HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Manga X med Alón V mkII
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 25

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/10/03 :  20:12:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag skriver ett namn på en lapp och klistrar igen det. Brevet lämnar jag till OlaH så får han berätta vad som står där när ni har testat färdigt.

Deal?

Vad är oddsen tror ni? Någon som sätter emot?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/03 :  20:49:45  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Så har alla kablar anlänt.

- Oj vilka manliga kablar!
Jisses orkar högtalarterminalerna med dessa bjässar till ormar?

Harmonic Tech. Pro-9 måste termineras om på förstärkarsidan.
Gafflarna sitter inte så bra som jag skulle önska. Dessa krimpas på så jag får hitta en annan lösning vad det kommer.

Har kopplat Audioquest Caldera och kommer låta den "värma upp sig" under kvällen.
Just nu spelas det Miles Davis - Tutu. Tidigare allt ifrån Kari Bremnes till Lhasa De Sela via Metallica. Allt för att alla kardeler skall få mjukas upp lite.

Jag hade mycket svårt att få Caldera att sitta kvar i såväl högtalare som slutsteg.
Styv rackare detta.

Så till Micke Y's lilla vadslagning.
Vem eller vilka antar utmaningen?
Handsken är kastad...

Ordningsfråga:
- Får jag vara med?

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/03 :  21:16:42  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Jag slår aldrig vad, vill bara veta vad detta testet kommer att visa!!
Så:TESTA PÅ NU, BÖRJAR REDAN BLI OTÅLIG!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2006/10/03 :  21:24:01  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Ang. Harmonic Tech. Pro-9 krånglande gafflar så måste jag få meddela att deras krimpning är DEN SÄMSTA jag någonsin sett!

- Jisses jag blir nästan mörkrädd!
De har ju missat en tredjedel av kardelerna!
Detta på en av de krimpningar som ser "bra ut" i övrigt.
Andra är så dåliga att gafflarna lossnar av sig själv.
2 st satt bara i krympslangen!

Ja jisses säger jag bara...

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/10/04 :  00:18:01  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Så till Micke Y's lilla vadslagning.
Vem eller vilka antar utmaningen?
Handsken är kastad...

Ordningsfråga:
- Får jag vara med?

Jag får nog inte vara med

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2006/10/04 :  00:30:12  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Precis FBK, i.o.m. att jag diskuterar mina intryck med dig varje dag så vore det liiite osjysst kanske!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2006/10/04 :  01:23:05  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Timmen börjar bli sen ... eller är den tidig?
Dags att gå och knyta sig.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/04 :  01:28:40  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Mjukis.....då får vi vänta ända tills i morgon ju.

Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2006/10/04 :  01:31:29  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
En sak till innan jag knoppar.
Jag tänker försöka fixa ny terminering av HT Pro-9 imorgon OM det går.
Då borde HT kunna kopplas in till kvällen.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2006/10/04 :  23:22:10  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Harmonic Tech. Pro-9 är provisoriskt omterminerade.
De har har kopplats in och får nu värma upp sig litegrann.

- Mycket intressant, och jag som tyckte att Caldera var styv!
Dessa HT är styvare!!!
Fram tills nu har jag tyckt att pi60's "nära-väggen-placering" varit positivt.

Ljudmässigt verkar det vara som calle_jr trodde, de behöver tydligen få stabilisera sig lite.
De skall få sitta i till fredag ef.m. iallafall.
- Redan efter några timmar har ljudet förbättrats.

Under dagen idag (läs torsdag) kommer jag att börja finlyssna på musik med dem.

Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/10/05 07:28:55
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/05 :  08:25:30  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply

Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2006/10/05 :  13:37:17  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Okej, nu har jag inte, på långa vägar, lyssnat klart på något sett men redan nu har EKK tappat häng på ledarklungan som består av Harmonic Tech. Pro-9 och Audioquest Caldera.
Dessa rycker dessutom ifrån mer och mer...

HT och AQ är bättre på allt! Inget snack om den saken.
Inga solklara skillnader men 3 - 10 % på alla parametrar innebär i slutändan, en otroligt, mycket trevligare upplevelse när man bänkat sig för lite musiknjutning.
Skillnaden på njutningen är "små skillnader" till trots mycket tydlig och stor.

Att hitta en klar vinnare mellan mytomspunna och redan kultförklarade Caldera å ena sidan och Harmonic Tech's bästa kopparkabel med rykte om sig att vara bland de bättre i världen på den andra sidan kommer att ta ett tag!

Jag har detekterat små skillnader i "ljudet" mellan dessa välljudsgiganter.
Tiden framöver kommer vara spännande med en hel del kabelskiftande mellan dem.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/05 :  13:59:49  Show Profile Send Musse80 a Private Message  Reply
LTS-anhängarna skriker "blindtest!"

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/05 :  14:03:55  Show Profile  Reply
haha ja nu kommer du bli bannad från faktiskt Manga tills du bevisat dina påståenden med blindtest

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2006/10/05 :  14:49:22  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Blindtest mellan Pro-9 och Caldera skulle jag inte fixa!
Mellan dessa två och EKK, kanske eller troligen beroende på om jag får välja musiken!

Harmonic Tech. Pro-9 och Audioquest Caldera är mycket mycket MYCKET trevliga kablar i min anläggning! Både HT och AQ är i praktiken EKK det vet ni redan eller hur?

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/10/05 :  14:55:14  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Jag vill minnas att Caldera:n uppfattades som just "trevlig" i min anläggning också en gång i tiden. Eller ska vi säga diffus och nedtonad i toppen.
Jag valde åtminstone AQ CV4 istället utan att ens blinka

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/10/05 :  14:58:26  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Harmonic Tech. Pro-9 och Audioquest Caldera är mycket mycket MYCKET trevliga kablar i min anläggning! Både HT och AQ är i praktiken EKK det vet ni redan eller hur?

Ja tänk vad lite god marknadsföring, snygga förpackningar, tjocka strumpor etc kan få fart på fantasin

Btw, jag är inte med i LTS. Men ett blindtest vore högst intressant!
Om inte annat som erfarenhet för dig själv Manga x.

kabelskitsnackare

Edited by - sampix on 2006/10/05 15:00:08
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/05 :  15:05:23  Show Profile Send Musse80 a Private Message  Reply
Alltså borde EKK låta precis lika bra som de två andra? Inte enligt Manga X öppna tester dock...

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2006/10/05 :  15:19:01  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Sampix:
Om du läst min tråd så kan du se att jag har gjort blindtester mellan signalkablar tidigare.
Det var chockerande svårt att särskilja dem åt.
Med Hgt-kablar är det lite lättare men fortfarande svårt.
Vidare så kommer det blindtester på dessa också när känslan/orken/lusten för det infinner sig.

Beklagligt att vissa tar det jag skriver som slagträd åt det ena eller andra hållet.
Det är mina och min frus upplevelser. Bara det och inget annat!

- Suck!
Ibland tappar jag sugen att dela med mig mina erfarenheter och upplevelser.
Visst såg jag små smilisar i era inlägg men detta går djupare än så.
Vi får se hur jag gör med denna "utvärdering" i fortsättningen...

Mvh Magnus Eriksson

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/10/05 :  15:50:34  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Magnus

Låt dig inte nedslås av dessa "illvilliga krafter". Tror/hoppas att det är fler här som är intresserade av dina tester än vad det är som inte är det.

//eric

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/10/05 :  16:31:21  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Vidare så kommer det blindtester på dessa också när känslan/orken/lusten för det infinner sig.

Kul! Hoppas du kan få till ett rimligt testförfarande.

quote:
Beklagligt att vissa tar det jag skriver som slagträd åt det ena eller andra hållet.
Det är mina och min frus upplevelser. Bara det och inget annat!

Inte bli Prinsessan på ärtan nu
Även om kabeldebatten är infekterad till 100%, så är de små skämten i denna tråd ytterst harmlösa.

Nåja, jag berättade bara om mina erfarenheter angående Caldera-kabeln. En bra konstruerad kabel skulle jag kunna tänka mig (i jämförelse med en hel del annat). Även då man kan få liknande prestanda för mindre pengar, så som CV4:an.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/10/05 :  16:31:54  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Alltså borde EKK låta precis lika bra som de två andra? Inte enligt Manga X öppna tester dock...
Enda gemensamma nämnare är att de har samma grund konstruktion dvs. Solid-core.
quote:

Jag vill minnas att Caldera:n uppfattades som just "trevlig" i min anläggning också en gång i tiden. Eller ska vi säga diffus och nedtonad i toppen.
Jag valde åtminstone AQ CV4 istället utan att ens blinka

Diffus och nedtonad, håller jag inte med om Sampix och jag gick också ifrån Caldera till CV4 som du vet. Ska försöka att förklara... det som jag tyckte skilde var att detaljningsgraden var på liknande nivå men att Calderan var lite lugnare överlag i återgivningen samt att basen gick en aning djupare. Något som jag då inte tyckte var värt pengarna i den anlägningen som jag hade då och därför bytte jag ner till CV4 och tjänade 4000kr.
Det jag vill förklara med detta är att skillnaderna mellan dyr kablage och billigt är ibland just detta "lugn" i återgivningen utan att tappa något, det är i alla fall mina erfarenheter. Sedan att skillnaderna oftast är klart små är en annan sak

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/10/05 :  16:33:21  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Även då man kan få liknande prestanda för mindre pengar, så som CV4:an
Exakt!

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/05 :  16:34:40  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Kör så det ryker Magnus!! Vill se en fortsättning.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/05 :  17:19:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Manga X - Vill bara säga att du har en imponerande tråd. Bara första-inlägget är ju en fröjd att läsa. Mycket hifi har kommit och gått och det krävs öra för att kunna sortera bland alla ljudskapelser. Du har uppenbarligen inte vikit från ditt sökande efter just ditt ljudideal och relaterad kunskap. Sträck på dig! En eloge.

/M
Go to Top of Page
Page: of 25 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000