Author |
Topic  |
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 08:00:08
|
"Förstärkare med hål i", där är nog Tux Hypex-slutsteg det. Det var där det börjades denna kvällen. Lite mer info om det slutsteget hittar du här
V8 på knä kollandes det sista innan man drog igång
"Då kör vi?"

Det var Nikon's och Mattiasa's lilla högtalare med Eton bas och Thiel diskant som först drevs av slutsteget
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 08:26:26
|
Som jämförelse objekt fick Aurum Cantus Volla tjäna.
Mer om Volla här
 |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 08:34:19
|
Spänningen steg och det var dags för Mattiasa's lite större skapelser

Dags att bänka sig och lyssna...
Sladd i poleposition och matiiasa nära kameran
Och så var det dags att koppla över till Volla...
Sladd kopplar... |
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 09:08:09
|
Nästa högtalare ut var mina egna HFLS1'or
Volla, HFLS1 och Venus
HFLS1 finns det oändligt mycket att läsa om här på HiFiForum.nu, men bästa stället att börja är nog i våra artiklar; första arikeln, Andra artikeln |
|
 |
|
rowa
Member

569 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 10:56:22
|
Vem tog hem den matchen ? Aurun Cantus lr HFLS-1? |
MVH/ Niklas ICQ: 21211745
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 11:50:06
|
Aurum cantus spelar mycket "större" än HFLS1 så det blir ganska mycket tycke och smak. Bandet i Volla är riktigt bra så diskant och övremellanregister går klockrent till Volla imho. Mellanregistret tycker nog jag var mer "uttrycksfullt och nyanserat" i HFLS1 och basen ja, det är lite mer vad man tycker om och vad man själv anser vara "riktigt".
Det var bara att konstatera att även denna gången var HFLS1 en mycket "svår" motståndare... |
|
 |
|
Leif B
Member

1498 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 12:02:34
|
Större ljudbild? Var Volla längre isär än HFLS1? Dvs var det inte lika avstånd mellan högtalarna? Hur var 3D:n i de båda kombatanderna?
mvh |
 |
|
Piggen
Member

676 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 12:21:16
|
Jämförde ni Tux Hypex-bygge mot någon av Sladds burkar? |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 16:06:49
|
Leif B, vi hade mycket att göra och det var många som ville lyssna, den typen av analyser hanns tyvärr inte med.
Sladd satte sig i högsätet när det spelades på stativarna...

|
|
 |
|
peranders
Member

2456 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 21:50:46
|
Lenn Art skrevquote: Jag noterar med speciell glädje din målande beskrivning av min volymkontroll. Den hade jag aldrig kommit på själv. Måste bekänna att signalkablen lät bra...
Hållarna för trafarna var läckra, var det 24 karat guld?
Jag uppfattade aldrig vad det var, var det en transformator med många uttag eller var det en fin vridtrafo? |
/Per-Anders eller P-A |
 |
|
peranders
Member

2456 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 22:02:42
|
mattiasa skrev: quote: Innan DIY träffen tog fart fick jag höra något av det bästa jag någonsin hört. Martin Logan..... OJOJOJ.. När jag blir stor skall jag..... Fantastiskt ljud. Någon gång i livet skall jag äga ett par ML. Ascent eller Odessey kanske.....
Jag har själv ett par ML SL3 köpt av Herr Kostym på Hifi-Consult. Högtalarna är bra till det mesta utom som partydjur. Det blir inte någon hästspark i mellangärdet direkt. För övrigt är de snuskigt bra och jag köpte dessa innan dollarkursen skenade iväg. Ett par begagnade SL3 för 20000 är inte så dumt. Den allra minsta är marginellt sämre men inte om du har en bra subba. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2005/01/23 23:07:06 |
 |
|
mattiasa
Member

584 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 22:50:11
|
Hepp!
Zalve: PM:a mig om det du vill veta....
Peranders: Låter som att man kanske skall åka och hämta korten hemma hos dig och snylta till sig en provlyssning samtidigt.... 
I alla fall så har jag lyckats skala ner några bilder. PAC har mest koncentrerat bilderna till det stora rummet än så länge så jag tänkte jag kunde bidra med några bilder från det lilla rummet. Kameran var ny för dagen (Nikon D70) så man hade inte riktigt full koll på alla gadgets.... 
Så, i lilla rummet stod vid ankomst ett par Burmester stativare samt en integrerad förstärkare och en CD av samma fabrikat. Jag och Nikon tog en provlyssning innan folk började dyka upp. Får erkänna att första intrycket av dessa stativare för 35 000:- inte var gott, men efter att timmarna gick får jag säga att första intrycket inte stämde. .. 

Vi tar en närbild på Burmesterstativarna oxå. Rejält stabil Baffel... Det gillar jag. Massivt säger jag, Ont säger ryggen...

Nikons högtalare behövde absolut inte skämmas i detta rummet. De spelade fantastiskt tycker jag. I samma rum fick Bernt pillat in sin lagom moddade CD spelare.

|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 23:10:38
|
Vilken fin bild på min spelare! Chalmers sångkörs julskiva ligger i ser jag. Och Zappa överst i högen...  |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
mattiasa
Member

584 Posts |
Posted - 2005/01/24 : 09:31:04
|
Hehe. Har du sett nedanstående annons på Hifimagasinet, Bernt?
Citat: Zappa på tradera.com!!! 24 st bootlegs, inkl 12-LP boxen "20 Years of Frank Zappa". Alla skivor är i VG++/M- skick! Maila för mer information. Utropspriset är 3.000:-, vilket inte kan betraktas som annat än stöld!!! Slutcitat
Tänkte direkt på dig när jag såg den....  Kommer inte glömma Sladds min i första taget när han kikade in i lilla rummet..... |
 |
|
mattiasa
Member

584 Posts |
Posted - 2005/01/24 : 10:08:18
|
Peranders hade med sig en hel väska med gottesaker. RIAA kort, Hörlursförstärkare osv.... Det blev ingen jämförelse på hörlursförstärkare, men väl en provlyssning... Trevligt.

Jag skall beställa ett kort iaf. Lät mycket bra. Har ett par HD600 på jobbet som idag drivs av PC:n.... Blir inget vidare..... |
 |
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 19:56:40
|
peranders skrev: quote: Hållarna för trafarna var läckra, var det 24 karat guld?
Jag uppfattade aldrig vad det var, var det en transformator med många uttag eller var det en fin vridtrafo?
Visst var det 24 karat guld Det är en transformator med två primärlindningar och en sekundärlindning. På sekundärlindningen sitter 23 stycken uttag. Med en 24-läges omkopplare väljer man uttag och får på så sätt en reglering av signalnivån. På http://www.stevens-billington.co.uk/page102.htm finns mer utförlig information.
Jämfört med en potentiometer eller en stegad attenuator spelar den helt enkelt makalöst fint.
Hälsningar Lennart
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 10:43:52
|
Mycket HiFi, god stämning och så naturligtvis en HiFi-fika
Jag hamnade länge och väl ute vid HiFiconsults fikahörna. Att få snacka med människorna bakom nicket är något av det roligaste som finns.
Bernt, Tux, vee-eight och ? språkas vid
Zac och Lanzen smakar fikabrödet, sladd bjuder
Lenn Art slår upp en påtår
Det var flera forum på plats. Vee-eight representerade Faktiskt.se och Euphonia blev representerad av sina muggar som Timbre levererat...
Gott fika bröd och en fin mugg
Och fikabrödet  Det får en aldeles egen bild
Smarrigt värre!!! |
|
 |
|
Leif B
Member

1498 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 14:28:41
|
Gotte... nu blev man fikasugen bara för det. Fina bilder.
mvh |
 |
|
C-Quence
Member

553 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 15:25:20
|
Oj, så trevliga bilder!  Det hade varit kul att få vara med på denna tillställning.
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 16:40:16
|
Ja, fikat var ruskigt roligt och sladd fick koka panna efter panna med Kaffe |
|
 |
|
FBK
700.000-klubben

7380 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 22:51:36
|
Trevliga bilder Pac och så fick man se Sladd i en ny roll, Kaffe servitör |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 23:23:58
|
Sladd visade sina FikaVärdskunskaper på Arken. Minst lika duktig som på att Dema musik!  |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Vee-Eight
Member

1015 Posts |
Posted - 2005/01/27 : 11:27:38
|
Missade dock att plantera en Infected-skiva i cd-hyllan....  |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
 |
|
peranders
Member

2456 Posts |
Posted - 2005/01/27 : 16:28:51
|
mattiasa skrev: (bild lite längre bak) quote: Peranders hade med sig en hel väska med gottesaker. RIAA kort, Hörlursförstärkare osv.... Det blev ingen jämförelse på hörlursförstärkare, men väl en provlyssning... Trevligt.
Steget som Mattias skruvar på är _jag_ väldigt nöjd med och det säkert parat med visuell glädje. Det är gulligt och sen råkar det låta bra. Notera dock Piher potarna, Vero-boardet, den sladdriga audiokabeln, de helt vanliga 0,22 kvadrat snörena (väldigt ej signalkabel!), samt den standardbetonade japanska phonokontakten. Bara skräp men trots det så lät det bra. Sladd rynkade dock lite på näsan, lite blassé kanske men ska han bli upphetsad så får nog denna skapelse åtminstone få en vettig låda och en vettig inkoppling. Sen är väl hörlurar inte kanske riktigt high-end.
Ni som vill titta på den, länk nedan. http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrv07 |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2005/01/27 16:29:52 |
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
|
Topic  |
|