HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalare, vad tror ni om dessa element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2004/09/01 :  22:01:40  Show Profile Send madjong a Private Message
Har sedan länge valt att bygga högtalare som projektarbete, och nu är det dags. Eftersom jag inte har allt för stor koll så vill jag gärna kolla med folk som kan detta, innan jag köper element som inte är något att ha.
Är nog ganska säker på att det är "små" golvhögtalare jag vill bygga och har därför tittat på dessa element från HiFikit:

Diskant:
Vifa DX25TG05-04 Best.nr 1034
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1118
Som ni säkert känner till väl. (HFLS-1)

Mellan:
Vifa P17WJ-00-08/04 Best.nr 1017
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=263

Bas:
Vifa P17WJ-00-08/04 Best.nr 1017
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=263
Samma som ovan.

Har ni kommentarer eller tips på andra kombinationer i ungefär
samma prisklass så framför dem gärna.

Mycket tacksam för svar.

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/01 :  22:18:30  Show Profile Send Haakan a Private Message
fina element iprincip samma som i hfls-1 diskanten e ju lika och pl17 verkar nästan ha samma parametrar förutom att den gick nån hz lägre samt har bättre effekttålighet

har du tänkt göra en 2.5 vägare lr? svårt som första bygge att ge sig på nåt sånt om du nu inte råkar ha all mätutrustning dvs samt en massa tålamod?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2004/09/01 :  22:49:52  Show Profile Send madjong a Private Message
Om jag använder ovanstående element så blir det antagligen en 2.5-vägare. Tålamod och massor med tid har jag, men ingen mätutrustning tyvär. Har endast "snickrat" ihop ett färdigt kit förut, men nu vill jag bygga helt själv.
Vet folk som har fått lådan beräknad men hjälp av formler och sedan byggt därefter, men det kanske inte blir riktigt bra då?
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/01 :  23:42:08  Show Profile Send Haakan a Private Message
nä det blir det garanterat inte....du får ju naturligtvis en "hint" om hur lådan samt filtret ska se ut men för att få det att låta riktigt bra måste du mäta

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/09/02 :  00:00:17  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Haakan- Garanterat... är du inte lite hård nu? Man kan ju ha tur!(kom på ett utmärkt exempel Ocellia Kedros II, hade de mätt när de byggde den skulle de nog lagt ner hela projektet men ändå tycker folk att den låter bra!)

Jag säger som de säger i england: "Single driver"!
Ett element, så slipper du delningsfilter... Basen kan bli bra om du har den i ett horn(svårräknat) eller en transmissionslinje(då får du nog tweaka en hel del för att få bra bas).

Jag önskar dig all välgång i ditt projekt, jag planerar också på att göra samma sak som specialarbete!


edit: exemplet.

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2004/09/02 00:04:52
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/02 :  00:06:27  Show Profile Send Haakan a Private Message
jo tur kan man ha men alltså inte vinner jag på lotto varje dag :)

håller med dig nåt fint fostex element vore ju inte fel, i en hornkonstruktion

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/09/02 :  09:48:44  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag måste faktiskt erkänna att jag bygger högtalare oftare än jag spelar på lotto.

Horn är ju för mysigt alltså!!
Fostex är inte så dyra heller, en FE207E eller FE206E kostar mindre än de du hade tänkt dig... Det finns dessutom många projekt med såna ute på nätet!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/02 :  15:48:46  Show Profile Send Haakan a Private Message
dessa fostex e ju fina (tom att kolla på)

Fostex FE108E

http://www.decware.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=diy&action=display&num=1091324169

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2004/09/02 :  16:02:43  Show Profile Send madjong a Private Message
Ok, tack så mycket för svaren.
Men det här med att mäta då? Vad innebär det egentligen? Jag är trots allt inte ensam utan vi är några stycken som bygger varsina.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/02 :  16:18:52  Show Profile Send Haakan a Private Message
tja ca 10000:- ungefär om du inte tankar från dc å köper en separat mic (det e ju dock olagligt )

sen ska du förstå dig på vad å varför å hur du ska mäta inte det lättaste sen är ju en högtalare full av kompromisser...det e liksom fel överallt men man får väl försöka placera alla "fel" på bra ställen å lyssna sen göra om allt igen om man inte är nöjd

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2004/09/02 :  16:23:48  Show Profile Send madjong a Private Message
Hmm ok. Förstod nästan det. Finns det inget annat sätt att göra det på då? Låna eller "anlita" någon som mäter?
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/09/02 :  16:43:44  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Gratisprogramet SpeakerWorkshop, panasonic mickapsel för ca 60 SEK, lite sladdar och annat för någon hundring.
Om man inte är varken stenrik eller vill vara olaglig. Kräver dock en hel del eget arbete för att lära sig hur det går till, har för mig att linnar här på forumet håller på och lägger upp en hemsida med info om hur man mäter med SpeakerWorkshop och panasonickapsel.
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2004/09/02 :  16:53:29  Show Profile Send madjong a Private Message
Tackar för svaret. Detta verkar mycket intressant och värt att kolla upp.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/02 :  17:00:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Under butikshylla för Engelholm Audio så har du mitt Clio till salu. Lägg ett bud på info@engelholmaudio.com

Jag är motståndare till den typ av lösning du anger ovan. Använd baselement för bas och mellanregsiterelement för mellanregister. Enklast och redigast - enligt mig. 2½ vägare är fel. Fasfel mitt i ena elements frekvnsgång. Dåligt - enligt mig.

Ett tips är att titta på HFLS-1. Använd samma element men välj istället 4 ohmsversionerna och serikoppla dessa alternativt 8 ohmare och parallellkoppla dessa. (Förutsatt du vill/måste använda dubbla bas/mellan).
Filter till diskant kan bli samma fast med mindre dämpning till diskant (potentiellt högre känslighet).
filter till bas/mellan kan vara samma fast omräknat till nya impedansen.

Smygreklam (!) är att jag utför mätningar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/03 :  10:15:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tog jag kol på denna diskussionen nu? Det var inte min mening...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/09/03 :  11:22:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Bara för att svara EA om tråden dödde, så svarar jag....,
Clio, det är väl ändå lite overkill för ett projektarbete?
Skall man bygga med kapsel osv. så blir ju antalet felkällor flera och risken är projektet blir ett rörande mätutrustning.

Madjong: Det finns ju zillioner med "måsten" när det gäller konstruktion, och ju mer "hifi" man jagar desto mer måsten kommer på köpet. Det finns vissa här som visst hävdar att man kan bygga/konstruera filter teoretiskt och sedan lyssna sig fram till nåt angenämt. och beroende på ambition tror jag detta är möjligt.
Mitt tips är som följer ...välj en konstruktion/princip som du vill köra med. Alltså 1-2-3 vägs, sluten, portad, TL??? (Kolla in pgmj's TL-tråd där är det mycket teori och inte mätning). Sedan väljer du lämpliga/t element för detta. Diskant kan du gott köra på DX25...så det är klart! Beräkna lådan teoretisk med avstämning etc. Och rita den....Har du valt element "rätt" så kan ju sedan konstruera ett simpelt 2:a ordningens filter med lämplig delning + dämpning av diskant. Bygg ihop och lyssna + tweaka, tweaka, tweaka tills du är nöjd...tid hade du ju gott om.

Stef byggde ett par käcka trevägare, utan att mäta tror jag...http://www.cyd.liu.se/users/~stejo780/euphony/

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/03 :  11:42:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
Varför inte läsa all trådar om och ladda ner Speaker Workshop?

http://www.speakerworkshop.com/

Det kostar gratis.

Edited by - UrSv on 2004/09/03 11:44:41
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/03 :  12:49:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Lucifers och UrSv's inlägg är bra! DX 25 är ett bra val i många hänseenden.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:04:58  Show Profile Send Haakan a Private Message
svårigheten med att lyssna sig till vad som är rätt å fel i ett filter är nog inte så lätt för ett otränat öra...men för all del prova! alltså jag personligen e lite så där att jag e inte nöjd om ljudet låter helt ok, jag vill gärna se det genom en fin "kurva"

tar du bara lite mer "förlåtande/varma" element som p17 så borde det funka att bara göra ett filter teoretiskt, men som sagt är man lite pedantisk så är man :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/09/03 13:07:41
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:05:16  Show Profile Send madjong a Private Message
Får tacka så mycket för alla bra och givande svar.
EngelholmAudio: Nej det är ingen fara .
Det hela verkar kunna lösa sig ändå. Idag talade vi med våran handledare som också verkar vara mycket inresserad av ljud. Han ägde tydligen själv program och övrig utrustning som behövs vid mätning och beräkning. Allt förutom en mikrofon, men det verker som om vi eventuellt ska kunna låna en sådan.

Anta nu att jag skulle använda mig av de element som står i första inlägget. Vilken lösning skulle då vara bäst? 2-vägs basreflex?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:46:26  Show Profile Send UrSv a Private Message
En bra mik som är standard bland många hempulare är Behringer ECM-8000. Kostar SEK 495 på Ljudia tror jag.
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2004/09/04 :  15:52:42  Show Profile Send madjong a Private Message
Tack för tipset! Det verkar vara ett rimligt alternativ om vi nu inte får låna en mikrofon.
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2004/09/04 :  17:59:08  Show Profile Send madjong a Private Message
Även dessa element verkar vara inressanta att använda som bas/mellan:
Peerless 176WR33/102SD-AL
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=801
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/09/04 :  18:13:01  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ja, de är nog bra men inte så känsliga, läge för dubbla parallellkopplade.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2004/09/04 :  21:41:47  Show Profile Send madjong a Private Message
Syftar du på båda elementen eller bara Peerless-elementen? Menar du 4 !!! element i varje låda?
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/04 :  22:10:51  Show Profile Send Haakan a Private Message
båda elementen så du för 4ohms belastning

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000