Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 18:19:21
|
För tvivlarna så kan jag nämna jag har även provat med en Denver som kostade 4000kr.. Den blev inte lika bra.. Så ja det är nåt visst med just denna modell 141...
Sen att det kom en snarlik med 816 som benämning var en ren slump.. Om den blir samma som 141 vet jag INTE till 100%. Men det lilla jag kunnat prova tyder på att den innan inspelning behöver växa in mera för att nå upp till 141. Lite på rösterna är nasalare i typen. Men det är ett rätt typiskt problem vid inspelning.. Inget unikt direkt.. Om ett par vackor vet vi svaret då den lirat på lite...
Så som jag skrev tidigare angående andra märken osv så gäller samma med denver. Den dyrare blev inte bättre.... Det är just en viss typ av bygge verkar det som...
OCH där kommer min fråga som jag ställt om någon som kan elektronik kan berätta om dacar osv.. Vem vet, det kanske är bra saker i den?? |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 18:19:56
|
mayro. Har testat volyminställningen på DVD:n. Verkar som den ställer in sig på max volym om man stänger av den och startar om. Verkar lite farligt att köra direkt in i slutsteget. Men den går ner till noll volym så möjligt är det. Har inte börjat modda den än, väntar ett tag till. Ganska nyfiken nu hur den ser ut invändigt i orginal. Borde inte vara så mycket i den.
mvh Leif B |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 18:38:45
|
Frågan jag ställer är: Hur dyr är kringutrustningen ni använder Denver dvd:n till? Har man inte så dyra högtalare och förstärkare kan mycket väl denver dvd:n upplevas som mycket bra i förhållande till pris och de andra grejerna i anläggningen..men koppla den till högtalare i 50k-klassen tex så TROR jag inte att ljudet blir mycket att hurra för..varför?
Desto bättre högtalare (och förstärkare) desto mer avslöjande av signalkällan..detta har jag personlig erfarenhet av. Min Sony dvd för 3.000 låter tex inget vidare när jag jämförde den med Primare CD21 för 10.000 nyligen. Musiken lät grötigare, otydligare osv. Kopplat till mina AV för 40.000. Ge däremot 50k-högtalarna en riktigt bra signalkälla och ljudet blåser väck den billiga anläggningen från jordens yta. Ovanstående är alltså mina personliga erfarenheter och åsikter, inget annat! Andra får tycka annorlunda om de vill.. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/02/04 18:41:23 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 18:44:29
|
leif b
Den är en tom låda med lite smått inne i bara. Men det är många saker per kr.. Så man blir inte så besviken ändå.. Då du sen har börjat fixa med den så kan du sedan ställa den tonala karaktären precis som en dyr spelare. Så med nätsladden kan du anpassa den efter just din stereo. och vad du vill. Så behandla den som en dyr spelare.
Reglerna gäller exakt lika mycket för denna som dom riktiga spelarna.. Så lägg lite tid på att prova olika sladdar osv... Upplösningen tål att få mycket koppar i kabeln. Så man är nog inte beroende av dom dyraste kablarna i världen..
Jag har provat med allt ifrån signal clbes sortiment.. Jormas 2,5... samt vanliga wasaflex kablar.. Jormas blir i min stereo för tunn i karaktären... Signal cable kan allihop spela . med olika saker som händer. I just min stereo så fungerar silver nätisarna bäst helt klart.. Men dom andra går dom med. jag anser bara att silver kablarna har den absolut bästa ljudbilden och transparansen...
Om jag skulle ge mig på en gissning så kan nog en vanlig supra nätis fungera också.. Tyvärr gav jag bort mina jag hade till en kompis som behövde.. Skulle varit kul att provat även dom. Då blir det ju superbilligt om man köper 1,5 m samt en vanlig plugg ifrån vilken biltema eller bauhouse som helst... En sådan nätsladd kan man sedan ha vid fintrimmningen blandat med dyrare modeller.. Själv har jag i stort sätt alltid en mix av olika typer fast i början alltid en silver kabel som ger fart åt hela frekvensen ..
På försteg brukar en viss nermix bli bäst.. Men en högupplösande kabel är nog att föredra alltid på just cd.. I alla fall på mina nuvarande saker. Men även tidigare Så prova dig sedan fram... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 19:00:38
|
matte. Om du tror mina infinity referens standard 4,5 är saker som påminner om en oupplöst liten golvare för snikna xxxxxxkr har du lite att lära innan dina horisonter är fulländade... Jag säger inte detta för att göra personpåhopp. Utan som en klar och sanningenlig sak. Ett faktum bara... Mina högtalare kan mäta sig med vilken högtalare du vill på marknaden numera förekommande..upp till 2-300000 papp tror jag dom lätt hänger med.. Så kom bara .. det blir skoj... Det märks att infinitys superkassa skräp dom säljer idag har totalt fått nyare att inte kunna historien om hifi bakåt. Förlåt om jag har fel här angående "nyare" . För jag antar du inte har lång erfarenhet då du inte backar för att använda orden som du gör angående upplösning. För om du varit en uv i hifi hade du nog vetat vad emit o emnem är för nåt..Det är inte leksaker då det gäller upplösning..
En gammal frisk infinity är en högtalare som är förmodligen en av dom ännu ledande ljudförmedlarna som finns. Det finns inte en enda likhet med dagens infinity.. inte en enda..
Du har ju fått en inbjudan via PM.. Kom hit så tar vi en trevlig helg så ser vi lite hifi historia i ögonen tillsammans.. Skrattar.. dina horisonter är betydande större efter den helgen. Den saken kan jag lova dig. Även om jag då skall bli tvungen att låna tillbaks mitt Accuphase steg till denna spelning..Om jag inte hinner få till allt tills dess..
Om du tror jag såsom tidigare agent för audio artistry bland annat smått o gott är van vid skräp eller dåligt upplösta saker bör du också ta fram skolboken en gång till.. Om du vill ha referenser är du hjärtligt välkommen att ringa mig så tar vi detta per tel i stället så slipper trådläsaren höra mera om detta nu.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 19:19:48
|
I mitt system så tycker jag att mellanregistret fungerar bäst med DENVER-spelaren. Speciellt i övre delen. Inte att de andra på något sätt låter dåligt.
mvh Leif B |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 19:37:41
|
Mayro: Kom du ner till Malmö istället med din Denver så får vi se hur den står sig mot Primare CD31 och mina Audiovector. Det hade varit oerhört kul att se..och intressant att jämföra! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/02/04 19:39:00 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 19:58:57
|
Hehe, lite nyfiken är du allt matte !! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 20:00:27
|
Jo det är klart! Jag tror ju inte ni är idioter precis! Hoppas det kan bli av, ingen med en Denver 188 som bor i Skåne? |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 20:02:00
|
den utmaningen känns rätt kul. Jag brukar säga att man INTE skall höra min D om man inte har starkt hjärta.. Men av din inbjudan framgår att du båda har nyfikenhet och starkt hjärta.. Så tro det eller ej. Jag skall till malmö på onsdag eller nåt och hämta mitt nya slutsteg... Så denna test kommer fortare än du anande.. Kul du numera är en nyfiken tråd deltagare som vill höra o se om detta är en förbluffande liten manick som väcker frågor.. Så inbjudan är antagen.. Denver och jag kommer till Malmö i veckan.. Håll i hatten.. Men min denver spelas med MIN nätkabel.. Den är bygt och tweekad mot denna kabel. Så spelar du din med dina kablar.. OK???
detta blir skoj....ler ända upp mot öronen... Och minns en sak. Jag har inte en enda susning om vad den cd du har är. Så du förstår nog jag är rätt lugn då jag öppet tar denna inbjudan.. Det räcker du nu blir förvånad för jag skall bli nöjd.. Det kommer du garanterat bli tror jag... Kampen är igång. Denver 995 mot primare 121 x?kr... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
x2000
Member
411 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 20:02:43
|
hej
bifogar några bilder på hur en denver 816 ser ut på insidan jo, jag har också köpt en hur den låter? ok för 500kr, men den ska moddas
funkar i sommarstugan iallafall
|
Mvh Thomas |
|
|
vincent
Member
235 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 20:08:00
|
Matte76: Denver kommer tyvärr spela brallan av din Primare cd, min Arcam cd82T fick stryk så det bara visslade och Arcam cd82 är en hyfsad spelare i 10000kr klassen, har jämfört den med spelare upp till 20000kr och skillnaderna var mycket, mycket små men skillnaden mellan denver och arcam var enorm . Vet du vad jag tror? Du är lite skraj att du har kastat ut 20000kr på en spelare när det finns moddade dvd för 500kr som låter bättre, du VILL inte tro det. Hur tror du jag kännde det? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 20:08:11
|
Mayro: Jag kan inte förrän nästa helg isåfall. |
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 20:09:33
|
Vincent: Vi får väl se..jag förblir dock skeptisk tills jag är motbevisad. Var det en moddad denver du spelade med? Vem moddade den isåfall? |
|
Edited by - matte76 on 2005/02/04 20:10:27 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 20:16:34
|
Hehe, nu snurrar karusellen.
mvh |
|
|
vincent
Member
235 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 20:17:13
|
Det var Mayros Denver som han hade med sig, som står förresten på Arcams plats just nu, Arcam fick "åka" kartong till Göteborg i går, den dög inte längre. Jag kan med handen på hjärtat intyga att det var knock out i första ronden, det var lite pinsammt skall jag säga. Jag vet i fan om inte jag skall ta ledigt från jobbet bara för att få kolla in denna duell, är det ok om jag hönger med?????????? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 20:22:25
|
Vincent: Jodå, antingen kan vi vara hos mig (om jag fått min nya cd-spelare, ej beställd än...), annars kan vi ta det hos HiFi Skåne (butik i Malmö) som har bla Primare (och Arcam!), samt Audiovector. Har du köpt Denver-spelaren nu? |
|
Edited by - matte76 on 2005/02/04 20:23:55 |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 20:24:07
|
Denna Denver spelar inte DivX va? Annars hade jag köpt en bara för att jag behöver en sådan DVD.
Intressant för forumet att veta resultaten av alla olika utmaningar som uppkommer.
Kan tillägga att min Centrum för 700:- lät helkasst som CD spelare då jag hade den inkopplad i väntan på ny cdspelare.
|
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
JPL
I have a girl
292 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 20:24:51
|
Jag förstår ingenting varför ni är så positiva till Denverspelaren..Jag köpte än idag för jag behövde en DVD-spelare till ungarnas rum..Jag tycker den låter precis som man kan begära av en spelare för 500 ,varken mer eller mindre...
|
mvh Patrik...
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 20:25:56
|
JPL: Den vi pratar om är moddad om jag förstått saken rätt..hur eller av vem, eller vad det kostar vet jag inte. |
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 20:28:28
|
JPL Vilka signalkablar resp. anläggning har du?
mvh Leif B |
Edited by - Leif B on 2005/02/04 20:29:56 |
|
|
JPL
I have a girl
292 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 20:37:26
|
Jag jämförde med min NAD 541i som jag inte tycker låter speciellt bra..men den är låter ljusår bättre än Denverspelaren... Denverspelaren låter burkigt,krymt ljudbild och instängt på något sätt..Ska låta den gå hela natten och lyssna mer imorn så får vi se... |
mvh Patrik...
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 20:50:12
|
Matte... Det är inte i en kass stereo på en butik detta roliga test görs. Kraven ifrån min sida är betydande högre än så.. Jag kräver en färdig anläggning där i alla fall EN av deltagarna är intweekad emot resten av sakerna som lirar... Och i denna sk duell så är det helt OK för mig att din spelare har fördel... Hade det varit i ringen där man tränade förut hade det kallats frislag.. Du får den fördelen... Den bjuder jag på. Men att i en stereobutik där inget är rätt som vanligt efter mina mått mätt går nog inte.. Så fixa till dina grejor. YTweeka in din nya CD.,. så kommer jag enkom ner för denna spelning.. Inga problem alls.. Och andra som vill va med kan gärna va det för mig.. Min spelare är en vanlig ej omklockad eller med andra medel ombyggd historia. Utan det är en rätt över disk köpt spelare med en kanon nätsladd bara.. Inget mera..
En tror jag har en agenda då jag säger mitt kabelval på nätsladd.. Men hela min Denver historia bygger på en lång väg fram tills idag. Och det är i formen med silver resolution nätsladd med furutech pluggar min historia runt "highend" denver grundar sig.. Sen har jag bara sagt att ALLA värden som kommer fram finns i den nuvarande 816 .. Men hur den står sig mot min äldre vet jag inte ännu.. Jag kan inte värdera detta just nu... Men för att spettsa till duellen lite mera så tar vi Vincents spelare med plywood dämpning.. den förta provmaskinen kan vi kalla det.. Den är också väl inspelad...
Men för att inte helt komma ifrån tråden här..
Är det inte förbluffande att man kan ens säga man skall ta en maskin med totalkostnad av 3500kr och ge sig ut på äventyr som detta....? Jag tycker faktiskt det..
Sedan angående dessa som nu spelar dom nya... Det har ALDRIG varit en orginalmaskin med en orginalsladd jag talat om. Utan min är ingen en med en sladd som bara den kostar som 6 st denvers bara den... Med nätpluggar som bara dom här i svedala kostar hos svalander 500 kr st.. DVS 1000 kr....
Och det är en nätsladd som också jag skrivit är den största förbättring jag någonsin i mitt system har hört. Samt även då jag tidigare sålt saker varit med om då det gäller förbättringar..
Så en stor stor del av det som händer med min Denver lutar sig mot denna nätsladd... Men.. Hos Vincent hjälpte det inte ens hans prisvinnare att den fick låna min nätis.. Den fick se respasset i alla fall..
Så om man bara fattar detta har skett och inte är en lögn så måste väl alla här nu förstå den spelar rätt ok. Och snälla. Kom tillbaks nu här till tråden. Hur kan detta vara möjligt?? En bra nätsladd har man ju på alla finare spelare. Så hur kan en sopdvd spela så bra som den gör för dessa ynka 495.. Eller 995 som faktiskt min kostade.. Det är frågan.. Kan någon säga vad fotot säger angående komponenter???? |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 21:18:56
|
vad skoj vi har
Tänk att en denver tråd har kunnat få sådan fart på er all hiendputtar!!!!
Håll med om att det är kul här?? Värme o skoj. samt öppet drag med kul tveksammheter... Och så måste jag ändå säga det bör vara då man har skoj..
Jag kanske kommer med en ny tråd angående gammal hifi snart också.. Det ser ut att bli gensvar på saker man säger o tycker. Samt att alla verkar ha skoj.. Undrar ja hur ringhörnan rser ut då drabbningen börjar..
(Jag har lagt en egen tråd om att få hjälp med att gå vidare med en av dessa DVD som står här. Så om någon teknisk person hoppar dit och sänder ett svar blir jag glad..men inte för debatt.. utan för hjälp. Det är INTE den ev mera moddade som kommer till malmö.. Så ni vet) |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
Topic |
|