HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Tack för en trogen tjänst , in kommer 270 kg ljud
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/09/28 :  16:05:52  Show Profile Send Mathias_J a Private Message  Reply
Inte menar du att du har gjort dig av med det som lät så bra?

Ser i vilket fall som helst fint ut, hoppas det låter som det ser ut.
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2004/09/28 :  18:06:27  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message  Reply
Oj oj oj :)
Dom ser söta ut!

Och johan, tack för i lördags det var väldigt trevligt :)

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/28 :  18:39:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Mathias

Dom är kvar än men för hur länge det vaet jag inte.

Meyer

Tack själv , det var RIKTIGT roligt att träffas !!
Jobba inte ihjäl dig nu bara. Hör av dig via Pm så får vi fixa ihop nått roligt.

Jag håller nu på att montera spikes vilket är ett j-vla jobb. Dom väger 1 kg st !! Bilder kommer senare i kväll.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/09/28 :  20:24:19  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Men ojdå. Sviker du också Canton nu.... =)

Vilka bestar!!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:09:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nej för 17 , jag behöver en FET center

Nu kommer det lite pix av varierande kvalite. Allt som har med dessa burkar glänser o speglar sig.

Först ut har vi spikes , 1.1 kg st.


Att sätta på spikes på plats är ett jäkla jobb. Hela botten på lådorna är av aluminium.




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2004/09/28 22:11:09
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/29 :  07:25:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Dessa spikes är inte standard utan är x-tra tillval , med en prislapp på 1000 Usd (sanslöst) Hela underredet är utav aluminium.

Konstruktionen är basreflex/horn , jag vet inte riktigt hur det fungerar men dom har tydligen patent på det. På baksidan sitter en stor lucka som man kan ta av men då flyger garantin all världens väg.

Här en bild med spikes på , där ser man äveb den speciella formen på lådan.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/09/29 :  08:14:25  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Ta av luckan =)
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/09/29 :  12:08:34  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message  Reply
Öhhh, antingen är jag trög eller ska det komma ett nytt slutsteg också? När jag såg första sidan trodde jag du skulle köpa 270kg slutsteg.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/29 :  12:19:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply


Dealen jag fick till inkluderade Accuphasen. Fast 270 Kg slutsteg hade varit sexigt

Mer pix o txt i kväll

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/09/29 :  13:14:32  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Herregud Johan först Tvn och nu detta Skulle varit kul och lyssna på bestarna

Kul


Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/29 :  13:53:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tv:n är 6 år gammal , blir LCD nästa gång

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/09/29 :  18:12:45  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Hmm, klarar verkligen golvet det där? Lär ju bli lite tryck under spetsarna! ;)

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/29 :  19:48:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har teflon under spikes , teflon pallar allt !!

En stämningsbild innan spikes kom på , det är enda gånga då reflektionerna inte pajjade nått !!



Kontakter behövs o dom ser ut så här



Baksidan lite snett ovanfrån




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/09/29 :  22:00:13  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Häftiga grejer

Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/09/30 :  17:24:21  Show Profile Send filkingian a Private Message  Reply
Grymma, finns det någon generalagent i Sverige, eller det är import?

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/30 :  18:33:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
filkingian

Dom har ingen argentur i Sverige. Chapter Audio är dom som tar in dom i Europa.(Tror jag) Jag vill inte riktigt gå in på hur dom har hamnat hemma hos mig men dom är importerade men inte av mig.

Lite info

Luckan där socker bitarna sitter är till för att ändra på delningsfrekvenser. Det är inget man gör själv utan att ha pratat med konstruktören. Att ändra på delningsfrekvenserna ger ingen direkt vinst bara så där , men Firebird är under konstant utveckling. På det här viset kan kunden själv ändra på filtret med lite hjälp av Talon när en omändring är på gång. (mer om det senare)

Filtret är även belagt med minst 1 patent , den har att göra med brant delning men med lika lite fasfel som ett 6 db filter , själv korrigerande läste jag nånstans. Delningsfrekvenserna är 600 hz och 4Khz.

11" basen är från Focal om nån inte såg det redan , modellen är den där med en jäkla massa röda neodynium magneter på o med "W" kon. Från 17 Hz o uppåt spelar den.

Nästa element är från Accuton , 5" med en rejäl upphängning och sist o klart minst är 1" diskanten från samma tillverkare o dom är keramiska.
För 10K Usd får man diamant alá Coltrane

Med en känslighet på 90 Db per intryckt Watt så går det att få till rejäla ljudtryck om så önskas. Motståndet går aldrig under 6.5 ohm , det med känsligheten o ett filter utan svåra fasvridning gör dessa Eldfåglar som gjorda för rör även om jag har läst att stooora slutsteg är melodin. (när ska dom lära sig )



Över till lådan

Sandwitch konstruktion o en massa Aluminium så ska det vara enligt Talon även om min rygg inte håller med. Jag tycker att man ser ganska tydligt att företaget är en avknoppning från Wilson men för att ni ska se det så måste jag ta bättre bilder


Även formen på lådan , dom olika modell namnen härstammar från firma namnet TALON , vilket betyder gripklo. Och mycket riktigt i vissa vinklar ser det ut som en rovfågel som sitter ner. Ytfinishen kan man mer eller mindre välja vilken man vill ha

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2004/09/30 19:25:12
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/30 :  19:24:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/09/30 :  20:17:58  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Dett är muskel hifi! På med handskarna och remmarna här skall lyftas högtalare...Imponerande! =)

Förresten hur spelar dom? :D

Edited by - marcus_ec on 2004/09/30 20:18:35
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/30 :  20:30:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Förresten hur spelar dom?


Förjävligt !!
Men ge det tid , lite x-tra saker är på väg med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/10/01 :  12:58:54  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Johan_Björklund: Accuton är väl = Thiel i europa? Läste om dessa i TAS, där dom blev milt uttryckt topptestade.

Kan du inte skriva vad du tycker om dem?

Var det inte du som höll i trbg träffen sist? Kanske dax för en ny? Jag hade inte möjlighet att komma sist :(

MvH
Johan
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/10/01 :  15:09:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
U1

Jo det var nog jag som hade den , en himla massa folk o en lååång dag

Ska jag vara ärlig så vet jag inte om det är samma företag Nån som vet

En bedömmning av ljudet är inte det lättaste just nu då dom spelas in , sen ska en uppgradering göras med , fast det är inte nån Diamant diskant utan filtret. Efter den så kommer det ett utförligt reportage

Men vad jag kan säga är att det spelar väldigt mjukt o holografiskt. Musiken flödar fritt på alla leder.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2004/10/01 :  16:24:22  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Som U1 skriver så är Accuton = Thiel
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2004/10/01 :  16:36:26  Show Profile Send ZAC a Private Message  Reply
MEN... Thiel i detta sammanhang är Thiel & Partner aus Deutchland, icke att förväxla med Thiel in good ol' US of A!

Länkar:
http://www.accuton.de
http://www.thielaudio.com

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/10/02 :  01:56:18  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Johan, kan du inte såga ett hål i lådorna, så att man får
en inblick, och framför allt lite inspiration.,...

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.



Edited by - PG Jeppsson on 2004/10/02 01:56:57
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/10/02 :  09:46:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Johan, kan du inte såga ett hål i lådorna, så att man får
en inblick, och framför allt lite inspiration.,...


Då blir du skyldig mig mååånga små nassar

Jag har pratat med snubben som har byggt dom ang uppgradering. Han var ganska förkyld så jag hade lite svårt att höra vissa saker men med lite tur så ligger det ett packet på posten om nån vecka.

Vissa saker i filtret ska bytas ut , lite kablar ska åxå bytas ut. Förutom en massa väljud så får jag 2 db ! högre känslighet !! Det här börjar o bli roligt

Han berättade även att han kommer med uppgraderingar lite då o då. Så han tar då kontakt med dom har har nimmret till o frågar om man är sugen.

Ha det bäst
J

Per
Du har Pm

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000