Har en liten traslig period i mitt hifiliv just nu då jag studerar på annan ort. Min hyfsade Cd-spelare har fått följa med mig till mitt studentrum i Varberg för hörlurslyssning medans mina ögonstenar (Pathos och JM-Lab Electra) står kvar hemma i Mullsjö. För att kunna lyssna på mina prylar när jag är hemma så har jag kopplat in en riktigt gammal Philipa CD604 från 1991. Den låter inte så specciellt bra. Hårt och vasst med slapp bas.
Min tanke var att lägga en liten peng på att piffa till ljudet lite. Vad finns det för olika saker att göra? Det jag kommit på är antingen en extern DAC eller pilla lite med innehållet i spelaren. Problemet är att jag inte vill lägga så mycket pengar. Typ max 1000kr. Vill ju inte lägga mer då jag redan har en schysst spelare.
Finns det nått man kan göra för denna peng för att få den att låta lite trevligare?
Har du tittat ibland artiklarna? Bernt har en liten serie om förbättring av CD-spelare som nog kan ge en del inspiration.
Det jag skulle försöka med är att ha separat trömförsörjning för analogdelen, speciellt DAC:en. Bernt beskriver några regulatorer baserade på LM317, 337 som borde hjälpa lite.
--- Mikael R
Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Jag läste lite i Bernts artikel. Jag skall ta och öppna spelaren och se vad man kan göra. Jag borde ju kunna göra nått med strömförsörjningen och byta nån OP kanske. Man får hoppas att Dacen inte är allt för kass. Det har ju hänt saker sen budgetspelare för 13 år sedan.
Har rivit isär spelaren. Hoppas att jag kan få ihop den igen sen. Riktigt skitbygge är det. OP-amparna är LM833N. Pinkompatibel med av Bernt använda OPA2604. Spänningsstabbarna är en 7815CT och en 7895CT. Vad kan va bra att använda här? Gärna pinkompatibelt utan en massa andra justerings komponenter. DACen har jag inte hittat men det är nog svårt att byta ut den.