Author |
Topic  |
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 16:13:29
|
Pga av allt pladder om att nätkablar skulle göra ENORM skillnad så har jag nu tagit tjuren vid hornen nyfiken som man är. Idag gav jag mig ner till den utmärkta lokala hifibutiken (Lefflers i Linköping) och frågade om jag kunde låna en bra nätkabel. Naturligtvis kunde jag det (som alltid), det blev denna esoteriska tingest:
 |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2004/10/09 16:14:40 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 16:27:33
|
Men innan vi börjar måste såklart kabeln brännas in... 
Räcker två baljor kaffe månne...

|
|
Edited by - Rydberg on 2004/10/09 16:28:41 |
 |
|
Jensevik
Member

513 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 16:41:31
|
Hur smakade kaffet? :) |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
 |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 16:42:53
|
Muhahaha, jag tar för givet att kaffet blev mycket godare, aromerna trädde fram bättre och smakbilden blev mer 3 dimensionell. Sen måste väl värmen i kaffet hållt sig bra mycket längre 
Men helt seriöst måste det vara ett bra sätt om man tror på inbränning, brukar ju vara ett par tusen watt i vattenkokare  |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 16:53:46
|
Blev lite osäker nu, är det i Rydbergs fina HiFi anläggning eller till hans mediokra kaffekokare Rydberg ämnar utprova ev. skillnader?
Enorma skillnader ställer jag mig tveksam till, dock små nyanserade skillnader blir jag inte förvånad att han upptäcker vare sig det gäller prestandan i HiFi anläggningen eller på hans fikastund  |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
MikaF
Member

146 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 16:55:29
|
Prova den till våffeljärnet också! Borde bli perfekt jämna och fina våfflor!!
MVH/Mikael |
Driver Top HiFi |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 16:56:53
|
Jensevik> Det smakar...hmm..kaffe  |
|
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 17:01:51
|
Har du tagit tid på hur länge det tog? Det borde väl vara säkert tecken på hur bra de är. Strömmen ska ju flyta x% lättare genom dessa kablar vilket borde förkorta koktiden. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 17:07:41
|
Wattgatekontakt har den också (modell 320i), den har fin finish och funkar säkerligen som avsett 
 |
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 17:09:31
|
Själva närkabeln är uppbyggd i sann monofilamentanda, detta ses ganska tydligt på bilden:
 |
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 17:12:02
|
Om någon missat det är det alltså Nordost Vishnu som är testkandidaten.

Och här hela kabeln

Nu ska jag först lyssna in mig på standardkablarna och sen blir det byte, börjar förmodlingen med Pass-steget  |
|
 |
|
Rene
Member

597 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 17:55:12
|
Äntligen har du visat din rätta sida Rydberg. Din kunskaper i Köket verkar exemplariska.  Antar att vi höra ganska raka besked om det blir nån skillnad eller ej... Eller är du köpt av Lefflers ?!?!

*ironi för de som inte förstod det* |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
datar
Member

657 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 18:03:01
|
Det har ju talats mycket om Nordost kablarna. Jag tror definetivt att deras strömkablar gör nytta. Ska bli kul o höra hur skillnaderna blir för dej  |
Vänligen Johan Linnarsson |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 18:54:45
|
Zalve, jo jag är både köpt av Ino Audio och Lefflers, som du vet kryllar det av apparater i min anläggning som jag fått från dessa båda firmor som betalning. Sen är jag köpt av några fimor till men det har inte uppdagats än 
Testning är för övrigt i full gång, först hade jag en snabb slutsats (Nordost är gör det hela klart bättre) men nu vet jag inte riktigt igen. Får nog kila tebax till stereon och lyssna/skifta vidare  |
|
Edited by - Rydberg on 2004/10/09 18:57:11 |
 |
|
zie
Member

208 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 02:44:40
|
Bjud över en kompis och kör ett blindtest! Mycket intressant för mig iaf. Jag tror säkert andra på forumet kommer uppskatta det också.
Rydberg GO GO GO!  |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 03:11:12
|
Det var det jag misstänkte, Rydberg - Att Gromits kommer dit snart ;) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 08:45:34
|
Jag funderade hur det fungerar om man kopplar kabeln till brödrosten?
Blir brödskivorna jämnare rostade med den nya kabeln |
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
 |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 11:38:47
|
Ska bli intressant att höra vad du tyckte om nätkabeln! Passar stilmässigt väldigt bra med din SPM, inte sant? |
kabelskitsnackare
|
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 13:21:34
|
Aha! Pragmatiskt lagd och sugen på kaffe! En ekvation som i vissa fall (tydligen) ledder till nätkabeltest! 
Själva hade vi (/ASO) Valhalla nätkabel på besök. En liten rackare för 28 lök om jag inte fullkomligt förvirrat mig i ljudbilden...
Inga dåliga bilder heller...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 16:37:52
|
Ser fram emot blindtest! för övrigt är bilden där nätkabeln är inkopplad till kaffekokaren troligtvis den mest klockrena hifihumor jag sett...  |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 17:51:20
|
Ok, nu har jag spelat och bytt rätt många timmar. Jag har inte gjort några blinda tester då jag bara haft en medlyssnare i 30 min (Gromit), resten av tiden har jag suttit själv i min ensamhet och då kan man av naturliga skäl inte blindtesta. Uttalanden om kabelns prestanda får alltså tas med ett stort lastbilsflak salt.
Jag har endast skiftat kabeln i Pass X-350 steget och jämförelseobjektet var en JPC 1.5
Hör man nån skillnad då? Jo både jag och Gromit tyckte oss höra skillnader även om vi var överens om att de var så pass små att man bör blindtesta för att veta att det inte är placebo 
Nåväl, hur tyckte vi då att skillnaderna bästa kunde karakteriseras? Ja Gromit tyckte att Nordostkabeln lät ljusare vilket bidrog till en bättre överblick och tydlighet. Jag själv upplevde att stora orkestar lät mer naturligt och det var lättare att få en överblick. Instrumenten lät mer äkta i mina öron men det tyckte inte Gromit.
I det stora hela snackar vi inte om några stora skillnader men de skillnader som upplevdes gör musiken mer intressant i mina öron. Att betala 6700 för denna kabel är inget jag skulle göra själv men har man verkligen gjort allt annat innan kan detta kanske kräma ut det allra sista ur anläggningen. |
|
Edited by - Rydberg on 2004/10/10 17:54:10 |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 22:57:59
|
Kul med kaffet! Hoppas det smakade
Du har inte testat att använda den på något annat ställe också? |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Matrixen
Member

807 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 23:54:39
|
Du kanske har en god elektriks miljö hemma, eller så är PASSen inte så känslig. Du lär ju ha tillräckligt upplösta grejer för att kunna höra en skillnad om den finns där. Jag har upplevt att det är svårt att höra skillnad med nätkablar när man byter fram och tillbaka. Däremot efter att spelat några timmar med bättre kabel och därefter går tillbaka till vanlig, skramlar det lite mer och låter lite lagerlokal. Upplevt detta både vid test av nätfilter och nätkabel. Glöm inte att testa på CDn. Kan bli nog så stora skillnader. Nordosts nätkabelsortiment sägs ju göra mest nytta på förstärkeri dock...
|
 |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2004/10/11 : 02:19:34
|
quote: Glöm inte att testa på CDn. Kan bli nog så stora skillnader. Nordosts nätkabelsortiment sägs ju göra mest nytta på förstärkeri dock...
Hmm, jag fick störst nytta av Nordost-kabeln inpluggad till min cdspelare. Märkligt det där,. hur olika vi uppfattar skillnader |
kabelskitsnackare
|
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2004/10/11 : 08:39:25
|
Jag upplever också oftast störst förbättring med bättre ström i CD/förstegs delen än i sluststegsdelen.... Men optimalt ska man väl ha en i varje... |
 |
|
Topic  |
|