HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bredbands högtalare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2004/09/02 :  17:08:12  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Hej jag surfade runt lite på nätet och uptäckte att fostex har många annorlunda och roliga högtalar konstruktioner på sin sida. De har bland annat ett horn med FE103E som jag blev lite sugen på, men är lite fundersam till om det lilla elementet (4") kan leverera så mycket ljud som jag vill ha. Ni som har byggt med liknande element kan de återge ett piano trovärdigt?

/ Jonas

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2004/09/02 :  19:10:45  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
jag har inte hört just på dom elementen men en kompis till mig hade ett par FE107E i hornkonstruktion. jag blev paff att så små element kan låta stort. jag ser alldrig ner på bredbandare igen efter den ljudupplevelsen. hitta någon som du kan lyssna hos isåfall om du vill ha en egen uppfattning om hur fostex låter. det kanske finns någon på forumet som bor i närheten som kan bjuda in på lyssning.
själv så ska jag påbörja ett projekt med tangbands bredbandselement.

Musik är livet
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2004/09/02 :  19:30:10  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Tack för det uppmuntrande svaret. Om det finns någon i närheten av Mjölby/Linköping som jag kan få provlysna hoss, så vore nästan det för bra.

/Jonas
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/09/02 :  19:58:49  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Kollade lite på kurvorna för TB 3" och FE87-E. Jag tycker att det ser ut som tangbands 3" har rakare frekvensgång, och dessutom går den 20Hz längre ner i basen... visserligen bara till 120Hz men ändå!

Har dock hört på många ställen att Fostex element låter bättre. Har bara testat tangband så jag vet inte!


Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2004/09/03 :  09:21:27  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Jag har hört att lyssnings positionen måste vara en bit ifrån hornet för att det ska fungera som det är tänkt, skulle ett så litet horn fungera i mitt rum som är 3*4 meter?

Tangbandaren är ju sessutom billigare, får titta lite på den.
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/09/03 :  09:50:17  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Jag har haft 103sigma i ett par basreflex på ca 21 liter. Viss musik återgavs fantatiskt, tex akustisk gitarr på låga nivåer, men höjer man volymen så börjar det dista rätt rejält. Elektronisk musik, tex elgitarr, synth eller piano spelades med en förkrympt känsla. För att återge piano realistiskt behövs grövre doningar tycker jag. Jag vet inte om en hornladdning kan förändra 103s egenskaper men bas i området 30-80 hz har jag svårt att tro att de kan återge realistiskt.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:39:26  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
30-80Hz blir nog svårt med en 4"...särskillt i en basreflexlåda.
Bakladdat horn kommer i alla fall göra så att den spelar lite mer bas, utan att behöva slå längre!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:46:40  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Finns ju tb 8" annars ju Lenn Art har ju byggt snyggt med såna

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2004/09/03 :  16:23:19  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Enligt fostex hemsida så klarar elementet att spela ned till 95 Hz i en basreflexlåda och ned till 50 Hz med det bakladdade hornet. Det till 50 Hz tycker jag inte verkar dåligt från en låda med så liten volym som det ändå blir.

Jag är mest intresserad av att desta principen bakladdat horn. Jag har ett par MGR 5" den skärmade typen i X-serien från ljudia, men de vill inte tillhandahålla några data på dem mera än fs, vas och qts. Annars hade jag ju kunnat bygga ett horn till dem att prova med.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/09/03 :  20:25:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag tycker att du skall bygga hornen om du nu är sugen på detta, du kommer inte att bli besviken. Jag med flera kamrater byggde horn med fostex men då FE167E som element under tidigt 80-tal efter mycket enkla beskrivningar från svenska hifiklubben (hifi klubben idag) vilka även var leverantör av elementen. Det sorgliga av allt var att jag inte själv fick behålla hornen jag byggt då jag ofta sålde dem efter hand som jag byggde dem.

Kolla även in http://melhuish.org/audio/horn.html där finns lite tips på hur du räknar ut om elementen klara av att vara i ett horn.

Men just nu har jag startat ett nytt hornbygge dock inte med bredbandare utan en tvåvägs variant, men möjlighet finns att byta till en bredbandare om man nu vill detta. Men dessa behåller jag då horn låter annorlunda och på ett vis som vanliga "lådor" inte kommer i närheten av.

Om du nu bygger bör du använda plywood helst då björkplywood då det låter dovare med mdf/spånskiva medan plywooden har en snärtigare återgivning. Enligt de som vet beror detta på bindemedel och lim som finns i mdf/spånskiva sedan är det även lite tradition att bygga horn i plywood.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2004/09/03 20:26:39
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/09/03 :  21:21:08  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Bubbel- Berätta mer om bygget du håller på med nu!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2004/09/03 :  23:04:28  Show Profile Send MagArne a Private Message
Jag har byggt horn med Fostex FE127E 4,7" och FE167E 6" bredbadselement. 4,7" elementen tål en hel del mer effekt än 4" så vill du spela lite högre nån gång ibland kan det vara klokt att tänka på.

Jag har byggt både zHorn Dakini och Heruka med ovanstående element.
http://audio-resolution.com/zhorn/
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/09/04 :  16:18:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jo, jag kommer att visa och berätta mer Fisksmisk ola så fort jag har tagit fler bilder och fått filmen framkallad, men det blir ett frontladdat horn se den länk som MagArne har lagt upp så får du en uppfattning hur det kommer att se ut.

MagArne jag har tittat lite på zHorn Heruka och funderade lite på att bygga dessa men lite ideér har man lånat, kan du ge oss (mig) lite lyssningsintryck. Hur dämpade du de olika tomrummen i lådan ? Jag tänkte prova med längsgående förstärkningar och sand.


/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2004/09/04 :  20:23:32  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
jag har tittat lite på fostex 4,7" men har inte hittat någon ritning på horn, finns det någon lämplig sådan?

Att bygga en tvåvägare med bakladdat horn på basen kanske också kulle kunna vara ett atuellt projekt att prova. Motståndet i hornet borde ju göra så att membranet inte rör sig så mycket på grund av basen => renare mellanregister?
Vilka element skulle i så fall kunna vara aktuella?
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/09/05 :  00:03:21  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag har byggt Zigmahornet (som inte är ett horn) med FE103Sigma.
Att prata prestanda endast baserat på angivna data är inte rättvist, det är det första jag tänker på.

Jag ska nog bygga nya lådor (4:a i kön ) och då blir det nog Cheap Trick 164:
http://melhuish.org/audio/DIYRH5.html
Bläddra ner på sidan för att få orginalartikeln ur Klang & Ton.
Orginalet använder FE103Sigma.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2004/09/05 00:06:49
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/05 :  14:24:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har byggt Voight-pipor med 4 tums bilhögtalare i, och de låter oförskämt bra med tanke på min enorma budget på totalt 450 kr.Det går att spela mycket högre än vad man tror.Min granne kom in å klagade på basen vid niotiden på kvällen!!! Gick hyggligt rakt ned till 65 hz med en liten puckel mellan ca 110 hz till 75 hz.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000