HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilken utnivå från hörlursförs.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2004/10/30 :  18:00:34  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Hej jag sitter och skissar lite på en hörlurs förstärkare, men vet inte hur mycket spänning den behöver kunna leverera 2V i topp värde räcker det? Vilken är den lägsta impedansen som brukar förekomma? Hur mycket likspänning på utgången är okay?

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/10/30 :  19:20:44  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Hvilka lurar har du?

/U.

PS: Se evtl. http://headwize.com/tech/dbohn1_tech.htm
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/10/31 :  17:47:46  Show Profile Send Lovan a Private Message
den vanligaste impedansen är 32 ohm. Sedan är det oftast högre, typ 64, 300 osv. 2v borde räcka. Strömmen brukar vara mer kritiskt om man använder lågimpedanslurar.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/01 :  10:05:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Din förstärkare bör klara 32 ohms last som lägst men ska du driva 600 hms lurar krävs bortåt 5-10 Vrms för att få bra kräm. Förstärkningsnivåer 1-4 är normalt för 32 ohms lurar och upp till 10 om du har 600 ohms lurar. Resonemanget förutsätter att du har 100 ohm i serie med hörlurarna.

Du kan kolla på min hemsida samt

http://headwize.com/projects/index.htm
http://tangentsoft.net/audio/

för att få lite inspiration.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/11/01 10:06:10
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2004/11/01 :  12:48:49  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
De hörlurarna som jag har just nu har 120 ohms impedans, men jag vill kunna använda den till alla hörlurar (inom visa gränser). Konstruktionen som jag skissar på använder sig enbart av transistorerna BC557 och 547. Jag har aldrig byggt en diskret förstärkare förut, och tänkte som så att en hörlurs förstärkare vore lämpligt eftersom det inte är så mycket effekt => billigare komponenter. Jag hade tänkt använda +- 9V matning, men får höja den lite då, +- 18 kanske vore lämpligt. Det kommer bli mycket mera effekt förluster än vad jag har tänkt mig.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/01 :  13:19:06  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Varför inte kolla in mitt QRV-06 eller QRV-03 fast glömma opampen? Ruggigt bra steg (DC-25 MHz!) byggt med helt vanliga transistorer. Det går att skippa kaskoderna om man tycker det är för många transistorer.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2004/11/01 :  13:44:23  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Jag vill nog hälst göra en egen konstrukton så att jag värkligen kan säga att det är mitt steg, samt få erfarenhet och lära mig massor.
32 ohm är det det den minsta impedansen som förekommer?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/01 :  13:56:07  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ska du göra något vasst och lågdistande så kan du prova på "current feedback". Det massor med info att hämta på nätet. Jag har lite länkar på min hemsida.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000