HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Duger det här som stjärnjord?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/09/03 :  01:48:26  Show Profile Send Lash a Private Message
Går det bra att koppla in nätdelen såhär, det blir kanske inte riktig stjänjord men nära eller? Eller ska jag använda längre jordsladdar och placera dem i samma punkt istället?

Bild > http://w1.605.telia.com/~u60516759/hifi/Stjh%e4rnjord.JPG

Edited by - Lash on 2004/09/03 20:35:31

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/09/03 :  09:38:03  Show Profile Send kasra a Private Message
gör jordplanet U-format, botten av U-et mot nätdelen om du har EN brygga för båda sekundärlindningarna, även där plockar du jord, dvs i samma punkt.

Har du en brygga per sekundär, så jordar du varje brygga i varsin topp av U-et och jordar alla zappulsar i botten av U-et!

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/09/03 :  20:36:55  Show Profile Send Lash a Private Message
Har två bryggor.

Såhär?
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/09/03 :  21:03:11  Show Profile Send kasra a Private Message
ser bra ut, osso givetvis alla zapminusarna i samma punk längst ut =)

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2004/09/03 21:04:30
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/09/04 :  04:04:36  Show Profile Send Lash a Private Message
Zapparna vill ha korta kablar till nätdelen, så vilket är viktigast, korta kablar eller alla kablar i en punkt?
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/09/04 :  09:26:28  Show Profile Send paradigm a Private Message
Visst är det väl så att det som sagts här ovan är tillämpligt även på andra förstärkarbyggen, eller!?

Och isf, vad gör det för skillnad att klippa upp kopparplåten som "kasra" föreslagit och varför är det isf inte nödvändigt/önskvärt att även plus spänningen tas från samma punkt, längst ut på spänningsskenorna?

Sen undrar jag om det har någon betydelse vilket matrl som används till strömskenorna?
Jag läste någonstans att Svalander rekommenderar mässingsskruvar till topparna på lytarna, men inget om att man isf borde ha skenor i mässing också.
Har mässing lika bra eller bättre ledningsegenskaper än koppar?
Eller, som sagt, spelar det ingen roll?
Börjar vi rent av närma oss begreppet "snake-oil" här?

/Roland
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/09/04 :  10:08:15  Show Profile Send Lash a Private Message
Jo det är nog lämpligt till de flesta.

Jag gissar på att det är för att komma så långt bort som möjligt från likriktarnas hemska spänning och ta ut den efter kondensatornena har jämnat ut den. Och att de små busiga elektronerna ska gå åt ett håll utan att krocka runt i kaos. Fast om det spelar så jättestor roll vet jag inte, stjärnjord ska ju tydligen vara rätt så bra iaf.

Koppar leder bättre än mässing, silver och guld leder ännu bättre.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/09/04 :  10:36:21  Show Profile Send paradigm a Private Message
Är det stor/viktig skillnad i ledningsförmåga och på vilket sätt är koppar bättre jämfört med mässing, om det nu är det? Är det olika resistans i Ohm och vad har det för betydelse isf att de har olika resistans?
Jag försöker förstå varför det eventuellt skulle kunna vara bättre att ha mässingskruvar (som Svalander påstår) och därmed rimligen skenor på lytarna och om jag inte har fel så består ju skenorna i en elcentral också av mässing.

Många obstinata frågor på en gång, jag vet, men det ger mig ingen ro förrän jag kan räta ut några frågetecken.

/Roland
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/04 :  11:25:12  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Blev nyfiken och kollade upp det. Hittade följande tabell över konduktivitet. (S/m) (Cheng, Field and Wave Electromagnetics.)

Silver 6.17E+7
Koppar 5.80E+7
Guld 4.10E+7
Aluminium 3.54E+7
Mässing 1.57E+7
Bronse 1 E+7
Järn 1 E+7

Med samma fysiska form så är resistansen inverst proportionell emot konduktansen.
Som jag ser det borde kopparskruvar ha 1/4 av resistansen jämfört med mässingsskruvar. Annars tycker jag att aluminium inte verkar så dumt jämfört med t. ex. järn.

Enda anledningen att välja mässing är om det skulle vara mer ädelt än koppar och inte oxidera lika snabbt. Eller om de är vackrare att se på. Kort och gott, det börjar lukta Snake Oil.

Annars är anledningen till att ha guldpläterade kontakter är just att de inte oxiderar lika snabbt. Mindre risk med dålig kontakt efter att åren har gått jämfört med t. ex. silver.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/09/04 :  12:16:04  Show Profile Send kasra a Private Message
anledningen att svalander rekomenderar mässingskruvar är väl att kopparskruvar inte är så vanligt?! annars är kopparn att föredra

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2004/09/04 12:17:42
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/09/04 :  12:47:41  Show Profile Send paradigm a Private Message
Letade också efter en tabell och hittade:
http://www.amm.com/index2.htm?/ref/conduct.HTM
där det framgår att tenn och bly är ganska dåliga ur elektrisk synpunkt, vilket förvånade mig med tanke på alla lödpunkter över allt.

En av anledningarna till att jag ville ställa frågan på sin spets, berodde även på att jag vid mitt senaste besök på Metallvaruhuset i Spånga, inte hittade några lämpliga kopparremsor att använda som strömskenor till kondensatorbankarna, men däremot hittade drösvis med mässingskenor (12*2mm) som jag tänkte använda istället, då jag i bakhuvudet hade en minnesbild av Svalanders påstående om mässingskruvar, så jag köpte ett knippe mässingskenor.

Men eftersom jag fortfarande är en smula tveksam om jag ska använda dessa, har jag funderat på om jag ev. på mässingskenans utsida ska löda på en 4mm^2 koppartråd som jag har, för att bättra på konduktiviteten, men å andra sidan har ju tennet så dålig konduktivitet att det kanske inte blir någon förbättring totalt sett, eftersom skenorna på den stora kondingbanken bara är 17cm lång och skenorna på de mindre kondingbankarna endast är 7cm.

Men som sagt, mässingskenorna är snygga att se på iaf.

/Roland
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/04 :  17:12:34  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Jag tror i och för sig inte att det blir så fel med mässingsskenor, bara de är tillräckligt tjocka. De borde fortfarande ha samma resistans som en kopparskena med en fjärdedels tjocklek. En av dina skenor har väl ett tvärsnitt på 24 mm^2 så de borde motsvara ca. 6mm^2 koppar. Med två på höjden ska det väl vara lugnt. Som du säger, det blir trevligt när man lyfter på locket!

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/09/04 :  19:29:50  Show Profile Send paradigm a Private Message
Så här nånting skulle det bli. Skenorna är 12mm breda och 2mm tjocka, så borde bli en hygglig area ändå, eller!?

Sen slog det mig också, med tanke på "hästskon" och allt, att det kanske har en betydelse var jag ansluter avkopplingskondingarna och då kanske det också skulle vara bättre att även ta ut drivspänningarna till förstärkarmodulerna från en punkt i slutet på spänningsfiltreringen, eller!?



/Roland

PS: Säg till "Lash", om du inte vill att jag ställer frågor i din tråd. Det var inte min avsikt att tränga mig på. Jag borde givetvis ha startat en egen tråd, men jag tyckte våra frågor låg så nära varandra så jag tänkte mig inte för. DS.

Edited by - paradigm on 2004/09/04 19:38:26
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/09/05 :  15:01:43  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Lash

Kan du posta en bild på ditt schema över nätdelen, så jag får se hur det skiljer sig från mitt schema.

I mitt schema kommer det nämligen bara en Jord tåt från likriktarbryggorna, medan det i din bild är två Jord tåtar inritade.

/Roland
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000