde motsvarande 6 dB)

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/02/08 :  04:57:55  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Man blir ju riktigt nyfiken!
Hmm, jag har väl ungefär 300m till Netto..........

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/02/08 04:58:33
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/08 :  11:10:17  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
wow. en som orkade läsa ända hit och la ett inlägg... välkommen i gänget.... Om du behöver en DVD eller en cd och tycker saker som detta är skoj att kolla upp osv.. Spring till netto... Om du bara är nyfiken.. Vänta o läs resultat då dom kommer in... Då får du stilla nufikenheten..

Välkommen..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2005/02/08 :  12:42:21  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jag har också gått på myten och införsaffat en Denver. Ska iväg och köpa nätbrunn nu. Ska se om det är nån i trakterna som kan hjälpa mig med moddning. Vi får nog bilda en klubb tror jag. Sveriges Denverklubb kanske? Jag äger ju ingen DVDspelare sen tidigare, så då kan man testa en galen grej, samtidigt som man kan få en DVDspelare på köpet.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/02/08 :  12:56:52  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Lindvall: vart bor du?

Tåls att säga igen.
Den stora effekten når när man när man kopplar på en bättre nätkabel.
Det kostar en del så jag ska kolla hur effekten är med tex en gasnka billig men okej Supra nätkabel (ca 400-600 beroende på längd)
Go to Top of Page
Page: of 24 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000