HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blindtest nätkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/12/11 :  10:33:33  Show Profile Send PeterL a Private Message
Secrets of Home theater and High Fidelity har blindtestat nätkablar:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-blind-test-power-cords-12-2004.html

PeterL

JM
Member

533 Posts

Posted - 2004/12/11 :  12:28:32  Show Profile Send JM a Private Message
He !

"Using the blind ABX protocol, we failed to hear any differences between an assortment of generic power cords and Nordost Valhalla. Therefore, we cannot conclude that different power cords produce a difference using the blind ABX protocol. However, we also cannot conclude that there are no differences. We simply failed to prove that differences can be detected to a statistically significant degree using a blind ABX protocol."

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/12/11 :  12:35:47  Show Profile Send Per G a Private Message
Det här blir nog en lååång och het tråd!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/11 :  12:55:00  Show Profile Send knoxville a Private Message
Låt ännu en kabeldiskussion ta fart!

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/12/11 :  13:24:53  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Är detta en viktig fråga att diskutera överhuvudtaget?
Det måste väl vara upp till var och en att avgöra om han/hon vill lägga sina pengar på kablar som vissa anser inte gör någon skillnad medan andra anser det. själv tycker jag att det gör skillaad och har därför laget en del pengar på både nät, siglan och högtalarkablar samt lite andra tweaks. Det är mina pengar, jag har tjänat ihop dom, betalat skatt för en del och jag kan inte förstå att "någon annan" skall behöva irritera sig på detta. Det måste väl vara min ensak att avgöra vad jag anser vara väl använda pengar??

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/12/11 :  13:30:57  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Är detta en viktig fråga att diskutera överhuvudtaget?
Det måste väl vara upp till var och en att avgöra om han/hon vill lägga sina pengar på kablar som vissa anser inte gör någon skillnad medan andra anser det. själv tycker jag att det gör skillaad och har därför laget en del pengar på både nät, siglan och högtalarkablar samt lite andra tweaks. Det är mina pengar, jag har tjänat ihop dom, betalat skatt för en del och jag kan inte förstå att "någon annan" skall behöva irritera sig på detta. Det måste väl vara min ensak att avgöra vad jag anser vara väl använda pengar??


Nej, precis! Låt alla audiofiler få ha sina hjärnspöken ifred. Dessutom finns det ju att köpa hos Akkelis och då är det ju väldigt jobbigt med en sån här tråd...

Mvh
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/12/11 :  13:42:03  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Där kom första "låt folk vara dumma om de vill" (stefanb, det betyder inte att du tillhör den gruppen, utan bara att det var du som skrev den första). Just det svaret kommer minst en gång i varje sådan här tråd.

Nästa "floskel" kommer vara att "det måste gå att mäta, eller i alla fall klara ett blindtest", vilket i och för sig var grundsatsen i denna tråd.

Men jag tycker det är en intressant frågeställning. Det viktiga är inte att det skall gå att mäta. Ganska länge kunde man inte mäta TIM och påstod att det inte fanns (transient inter modulation). Det viktiga är att man i en kontrollerad miljö, faktiskt kan märka skillnaden. Där är ett ABX/bilndtest/FE test ett ganska viktigt verktyg.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/11 :  13:57:07  Show Profile Send Bubben a Private Message
De som tycker att det ÄR skillnad mellan nätkablar bryr sig nog föga om en tidning påstår att det inte skulle vara så.
Är gräset rött om tillräckligt många säger det..?

quote:
Unfortunately, as John notes, we don't know of a way of accomplishing fast power cable changes, since, unlike interconnects which can be simply switched between A and B with the equipment all still powered on and playing music, changing AC power cords requires turning the equipment off, switching the cords, and then powering them back on.


Vilket leder till ett ABX-test med "alltid-på-slagen" VS "Endast-på-vid-lyssning" (hur nu det skulle gå till). The show must go on...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/12/11 :  15:20:15  Show Profile Send sampix a Private Message
Tjoho ännu en kabeltråd

I övrigt så håller jag med Bubben och hans förra inlägg.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/11 :  15:33:55  Show Profile Send FBK a Private Message
Jaha då var det en ny tråd om blindtest Jag håller med StefanB till 100% i hans inlägg, det ni gör är att klanka ner på andras upplevelser, och det kan man diskutera om ni har rätt att göra, min åsikt är att det är tragiskt. För det är väll upp till var och en att avgöra om den vill lägga pengar på produkter som ni annser är lurendrejeri eller placebo osv. Och ni kan inte låta bli att starta sådana här trådar hela tiden, tyder på att ni har ett sjukt hat mot sådana här produkter, eller vill ni bara klanka ner på personer som använder dem....... Hur som helst så tycker vissa omogna personer på detta forum är jätte kul, minst sagt sorgligt tycker jag.
Matson skriver!
quote:
Nej, precis! Låt alla audiofiler få ha sina hjärnspöken ifred
Ja varför inte, vad har du för rätt att såga personerna som använder dem. Stör det dig på något sätt eller.
swedw skrev!
quote:
Där kom första "låt folk vara dumma om de vill"

Jaha,så alla som använder nätkablar är dumma i huvudet, tack för det. Nu lär det finnas en hel drös folk på detta forum med stämpeln "dumma i huvudet"


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/12/11 :  16:00:48  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Tycker att alla får lägga pengarna på vad dom vill utan att man lägger sig i men man måste ju fortfarande kunna diskutera som vuxna människor med sakliga argument för att en produkt fungerar/inte fungerar på påstått/avsett sätt.

Sen kan man ju ställa sig frågande varför man vill lägga pengar på en uppgradering vars närvaro man inte kan detektera i ett blindtest?
Vore ju förståeligt om man är ute efter kanske en estetisk uppgradering i första hand och inte en ljudmässig.

Jag tycker det verkar lite bortkastat men jag är å andra sidan "fattig student"...

Mvh


Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2004/12/11 :  16:12:54  Show Profile Send widen76 a Private Message
Det verkade som att ett av de större hindren för ett korrekt blindtest var tiden det tog att skifta kablarna mellan varje lyssning. Det skulle man väl kunna lösa genom att ha två identiska uppsättningar av hårdvara? DÅ kunde man byta kablar på den ena uppsättningen medan den andra spelar. Kanske lite dyrt...men ändå.

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/12/11 :  16:57:23  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Tycker att alla får lägga pengarna på vad dom vill utan att man lägger sig i men man måste ju fortfarande kunna diskutera som vuxna människor med sakliga argument för att en produkt fungerar/inte fungerar på påstått/avsett sätt.



Mycket bra åsikt. Jag tyckte precis likadant under de första 25000 trådarna.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/12/11 :  17:08:46  Show Profile Send ninja a Private Message
Enligt StefanB resonemang behöver vi inte HiFiforum och alla diskussioner om olika förstärkare, högtalare, CDn, .....

Så stäng HiFiforum så sliper vi diskutera det som inte passar vissa personer!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/12/11 :  17:11:03  Show Profile Send mus a Private Message
StefanB skrev:
quote:
Är detta en viktig fråga att diskutera överhuvudtaget?

Om det är viktigt vet jag inte, men intressant kan det väl vara? Och information är väl inte av ondo? Speciellt som den länkade artikeln är både välskriven och nyanserad, och några lögner är det väl inte som sprids i artikeln?

Jag tycker det var ett jättebra initiativ av dem att göra det här testet, dessutom verkar det varit seriöst utfört. Men som vanligt är folk här snabba till att övertolka resultaten och har svårt att acceptera en motsatt åsikt: Testet visar bara att personerna som lyssnade inte kunde märka skillnad på kablarna under de gällande förutsättningarna. Inget mer. Det står inte att skillnader inte finns.

Det finns delar i testet som man kan anmärka på men att deltagare som enkelt sade sig kunna märka skillnad i ett öppet test plötsligt inte kan höra samma sak när de inte ser vad de lyssnar på är ju ändå intressant. Observera att jag inte säger att det är något fel med det, om synintryck kan förstärka lyssningsupplevelsen så kan man såklart använda sig av det för att få mer ut av sin stereoanläggning.

StefanB skrev:
quote:
Det måste väl vara upp till var och en att avgöra om han/hon vill lägga sina pengar på kablar som vissa anser inte gör någon skillnad medan andra anser det.

Javisst, men det står väl heller ingenstans i artikeln att du inte får göra vad du vill med dina pengar?
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/12/11 :  17:12:06  Show Profile Send matson a Private Message
Nej, det är nog ganska meningslöst att försöka ha en diskussion när nivån når rekordlåga nivåer redan....

quote:
Jaha,så alla som använder nätkablar är dumma i huvudet, tack för det. Nu lär det finnas en hel drös folk på detta forum med stämpeln "dumma i huvudet"



*ruskar på huvudet*


Mvh
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/11 :  17:29:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Frågan är väl inte om det är viktigt att diskutera eller inte, utan att hjulspåren är så väl uppkörda och att alla kommentarer och argument är så förutsägbara så att man nästan kan säga i vilket inlägg i ordningen de kommer.

Bravo

Edited by - Bravo on 2004/12/11 17:30:12
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2004/12/11 :  17:33:20  Show Profile Send jiha a Private Message
Konstigt.
Varje gång det blir en diskussion om kablar är FBK där som gubben i Lådan.
Jag kommer ihåg en FBK som bara för ett år:sen som hängde på hemmabioforum och jämnförde Supra ply 3,4 med 2.0 och tyckte det var en j^^vla skillnad.
Det måste gå väldigt fort att få "guld-öron" när man köper ett par Sonus och en Bladelius-produkt.
Dom säger att döda fiskar flyter med strömmen, FBK måste vara den enda som verkligen anstränger sig för att "crawla" med strömmen. Maken till ja/medsägare har jag aldrig hört maken till...

Har du -FBK aldrig tänkt att det finns folk som till skillnad från dig, inte hör skillnad på kablar från 1500 till 150000.
Detta är ju faktiskt ett forum, ett ställe där oliktänkande kan få eller ge sin syn på ämnet.

Så som smmanfattning: låt folk ha sin åsyn/uppfattning kvar tills dom själva finner ett bra/övertygande bevis på att deras tro är fel. Inte bara "skrika" ut att allt som återförsäljare/forumägare säger är sant bara för att Fjäska.
Personphopp men tyvärr redan kommenterat och därav kan det inte raderas./Pac
// jiha

Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2004/12/11 :  18:04:58  Show Profile Send jiha a Private Message
Och förresten.
StefanB:
quote:
Är detta en viktig fråga att diskutera överhuvudtaget?


JA! med tanke på att du/ni jämnför kablars betydelse i klass med CD-spelaren/högtalarna så borde det ju vara "väldigt" intressant ur hifi-synpunkt att diskutera dessas påverkan i anläggningen.

//jiha
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/11 :  18:16:55  Show Profile Send FBK a Private Message
jiha skriver!
quote:
Konstigt.
Varje gång det blir en diskussion om kablar är FBK där som gubben i Lådan.
Jag kommer ihåg en FBK som bara för ett år:sen som hängde på hemmabioforum och jämnförde Supra ply 3,4 med 2.0 och tyckte det var en j^^vla skillnad.
Det måste gå väldigt fort att få "guld-öron" när man köper ett par Sonus och en Bladelius-produkt.
Dom säger att döda fiskar flyter med strömmen, FBK måste vara den enda som verkligen anstränger sig för att "crawla" med strömmen. Maken till ja/medsägare har jag aldrig hört maken till...

Har du -FBK aldrig tänkt att det finns folk som till skillnad från dig, inte hör skillnad på kablar från 1500 till 150000.
Detta är ju faktiskt ett forum, ett ställe där oliktänkande kan få eller ge sin syn på ämnet.

Så som smmanfattning: låt folk ha sin åsyn/uppfattning kvar tills dom själva finner ett bra/övertygande bevis på att deras tro är fel. Inte bara "skrika" ut att allt som återförsäljare/forumägare säger är sant bara för att Fjäska.

// jiha



Gubben i lådan jiha! Jag skriver i sådana här trådar att det är upp till var och en att avgöra om den hör skillnader mellan olika kablar tex. Och inte hata kablar gängets sak att avgöra. Jag annser att man ska pröva sig fram till vad som passar an själv bäst. Och därför så svara jag aldrig så som många andra brukar göra i kabel trådar, ""sattsa på akustiken istället, kablar är bara lurendrejeri""

Sedan så har jag alldrig jämfört Supra Ply3,4 mot någon 2,0 kabel Enda gången jag har har hört den omtalade Supra Ply3,4 var i kompisens system, där den var usel!! Byte till Tara Labs ??? gav en helt annan baskontroll. Men några 1,5 och 2,0 ifrån Biltema åkte på en rejälomgång av min Ecoteric Audio hos en annan kompis. Han sa också att det var bluff att det var skillnader mellan olika kablar, så jag tog med min och så jämförde vi. Nu så sitter han med MIT kablar

Och bara för att jag har köpt Sonus Faber, Bladelius och Primare så har jag blivit en ja/medsägare Du känner inte mig, så du bör inte utala dig om hur jag är som person. Hur är en nej sägare jiha?. Är det Ino, Nad och biltema kabel ägare eller?
Jag väljer produkter efter att mina öron tycker om det. Sedan om det står Bladelius eller Ino på priodukten gör detsamma för min del, en sådan inställning är sundast enligt mig. Man väljer produkter med öronen, inte med ögonen eller något annat.

Sedan när det gäller att höra skillnad mellan olika kablar, så brukar jag skriva så här när någon frågar om kablar. Lyssna dig fram på olika allternativ, och om du inte hör skillnad så är det bara att lägga pengarna på andra produkter i annlägningen eller på skivor tex. Bättre än att, ""satsa på akostiken, kablar är bara lurendrejeri""
quote:
Så som smmanfattning: låt folk ha sin åsyn/uppfattning kvar tills dom själva finner ett bra/övertygande bevis på att deras tro är fel. Inte bara "skrika" ut att allt som återförsäljare/forumägare säger är sant bara för att Fjäska.

Skämtar du eller Om det är några som håller på och skriker ut sina åsikter så är det väll mätgänget. Jag äger inte ens några stenar som den senare debatten har gällt. Och jag fjäskar verkligen för återförsäljare och Pac..... Om du bara visste hur bundis jag och Sladd är Om du inte visste det så har köpt allt i min anlägning begagnat, de har inte tjänat en krona på mig.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/12/11 :  18:33:05  Show Profile Send PeterL a Private Message
StefanB:
Det är ingen som har ifrågasatt din inkomstskatt, din rätt att investera dina pengar i kablar och det är ingen som blivit irriterad, förutom möjligtvis du själv. Om det är en viktig fråga att diskutera avgör var och en. De som inte tycker det kan förslagsvis hålla sig från denna tråd. Själv tycker jag tester av detta slag är intressanta eftersom jag har begränsat med pengar och därför gärna vill lägga dessa på saker som ger en hörbar skillnad.
Tycker testen är ett intressant inlägg i kabeldebatten.

PeterL
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2004/12/11 :  18:56:31  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Den siste audioten är inte född ännu, så fortsätt att prångla ut mer vodooprodukter, de kommer garanterat att sälja(tyvärr)
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/12/11 :  18:57:23  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Sitter och förbannar mig själv för att jag överhuvudtaget gjorde en kommentar i denna kabeltråden. Dessa trådar kommer ju med jämna mellanrum och resultaten brukar bli desamma. Total oenighet, lite personangrepp, lite upprörda känslor, någon som modererar och i bästa fall någon som ber om ursäkt.

Matson började personangreppen idag med ” Nej, precis! Låt alla audiofiler få ha sina hjärnspöken ifred. Dessutom finns det ju att köpa hos Akkelis och då är det ju väldigt jobbigt med en sån här tråd...” Och visst, jag blev urförbannad så om det var syftet lyckades du. Om du hängt med lite på våra forum som varit, Hifimagasinet, Hifi Forum, Euphonia och ibland på Faktiskt så VET du att min ståndpunkt för kablar varit densamma långt innan Akkelis Audio startade för en dryg vecka sedan.

Ninja skrev ” Enligt StefanB resonemang behöver vi inte HiFiforum och alla diskussioner om olika förstärkare, högtalare, CDn, .....

Så stäng HiFiforum så sliper vi diskutera det som inte passar vissa personer!”

Cd spelare, förstärkare, högtalare tycker jag brukar vara betydligt mer givande att diskutera på diverse forum. Där är de flesta överens om att det är skillnad på olika apparater/högtalare. Då slipper man diskussionerna om placebo, mätbarhet, osv, osv. Dvs de diskussionerna som sällan eller aldrig ger något konstruktivt utan bara skapar osämja.

Slutligen så brukar jag ofta tänka förundrat för mig själv, hur är det möjligt? Detta att det finns hifi intresserade personer som lägger mycket av sin tid på att besöka och skriva på diverse forum, hur är det möjligt att de inte hör skillnad på olika kablar? Detta lär jag nog aldrig få något svar på.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/12/11 :  19:20:07  Show Profile Send TBA a Private Message
Förstår inte varför de som inte tror på kablar måste dyka upp varenda gång. Jag tittade lite på vad folk hade för anläggningar förra gången kablar var på tapeten. Ju mindre man trodde på kablar desto billigare stereo och färre skivor hade man. Inte så vetenskapligt men jag tyckte mig se det mönstret. Jag tror inte att det spelar någon större roll vad man disskuterar med dem. De har rätt och vi som inte tycker som dem är lättlurade idioter. Jag köpte Ljudmakarns egna elkabel för någon månad sen. Den lugnade ner mitt slutsteg (Rotel RB 1090). Mindre brum och mer lugn blev det. Fasen var rättvänd innan bytet. 795:- kostade den.
Vet inte om en riktigt dyr kabel skulle förbättra mer.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/12/11 :  19:44:55  Show Profile Send mats31 a Private Message
StefanB skrev:

quote:
Slutligen så brukar jag ofta tänka förundrat för mig själv, hur är det möjligt? Detta att det finns hifi intresserade personer som lägger mycket av sin tid på att besöka och skriva på diverse forum, hur är det möjligt att de inte hör skillnad på olika kablar? Detta lär jag nog aldrig få något svar på.


En anledning kan ju vara, IMHO, att skillnaden är ytterst minimal i de flesta fall. I en del extrema fall kanske kombinationen av "skitig" el (många dimmers, kylskåp, TV-apparater,mikrovågsugnar,etc.etc på samma fas) kombinerat med undermåliga nätdelar i CD eller förstärkare innebära att det kan finnas *hörbara* skillnader.

I den test som PeterL pekar på (som verkar klart seriöst genomförd) så är det hyfsat tung utrustning som man lyssnar till, d.v.s. kanske utrustning som har tilräckligt bra nätdelar för att inte behöver skärmat/silver/ och annat esoteriskt för att ta in 110 V, 60 Hz.

(Använd medskickade standardkablar som t.ex. Krell skriver i sina User Manuals )

Är det möjligtvit så att det är billigare utrustning som mår bättre av skärmade nätkablar/nätfilter än dyra? Balans mellan total hifibudget och kabel budget kanske är trams????

Att kabeldiskussioner inte är intressanta är ju också en märklig kommentar...jag och många med mig deltar här för att förstå vad som är viktigt för att uppnå ett bra ljud...att därför komma till botten med hur viktiga kablar är mycket centralt...är det "natt och dag" och bland de viktigaste i en anläggning eller är allt över en kabelbudget på någon tusenlapp voodoo och placebo ??

/M

PS.Många som gör inlägg verkar inte ha läst testen -- gör gärna det, läsvärt!!
DS.

Edited by - mats31 on 2004/12/11 19:53:55
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/12/11 :  19:45:37  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Matson började personangreppen idag med ” Nej, precis! Låt alla audiofiler få ha sina hjärnspöken ifred. Dessutom finns det ju att köpa hos Akkelis och då är det ju väldigt jobbigt med en sån här tråd...” Och visst, jag blev urförbannad så om det var syftet lyckades du. Om du hängt med lite på våra forum som varit, Hifimagasinet, Hifi Forum, Euphonia och ibland på Faktiskt så VET du att min ståndpunkt för kablar varit densamma långt innan Akkelis Audio startade för en dryg vecka sedan.



Det var du Stefan som startade genom att klaga på att någon startade en tråd och länkade till ett blindtestprotokoll. Din kritik hade inget med själva testen att göra dessutom.
Varför leka hobbymoderator?

Att du ser min (ironiserande)kritik av ditt inlägg som ett personangrepp är trist och faktiskt lite konstigt. Det beror väl iofs på vad man menar med personangrepp.

Angående själva testen så tycker jag den gjorde det onödigt svårt för deltagarna att höra skillnad, varför resultatet blev det förväntade(vilket jag iofs tror det blivit hursomhelst oavsett testupplägg).


Mvh
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000