HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Silver Resolution Speaker Cable
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/05 :  17:08:11  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
EmilH...

Ja det kan man. Men att löda om den är nog enklaste sak i världen också sedan OM man stannar med singelwire permanent. Jag har lött om en då jag först köpte en biwire och sedan biampade och behövde två st kabelpar.....Så det är inga problem alls. Och löda om kan alla med lite grundkunskap troligen göra UTAN problem..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/15 :  00:01:42  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Jajjamen! På sidan i hela sin storhet!

http://signalcable.com/silverresolutionpower.html

Det är ju så man sträcker lite på sig.

M
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/15 :  12:31:15  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Jaha... Lite NYA saker att berätta om dessa högtalarkablar. Men egentligen om en kedja av silver res kablar...

Jag har flera ggr sagt att det inte enligt mig finns kablar JAG träffat på som spelar nätkablar som dessa silver res gör. Man hör direkt om en nätkabel på någon plats är "fel"....

Igår kväll gjordes en NY upptäckt. Jag har ju numera ett stort 300w classe steg på topparna. Och mitt Yamaha PC2002 PA steg på botten...
Yamahasteget lirade med magic power cord. classe med silver res nätkabeln...Och det lät bra.....

MEN.. Igår tog jag en VANLIG nätkabel ifrån en dator och satte in på elektroniska filtret.. Flyttade upp filtrets Wasaflex till Classe steget. Varvid classe fick 5 kvadrat ledare till steget.

Och helvetes jäklar vad det hände grejor... Ni behöver INTE tro mig. Ni behöver absolut inte heller säga man fått värmeslag.

Men jag kan numera spela så högt så tolvorna bottnar hela tiden. Och detta med en känskla man vill höja ännu mer... Och det lustiga är att detta sker med efekten att man ÄNDÅ kan samtala med Lena vid dessa volymer....

Det skall bli riktigt skoj att se vad nästa besökare säger om ljudet här.. För en dyker kanske upp för lyssning här söndag måndag...

Helt ärligt. Det känns som jag BYTT hela kedjan med kablar.. HELT otroligt att nätkablar KAN göra saker som detta.... Och det mest otroliga är att Silver res signal o högtalarkablarna så totalt KAN byta skepnad. Samt att det INTE är svindyra saker som kan göra skillnaderna. Utan som här. EN vanlig nätkabel ifrån en dator. En wasaflex som ÖKAR kvadraten avsevärt. Och som är för elalergiker osv.. Så speciellt lindat kors samt skärm....

En sak lär man sig OM och OM igen. Inom kablar finns INGA sanningar. Endast NYA "sanningar"

Ni som spelar med signal cables kablar... PROVA runt med BILLIGA nätkablar av OLIKA konstruktion... Byt platser på dom.. Jobba på o prova runt .. Jag lovar o svär man kan få helt olika resultat enbart genom detta. Och att det går beror på den rent otroliga förmåga silver res har att anpassa sig med olika ljud som svar då nätisarna byts o provas....

Tänk att till o med JAG som provar runt får mig en riktig snyting som nu...
Så man blir aldrig fullärd....

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/15 :  12:34:42  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
GRATTIS!!!

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/07/15 :  13:10:43  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
>>>>elektroniska filtret..<<<< Tobbe du frångår pricipiperna ..... Filter ??? Ferritter snart oxå ???
Och tänk ÄNDÅ har du inte prövat FADEL erna ännu !!!

Fabror Wolfgang

Oljud ??? Nääää !!! SÅ stavas det inte !!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/15 :  13:52:03  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Jag har väl alltid haft elektroniskt filter till mina högtalare Dom måste ju ha detta ju.... Dessutom är enligt mig alltid ett elektroniskt filter bästa sättet att dela upp signalerna än passiva filter... Gör ju lasten för stärkaren lättare samt stärkaren arbeter ju endast med exakt det den behöver enbart....

Sen en rolig sak till med gårdagens "upptäckt" i kabelvärlden.

Igen är det INTE priset av kabeln som avgör. Utan KONSTRUKTIONEN ...

Jag har nu sökt rätt på min vän som gjort dessa wasaflex åt mig. Han söker nu mera av denna kabel. Den skall bli min matarkabel till grendosorna . Och dras ända ifrån säkring här. Så 5 kvadrat separat till varje enhet ska bli matarkabel.. Sedan skall OLIKA konstuktioner utprovas mer. Nätkabelfeticht skall bli mitt nästa mål. Och en sak verkar helt klar. FINKARDERLIGA kopparkablar verkar bättre än massivare karderler... Öppenheten verkar bli bättre samt separationen...

Men silver res signal o högtalarkablarna kan SVARA på alla sätt.

Dom kan spela alla saker OM dom blir rätt matade. Vilket betyder dom är som en "bredbandshögis" som kan "allt"....

Så vintern skall bli med massor med nätkabeltestande.

Att sen byte av slutsteg kan förändra vad som BLIR bäst på ANDRA saker är rent förvånande faktiskt.... Att ENSKILDA saker kan reagera förstår man ju. MEN.. Och stort MEN...

ATT andra saker TIDIGARE i kedjan inverkar så mycket är förvånande. Jag visste redan tidigare att så var fallet iofs. MEN till denna grad

DET var o är rent chockerande... Men har man silver res signalisar osv så kan alla prova med OLIKA konstruktioner. Det är INTE dyrt. Och det är roligt. Ju fler som DIYAR lite med kablar och olika konstruktioner ju roligare blir det.

Mitt nästa mål blir att beställa en "Magic Power special" som Mr frank skall få tillverka med mina önskemål.... Tror den kommer bli en rysare för efektkrävande slutsteg faktiskt...

Ska även ta ett snack med Mr Rannagarden om detta eftersom han var inblandad i silver res kablarnas tillkomst....tror inputt kan fås av dig min vän....

Så Rannagarden. Finns intresse för en "ny" kabel hör av dig per PM med telnummer så kan vi ta ett snack....

Men i DVD verkar silver res ALLTID vinna lätt oavsett hur andra saker svarar... Och som då jag lirade med Accuphase så vann silver res LÄTT som matade hela kedjan....

Jag har nu en rätt stor grupp rätt stora anläggningar under "rådgivande" under uppbyggnaden. Så massor med info har samlats upp hur dom "svarar" dom olika anläggningarna. En sak verkar vara klar. Silver res nätisarna på CD.... Samt NÅN annan plats...
Sedan beror det massor på vilket som blir bäst sen.. Det GÅR inte att säga en "viss" kabel är BÄST helt enkelt.... KONSTRUKTIONEN verkar vara den avgörande saken i beroende sedan av VAD anläggningen gillar. Högtalarna verkar inte ha så stor betydelse. Utan det är MATNINGEN till eektroniken som verkar vara det som rent avgör resultaten...

Hmm. Känns snudd som en ovetenskaplig "vetenskaplig" utredning detta....

Men jag har rätt länge labbat nu med detta så jag anser nu man KAN ta upp mera även här om VAD jag pysslat med under "tystnaden" här på kabelsidorna..

Rannagardens test gjorde jag var tvungen lite att börja berätta så flera kan läsa ut VARFÖR lite resultat kan skilja som dom gör...

Det ÄR vanligare än ovanligt faktiskt.....

Ida´g får jag en till silver res nätkabel så jag kan sätta dit EN till. Då återställs den som togs ur och resultaten kan bli IGEN helt anorlunda då EN till kabel inverkar... Här provas inte en kabel mot en annan. Utan FLERA olika konstruktioner enbart i FÖRHÅLLANDE till andra... I symbios....

Och snart skall jag få hit en hemtillverkad silverkabel hoppas jag som enbart matrialet går loss på 4000 kr till.. Detta med vanliga pluggar... Tror det finns 4 st sådana gjorda. Och hoppas få ALLA för utvärdering i samband med allt annat som provas...

Flum flum på hög nivå kan man säga. Men redan idag så kan jag snudd lova att man enbart med nätisarna kan få en "bredbandig" kabelkedja att bli exakt som man vill ljudmässigt.
DVS ljus mörk tjock smal osv osv.. Men också kan nätisarna göra den så ALLA egenskaperna kommer samtidigt...

Minns en sak här. I en välspelande total kedja så gjorde endast några cm ifrån nätbrunnen till kortet att HELA anläggningen kapsejasade.... Det lät ok.. Men magin totalt saknades....

NÅGRA CM... Och här talar vi om METER av olika kablar som ansluter oss....

Förlåt detta blev o blir långa inlägg. Men det är viktiga saker jag försöker dela med mig av.

OCH SKEPTIKERNA som INTE har intresse behöver INTE ens skriva.. Skeptiker som HAR intresse av KONSTRUKTIVT slag är mer än välkommna.. Jag har INGA intentioner att omvända någon.. GLÖM det inte .. Finns INTRESSE så...Skriv självklart inlägg....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/15 :  14:31:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Den som ändå hade mer tid till att labba så, Mayro.

Frank har ju faktiskt en Magic 20A nu. KAN vara nåt kanske.

M
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/07/15 :  14:59:36  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
>>>>FINKARDERLIGA kopparkablar verkar bättre än massivare karderler...<<<< skall ientligen inte säga något, MEN VAD VAR DET JAG SA !! Har 20A proppar (Guld förståss) hemma ......

Wolfgang

Heja Tobbe

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/15 :  15:33:51  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Tid är en sak. Att ha tillgång till så många stora system samtidigt är den svåraste biten... För det är ändå inte billiga saker som krävs för att KUNNA göra utvärderingar som är överförbara även till sedan mindra samt ofta billigare saker.....

Det måste vara toppsaker där man VET vad det är man "hör" o får som resultat. Samt att dom inblandade själva tycker det är skoj... Det tar ju LÅNG tid också. Men flera "felsteg" och "felköp" under resan...

Men vi har kommit mycket långt. Och enbart upptäckt att FLERA förvånande frågor o resultat uppkommer.

Då man "tror" sig veta hur det fungerar praktiskt så byter man en kabel på nätsidan. Och tidigare som var "rätt" är nu "fel".. Sen sätter man tex en ny silver res på annan plats och upptäcker allt IGEN blev MER "rätt igen. osv osv... För att vid byte av ett slutsteg. Eller en nätlist. Eller matningen till en befintlig nätlist upptäcka det låter skit helt enkelt.....

Så svårt är förnamnet enbart...

Men igen. PRISET för kablarna tycks INTE vara avgörande. Utan endast KONSTRUKTIONEN av dom. samt matrial dom görs av. Som "kopparkablar"... Finkarderlig eller mindre finkarderlig. Och sedan HUR samma karderler är lindade... Ja herregudars vikken djungel.....

Så enbart med tex koppar kan man få totalt helt olika resultat fast dom till synes är "lika"....

Som just nu här. Där helt plötsligt en VANLIG vit nätkabel till DATORN bara blev så jäkla "rätt" på filtret.... För jag bytte där först enkom... Och wasaflex lät sämmre där än denna vanliga datanätkabel. Medans en annan till synes lika kabel INTE lät bra..... Och med den vita nätkabeln så lät helt plötsligt wasaflexen så jäkla rätt på classe steget. Där tidigare silver res lät kanon...

Hade jag nu varit "oerfaren" med kablar hade jag skrivit en test o sagt att silver res fick storstryk av en vanlig kabel ifrån en dator... Men då jag VET så INTE är fallet utan att just dom olika typerna av konstruktion gör dom rätt märkliga skillnaderna så säger jag enbart som alltid. Man kan med enbart nätisarna reglera exakt in allt som man vill med jobb o provande...
Men utgångsläget MÅSTE vara "bredbandiga" signal o högtalarkablar där dom KAN svara på ALLA saker...
Som undbelier som fick det snurriga resultatet att silver res INTE spelade just röster osv.. Samt fick kass rumsinfo... Där VET jag det INTE beror på högtalarkablarna... Jag tror inte. Jag vet....

Det är annat som inverkat... Jag har själv lyckats otaliga gånger just få detta resultat. Men med en enda grej som ändras så får man helt tvärt om resultat. Och då är det enda man gjort att bytt PLATS på två nätisar...

Som då grabbarna provade fadel art här och tycke dom lät klart bättre. Då bytte jag enbart plats på digital HC och silver res.. O vips så fick helt plötsligt fadel art dyraste storspö....
Och hade jag med fadel art kunnat sitta o trixa med dom förhoppningsvis OLIKA konstruktioner dom kanske har så hade jag säkert kunnat gjort det omvända för deras vinnings skull..

Så sjukt är det... Man ska ha tur.. Massor med kabeltyper.. Och en massa testande så man lite inte behöver "börja" om helt ifrån start... Samt hifivänner med liknande humor och ork att trixa med dyliga ting...

Men oj vilka resultat man kan få... Den 22 så skall vi finjustera in ULF´s system med krellarna osv.

Där kommer vi ha nätkablar för en mycket stor summa kr.. MYCKET stor summa...
Men inte en enda kommer provas ut ifrån sitt pris. Enkom sin konstruktion. Och därmed lämpliga plats... En del vet vi tror vi. Men nu ska finliret dit.. O vibbar osv.. HOPPAS jag klarar detta på några dagar bara. Tror det blir flera resor troligen. Men hoppas.

Med mig kommer även försteg o lite annat komma. Så man får olika saker att lägga in o se o höra GHUR anläggningen svarar på olika elektronik... Ev kanske rowlanden nu INTE stämmer med dom nya krellarna osv.... Så intweekande är jobbiga saker får man säga där INGET är heligt. Inte ens ett försteg har säker plats... Inte heller CD osv.. Där kommer också komma annat för utvärdering. Så kablarna ska intweekas. Men där kan ANNAT vara "fel" och behövas byte för att KOMMA längre... Hoppas man inser problemen här då man kommer "högt upp i nivåerna av intweekande". Det ÄR inte enbart en "kabelsnutt" som "får" skulden eller äran av olika resultat. Utan HELA kedjan får stå till ansvar.... Så kablar är EN Komponent. Men dom skall ju ha "rätt" komponenter runt sig också...

En ny sak under detta året för mig är att NÄTKABLARNA är en komponent.. Och resterande kablar är EN. Förr satt dom ihop som "kablar" i ett begrepp. Nu är dom helt olika komponenter enligt mig...

Hur sedan skillnaderna visar sig då man spelar midfi med stativare osv vet jag lite om enbart.. En sak vet jag i alla fall.. Kablarna måste sjuta på mer för att kompensera det inbyggda handikappet man direkt har med små högtalare... Och hur man "ser" ordet rumsinfo blir skillnad också på. Eftersom en stativare mer spelar rumsinfo genom diskanten än ett fullrange eller snudd fullrange gör..

Där kommer ju rumsinfon mer genom basen. och diskanten endast kontursätter alltihop... Eller bör göra i alla fall...

Men som alltid så är detta MITT tyckande.. Och MITT sätt att se sakerna på. Så andra har andra erfarenheter o tyckanden... Och det är inte mitt problem att övertala någon om att jag har rätt eller inte.

Jag försöker enbart dela med mig av MINA tankar och resultat JAG fått under åren. Och hoppas NÅGON finner nåt skoj för sig själv i nått man skriver.

Därför blir det långa utförliga inlägg. Samt även med vinklingar mot ev mindre system osv så man kan även förstå det sedan finns skillnader inom systemstorlekar osv....

För med små system får man "jobba" lite olika o prioritera andra saker mer än på större system där dom kommer fram mer "per automatic"

OK.. NU har man slängt in mera av saker man tänker o tycker o påstår..
Inget är sant. Allt är enbart MINA tankar omsatta i ord. Och hoppas ev läsare finner NÅGOT intresant att utprova själv. Och ev dela med sig av.. För jag garanterar. Jobbar man på med ett konsept.. Ger det rätt saker så kan man nå resultat långt utöver vad man tror vid rena sk A - B tester.. Sådana är totalt värdelösa anser jag. Gör dom själv ibland. Men säger alltid då man fått resultat som det är. Man har INTE gjort rätt helt enkelt...

Det ÄR svårare att jobba med kablar än så. Sedan nöjer sig många med att lägga den tiden på sina grejor. Men vi andra går längre.. Som allt i livet gör vi olika. Och kommer olika långt. Detta gäller i höjdhopp samt stereo...

En del har underbara trädgårdar o allt ser så enkelt ut.. Jag sliter skiten ur mig och det ser ännu ut som en lantbruksåker. Överväxt med träd o skit... Så resultat blir olika för oss alla oavsett insattser... Jag har lagt timmar i trädgården o förväntar mig resultat.. Grannen med fina trädgården har jobbat i åratal med sin.... resultat kommer av idogt arbete som sagt-- Jag nöjer mig med OK trädgård..
Hoppas ni förstår liknelsen här. Men jag nöjer mig aldrig med ljudet... grannen har hemmabio....o skiter i ljudet bra det är OK....

Han la timmar på läsande av annonser var man fick mest lampor. watt o billigaste som inte syns....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/07/15 17:04:20
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/07/15 :  17:17:07  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
"Som undbelier som fick det snurriga resultatet att silver res INTE spelade just röster osv.. Samt fick kass rumsinfo... Där VET jag det INTE beror på högtalarkablarna... Jag tror inte. Jag vet...."

Vill tillägga att kabeln gjorde mycket som var (väldigt)bra också. Det var många upplevelser av typen "men det där har jag aldrig hört innan". I prisklassen är den säkert svårslagen. Basen var väldigt kraftig, men brast lite i kontroll. Lyssnade precis på Massive Attacks Protection och den har alltid varit svår i basområdet, så icke med Transparent.

Tvekar inte en sekund på att det är resten av min anläggning som inte trivs med Silver Resolution. Testade att skifta runt bland mina Xindak strömkablar(pc-02 och fp1) men märkte ingen större skillnad. Med Franks strömkablar blir säkert synergieffekterna större.

Ingen annan än jag hade blivit gladare om det visade sig att Clas Ohlssons billigaste 0.75 kvadratskabel hade varit det ultimata. Men för mig var Transparent-kablarna ett stort steg i rätt riktning.
Lånade hem ett par Transparent MusicLink Plus och de var jag inte alls nöjd med. Då var mina kimber att föredra.

Mayro, du är hemskt välkommen på en testsejour om du har vägarna förbi Malmö.

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/15 :  17:44:04  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Jag ska säkert göra ett besök i malmö framöver om jag får...Och detta resultat du fick har jag samt en del redan diskuterat per tel.. VÄLDIGT knepigt konstigt resultat faktiskt...
Och att sen basen skulle bli "brist i kontroll" gör saker o ting mer än rent förvånande... Jag har jämfört dom med vallhalla signalis och resultatet blev då att vallhalla "lät som en supra i jämförelse"

Så att något helt enkelt inte stämmer här står helt klart....

Just dom sakerna som blivit "fel" är dom sidorna som ÄR dom bästa sidorna. Samt dom som slår en först.....

Så förstå mig då jag säger man blir väldigt förvånad.... Vad som helst utom just dessa saker kan bli resultat. Men vi ska ta en vända med lite kablar hos flera här nere vartefter... Nu ska STHLM först bli resmålet med en bunt kablar osv... Och en stor mängd finnes redan på plats. Signal cable.olika sorter.. clue silver.(Kommer inte användas. Men provas med.).... Cardas osv osv.. Samt nån hempulad också..

Men Du samt andra kan ju titta hit en sväng o lyssna. Så kan jag visa lite också av skillnader som lätt kan påvisas med endast en enda kabel osv..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/16 :  01:34:02  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Franks mail ang. gratuleringen av USA-lanseringen:
quote:
We actually just released the silver res power cord on our site last week, after getting some useful input and feedbacks from customers in Sweden. Hopefully it will do well in the US as it should.

Notera - "customers in Sweden".

Vi får gratulera amerikanarna för tillgången på Silver Res. nätisen äntligen. Vi har tydligen haft gott att säga om denna kabel.

M
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/26 :  20:18:58  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Om man nu skall beställa ett par strömsladdar till en förstärkare och en cd-spelare. Vilka skall jag testa med först?

Magic power till Förstärkaren(Primare) och Silver Resolution till cdfixen?

Har precis köpt mig en beggad silver resolution XLR kabel mellan komponenterna och längtar tills att jag får testa den :D

Mayro, Per100 osv, Jeppe72 mfl. Skriv och berätta vad ni tror kommer passa bäst. Har inte råd att testa alla (student)

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/26 :  20:42:16  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
En av varje är ju en god start. Då kan man byta och se vilken som passar bäst till vad osv.

M
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/26 :  21:00:16  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Funderade även på silver högtalarkabeln. Är den mer prisvärd än silver nätkabeln tro?

Väljer mellan dessa två alt:

Silver Resolution Speaker Cable
MagicPower Digital Reference
MagicPower Power cord

eller:

Silver Resolution powercable
MagicPower power cable

Vilket "paket" tror ni ger störst ljudlyft?

Min anläggning finns i min signatur.

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/26 :  23:16:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Jag antar att båda kommer att ge ett lyft. Fast på lite olika sätt.

Att byta högt.kablaget kommer ju bli en stor händelse, rent ljudmässigt. OM det bli bättre eller ej, kan jag inte svara på, då jag inte hört ditt system... Men annorlunda garanterat!

Nätkablage kan man se som en bra basprodukt. Ungefär som fibrer i knäckebröd. Utan fibrer får magen svårt att jobba rätt - om du förstår metaforen...

Fibrer kanske inte smakar något i sig, men du märker hur magen blir knepig då du blir utan dem.

Högt.kablaget är ju absolut mer åt "krydda". Här bestämmer smaken. Du märker om du byter kardemumman mot rosmarin. Båda är goda kryddor, men kanske passar sämre till anläggningen som serveras?!

Ursäktar en otroligt dålig förklaring...

M
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/07/27 :  10:35:30  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
rannagarden: ...och vad är då signalkablarna (mellan apparaterna)? Kanske mjölet (håller ihop det hela)..?

Jag har själv Silver Resolution nätkablar och signalkablar. Nätkablarna är jag mycket förtjust i. Skaffade först en (ganska dyr) Silver Res och en (mycket billigare) MagicPower och skaffade sedan en till Silver Res. Så nu har både förstärkare och CD-spelare varsin Silver Res nätkabel och sub-basen har fått en MagicP....

Silver Res signalkablar tycker jag verkar fungera bra. Inte något sensationellt, men i alla fall väl prisvärt... Här har jag inte hunnit jämföra så mycket ännu med att koppla tillbaka till de kablar jag hade innan, eller andra tester... Kablarna har ju ett lågt pris i jämförelse med hyfsade signalkablar av andra märken i Sverige, så det känns inte så farligt om det skulle ha blivit fel...

Däremot fungerar Silver Res högtalarkabel inte alls i mitt system, så där har det fått bli ngt helt annat. Men för att komma fram till detta har jag fått prova och läsa och lyssna mig fram (lyssna på ljudet och lyssna på kompisar med erfarenhet ).

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/27 :  11:35:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ulfsan -

Det kan nog stämma... Och inte långt från mina erfarenheter.

Jag anser definitivt i övrigt att det mest prisvärda och bästa SignalCable har i påsen är just SilverRes. nätkablar. Nästan "buy or die".

Fast å andra sidan är det ju lite vad anläggningen i övrigt har för signatur.

M
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/27 :  14:34:06  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Jag valde att köpa följande:

* Silver Resolution Power cord
* MagicPower Powercord
* Ultra (Double Run) Single-wire speakercable med AP Spadar

Behöver ju nätkablar mest och nu kan jag testa skillnaderna mellan magic och silver res.

Valde att även testa ett par billigare högtalarkablar för att se om man får en bra synergieffekt genom att ha SignalCable rakt igenom.

Jag tror de kan ge mina Xindak FS-1 en bra match. Kostade inte så mycket att testa heller.

mvh
Erik

Edit: Whohoooo!!! jag fick fem stjärnor!! livet är fulländat

Edited by - knoxville on 2005/07/27 14:35:33
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/27 :  14:47:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
knoxville -
Gratulerar. Nätkablaget behöver 200-250h innan de ger vad de kan.

Snabbast på inspelning är Magicen. Där efter SilverRes. Och sist Digital HC´n som behöver minst sjuka 500h ung. innan den låter vettigt över huvudtaget. Trodde nästan det var ett skämt. Tills jag lyssna själv...

Ultran är en bra kabel som kan leverera. Absolut en värd pengen.

M
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/28 :  00:59:08  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Whohoooo!!! jag fick fem stjärnor!! livet är fulländat

har läst o läst men fattar noll här vad är det med livet o fulländat osv?? förstår inte riktigt här....

Har du vunnit på tipset eller vad..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/07/28 :  09:38:57  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
ehum... stjärnorna under nicknamnet till vänster skulle jag tro. Efter ett visst antal inlägg blir det 5 st

Retro låter fint.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/28 :  11:28:39  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
helt rätt gissat jeppe

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:49:41  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

det va ju "självklart" ju

Hmm varför är man såå otroligt korkad för.. ALLA ni andra förstog. O ja satt som ett fån o fattade noll...

sätter på mig dessa och låssas jag fattade direkt med inte ville visa bara....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/29 :  00:13:03  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
Nu inser jag med mina åsikter (fast förankrad i vetenskapen blir man som ingenjör) troligen inte är särskilt välkommen i denna tråd, och jag lovar att (försöka) hålla mig till bara detta enda inlägg.

Inser ni hur fruktansvärt illa konstruerad t.ex. en förstärkare måste vara för att materialet (med mindre att man använder något helt befängt med hög resistans, som ... trä? bakelit? glas?) i kabeln som strömförsörjer densamma ska ge hörbara (eller mätbara, vilket ju iofs inte är vad som diskuteras här) skillnader?
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000