Author |
Topic |
AKA
Trancelover
616 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 22:29:24
|
Vad är det för nytt slutsteg du skaffat dig mayro? |
|
|
soren
Member
311 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 22:43:35
|
Hmm,
Ni använder väl inte volymkontrollen på denverspelaren hoppas jag?
Det är väl den sämsta sortens digital volymkontroll (bitscaling!).. dvs för varje halvering av ljudnivån så förlorar ni 1 bit av de få 16 bitar som cdn har!
Jag plockade upp Denver 816 en på vägen hem igår för att testa (500 kr för en dvd är ju svårt att slå). Tänkte ge den till morsan till sin nya tv.
Körde den lite analogt direkt ur lådan, och det lät inget vidare.. ljudbilden sjönk ihop rejält. Nu var den ju helt färsk, så jag lät den gå över natten. Testade lite snabbt nu i kväll, dock bara som transport till meridian försteget. Lät inget vidare, min brainwave 880 slog den lätt som transport.
Blir inget mer testande med denver spelaren på ett tag .. hifimässa i två dagar sen direkt ner till spanien och jobba.
Får se vart denna tråden tagit vägen när jag är tillbaka :)
/Sören |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 23:21:56
|
AKA.. Det är en liten hemlis ett tag till här. För att det skulle bli för mycket på en gång.. Skrattar......
Nej skämt o sido... Jag har köpt ett Denon POA3000RG.. 300w och 35 kg... Ser ut som en Accuphase.. Eller rättare sagt så ser Accuphase ut som en Denon.. För Denon var långt ¨långt före Accuphase med den looken. Redan 1984 så såg en Denon POA3000 .. ut som ett modernt Accuphase ser ut idag. Dom gamla stegen blir över 50 grader varma och går nog rätt högt i ren klass A skulle jag av tempen säga...
Men det nya är ett ballanserat steg som kom strax innan denon la ner den tyngsta klassen. Synd jag inte kan sätta in en bild av det som jag har. Det är supersnyggt....
Om det inte spelar ok i toppen så blir det ett bas steg av det.. Planerna ser lite ut att det ska bli ett par adion silver night monoblock sedan till topparna.. Jag pratade med Erik Anderson igår kväll och han säger dom driver mina toppar lätt då dom endast ska spela ifrån 200HZ... och uppåt..
Om Denon spelar som dom äldre poa3000 klass A stegen gör så kommer den med 300w lira topparna.. Då blir det nog en Krell-- Classe-- eller liknade starkt steg som kan skaka liv ordentligt i mina 4 tolvor.. Så en rak 24 HZ ton kommer med lite fall mot 20 HZ...
Varje högtalare har tio element. Så det är en vägg med 20 element som drar iväg ljud. Dom kan bli rätt imponerande dessa bestar jag har... Har du en mailadress och vill se steget så sänd PM så sänder jag en bild.. . Jag hade ju inte bytt en Accuphase mot en Denon om det inte är rätt nivå som man lätt förstår...så jag vet nog vad jag gör.... En del "guldkorn finns där ute för snudd gratis.. Och dom kan få ett nytt steg att rent skämmas av avund många ggr..fast detta steg blir inte helt gratis tyvärr.. Men dom finns bara i så begränsade antal där ute..
KME.
Ja det kan nog inte sägas bättre. Det lät faktiskt mycket fint då Per100 var här. Nu är mitt system i bitar för nästa steg uppåt.båda mono blocken är sålda samt Accuphasen . Så nästa gång jag har allt igång igen så ska det inte bara vara omtumlande hoppas jag.
Utan rent en liten chock skulle sitta gott.. För om ett system lirar på sådan nivå att man efter timmar bara vill fortsätta med en låt till. Ja då är det kul och rätt.. Jag gillar absolut inte den moderna "hardfin" med skrällig topp och där man kallar ett flingande i ett hörn för upplösning.. Det skall vara riktiga instrument om man så kör en rockplatta ifrån 1960 eller en ruggig inspelning ifrån stockfich eller liknade..
Samt en upplösning ända ner i tonerna som man inte hör med känner..Då kan man få kännslorna att svalla även efter maratonspelning... Men det ligger veckor av tweekande med kablar i olika kombo osv innan det lirar.. Jag har alltid ett överskott med kablar så jag kan prova ut vad som blir bäst på nätslasddar tex.. samma med signalisar.. Så jag har mina vanliga. Men också nån typ LTS modell. Till o med en cloue finns som provkabel... Skrattar..jo sant.... Jag provar aldrig en kabel "mot" en annan. Utan alltid kominationen av den hela länken...
Så jag hoppas jag är på rätt spår denna gång. Allt kan gå fel..Men jag tror det kommer bjuda matte 76 på en resa att inte förglömma.. Vilken typ av musik han än gillar...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
JM
Member
533 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 23:48:54
|
MartinH ! "Jo just det...Och tomten finns..."
Otrevligt att skriva så ! Oförskämt !
/Janne |
Att mäta är att veta ! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 02:59:14
|
jag har nu skrivit till pac och bett att alla mina trådar skall tas bort.. Jag är less på detta.. Jag kommer inte skriva ett enda ord mera på en enda tråd... om man läser trådarna så ser man anledningen... Detta skriver jag på båda trådarna angående denver.. Men om man läser tråden angående "denver hjälp" så förstår alla varför jag nu fattar detta beslut. Nu får det vara nog helt enkelt. Jag skriver inte ett enda tips mera.. Samt fråga heller inte ett ord mer om detta inte styrs upp av ledningen för forumet.. högt i tak skall det va. Men att sitta medvetet och reta upp folk.. Detta skulle aldrig gjorts live kan jag lova.. Inte en chans...med bakom en dator kan o får man tydligen bära sig åt hur som helst.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/02/05 03:00:06 |
|
|
krelle
Member
378 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 07:04:53
|
Din "marknadsföring" av Denver-maskinen påminner mig väldigt mycket om TV-shop. Man kommer hem sent nån lördag natt och slöar till framför teven. Zappar runt lite och råkar fastna framför tv-shop där dom gång på gång kör samma reklaminslag för någon vansinnig workoutmaskin, dammsugare, fiskewobbler eller vad det nu kan vara. Person efter person intygar hur fantastisk produkten är och att den är bättre än 10 ggr dyrare grejer. Etfer ett tag börjar man nästan tro på reklamen, men så någonstans säger det sunda fönuftet till en "låt bli!".
citerat från Blue........
Jag har den här "vansinniga workoutmaskinen". Den funkar kanon, jag är jättenöjd med produkten........personligen tycker jag man skall testa grejerna innan man ger ett expertuttalande.......Krelle |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 07:20:57
|
Ja, att ge ett utlåtande innan man själv ha testat något är som att slå sig själv på tån med en hammare. I början känns det ingeting men efter en stund så gör det så h-e ont.
mvh Leif B |
Edited by - Leif B on 2005/02/05 07:41:18 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 08:58:20
|
Ska jag vara med på ett test i Malmö får det bli i hifi-butik (HiFi Skåne), där de har precis samma grejer som jag har hemma, och dessutom hyfsad akustik. Känns meningslöst att jämföra denvern med min sony dvd, som jag redan tycker spelar cd-skivor ganska dåligt. Bättre att jämföra med riktiga cd-spelare. I HiFi butiken kan man också jämföra med olika cd-spelare i olika prisklasser, så det ger mer anser jag. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
vincent
Member
235 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 10:53:08
|
En sak skall jag säga att otrevligare person än den som jobbar på XXXXX har jag ej träffat innan, jag var där och ställde ett antal seriösa frågor för ett tag sen och blev så jäklas "snäsigt" behandlad så där sätter jag inte foten. Personpåhopp tillåts inte på HiFiForum. MVH Bernt |
Edited by - Bernt Jansson on 2005/02/05 16:27:33 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 11:35:14
|
Vincent: 2 personer jobbar där, den ene är lite trevligare än den andre tycker jag, men otrevlig är han väl inte?..på vilket sätt var han otrevlig? Jag tycker det är Malmös klart bästa hifi-butik...gå till XXXXX eller XXXXX ska du få se på otrevliga besserwissers... Personpåhopp tillåts inte på HiFiForum. MVH Bernt |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - Bernt Jansson on 2005/02/05 16:26:14 |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 11:42:30
|
Vad har dessa personpåhopp med topicen att göra ? |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 14:03:48
|
Det kan man fråga sig..borde vi tagit via PM kanske |
|
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 16:41:19
|
Ja den tråden visar enbart att killen tror att ett par infinity kappa 9 låter som ett par refernce standard 4.5. Och eftersom han inte gillade kappa 9 så skulle reference standard 4.5 vara likadana. Ungefär som att jämföra ett par jm lab corus för 8000kr med ett par jm lab nova utopia be. Dessutom, ett vanligt och klassiskt misstag, som beror på kunskapsbrist, är att försöka driva ett par infinity med en klen förstärkare. Man drar sedan slutsatsen att infinty låter dåligt. Det är många som inte vet vad som krävs för att driva dessa högtalare. Men med många hundra watt i klass A kommer belöningen. Ett ljud i världsklass, speciellt från infintys äldre modeller. |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 16:49:21
|
Är det inte dom med dubbla 12:or på bilden i tråden på faktiskt man diskuterar? Är det inte sådana den här trådens skapare äger eller har jag missförstått nånting? |
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 16:52:22
|
Tillbaka på topic tack! MVH Bernt |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 16:55:17
|
Mayro, du behöver väl inte skicka ett pm till mig för att jag refererar till en annna tråd? Vilka infinity är det du äger då?
Ber om ursäkt om jag är OT.
Mvh
|
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 17:40:31
|
Jag har väntat till forumet gått in och styrt upp Vilket numera skett.. Bert ska ha tack!!!!!!
Så nu hoppas jag vi kan ha roligt igen här... Och så glömmer vi detta mellanspel nu.. OK hoppas jag..
Jag sände PM för att ge info utan att här skriva nåt som jag sagt innan uppstyrning kom...
För att ge en bild av mina högtalare. Dessa var en toppmodell som gjordes 1978.. Dom har aktivt filter samt en hög med element.. varje innehåller 2 12# basar. 4 st mellanreg emim band samt tre framåt och en bakåt emit diskant ribbons....
Dom kostade 1978 4500 US dollar. Vilket var en otroligt dyr högtalare..
Dom är 160 höga.. Dom är 66 breda.. samt spelar dipol med ribbons ifrån som jag ställer mitt filter 312 på basen. och 200 nåt på mallan o diskant..
Fitret är moddat så tillvida att den orginalsladd som är standard är utbytt. Samt lite annat småfix runt om. Som gjorde stora förbättringar självklart.. 1978 var inte kablar en sak som var på tapeten som nu direkt..
Mina är då det gäller mellan o diskanter helt i 100% perfekt skick.. Inga släppningar i folien eller så. Så dom kan spela såsom nya..
Basarna har fel kanter. Det skall vara foam. Det är idag gummikanter som helt slår ut efterklanger i basen. Men då det är ihållande toner och slutsteget har kraften att hålla i så blir efkten rätt häpnadsväckande..
Här kan tvivlaren eller den intreserade få se dom lite mera...
http://www.top-audio.de/infinity_classics/
Mina har även fått dom saker som enligt testerna anmärktes på fixade såsom nya..
Det finns inte en enda likhet med kappa modellerna vilka jag ägt kappa 9.. kappa 8 samt rs3b (RS4B) samt flera..
Dessa är mycket mycket högupplösande .. En ribbon som spelar ifrån 200 HZ till 32000 Hz är inget man slänger runt med som en kappa nio.. Det är en milsvidd skillnad . Som vem som helst har flertalet ggr fått inbjudan att också höra under trevliga former...
MEN:: Snudd alla som hört kappa har hört dom med saker som inte driver.. Då blir dom stickiga.. samt bastunga.. Mina har inte en ton tung bas.. inte en enda.. Detta tror jag flera som hört dom kan med glada miner intyga..
Dom kan med rätt förstärkare i rätt mix ge en upplösning så det är ens svårt att beskriva.. Men även här finns det flera på forumet som VET!! Inte tro!! hur dom spelar...
SÅ.. Jag skriver detta som avslut på alla trista inlägg osv om personers förmåga att se--höra-- eller kunskap--osv..
Jag vill också för den eventuella läsaren / Tvivlaren be er förstå en sak. Jag var importör av Audio Artistry.. Årets högtalare i usa.. Ni kan se och läsa om dom på ULF sida.. Där kan ni också läsa om ULF bästa hifiminne..
OM ni tror jag är en duvunge efter detta så kan ni ta reda på vad Ayre är... En vink.. Jag var agent för dom också.. Om sedan inte detta räcker så kolla in Silversmiths sida.. Lär recentionerna ifrån hifidelity där.. Där framgår nog rätt klart highend förmedlingen.. mitt nummer står där.. ringer ni det så får ni hänvisning till mitt nuvarande nr..
Om detta inte heller räcker så kan säkert en stor del folk här intyga mina resor med puris kablar under 90 talets mitt o en bit framåt...Då jag vägrade ens sälja dom billigare under colossusnivån. För dom låter rena rama struntet.. OSV OSV::
Lägg nu dessa FAKTA OCH INTE TRO!! till följande fråga. Skulle ni i er vildaste fantasi tro jag skulle skriva en enda rad om en förlåt utrycket "JÄVLA" denver???
Men mina referenser?? TROR NI VERKLIGEN DET?? vakna till här nu..
JAG har sagt säkert tjugo ggr att det INTE är världens bästa spelare.. DÅ PRATAR JAG INTE OM DENNA NYARE MODELL. Utan min 141.. Så förstå nu en gång för alla detta..
SAMT!!! Jag pratar om min 141 MED ändringar.. samt en dyr nätkablel...
Och vad detta paket för 3500 kr tillsammans gör.. INTE EN ENDA SAK ANNAT HAR JAG SAGT..
Man kan höra om man vet vad jag menar värdena jag sedan gräver fram mera av..
Och i högupplösande system så kommer egenskaperna fram... Och min tråd öppnades för att just bara få en debatt om just detta fenomen.. INTE om den spöar skiten ur den o den som tyvärr blit ett litet hinder nu i tråden.. Jag ville endast ha skoj med min Denver tills den blir ersatt. Vilket sker den dagen jag självklart hittar en som spelar bättre.. Men av det ni kan läsa hänt är ju inte att JAG bytt cd.. UTAN att dom som "råkat" ut för min Denver byter cd.... Kan ni inte bara se detta fakta såsom helt unikt?? magiskt woodoaktig förbaskat knepigt resultat bara??????????
Jag anser detta. samt dom som idag fått sina spelare utbytta..
Vist sjutton har jag haft skitkul som jag tidigare skrivit om..
Men jag har ju inte själv trott resultaten skulle bli som dom blivit.. Skulle ni själva ens drömma om att koppla in en denver i en stero för runda tal 7-800000 kr där cd mediat är ca 130000 av priset och högtalarna 240000 numera enligt uppgift?? Skulle ni det? Och sedan skriva på nätet det lät bättre på röster o blås??
Vakna.. Självklart inte...
Men jag gjör det för ett forum är just en sådan plats där sånna knepiga saker skall pratas om.. Om ni alla tar en lång funderare INNAN ni nu skickar orelevanta inlägg. ÄR DET INTE JUST SAKER SOM DETTA SOM KAN BLI SKOJIGA SAKER AV???
Tänk utopin att flera med öppna ögon gick ihop och gav denna denver en riktig överhalning med fina kontakter osv.. Sen bedömmer den såsom en 1500kr spelare. Med sedan en nätsladd som ändå snudd alla redan har för dyra pengar... Och ge den en chans att visda vad den kan. Och sedan helt enkelt fråga lite tillverkare VARFÖLR en cd för 10000 får stryk????
Det ska ju inte ske.
Och kanske även ställa 20000kr samma fråga.. För enligt mig så SKA MAN INTE ens kunna skriva ordet denver i samma mening som en "Riktig" spelare..
Men tyvärr så är mina samt andra som hört MIN denver inte helt övertygade om att dom är just det.. Menar "Riktiga" spelare.. Nåt är förbaske mig fel då man få dessa resultat..
Så tack för att du orkade läsa detta långa omstartande inlägg!
Och då kör vi igen. fast med en trevligare roligara debatt.. Jag rekomenderar också att läsa tråden matte76 startade..
Det var exakt detta som har efterfrågats.. Så det finns intresse som jag ser det.. Debatten är igång för fullt.. Ha skoj och kom med kul trevliga frågande inlägg...
MVH Tobbe
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/02/05 17:44:09 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 17:52:28
|
Jag måste bara säga följande också.. Tänk vilket drag det ble då ANDRA forum och har en debatt!! Den handlar iofs mer om jag är riktig i huvudet eller inte. Men det kan jag bjuda dom på.. Men håll med om att det måste vara en trevlig kul trår detta.. Att den kan sprida sig över ett sådant områda och olika forum.. Väldans roligt också om dessa andra börjar LÄSA och inse vad jag frågar bara.. Inte vad dom TROR jag påstår eller så..
Men fart blev det i alla fall kan man säga..
Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 19:09:37
|
Det forumet jag länkade till brukar ju iofs också gilla "billigare" prylar. |
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 19:43:48
|
Detta bevisar väl att det är helt klart överpris på en hel del referens-elektronik.
mvh Leif B |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 22:43:38
|
Har varit och köpt en 816, får provlyssna den i morgon, Har även e n nätbrunn från Furutech liggandes så den åker väl i, ska även få nåt nytt skärm och dämpnings-material hem som ska vara helt överlägset koppar och blygummi-matta.
Dopat kolfiber nämndes vid försäljningen ;)
Men som sagt var det ska bli intressant med Denvern. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 23:07:17
|
garvade gott.. Jag kör också pad inbrännskiva.. Rätt skoj grej du noterade...
Men en nätis ifrån Furutech?? Ska detta bli en riktig highend denver måntro... Roligt att våga ge sig på att prova..
Har du även en kanon nätis liggande?? Menar till en nätbrunn som kostar väl bara den snudd som en spelare... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 23:08:41
|
Välkommen i gänget. Ska bli roligt att se hur mycket välljud du kan få ut ur denna med din genuina hifierfarenhet. Spelaren låter inte jättebra som orginal men förbättras en del med lite modefieringar som finns på DIY-avdelningen.
mvh Leif B |
Edited by - Leif B on 2005/02/05 23:16:16 |
|
|
Topic |
|