HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Klass D moduler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/10/29 :  00:19:50  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Har ett längre tag funderat på att bygga ett slutsteg. Problemet med vanliga kretsar är värmen dom utvecklar så jag har varit inne på att bygga ett slutsteg av klass D -moduler. 100-400W är intressant med en så liten byggkonstad som möjligt.

Någon länkade till: http://www.41hz.com/main.aspx?pageID=87 41hz.com AMP2 - Någon som har några synpunkter på den? Verkar väldigt intressant.

Jag är öppen för andra förslag, vad har jag att välja emellan?
Hypex 180/400
ICE - Kan vanliga personer ens få tag på modulerna?
LC-Audio

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2004/10/29 :  00:33:12  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Har inga synpunkter men är intresserad av andra som kan ha. 2x1000W för 2000 (plus låda och sånt såklart) är ju inte helt fel.

ICE verkar inte ens vara att tänka på eftersom köparna blir belagda med munkavle från SÄPO då modulerna införskaffas. Helt omöjligt att få tag i om man inte har kontakter sen 20 år tillbaka?

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2004/10/29 00:35:16
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/10/29 :  08:13:23  Show Profile Send Freddie a Private Message
Tack för länken.. Det där verkade intressant.

CAD Audio säljer moduler också(vet iofs inte om de säljer till privatpersoner)
http://www.cadaudio.dk/pwmaudio04.htm
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/10/29 :  12:07:02  Show Profile Send jonasz a Private Message
Intressanta de där AMP2 modulerna och riktigt bra priser också. Är det nån som jämfört Tripath-baserade förstärkare med UcD180/400 eller någon ICE-power variant? Är mest nyfiken på hur de står sig mot varandra i de övre registren.

Mvh Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/29 :  12:13:21  Show Profile Send paradigm a Private Message
På DIYAudio har det gjorts direkta jämförelser och där står sig Hypex mycket bra både ljud- och prismässigt.

Själv är jag jättenöjd med mina Hypexmoduler.

/Roland
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/10/29 :  12:26:29  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
41hz AMP2 är ju likvärdig med UCD400 i effekt, men vet någon nåt om ljudkvalitén, kretsdesign osv. Jag kan inte ens hitta ett namn på designern på hemsidan (41hz). Iofs har den inte lancerats än, det kanske är det.

Spekulera: Är det stor skillnad mellan olika moduler med samma effekt?

Edited by - zie on 2004/10/29 12:34:04
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/10/29 :  13:11:29  Show Profile Send UrSv a Private Message
Enligt folk med insikt verkar det som om Tripath kanske ger mer störningar medan UcD är mindre utstrålande.
Go to Top of Page

Snorkeln
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/10/29 :  13:22:37  Show Profile Send Snorkeln a Private Message
jonasz skrev:
Är det nån som jämfört Tripath-baserade förstärkare med UcD180/400 eller någon ICE-power variant? Är mest nyfiken på hur de står sig mot varandra i de övre registren.

Snart så:
http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1725
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/29 :  14:01:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Under min butikshylla (Länk) finns ett par överblivna ICE Power moduler på 500 watt per styck. Tillsätt endast låda och nätdel och PANG - 500 watt rätt ut i talspolen!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/10/29 :  14:41:16  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Och vill du med Englelholms moduler bygga en KRELL dödare
http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/icekrell1.htm

Så kan du se hur detta går till här
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28215&SearchTerms=,ice

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/10/29 :  19:58:01  Show Profile Send jonasz a Private Message
Skulle med glädje köpa Ice-power men det blir liksom lite dyrt när jag behöver 6 eller 8 st kanaler för att driva ett par aktivt delade högtalare... Men som sagt, är grymt nyfiken på de nya klass-D stegen och är därför intresserad ifall någon har nån jämförelse att dela med sig av.

Snorkeln: MYCKET intressant länk! När är det tänkt att Blasten skall gå av stapeln och vi kan få intrycken av jämförelsen serverade?

Jonas


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/29 :  20:27:16  Show Profile Send perob a Private Message
Eftersom SÄPO inte hört av sig till mig ännu så kan jag tipsa om forumets "säljsida" och www.hifimagasinet.com där jag hittade mina utan några kontakter alls... Jag har bara byggt med LC Audio och ICE, båda låter bra men ICE engagerar mer!
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/10/30 :  11:49:22  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Har skickat lite mail fram och tillbaka med den trevliga killen på 41hz.com. Det verkar som priset för två moduler med alla komponenter (utan nätdel) kommer hanmna runt 700-900kr. Alltså ett väldigt bra pris, verkar iaf väldigt intressant. Är DIYforum-testet mellan ICE, LC och Tripath?



Här finns ett par ICE till salu, för 4500:-
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9058
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2004/10/30 :  14:14:27  Show Profile Send pix a Private Message
Det var jag som tippsade om 41hz.com
Forumet på 41Hz.com drivs av Jan Fredriksson.
En mycket trevlig prick.
Rekomendrar att kantakta honom via mail, om frågor finns (eller ännu hellre dra igång lite diskusioner på Tripath forumet.
Forumet är startat med avsikt att behandla enbart Tripath byggen.
Själv har jag ingen erfarenhet av färdigbyggda Tripath med det som skiljer Tripath från viissa andra PW steg är dess variabla switchfrkvens 200k - ~1M Hz
Detta -och mycket mer, finns mer att läsa på tripath.com
Mycket, mycket information finns att tillgå -även om man får lita på sidan för att komma åt denna.
För de som är intresserade kontakta Jan snarast. en beställning av kort är på g enligt forumet (Jag är med )
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/11/01 :  16:33:53  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
pix du har PM
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000