Author |
Topic |
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 17:40:20
|
Intressant detta, men jag är fortfarande inte säker på vilket system kablarna testas i. Det har ju bytts och kompletterats en del i ditt system Manga X
Det jag framför allt tänker på är cd-spelare. Det finns flaskhalsar i alla system, och man kanske inte ska välja kablar som den sista flaskhalsen, men i ett test som detta har det ju betydelse om elektroniken hämmar någon av kablarnas potential. Jag kanske tänker fel, men jag pratar inte om färgning utan främst upplösning, ljudbild, transienter och så'nt. Om inte upplösningen finns hos cd:n lär den ju inte komma fram i kabeln heller.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 18:55:34
|
Jag vill protestera lite mot att HT och EKK skulle likna varandra konstruktionsmässigt. Den ena har väl 4 ledare och den andra säkert 40 per kanal + kärna av obestämt material som allt är tvinnat runt.
Eller fattade jag tidigare post fel?
Manga - ett tips. Leta små detaljer i rumsinformation. Då skiljer de sig åt kraftigt.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 19:08:50
|
calle_jr: I trådens första inlägg ser du vad som är "anläggningen" idag.
Jag letar DAC1. Den var tillräckligt bra för mina ändamål. Passade dessutom mina ljudideal mycket bra. Med den inkopplad blir mitt system komplett. Möjlig uppgradering sker efter det på signalkabelsidan. Dock har ingen kabel knäckt RG62 ännu i mitt system...
Rannagarden: - Tack! Det värmer.
När det gäller kablar så är EKK en utomordentlig kabel, speciellt till pi60. Då dessa är "byggda" för dessa kablar. Visst fanns det skillnader mellan den (EKK) och AQ Gibraltar men ser man till skillnaden i pris är det ingen match någotmer. EKK vinner på bästa pris/prestanda förhållande. Gibraltar "vann" på bästa prestanda! - Skulle jag kunna plocka ut dem i ett blindtest? Troligen inte!
Det som jag tycker skiljer en s.k. "Highendkabel" från t.ex. EKK är bl.a. ljudbilden. Jag upplever den lite plattare och "gråare" eller tråkigare med EKK än med Caldera eller Pro-9. Utsträckningen och detaljrikedomen i diskanten på AQ & HT ger mig också större behållning av musiken. EKK presenterar toppen kallare och med "slammer". Detta slammer gör att jag upplever kabeln som orolig. Motsatsen till orolig är för mig Highendtystnad/lugn. Det är detta lugn jag vill ha! Röster presenteras mer trovärdigt (jag tycker de låter mer verkliga) på Caldera & Pro-9. På EKK är de lite mer monotona och plattare med lite mindre upplevd "kropp". Basen upplever jag som slappare och konturlös med EKK. Skillnaderna är dock små (några procent hit eller dit) men fullt märkbara för oss Sammantaget så förändras min upplevelse, av musiken som förmedlas, till det bättre på ett övertygande sätt. Totalupplevelsen blir mycket bättre trots de relativt små förbättringarna. Det är som om alla de små förändringarna sammanslaget väger tyngre tillsammans än när de viktas var för sig. 1+1+1=3 men det blir 1+1+1=4 när de agerar tillsammans!
Mvh Magnus Eriksson
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 19:30:41
|
Caldera och Pro-9 har båda individuellt isolerade solida kopparledare. Caldera har 16 st ledare i fyra olika storlekar (8 för plus samt 8 till minus). Pro-9 har 32 st ledare i två storlekar (16 för plus samt 16 till minus). Tidigare trodde jag att den hade 16 som Caldera men det visade sig vara felaktigt!
Mina EKK har individuellt isolerade solida kopparledare. EKK4x1,5kvmm har 4 st ledare (2 för plus samt 2 till minus).
Så tydliga likheter finns...
Mvh Magnus Eriksson
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 21:54:44
|
det va det jag menade. Att ekk och audioquest var relativt lite "lika" med solida ledare fast några fler.. osv osv... Så svarades det på mickey inlägget också...
Väldigt trevlig läsning mangax... Just då du skriver dom SMÅ skillnaderna tillsamman osv ger respekt för hur du ser sakernas resultat på... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 22:08:25
|
Tack Mayro!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/06 : 09:00:11
|
Nu har det gått ytterligare lite fler timmar. Olikheterna hos Caldera och Pro-9 blir sakta lite tydligare. Vi pratar pytte-fnytte skillnader i storleksordningen 1 - 3 % nu men de finns där att uppleva trots allt. Så sammantaget ges man lite olika upplevelser av den musik som spelas.
Mer kommer till kvällen/natten...
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/06 : 22:44:03
|
Ja jisses vad ska jag säga!
Jag hade besök under kvällen av Andrén. Han fick sig en provlyssning till pi60 kopplat med Caldera samt en dito med EKK direkt efter. Jag hoppas att han vill skriva ned sina intryck också. Detta var första gången EKK kopplades in igen efter det att Caldera och Pro-9 ankom vårt hem. Mitt intryck var att det var en liten befrielse att koppla in EKK igen. Den är "sämre" men... "Live-känslan" infann sig igen i mitt system. Mindre Hifi men mer "live". Med Caldera och även Pro-9 spelar systemet totalt sett mycket bättre på ett "showroom" vis. Attans vad svårt detta ska vara! Jag diggar EKK alltså inget snack om den saken. Den spelar inte lika rent som de två andra, stereobilden upplever jag lite mindre "kroppslig" men annars...
Ja jäklar alltså! EKK är fin den också fast på lite andra sett.
Andrén hjälp mig här! Vad tyckte du om det du hörde? Skillnaden mellan EKK och Caldera? För och nackdelar? Fortfarande sugen på Pro-9:an?
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/10/06 22:50:29 |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/10/06 : 23:08:45
|
jag kan totalt relatera till det du säger men kan man ej ha 2 uppsättnnigar då beroende på vilken känsla man vill ha av musiken?
Det behöver inte finnas vinnare i kabeltestet, det i sig själv säger ju en hel del tycker jag att de kan komplettera varandra på ett tillfredstälande sätt.
Eller...? |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/06 : 23:11:50
|
Ja varför inte! Gick det skullle jag vilja "para ihop" alla de tre kombatanterna. De har allihopa mycket fina sidor!
Jag är faktiskt lite chockad över kvällens tankeställare! Så jag hoppas på att Andrén's kommentarer...
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/10/06 23:12:36 |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 14:59:03
|
Verkar som om forum-medlemmarna sitter i chock framför sina datorer, med tanke på "antalet" kommentarer om dina senaste rön Magnus.
Personligen tycker jag detta är helt underbart därför att:Ditt test visar att vi inte behöver springa runt och tömma våra bankkonton i vår förtvivlade jakt på de mest välljudande kablarna!
Jag köpte ju själv en 1200-kronors Eichmann signalkabel från Ljudmakarns "rensning". Betalade 445kr ink frakt för den och är jättenöjd. Än så länge! Har ju inte provat RG 62 än.
Har ej heller jämfört riktigt med min "Fyndbörsenkabel" som heter Accurate Exclusive, och som kostar 295kr plus frakt. Skall bli intressant att koppla in "fyndbörsen" igen nästa vecka nån gång.
Kul att läsa ditt test, jag förstår att du har svårt att sätta ord på dina intryck men en intressant fråga är:Vad är mest HIFI egentligen? Nåt som låter stramt och lite tråkigt, eller nåt som svänger och tar fram glädjen i musiken?
Mitt svar är glasklart:Svänget och glädjen! Går det förlorat är det inte roligt att lyssna på musik, för det är väl det vi älskar?
ROCK ON!!!
|
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 17:52:46
|
Mina tester är långt ifrån klara. Flera dagar kvar minst!!! Så än är ingen segrare utsedd! - Långt ifrån!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 18:59:38
|
"Bara kör Manga X, följer din tråd med stort intresse oavsett vilka slutsatser du kommer fram till.
Tycker bara det är himla roligt att billiga kablar inte blir utdömda just för att de är billiga, att det finns dyrkablar som låter bra betvivlar jag dock icke.
Frågan är: är de prisvärda?"
Kopierat från OCA:s tråd om XLR-kablar. Är lite lat men det passar perfekt här också |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 23:04:33
|
Magnus, intressanta resultat även om du inte tycker att du testat färdigt. Jag har också EKK här och grottar fram dem mellan varven för att kolla av läget. Jag jämför med Signalcables silver resolution. Jag föredrar silverresolution och upplever i stort samma skillnader som du förutom att livekänslan finns kvar i silveres. plus att highendkänslan infinner sig, om man ska förenkla intrycken rejält. EKK är inte någon dålig kabel men heller inte en kabel jag nöjer mig med. Framför allt är det för skrikigt och stickigt eller orent i toppen men övriga register blir också lidande på olika sätt i jämförelse med silveresolution och det saknas "följsamhet". Jättekul att du tar dig tid att testa grundligt och att du delar med dig. Det är inte lätt att välja när det finns godis på båda sidorna. Jag förstår ditt dilemma. De här små förändringarna du talar om och som man med viss sannolikhet inte kan urskilja i ett blindtest kan helt klart vara avgörande även om det kostar tusenlappar. Lycka till! |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2006/10/07 23:07:19 |
|
|
PeterL
Semesterfirare
371 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 07:25:22
|
quote: De här små förändringarna du talar om och som man med viss sannolikhet inte kan urskilja i ett blindtest
Är det blindtest ni gör eller inte MangaX? |
PeterL |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 09:06:18
|
PeterL: Inget blindtest utfört ännu. Det blir som jag sade tidigare i tråden "när känslan/orken/lusten för det infinner sig". När det händer eller OM det blir nödvändigt vet jag inte.
Idag har redan EKK spelat för sedan ge plats till Pro-9. Denna fick sedan, i sin tur, ge plats till Caldera som det spelas på just nu.
Det är mycket trevligt att ha dessa tre kablar hemma och ha möjlighet att , utan tidspress, växla mellan dem. Synd att inte alla har den möjligheten! Det ÄR mycket tankeväckande!
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/10/08 09:16:20 |
|
|
PeterL
Semesterfirare
371 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 12:34:46
|
quote: Inget blindtest utfört ännu.
|
PeterL |
|
|
Andrén
Medlem i AÖ
557 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 13:13:48
|
Sådär nu skall jag till Magnus och andras glädje avlägga en lite rapport =)
Till att börja med, iom att det är kablar som utvärderas så börjar jag med dem. Och kort och gott ett JA, det är skillnad mellan EKK och Caldera, till Calderans fördel. Skillnaderna låg framförallt i basområdet och förmåga att få fram mellanregistret, särkilt rösterna. Calderan var mer "harmonisk" och hade bättre kontroll över låg och mmid bas. Sedan så blev rösterna tydligare och placeringen bättre. EKK är å andra sidan inte på något sätt en dålig kabel. Jag skulle ha svårt att kunna skilja dessa i ett blindtest, men det är en skillnad och e så pass stor att jag förstår att folk betalar, mer eller mindre för kablar kort oh gott =). Alla har vi våra ljudideal.
Ja fördelar nackdelar, känns uppenbara, Calderan bättre, men dyrare, EKK, äckligt prisvärd. Jag skulle tagit det som passade mina ideal mest.
Och övrigt om anläggningen så kan jag ju säga som sådant. Jag hade aldrig hört Pi60 förut så det var spännande, sedan den förhållandevis "inte lika dyra elektroniken" skämdes inte en sekund för sig. Jag gillade att anläggingen spelade musik. Alltså att det var en skön känsla i det hela. Visst fanns det saker man hörde som skulle kunna vara bättre, som alltid, men det var en kul uppsättning helt enkelt. Den spelade allt från lugn folkmusik till hårdrock på ett bra sätt. Tydlig separation mellan instrument, en bred stereobild och härlig upplösning. Svårt att säga hur pass bra detta är i paritet till andra anläggningar, men att jämföra med så tycker jag detta lät bättre än QRS supernova i burmester rigg på Sthlms mässan i år. Så det är ju om något ett gott betyg =)
Och Ja igen Magnus, jag är fortafarande sugen på Pro-9, Skulle nog lyfta mina grejer en nivå till =)
Mvh Andrén
|
Akustikchef på Sounds of Science
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 13:29:42
|
Jag tänkte nu börja försöka förklara hur jag uppfattat de olika kablarna när de varit kopplade i min anläggning.
Först ut EKK. EKK är en detaljerad kabel som ger en levande återgivning med "live-känsla". Den upplevs neutral på det stora hela och den ligger kanske lite lite åt det kyliga/kalla hållet på skalan varm <-> kall.
Bra basutsträckning nedåt, ett något slankt mellanregister, detaljerad diskant med bra urklingning utan grynighet. Så vill jag sammanfatta kabeln i en mening.
Den detaljerade diskanten kan ha ett uns av "metalliskhet" (nytt ord?) till sig. Detta gör att jag ibland upplever den som "slammrig" i sin presentation. Detta givet beroende på skiva som spelas. FInns inget "slammer" där så återges inget "slammer" heller. Men om man gillar Jazz med mycket blås, som jag gör, så finns det där...
Mellanregistret är detaljerat med bra röståtergivning. Det finns inget att anmärka på förutom att jag alltid har upplevt det som lite slankt och liggandes åt det kalla/kyliga hållet. Detta har varit min uppfattning i alla anläggningar jag har lyssnat till med EKK kopplat. Så det är nog dess egenfärgning eller ljudkaraktär jag hör.
Basregistret har både djup och bra återgivning överlag. Varken fast eller slapp utan naturlig på något "lagom" vis! Basen presenteras med ett trevlig anslag på trummor. Akustiska ståbasar låter riktigt bra med dessa!
Hur är stereobilden då? Den är riktigt bra beroende på vad som finns på skivorna. Är underlaget bra så blir det riktigt trevligt kan jag lova. Lite mer djup i ljudbilden skulle jag kunna önska ibland.
Kabeln kan tyvärr bli lite hård i återgivningen vid starkt pådrag speciellt i diskanten på blås och andra Jazz inslag. Så jag stannar vid -12,5dB beroende på skiva, oftast vid -17,5dB allt beroende på inspelning.
Prisbild? Min kabel är 2x8m med Svalander rörbananer. Den är parkopplad så det är 2x1,5kvmm ledare till varje banan. Summa för denna kabel med allt material (silverlod) är 265 SEK.
Slutord EKK. Sjukt prisvärd kabel som jag tycker fler borde testa. Den är balanserad i sin återgivning och ganska väl sammanhållen.
Allt detta utan någon jämförelse med andra kablar. Vid en direkt jämförelse blir bilden en annan så klart. Jämfört med både Caldera och Pro-9 är stereobilden plattare och gråarna. Basen slapp och konturlös, mellanregistret mindre magiskt, diskanten slammrig och aningens vass/hård.
Mvh Magnus Eriksson
|
Edited by - Manga X on 2006/10/08 13:40:23 |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 14:18:38
|
Så var det dags för Audioquest Caldera.
Caldera är en mycket bra men förfärligt dyr kabel, dynamisk, magisk och alldeles underbar. Den är rapp och gräver avgrundsdjupt i basen, har ett underbart och alldeles magiskt mellanregister "to die for" och en underbar diskantåtergivning som alltid är silkeslen och aldrig hård. Så sammanfattar jag Caldera i en mycket lång mening.
Caldera är inte en neutral kabel enligt mig. Den tillför lite värme och kropp i såväl basen som mellanregistret. EKK och Harmonic Tech. Pro-9 är således mycket mer neutrala i sin återgivning. Så var det sagt i klartext!
Återgivningen är otroligt dynamisk, organisk och levande. Frugan träffade rätt när hon pratar om "Showroom" ljud. De är inte alltid positivt när hon säger det. Medaljens baksida kan vara att det är ett imponerande ljud men att det inte alltid är engagerande och medryckande njutfullt. Ingen fara med Caldera kan jag meddela! Frugan tyckte attt Caldera gjorde mer för ljudet här hemma än Benchmark DAC1!!! Caldera är hennes favorit kan jag avslöja redan nu.
Diskantåtergivningen är underbar och aldrig hård eller vass oavsett musik och volympådrag. Detta till trots saknar jag inget i återgivningen av min favorit artist Miles Davis. Öronen värker efter en stark dos Miles Davis även med Caldera. Rumsåtergivningen är okej men inget mer. Urklingningen på dessa kablar är underbar och mycket levande.
Mellanregistret är inget annat än magiskt. Röster och instrument presenteras i mitt tycke sjukt bra! Kanske medför den tillagda värmen att röster känns mer levande och med en kroppslig upplevelse som går utanpå det mesta som jag har upplevt. Dynamiken i mellanregistret är ofantlig även om den upplevs som lite mer sansad tackvare värmetillskottet. Jag upplever det iallafall så.
Basregistret domineras av Calderans utsökta start/stopp egenskaper. Kontroll är det första jag kommer att tänka på. Basen gräver också bråddjupt med en nyansering som blir uppenbar och greppbar först vid månmga och snabba växlingar mellan kablarna (EKK t.ex.). I direkt jämförelse verkade EKK's basprestanda slö och blöt utan kontur. Dynamiken är också god i basen.
Stereobilden? Den är mycket trevlig när förutsättningarna finns. Djup och detaljrik med exakta placeringar. Ett riktigt showroom ljud presterar den!
Med denna kabel inkopplad finns ingen risk till hårdhet oavsett volymstyrka! Det mesta "spisas" på -20dB till +-0dB.
Prisbilden? Caldera är en sjukt dyr jäkel! Är den prisvärd då? Som nyköp ALDRIG! Som begagnatköp kanske om du inte har något annat vettigt att köpa för dina slantar. D.v.s. du har allt i apparatväg du önskar. Sitter på en mycket fin anläggning och vill lyfta anläggningen ytterligare ett eller flera steg. Ja då är den nog ett bra köp!
Slutord om Audioquest Caldera. En magisk kabel med få nackdelar möjligen är dess styvhet dess största nackdel. Det är som att brottas med en fullvuxen Epicrates Cenchria Cenchria! Det är en vacker kabel! Dess mellanregister är dess starkaste sida. Där slår den t.o.m. min referens Audience Au24 på fingrarna. Så är du monitärt lastad och vill ha en riktigt bra varm kabel kan detta var något för dig.
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/10/08 18:15:21 |
|
|
PeterL
Semesterfirare
371 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 14:31:53
|
quote: ..."metalliskhet" (nytt ord?) till sig. Detta gör att jag ibland upplever den som "slammrig"...
MangaX: färgar EKK ljudet? Eller är det inspelningen, elektroniken eller rummet som gör ljudet sådant? Hur kontrollerar ni det? Om det inte är ett blindtest, hur kontrollerar ni då att de upplevda skillnaderna inte är ren inbillning?
Vilket musikmaterial testar ni med?
Ser fram emot fortsättningen på era tester, kul att någon orkar göra stortester.
|
PeterL |
Edited by - PeterL on 2006/10/08 14:32:29 |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 14:57:33
|
Sist ut är Harmonic Tech. Pro-9.
Av många ansedd som en av de bättre kablarna i världen. DYNAMISK, okonstlad, DETALJERAD, neutral samt VIDÖPPEN. Så summerar jag denna kabel med en mening.
Kabeln är efter mycket testande den mest neutrala av de testade i min anläggning. Dess vidöppenhet och detaljeringsgrad medförde en del problem i vår anläggning. pi60 är också vidöppna och detaljerade och utelämnar inget från inspelningen. Kaka på kaka eller hur det nu var.
Diskanten är i mitt tycke helt fri från filterverkan som t.ex. Caldera visade om man ska hårddra det. Utsträckt och otroligt ärlig diskant som inte döljer eller förvanskar. Bettet i blåsinstrument är hårresande bra! Dåliga inspelningar med brusiga mikrofoner avslöjas i ett nafs. Detta är på gott och ont tycker jag.
Mellanregistret är likaså öppet, detaljerat och ger en utsökt presentation av materialet som återges. Klangen är neutral d.v.s. varken varm eller kall. Timingen var något jag slogs av när jag först lyssnade till denna kabel. Start/stopp hanteringen går t.o.m. utanpå Caldera. Det märktes även i mellanregistret och inte bara i basregistret. Kroppsligt saknades inget förutom vid en direkt jämförelse med Caldera då fick Pro-9 se sig slagen på den punkten.
Basåtergivningen var den bästa av de testade kablarna! Så var det sagt i klartext! Renheten och konturen var enastående bra vilket bidrog till en nyanserad basåtergivning. Start/stopp var skäggigt bra med dessa. Kontrollen på basen var så bra att jag först tyckte att något var fel i återgivningen av mina skivor. Det var som om kabeln högg-av den sista av urklingningen på t.ex. dubbla baskaggar. Vid kontroll med Caldera så fanns det där också men utan samma stenfasta kontroll. Pro-9:ans superkontroll skapade mindre akustikproblem. Det var det som var den avhuggna urklingningen! Ingen akustiskt eftersläpning/resonanser utan bara ren och fin basåtergivning. Basen gick renast men också djupast med Pro-9 även om upplevelsen av basen sa något helt annat. Caldera skapade mer basresonanser p.g.a bristande baskonskontroll än Pro-9:an. Därför upplevdes basen vid de första provlyssningarna djupare med Caldera än med Pro-9. Detta var ett rumfenomen. Renheten i Harmonic Tech. kabelns grymt rena basåtergivning gjorde att den ofta upplevdes slankare och mindre djup än den i själva verket var! - Häftig sak att uppleva! Timingen blev tillsammans med renheten den mest minnesvärda upplevelsen med denna superkabel.
Stereobild? Kirurgisk precision! Inget mer att önska.
Med denna kabel hamnar volymenkontrollen på mera modesta lägen -25dB till -17,5dB.
Prisbild? Harmonic Tech. Pro-9 är en en grymt bra kabel som kostar förfärligt mycket. Skulle jag köpa denna kabel till nypris? - No way in hell! Trots dess enastående prestanda. Som begagnat köpt till halva nypriset då? - Kanske! Den är sjukt bra!!! Så har du inga andra uppgraderingar att göra så kanske detta är något för dig. Men först när du är tillfullo nöjd med apparatträsket hemmahos dig! Innan dess se åt ett annat håll.
Slutord om Harmonic Tech. Pro-9. Troligen den bästa av alla kablar jag har testat någonsin! Endast slagen av Calderan på mellanregistret i detta test. Tyvärr så är kanske inte kombinationen pi60 och Pro-9 den mest lyckade. Det spelade med "för mycket av allt" här hemma.
Mvh Magnus Eriksson
|
Edited by - Manga X on 2006/10/08 18:16:25 |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 15:02:14
|
PeterL:
Denna upplevelse har jag haft hemma hos Öhman varje gång också. Den medföljer EKK i alla anläggningar jag har lyssnat till med EKK. Denna egenskap märktes speciellt tydligt i Mälardalens ljudinredningsbutik. Då var EKK kopllad till Arcam elektronik och Audiovector högtalare. Intrycket delades av fler än mig, dels i butiken samt här hemma i vår anläggning vid andra tillfällen.
Vi pratar nyanser och "en antydan av" fortfarande som alltid med kablar...
Så jag/vi kan inte med säkerhet härleda detta till något alls. Utan det är än så länge subjektiva åsikter från såväl EKK "älskare" som helt oinsatta hifinördar till butiksförsäljare av t.ex. Audioquest. Intressant är det dock! Jag tror tatt jag har läst om det på något forum också, att andra uppfattat samma saker.
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/10/08 15:26:30 |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 15:17:38
|
Ja jisses vad har jag gett mig in på?
Skulle jag klara av att skilja dessa kablar åt i ett blindtest? - Kanske om jag får välja musiken, med lite tur. Annars då? - Knappast!
Vilken kabel är då min favorit här hemma med min anläggning?
Caldera samt EKK måste mitt svar bli. Varför då?
Calderan för att den presterar mer njutning och välljud än någon annan kabel. Märk att jag inte skrev att det är den bästa av kablarna utan den mest välljudande med mina öron! EKK för att den presterar nästan lika bra för inga pengar alls! Sjukt prisvärd!!! Jag t.o.m. uppfattade EKK som en njutning att koppla in efter en lång stund med Pro-9 och Caldera p.g.a. dess slammrighet och "orenhet" i ljudbilden. Den känns mest LIVE av ade tre kablarna. Inte den mest levande utan just LIVE. Det är ett mycket bra betyg på en kabel i denna batalj med dess motståndare Caldera & Pro-9!!!
Min fru kanske har kommit på något! Då hon pratar om showroom känsla i ljudet med all dess imponerande prestanda kontra det enkla avskalade och medryckande och där är en live-konsert det bästa trots allt!
Mvh Magnus Eriksson
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 15:30:06
|
Jag sitter just nu och njuter av musik via EKK. Det spelar himmelskt bra!
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/10/09 21:39:04 |
|
|
Topic |
|