HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Tux hifihistoria
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/08/23 :  19:36:33  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Det börjar så smått bli dags att presentera vad jag sysslar med för galenskaper.
Den som gissade Carlsson utan att tveka får en bonuspoäng redan nu...

Först lite historik:
Jag började med min första egna stereo under mitten av 80talet med en Sanyo bergsprängare, den lät men inte mycket mer, den finns kvar i familjen men tjänar just nu som förrådsfyllning.

Nästa steg var en Sanyo alltiett stereo med "riktiga" högtalare. Skivspelare, förstärkare, tuner, dubbelkassettdäck och så ett tag senare en cdspelare till.
Det lät mycket och roligt under ett antal år innan man vart lätt fördärvad av hifidjävulen.

Sen började man tjata på pappa (det är hans fel att jag hamnade i detta träsk från början...) om att man ville ha en bättre anläggning i julklapp.
Så blev det givetvis då även min far är en gammal audiofil dock slumrande...
Till hifipunkten i Trollhättan begav han sig en dag i december och kom hem med ett par Gale reference monitorer och en begagnad Rotel 810.
Som källa användes den gamla sanyocdspelaren och en bärbar philips. Ljudet var bättre än vad jag någonsin hört innan och det spisades skivor o en allt högre takt.
Stativ inhandlades och även högtalarsnören vart inköpta.

Efter ett par år uppgraderade pappsen sig från en Marantz CD50 till en Micromega stage 4 (huruvida det egentligen var en uppgradering är idag fortfarande oklart då micromegan har varit en flitig besökare hos serviceteknikern.)och Marantzen köptes och förgyllde min tillvaro ännu mer med ytterligare bättre ljud och mer musik.

Denna anläggning levde jag väldigt lycklig med under flera år tills jag en vinterdag pratade med fadern på telefon och hörde hur han berättade om att han varit och köpt en fincd till lillebror i julklapp.
I samma andetag berättade han också att han snubblade på ett större rotelsteg än den 870 han hade hemma och hade bytt på stubben, varvid jag kläckte ur mig att det hade jag velat ha...
Så det vart bara för pappsen att gå tillbaka till Hifipunkten dagen efter och köpa tillbaka sitt gamla 870steg tillsammans med ett matchande 870 försteg för vidare försäljning till mig.

Julen kom och så även mellandagsrea hos Hifipunkten... Då köptes en
H/K 760 cdspelare som jag fick ett bra pris på. De bästa juklapparna köper man själv...

Efter detta var det verkligen hifi hemma i studentrummet och skivor spisades med rejäl fart. rotelsteget fick verkligen Galehögtalarna att svänga och de mådde riktigt bra av rejäl kraft.


Under våren hade träffade jag Rishna som insisterade på att jag skulle komma hem till honom och lyssna på hans stereo.
Det var en en smärre chock som skulle drabba mig...
Carlssonljudet!!!
I den 21m2 stora lägenheten stod det 2 par högtalare, ett större par och ett mindre par. Elektroniken var nad rättigenom, nad cd, 114 försteg och ett 218slutsteg.
Då jag kände igen högtalarna hemifrån så hade jag inte några jätteförväntningar, pappa hade ett par gamla oa5kopior som hade mååånga år på nacken.
In i spelaren matades den ena skivan efter den andra och min haka föll längre och längre ner... Ett par sådana här skulle jag ju bara ha, inget att snacka om.
Där fanns allt det jag insåg att jag saknat i mina egna högtalare och framförallt i musiken. Jag var totalt fast i denna farliga värld kallad Carlsson.

Pengar sparades och sommaren kom, jag annonserade efter burkar och fick napp i tokhult, mycket påpassligt passerade jag där ett par dagar senare på min semester.
I Brommatraken köptes ett par delvis renoverade OA12:or. basarna var renoverade och filtren uppdaterade.
Dessa högtalare fraktades hem och fick spela musiken att flöda precis sådär som man bara önskade.
Dock var färgen väldigt dassig, de var vitmålade och penslade av någon som inte hade många rätt vid målningen.
Men man är ju inte sämre hantverkare än att man fixade till det hela. Fast den vita färgen var ju rejält tråkig, så istället för att åter måla dem vita fick de sig en rejäl upp-piffning med en blå nyans.

Edit: Preciserade lite.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!

Edited by - Tux on 2019/09/20 12:15:02

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/24 :  21:25:51  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
Kul med lite av din hi-fi historia. Vad blir det för förstärkare då? Har du ingen helhetsbild på systemet?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/08/24 :  22:20:28  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Det finns ett par goda kandidater:
Givetvis Quad 909 + 99 pre
Clarity
beggad Krell 300
rör?
Primare

Helhetsbilder kommer senare när jag har fått hem den nya spelaren och fått lite ordning på grejjerna. det är ju bäst att skynda långsamt.
/Tux

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/08/26 :  21:06:29  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Hittade en bild på hur det såg ut för ungefär 1½ år sedan.



Rotel 870 kombo
Rotelradiodel (lånad)
Harman/Kardon 760 cd
Sonab Carlsson OA12.1½
Diy flätad högtalarkabel ala Svalander.
Nästan så att man blir nostalgisk!

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/26 :  22:57:30  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
Innan Du funderar på Quad 99Pre så testa med Quad 99CD-P som Du beställt (trevligt, för jag har en och är nöjd) och kör denna direkt in i slutsteget! Om Du inte lyssnar allt för mycket på radio kan Du köpa en DAB-tuner för en lägre penning och koppla denna direkt in i CD'n. Del av det Du spar in på 99 Pre kan ju användas till uppgradering av ex. kablage!?
Nere på Hiend (som säljer Quad) kan Du få låna hem ett par för provlyssning. (Min rekommendation är att provlyssna Analysis plus)

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/08/27 :  11:20:14  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Tanken är att köpa ett slutsteg först och använda försteget i cdp:n. ett försteg kommer först därefter... eventuellt...
Jag skall och kika på en begagnad signalsnok som skall vara ett par steg vassare än min Nordost här i dagarna, så vi får se hur det artar sig med kablage.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/10/01 :  22:51:22  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Ibland blir inte allt som man har trott och tänkt sig.

Var ganska säker på att jag skulle köpa ett slutsteg eller en integrerad stärkare och fortsätta leva lycklig...
Så fel man hade.

Quaden har i alla fall anlänt och gör ett riktigt bra jobb.
En regnig dag fanns här en Kimber Select 1010 terminerad med WBTkontakter, denna förpassade Nordosten till stora lådan för bra att ha grejjer... Skillnaden var enorm.

Sen gick en dryg månad, arkenmässan avhandlades och för 2 veckor sedan lånade jag ett par Carlsson OA52.3 och en vincent sp331 av AVR7000 för att prova och se.
52.3 fick stå inkopplat ett par dagar innan jag gjorde ett försök att köpa loss dem... Det försöket gick inte alls då AVR gillar sina burkar.
Vincenten testades fram och tillbaka mot min Musical Fidelity X-A1. Vincenten fick stryk så att det visslade om det. Skall man ge något positivt ord om den så är den faktiskt ganska fulsnygg och den har kraft... Allt annat gjorde mf:en bättre.

Den stora omvälvningen var när jag testade att koppla in mina OA12.2 igen i stereon. Då kände man klart att de var färgade och man hörde även lite lådljud som man aldrig hört förrut. Panik och kris...

Nåväl, denna kvällen hade jag även besök av Vee-eight och AVR7000. Vi lyssnade även på AVR7000´s nybyggda hypexförstärkare. Detta var en förstärkare i hästväg! Den kvällen insåg jag att framtiden har en Hypex i sin famn.

Då fanns det lite funderingar i huvudet, skulle man ge sig på att leta upp ett par OA52:or och uppgradera till 52.3 eller skulle man spara och gneta tills man hade råd med ett par splajsans?
Det löste sig ganska enkelt till slut då jag en dag efter jobbet stannade till hos den lokale handlaren som jag visste hade ett par i butiken. Jag frågade vad de kostade varpå säljaren grubblade lite med miniräknaren i handen och efter det gav mig ett pris jag inte kunde motstå...
Så idag har jag ett par Carlsson OA52.3 stående i mitt vardagsrum.

Anläggningen som den ser ut idag:
Quad CD-P 99 --> Kimber Select 1010 --> Musical Fidelity X-A1 -->Nordost super flatline biwire --> Carlsson OA52.3

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2005/04/06 :  21:06:10  Show Profile Send Sanny_X a Private Message  Reply
Det har väl hänt lite här sen dess...

Tack för en trevlig Carlsson-stund i Göteborg i helgen.

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2006/12/24 :  12:09:57  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Sen Sanny_X var förbi i denna tråden och påpekade att det hänt lite har det hänt mycket mera...

Istället för att harva i historierna just nu så kommer här dagens status.


Soffan och fotöljen är kvar sen gammal men soffan står på transferlistan ut till kontainern.


Och lite fjärrar är alltid bra att ha.


De tidigare omhuldade OA52.3 har fastnat på bild med sina äldre fast mindre kusiner OA50.3.


Källan är samma "gamla" Quad Cdp som alltid fast denna gången ihop med sin nya kompis klämboxen.


Självklart är jag en hörlursmänniska också.
HD580 ihop med MF Xcan2.


Lite mobil hifi och rekorderlig bilstereo är ju ett måste.
Grado SR60 och Ipod 30Gb.


Sen kan ni ju lura på vad detta är...



Det var allt för denna gången.
/Pontus

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!

Edited by - Tux on 2023/01/10 10:33:55
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/12/24 :  12:17:48  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Fröken! Jag vet! JAG VET!

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/12/24 :  13:09:33  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Plasmadiskant




Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/24 :  13:39:41  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
kom att tänka på den slagkraftiga dängan: "carlsson...carlsson...världens bästa carlsson"

iofs en barnvisa men carlsson högtalare är ett under av genialitet. har alltid varit imponerad av dem trots att de troligtvis aldrig kommer hit.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2006/12/25 :  16:03:33  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Plasmadiskant? njae...
ganska långt ifrån faktiskt.

Däremot ser den lite småfräsig ut.

Vinkeln är inte vad den brukar vara när man ser sådana tingestar.

För övrigt som kanske den skarpsynte ser så är det ett helt nytt musikrum som är med på bilderna jämfört med tidigare.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/12/25 :  16:19:11  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Nja misstänker det kan vara en bild på hörlurarna

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/27 :  04:35:57  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Som Dansk..... Ja då måste jag kunna svara dig på detta "PH 5" är svaret.







Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/12/27 :  08:47:44  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
PH5, Poul Henningsen, säljs av Louis Poulsen, snygg.
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/27 :  12:51:30  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
PH5, Poul Henningsen, säljs av Louis Poulsen, snygg.


Mycket, jag är mycket nöjd med min, jag har arvt min från min farmor, den hänger över ett superelipse-bord som jag fik med när jag köpte en liten sommarstuga. Mycket snygg kombination.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/12/27 :  18:35:42  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
rip59

Jag är inte ett dugg avundsjuk

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/27 :  20:42:42  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Trevlig anläggning dessutom har du fått till det fint med helheten, snyggt uppställt.
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2006/12/31 :  01:53:16  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
rip59, larsho: Självklart är det en PH5, i detta fall troligen en 70talare som jag har fått till låns av en god vän som inte hade nytta av den i sitt boende.


iroise:
Tackar. Jag försöker ju i alla fall att få lite hyffs på det.



Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2006/12/31 :  06:54:56  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tux vad hände med MF förstärkaren? I den andra bildtråden hemifrån dig så står det ju en AV-receiver i hyllan.. Blev du sugen på flerkanal eller?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:46:05  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
quote:
FBK:
Tux vad hände med MF förstärkaren? I den andra bildtråden hemifrån dig så står det ju en AV-receiver i hyllan.. Blev du sugen på flerkanal eller?


Musical Fidelityn försvann ut ur bilden när mitt DIY-hypex var färdigt. Designmässigt hade den gärna fått stanna.

Flerkanalsgrejjerna har funnits med i ett par år redan i olika inkarnationer.
Pioneer 565 (som står på transferlistan) kom först, därefter kom Marantz recivern.
Den ursprungliga tanken var att ha separata systemför att slippa blanda ihop bio och musik.
Det var på den nivån att jag har en 6.0 uppsättning med 4st Gale Reference Monitor och 2st Gale Centre 2 samt en lånad sub.
Det föll dock ganska dåligt ut i den gamla lägenheten och lades så att säga på is.
När Carlsson OA50.3 dök upp så var tanken att använda den som surrar alternativt som huvudhögtalare i bion.
Strax efter att de var klara så avyttrades OA12.3 då jag helt enkelt inte längre fullt ut uppskattade dess egenljud och dessutom hade ett klart begränsat utrymme i 1:an jag hade då.

Ett tag var jag inne på att det skulle gå att använda alltihopa samtidigt och koppla det via marantzen men efter att ha lyssnat på musik via marantzens försteg återkom planen på att ha det separat.
Såvida jag inte hittar ett multikanalsförsteg för rimliga pengar som duger något till som kan rucka på de planerna.
Hypexsteget är förberett för att montera dubbla ingångar med switch, och det är nog för tillfället det som kommer att bli den slutliga lösningen för det rummet där allt står nu.
Så att Quaden får egen ingång och sen switchar man så att man kopplar på reciecern istället.
Idag så byter jag kabel manuellt när jag skiftar.

Här är bilden som FBK hänvisar till:


Rummet där allting står idag är från början sagt att det är biorummet varvid den ursprungliga tanken är att vardagsrummet skall bli platsen för stereon.

Huruvida det blir så eller ej är för framtiden att utvisa. Gissningsvis kommer jag kanske att ha mer vettiga resultat att uppvisa om ett år eller så när lägenheten har fått den renovering den kräver.
Jag har 1 vardagsrum att fixa, 1 kök att totalrenovera, 1 sovrum som behöver både det ena och det andra samt 1 hall som behöver lite kärlek.

För att ni skall få lite referens mot hur biorummet såg ut innan jag gav mig på det så finns denna bilden som jag tog när jag var och skrev kontraktet på lägenheten.

Vad som besparas er på bilden är de skogsgröna golvinlägget och de skogsgröna golv+dörr-listerna...

(Gissa varför det rummet fick sig en duvning först...)


Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:53:16  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Grönt är sköntmen smaken är som ...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2006/12/31 :  15:37:24  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Kanon !,

Får man fråga vart du köpt tyget till dina absorbenter?. Me like !!!!

MVH AnTra

There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/01/04 :  13:57:54  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
AnTra:

Tyget är köpt hos den lokala tygbutiken Ljuspunkten vid överby Köpcenter, Trollhättan.


Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/01/07 :  12:59:27  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply




Oops... så det kan gå...

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!

Edited by - Tux on 2023/01/10 10:32:39
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000