Author |
Topic |
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 02:13:21
|
Det intressanta är ju om man kan få en billig spelare att låta anständigt för små pengar, det ställer ju en del begrepp på huvudet. Jag tror inte att den slår min dyraste kombo och inte heller låter den, hitills, bättre än min Sony xb940. Den senare var dock ca. 20 ggr. dyrare. Det intressanta är ju hur långt man kan komma med små pengar, dvs. hur mycket du sedan måste lägga till för att få det allra sista. |
Bravo |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 11:01:51
|
Ja, man undrar hur det är möjligt att den kan ge en sån otrolig skärpa i ljudbilden att man kan urskilja en dm i ljudbilden med välupplöst utrustning. Detta har jag inte någonsin kunnat göra tidigare. Sen kanske det finns andra paranetrar som andra spelare är bättre på, vad vet jag. Sen finns det människor som värdesätter andra parametrar mer.
mvh |
Edited by - Leif B on 2005/02/09 11:02:34 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 17:52:00
|
Leif B: Vad är en dm? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 18:07:43
|
matte
Jag syftade på att ljudbilden har stor precision och att man kan urskilja ljud var de kommer från väldigt precist.
dm=decimeter
mvh |
Edited by - Leif B on 2005/02/09 19:46:26 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 18:10:04
|
Leif B: Ok!
Ingen med en omtalad Denver som bor i Skåne eller i närheten av Malmö?? Hade varit kul att testa den... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/02/09 19:15:47 |
|
|
Mullansson
Member
211 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 20:14:54
|
Har också köpt mig en. Återkommer med intryck senare, först en fråga. Släden på min spelare går bara ut ca 3/4. Ska det vara så? |
|
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
Mullansson
Member
211 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 21:31:19
|
Ok, tackar för svar. Ville bara veta, det är ju inget problem egentligen.
Lite första intryck då: Min första tanke var - Det här låter ju bedrövligt! Det lät instängt, dovt och burkigt, ja ruggigt dåligt helt enkelt. Testade samma skiva i min CD-spelare och förstod verkligen inte vad ni andra hör som inte jag hör. Intrycken bestod efter ytterligare ett par byten. Kollade på skivan och såg att den var märkt HDCD. Kom ihåg att någon skrivit om detta tidigare i denna tråd och jag kan bara instämma. HDCD låter riktigt dåligt.
Bytte till en vanlig skiva och nu blev det en helt annan klang. Det som kan sägas är att det låter bra. Inte jättebra men bra i alla fall. Tycker knappast det låter bättre än min Marantz-spelare men inte mycket sämre heller. Dock, den är trots allt inte köpt för att ersätta min nuvarande spelare, snarare för att få löda och greja lite, och det ska bli mycket spännande att se om man lyckas få till några hörbara förbättringar med nätbrunn osv.
mvh Mullansson |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 22:40:29
|
Välkommen till Denverklubben. Du kommer märka en skillnad efter moddning. Det ska bli intressant att höra dina kommentarer.
mvh Leif B |
|
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 23:02:11
|
En till I denver klubben....ler
Men OBS.. Man kan bara höra "värdena" ifrån start. och en trevlig musikalitet... Sen har min blivit avsevärt bättre då man har fixat.. Men även nätsladden är viktig... Men det anser man ju även på en spelare för massor med peng. Så varför skulle den inte vara lika viktig här?
Den kanske är viktigare till o med faktiskt.. Det vet jag faktiskt inte.. Måste nog prova sen med en vanlig sladd. Men nu så ska jag först försöka få mitt nya steg att spela rätt.. Det ser ut att bli ett bas steg.. Inte kul. Men det är ju snyggt i alla fall....
Basen är enorm.. Och kraften är fasilen snuddande en låg krellklass.. Och det får man säga att det är rätt bra gjort..
Men en Accuphse är det inte helt klart.
Såvida inte under sker i natt.. Men då får f...n tomten byta innehåll tror jag tyvärr.... Jäkla Accuphase... Dom kan förstöra livet för en helt klart...
Nu inser jag vad folk menar dom får sug efter det ljudet.... det är beroendeframkallande helt klart... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 23:02:39
|
Jaha ok, ja! Jag får väl slänga in en rad. Någon kan ju vara nyfiken. Denvern har spelat sedan igår och den låter fint i toppen och spelar en stor ljudbild men den är oprecis. Dessutom är mellanregister och eventuellt mellanbas och bas relativt konturfattiga. Det låter lite dovt så att säga. Luftigheten saknas också och djupet blir därför svårare att greppa. Detta blir nog bättre med inspelning men jag tror mig också veta att det blir klart bättre efter moddning för det gör ryktet gällande. Vi får se? Men min åsikt just nu är att det verkar finnas en overklig potential som absolut inte borde få finnas för 449kr på Netto!!!
Nu har jag visserligen börjat fundera på hur andra DVD-spelare för 500kr låter? |
Retro låter fint. |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 23:27:50
|
mayro.
Jag kan inte låta bli, vad är det för något slutsteg du har nu?
mvh Leif B |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 00:45:54
|
Jag har köpt ett av denons toppsteg... Ett POA 3000RG.. 36 kg 300w Och så jäkla snyggt så man bara svimmar....
Tyvärr hann jag svära ve o förbannelse INNAN jag kom på ett jättefel..han till o med skriva av mig besvikelsen här ju... Jag har ju hållt på och växlat steg för att prova.. Och då satte jag dit skitdåliga banaren jag haft liggande i 15 år snudd på.. Sedan GLÖMDE jag dom satt KVAR!!?? IDIOT??? JAAA. ett jätteJAAAA..
Så dom har suttit där och jag har inte blivit klok VARFÖR det inte lät ens bra med Accuphsen som det brukade sista gången jag spelade avsked med den.. Men det försvann helt.Jag fattar inte. Jag glömde bort dom helt enkelt... Hur fasiken jag kunde glömma det??
Hur som helst så har jag avlägsnat dom nu och oj vilken skillnad.. Jag pustar ut....
Detta var läskigt värre....Vilken tavla..wow...
Men men.. Steget har köpts för att EV klara topparna. Men det har en plats reserverad för att lira mina basar.. Det kan leverera 1000w i korta stunder vid 2 Ohm... Inte en leksak som Denon senare gjort....
Dessa såldes inte i Sverige. Bara i Danmark. Dom ver rätt dyra. 23000 danska 91.... då stog svenska kr i inget.. Kanske därför dom inte kom hit...
Hur som helst så är det över.. Liket lever. Och jag skäms...ler... Vilken skam. Jag har dissat två rörmonoblock helt här. Och vet inte egentligen om dom är dåliga..Vilken tabbe....en man inte glömmer i första taget...
Hur som helst har min Denver varit på resande fot igen.. Och den kommer spela kvar här även fortsättningsvis...(hihihi..)
Jag bara väntar med nerverna på helspänn hur min ordinarie kommer låta då den är tillbaks.. Tror om han som hjälper mig säger den blev bättre det skall köpas hem en liten furutech gold nätbrunn.Tror jag såg en gold på bild här.... Så om den stiger lite till så byts clas O ut mot furutech.. Sen får den nog va.. För håller man på så här kommer man ju inte ens ha en chans att hitta en bättre.
En del saker har jag hittat som andra gör bättre. parametrar hit o dit. Men som helhet så står den kvar utan hot ännu..
Och en sak har inget ännu klarat.. Det musikaliska samt den förvånansvärda rösthanteringen samt blås..den skär aldrig ihop..
Det är nog där den vinner sina lagrar. För musikalitet parat med en sån fin behandling av svåra blås o just röster...och en fin topp som inte skriker blir en fin mix.. Sen har den en rätt djup bas. som är förvånade för en spelare med en nätdel som ser ut som den som sitter i en freestyle...
På tal om det med slutsteget.. Tro det eller ej.. Det stog uppkopplat på ett bord med 8 m sladd ifrån biltema.. Jag tänkte inte på VAD som spelade. Utan tittade bara på steget.. Det är gudomligt snyggt..Skit jag inte fattar hur man får in en bild...
Hur som helst.. det spelade rätt ok faktiskt på en liten bärbar via dessa långa sladdar.. Den lirade på stora burkar som stog där..
Efter en tio minuter så var det dax o betala osv.. Så min fru tog hand om det medans jag titta som en liten pojke på den nya leksaken.. den är imponerade verkligen...
SEN råkar mina ögon falla på det som fabriserade signalen...hahahahahahaha.. vad i helvete ligger där tror du/ni.. JO JUST. en förbannad denver bärbar.. Gissa om vi bröt ut i asgarv....
Jag garvar bara ja skriver det.. Helt otroligt.. En bärbar denver...
Men jag hör ideligen ett cd namn nämnas..det namnet är Coherens .. så min nyfikenhet är stor ditåt.. Dom uppges vara fina i ljudbild osv. samt inte som dessa hardfispelare som en del marknadsför..Jag kan bara inte med den typen av ljud.. Det kan imponera. Men efter en timme är öronen helt slut..
Så man får väl försöka sig på att se om man kan få provspela en sådan framöver..
Men först ska den nymoddade få visa upp sig här.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/02/10 00:51:05 |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 08:52:17
|
mayro > Självklart kan du få LÅNA en FADEL ART kabel att testa med !!! Coherens Fadel Art´s "Topp-of-the-Line" kabel inte en CD Spelare !! Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
Edited by - Creative Audio on 2005/02/10 09:04:44 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 11:03:37
|
Wolfgang.
Detta var ett erbjudabde jag ALDRIG skulle tacka nej till. Och även om det inte var den jag menade så vet du redan jag är MYCKET nyfiken på dina Fadeller!!!
Och detta absolut INTE för att börja slänga skit om jag inte skulle gilla den. För om det vart på så sätt skulle jag inte återgälda vänlighet med svinit beteende såsom att börja skriva skit.. Du utmärker dig verkligen såsom den seriösa typen av handlare som man ofta har väldigt kul med.. En som är openminded.. Och med en sådant prov skulle ett hål i min kabelhimmel fyllas i.. Jag tror jag skell ta och ringa dig senare nån dag här.....
Men Jag menade en cd som heter opera consonase.. Så var namnet.... Detta namn har jag nu hört folk som hört min denver nämna så många ggr .. Dom säger gång på gång att jag skulle formligen älska denna cd.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 21:54:40
|
It is magic.
Vad kan det annars vara.
mvh Leif B |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 22:33:26
|
Nu har jag läst igeon tråden! Far vill ha en billig bra dvd spelare i hemmet som sommarstugan så jag ska köpa mig en Denver.
Funkar den bra ska jag behålla den själv men om inte så får far min ha den som var tänkt. 500 spänn är ju ingenting för en spelare till en gubbe som min far som verkligen inte ställer några krav och jag som ställer höga krav blir inte besviken om den inte tillgodoser mig heller.
Vad har man att förlora? I detta fallet ingenting. Så jag tackar för tipset! Jag återkommer med en lyssningsrapport! |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
Mullansson
Member
211 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 23:37:53
|
Har upptäckt en liten fadäs med min spelare. Den har med ett flertal skivor haft problem att känna av när skivan är slut och istället för att sluta spela tickar klockan vidare och det kommer ett entonigt surr som definitivt inte hör hemma på skivan.
Är detta något slags Denver-mode () som fler känner igen eller är det byte som gäller? |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 06:43:25
|
Det där har jag inte märkt något av, så det är nog bäst att byta den.
mvh Leif B |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 09:12:15
|
Senaste rapporten om mayro,s DVD!
Sådär, WBT terminaler på plats, lite teflonisolerad silvertråd, silverlod å ytterligare lite smältlim
Nu e de te å låta maskinen värmas upp bara så…
Men jag kan inte hålla mig! Första skivan, Chris Jones, första låten med Roadhouses & Automobiles... Nu f** börjar det spela musik! Utan uppvärmning! De har verkligen ett otroligt mellanregister, Denvern! Men nu mer homogent o än mer behagligt! Hade svårt att byta skiva, till; Selptura, Roots, fjärde spåret... Mmmm Nu alltså! Gött mos Men basen e fortfarande väl klen/tunn o ljudbilden krymper samman o grötar sig när det brassar på... (Är jag petig?) Men över lag, trots det, mycket bättre än innan! Mer värme o mindre spretigt än tidigare, å då e den fortfarande kall!
Märkte dock att displayen ger strålning utav bara f**! Min Elfix får nästan pannskott av displayen! Kanske man skulle koppla bort den?
Ska bli spännande imorgon!
Kunde inte sova... Gick ner o lade på en platta med Danko Jones, punkig partyrock som ska avnjutas på HÖG volym! Vicket drag! Livevolym! Dunk i bröstkorgen, balans på ljudet, inga konstigheter! WQW!!!
Kan inte fatta detta fortfarande... Sitter o sneglar på hyllan... Det står en DENVER där! F** inte sant asså! Nåt e bara så fel... Så e de bara!
Går o lägger mig....
Ny dag! Display bort kanske? Hm?
|
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci - |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC