HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Uppgradering av CD-ljud.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2004/10/31 :  23:12:45  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Hejsan

Har en liten traslig period i mitt hifiliv just nu då jag studerar på annan ort. Min hyfsade Cd-spelare har fått följa med mig till mitt studentrum i Varberg för hörlurslyssning medans mina ögonstenar (Pathos och JM-Lab Electra) står kvar hemma i Mullsjö. För att kunna lyssna på mina prylar när jag är hemma så har jag kopplat in en riktigt gammal Philipa CD604 från 1991.
Den låter inte så specciellt bra. Hårt och vasst med slapp bas.

Min tanke var att lägga en liten peng på att piffa till ljudet lite.
Vad finns det för olika saker att göra?
Det jag kommit på är antingen en extern DAC eller pilla lite med innehållet i spelaren.
Problemet är att jag inte vill lägga så mycket pengar. Typ max 1000kr. Vill ju inte lägga mer då jag redan har en schysst spelare.

Finns det nått man kan göra för denna peng för att få den att låta lite trevligare?

/Ola

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/11/01 :  00:05:22  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Har du tittat ibland artiklarna? Bernt har en liten serie om förbättring av CD-spelare som nog kan ge en del inspiration.

Det jag skulle försöka med är att ha separat trömförsörjning för analogdelen, speciellt DAC:en. Bernt beskriver några regulatorer baserade på LM317, 337 som borde hjälpa lite.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/11/01 :  09:40:54  Show Profile Send UrSv a Private Message