HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Uppgradering av CD-ljud.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2004/10/31 :  23:12:45  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Hejsan

Har en liten traslig period i mitt hifiliv just nu då jag studerar på annan ort. Min hyfsade Cd-spelare har fått följa med mig till mitt studentrum i Varberg för hörlurslyssning medans mina ögonstenar (Pathos och JM-Lab Electra) står kvar hemma i Mullsjö. För att kunna lyssna på mina prylar när jag är hemma så har jag kopplat in en riktigt gammal Philipa CD604 från 1991.
Den låter inte så specciellt bra. Hårt och vasst med slapp bas.

Min tanke var att lägga en liten peng på att piffa till ljudet lite.
Vad finns det för olika saker att göra?
Det jag kommit på är antingen en extern DAC eller pilla lite med innehållet i spelaren.
Problemet är att jag inte vill lägga så mycket pengar. Typ max 1000kr. Vill ju inte lägga mer då jag redan har en schysst spelare.

Finns det nått man kan göra för denna peng för att få den att låta lite trevligare?

/Ola

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/11/01 :  00:05:22  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Har du tittat ibland artiklarna? Bernt har en liten serie om förbättring av CD-spelare som nog kan ge en del inspiration.

Det jag skulle försöka med är att ha separat trömförsörjning för analogdelen, speciellt DAC:en. Bernt beskriver några regulatorer baserade på LM317, 337 som borde hjälpa lite.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/11/01 :  09:40:54  Show Profile Send UrSv a Private Message
Någon säljer en Pioneer PD-91...
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/11/01 :  09:55:21  Show Profile Send Lovan a Private Message
Är PD-91 bättre än s06?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/11/01 :  10:11:07  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ingen aning men jag har alltid hyst en faderlig kärlek för PD-91. Mycket solid spelare som kan moddas till en riktigt bra nivå.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/11/01 :  11:28:47  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Är PD-91 bättre än s06?"

Är inte s06 en legato link-spelare? Är den det så är i princip alla andra spelare bättre...
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/11/01 :  12:42:32  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tänkte mest ur transport-synpunkt. Dacen som sitter i är ju aldrig nånting att ha ändå. Det är ju non-oversampling som gäller :)
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/01 :  13:10:45  Show Profile Send Bubben a Private Message
06:an ska vara bättre än 91:an. I alla fall enligt Pioneer.
Men som transport, jag undrar om de inte är identiska...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2004/11/01 :  13:18:01  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag läste lite i Bernts artikel. Jag skall ta och öppna spelaren och se vad man kan göra. Jag borde ju kunna göra nått med strömförsörjningen och byta nån OP kanske.
Man får hoppas att Dacen inte är allt för kass. Det har ju hänt saker sen budgetspelare för 13 år sedan.
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2004/11/01 :  19:14:35  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Har rivit isär spelaren. Hoppas att jag kan få ihop den igen sen. Riktigt skitbygge är det.
OP-amparna är LM833N. Pinkompatibel med av Bernt använda OPA2604.
Spänningsstabbarna är en 7815CT och en 7895CT. Vad kan va bra att använda här? Gärna pinkompatibelt utan en massa andra justerings komponenter.
DACen har jag inte hittat men det är nog svårt att byta ut den.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000