HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Arken 2004, Audio Concepts rum
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:14:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej!

Audio Concept/Klubben.net visade upp ett triampat system med rör, Digitalförstärkning och vanliga transistorsteg.

Kort sagt, det var en salig blandning som många höll högt för sitt välljud. En rolig detalj var att det bara fanns en stol i det lilla rummet och det blev ganska varmt där inne om man stängde dörren. I sann Göteborgs anda döptes rummet snabbt och lätt till "Heta stolen"...

Vi börjar väl med en allmän bild där man kan se allt, tom Mattias huvud som sticker upp när han sitter på "heta stolen"

Mattias på heta stolen



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:24:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det var många som nästan slogs om den platsen.

"Som vanligt" så hade Patrik och Robert arrangerat med bra belysning och en snygg charmfull uppställning,,, Jag hört en tillsynes ointresserad tjej (I manligt sällskap säga),
"Dom där var ju iaf snygga", om AudioConcepts högtalarval.

Här ser vi Bernt som hittat in till den omtalade stolen.


Bernt sittandes, Pac till vänster och Robert på andra sidan


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:26:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Snygga killar och ytterligare en snygg kille, Cyber, sticker fram ur mörkret i bakgrunden

Kolla in namnlapparna!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:35:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
"Audio Concept" ja, det bara dök upp ur ingenstans eller hur är det egentligen?

Gänget hette tidigare "Hi End of Sweden", men eftersom det fanns fler som använde det namnet och det kan vara bra att undvika sammanblandningar/missförstånd så var det dags för ett nytt namn. Valet föll på "Audio Concept" och på den vägen är det. Det är dock samma gäng som tidigare som står bakom, på Arken var det Robert Grubbstad som demade och sålde skivor.

Robban på Audio Concept



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:45:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Om man kryper lite närmare inpå systemet så ser man att det är ett fronsystem som parats ihop med ett ganska stort basstöd. Basen står till hö i bilden som egentligen blir mitt emellan högtalarna

Vänster kanal


Högtalarsystem levereras av Wiener Lautsprecher Manufaktur, eller WLM som är avsevärt mindre tungvrickande att uttala, och består av frontar , basstöd och ett aktivt filter. Modellen heter Aura Aktiv.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:50:00  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message  Reply
Bästa rummet på Arken imo!

Här hittar ni mitt eget lilla "repotage" http://www.hembioforum.com/viewtopic.php?t=763
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:52:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
En smidig trevlig sak, som jag "råkade" se i sommras. Frun tyckte den var snygg,,, Men inte tillräckligt snygg för att få följa med hem.

Att köra ett aktivt system mer många möjligheter, men kan också ge en del problem.


Aura

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:57:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tro det eller ej, men diskanten kallas faktiskt för "PAC-tweeter".
Tur att NÅN inte visste detta tidigare.


En diskant med ett lustigt namn...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/09/13 01:07:29
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/13 :  00:25:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
PAC-Tweeter, var får de allt ifrån?


WLM Aura Aktiv





Frontarna stod på Base plattor. Det orsakade ett problem när man skulle fotografera det som var bakom och behövde stöd...

Baseplattor för frontarna

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/13 :  01:00:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det här rummet var en av mina absoluta favoriter. Rent, klart och mycket dynamiskt. Triamping, aktiva filter och så är inte så himla lätt precis men här hade dom lyckats få till det väldigt bra. Man körde bryggat Rotelslutsteg i basen, Antique Soundlab monoblock med 845-rör i mellan och Ice-power i toppen. Jag tyckte kombinationen var lite märkligt och frågade Robban om det. Han sa att man provat med 300B i toppen men det var inte samma tryck i dom som i 845 så det var en dålig kombination, så man fick ta Ice för att matcha 845-orna. Intressant!
Ännu mer dynamiskt blev det då han spelade vinyl, det lät otroligt bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/09/13 01:12:47
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2004/09/13 :  08:23:30  Show Profile Send patrikpolly a Private Message  Reply
Får tacka för en trevlig mässa med mycket trevliga besökare, som vanligt! ;)

Själv var jag tvungen att smita hem fredag natt med X2000, och jag hoppas att Robert överlevde lördagen och söndagen :)

Mvh Patrik
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/09/13 :  09:38:14  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply

Absolut klart trevligt rum även om jag pillat och redan lyssnat på det mesta där så ger jag ett extra plus för en snygg uppställning och äntligen nån som tänker på extra ljus för sin "monter". Förstår inte helt dom som hade släckt ner helt och bara en liten spotlight i hörnet som ljus. Okej är det för projektorer så visst och även om det är trevligt att lyssna på musik i ett lite mörkare rum så är det ju ändå en mässa och det är produkter som ska visas upp och inte gömmas. Ett stort minus till många för muggiga och tråkigt uppställda rum.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2004/09/13 :  09:52:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det var grymt cool att bara ha en stol, nämligen den i sweetspot, vilket var något som ingen annan vågade.

Ljudet var som Bernt säger dynamiskt och man skulle kunna tilläga rappt med mycket skarpt skurna transienter såsom det är på live musik. Robban körde några vinyler där det framgick med all tydligehet man kan önska sig. Personligen saknade jag lite mer kropp i undre mellanregistret där manliga sångare huserar. De liksom försvann lite på beskostnad av sopranerna.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/09/13 :  10:26:46  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message  Reply
Hörde vinyl i detta rummet, lät väldigt trevligt! Stannade en bra stund så något tilltalade mig...

/P
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2004/09/13 :  10:35:33  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply

Vill egentligen bara hålla med övriga talare: Bästa ljudet på mässan.
Spelade musik som jag aldrig ägt eller tänkt skaffa heller, men det blev ändring på det kan man lugnt säga!!!

Dave Brubeck på vinyl lät kanon och när Robert sedan la på Stevie Ray Vaughn på tallriken var det total uppmärksamhet från alla närvarande.
Mäktigt ljud och grymt bra musik

/Ulrik
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/13 :  11:02:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Alltid fullknökat i detta rum och det verkar ju ha sin rimliga förklaring...

Jag kom aldrig in och fick således inte lyssna koncentrerat.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/13 :  16:03:45  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Synd "EngelholmAudio" att du inte fick tillfälle att lyssna, enligt mig var det mässans bästa ljud (av de anläggningar jag lyssnade på).
Bra dynamik och en fantastisk upplösning, som avslutades med en torr fin bas.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/09/13 :  16:19:48  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Jag tyckte detta rum hade ett av mässans bästa ljud. Behagligt utan att vara otydligt eller förlora detaljerna.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/13 :  22:27:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Om vi vandrar baklänges i signalkedjan från WLM'erna så hamnar vi på förstärkeriet.

Det behövs ett antal förstärkare när man skall Tri-ampa, rättare sagt minst tre stereoblock. Nu hade de valt att köra monoblock till mellanregistret så det blev inte mindre än 4 förstärkare som trängdes i rummet.

Diskanten sköttes av en Clarity PWM-förstärkare eller digital-förstärkare om man vill kalla den för det...

Clarity för att driva PAC-diskanterna


En detaljstudie av Clarity. Vad är det man ser ner genom hålen egentligen?

Vad är det som syns genom hålen?



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/13 :  23:49:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Mellanregistret hanterades av ett par ASL Cadenza monoblock.

Antique Sould Labs Cadenza




Displayen visar strömmen genom rören och används när man skall ställa bias.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/14 :  07:36:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och så var det basstödet kvar

I basen användes en bryggkopplad Rotel

Basförstärkare: Rotel



Jag fick några minuter med Robert då han beskrev hur de hade gått tillväga för att sätta ihop systemet.
Det kan kännas konstigt med Rör i mellanregister/mellanbas och PWM-förstärkning till diskanten/mellanregister. De byggde förstärkar kombinationen med utgångspunkt i ASL Cadenza förstärkarna och sedan testade de med lite olika förstärkare.

För att kunna köra triampat behövs det ett filter. Filtret levereras av WLM och är gjort för kunna matcha emot dessa högtalare.

WLM's aktiva filter



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/14 :  17:58:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tyvärr blev jag så begeistrad när Robban började spela på sin vinylsvarv så jag fick inga bilder på försteget...

Det kördes med två olika Dynavector phonoförstärkare

Det är knappt man ser den lilla Dynavector 75'an där nere till höger...


Jag fick lyssna till den PHA 200 som stod under racken.

Dynavector PHA200



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2004/09/14 :  20:54:13  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Precis som jag läste om bla Engelholm, så var det alltid fullt i det rummet då jag hade vägarna förbi och kom aldrig in...jag tänkte då att där missar jag nog något...och det verkar ju onekligen så!

men jag får väl passa på någongång då man är i 08-området istället!

\\K-man
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/14 :  21:50:01  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Här kommer bild på försteget:


Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/09/14 21:50:42
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/09/15 :  00:29:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack för den Gemini!!!

Så var det då dags för signalkällan. Det var Vinyl som gällde när jag satt i sweetspot. Och inte vilken vinylspelare som helst utan en sådan som Jan-Erik Persson på OPUS3 har. Jovisst, det är Nordic Concept spelaren jag snackar om.

Nordic Concept Artist




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/09/15 :  00:36:06  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
En läcker vinylspelare
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000