Author |
Topic |
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 12:16:44
|
Sist av alla så kommer nu några bilder på mitt system som förändrats mycket under en ganska lång tid. Främst är det akustikbehandling som jag har gjort med flera "pröva och lär" + "funkar det så bygger jag något snyggare sen" lösningar. Det är med andra ord inte så vackert eller helt färdigt heller för den delen.
En översiktsbild
Det här är vyn från lyssningsstolen. Som Ni ser så sitter jag i närfält.
"Staketet" bakom är en diffusor som ger bättre djup i ljudbilden.
Det hemmabyggda racket innehåller på övre plan: transport+ försteg+ hörlursförstärkare. Nedre plan: Strömförsörjning till försteg+ DAC + stor sten
All elektronik
Slutsteget placerat på en TNT Sandblaster (dvs en låda med finkorning sand i) vilket var det endä underlag som Zappen trivdes på.
Här är absorbenter i hörnen bakom högtalarna bestående av ett par äldre Svanå absorbenter + DIY skärm med isovers markskiva (har artikelnummer 3769) jag talat om i många trådar. Bygg en egen skärm och lägg lite mer möda än jag på utseende så kan den säkert accepteras av din partner.
Flaskorna är rysk öl som jag fått av en kund till mig.
Bild på ena sidan med basabsorbenterna igen + absorbenter vid 1:a reflexen (de kommer att ersättas av ett "staket" när den lite mer permanent lösning skall till isommar).
So long.
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
Edited by - Micke Y on 2023/01/04 14:25:01 |
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 12:32:43
|
Ser ut som en bra början... lite mer puts på diffusorer å grejer så Den som ändå hade ett dedikerat rum |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 12:38:55
|
Nä skönhetspriser kommer jag inte att vinna men visst är ni avundsjuka ändå. Det är bara jag + sönerna som går hit ner.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 12:41:08
|
Där finns det potential! Kul också med ett eget litet mysrum!
Vad är det för högtalare?
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 12:44:30
|
Det är ett par Gradient Evidience MK II http://www.gradient.fi/En/Products/Evidence/Evid1.htm
Micke |
|
|
sker
Member
488 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 12:51:21
|
Trevligt rum och system Micke Skulle vara kul med en beskrivning av systemet, ser i alla fall att det är en TEAC som står och lurar, grymt snygg, vad är det för modell? I övrigt, en Bel Canto dac kanske? MVH |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 13:03:18
|
Vi börjar från början
En TEAC X1 transport med deras absolut bästa version av VRDS mekanismen (köpt beg) - Bel Canto DAC1 (när jag vinner på lotto skall jag köpa en Audio Synthesys DAX Dicreet) ihopkopplad med CN Ljudtekniks digatilkabel - Försteget är en Morrison ELAD som jag köpt direkt från tillverkaren. Ett transistorsteg med jätte strömförsörjning. - Sen kommer ZAPzoluten 2x80W dual mono. Siganalkablar är CN Ljudtekniks Placebo kablar (cool namn va´?). Högtalarkablar är just nu tvinnande 1,5kvcm enkelledare tills jag lyckas bestämma mig för vad jag skall ha sedan. Strömkablar är de omnända CN ljudtekniks.
Ström kablar till vänster signalkablar till höger för att de inte skall störa varandra. Kuddar under elektroniken utom slutsteget.
Högtalarna är redan nämnda.
Micke
|
Edited by - Micke Y on 2004/06/14 16:11:02 |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 16:13:01
|
Mycket imponerande! (avundas alla som har ett eget lyssninngsrum) Du verkar ha funnit en funktion på det mesta i rummet, men vad gör "stora stenen" mellan strömförsörjningen och Dac:en? |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 16:18:36
|
Gör att racket inte "hoppar" eller gungar när basen pumpar som bäst.
Tanken är att minska påverkan av vibrationer så mycket som möjligt och då har jag funnit att tyngderoch mjuka fötter ger bäst resultat hos mig. Stenen var gratis hor en stenhuggare i närheten så varför inte?
Högtalarna går ner till 27Hz vilket är lite som en tryckvåg eller en skakning av hela rummet.
Micke |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 19:11:42
|
hur blir stereobilden när det är så smalt mellan högtalarna?eller sitter du nära,kanske. behöver de inte vinklas alls? trevligt med källarrum att leka i.vill också ha det.och ev,såna strömkablar. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 22:31:35
|
Gradient är mycket fina högtalare..! Tyvärr ganska ovanliga i Sverige. Var nära att köpa ett par Revolution för ett par år sedan. Dessa går att bygga ut med flera bastorn och aktivt filter m.m. Har du även hört dessa, Micke..?
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 12:11:57
|
Pak
Ljudbilden är så bred som inspelningen är dvs lika bred och hög som rummet i flera klassiska skivor men smalare när det gäller popinspelningar. Högtalarna har koaxialelement (diskant monterad inuti mellan) vilket gör att den är mest linjär offaxis, men de är faktiskt invinklade. 1cm
CH
Nä jag har inte hört Revolution modellen annat än på mässa och där var det inte optimalt. Evidience har samma mella/diskant men konvetionell bas istället för dipolerna. När jag köpte var Revolution för dyr för mig. Allt tal om öppen baffel här på forat har gjort ännu mer sugen på att testa Revolution vid något tillfälle.
Micke |
Edited by - Micke Y on 2004/03/05 14:55:22 |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 19:14:43
|
Trevliga grejer! Fräcka akustiska ingrepp du gjort, verkar funka bra. Själv ska jag få hem 4 st basabsorbenter från Svanå nästa vecka. 3st TQ 45 och en TQ 25. Jag ser att du har placerat dina basabsorbenter i hörnen bakom högtalarna. Hur funkar det i ditt rum? Är det alltid det mest optimala? Jag vet att en del rekommenderar att man placerar basabsorbenter i hörnen bakom lyssningsplatsen, testade du det också när du skaffade dina absorbenter? Ja,ja man får väl testa sig fram...
Mvh,
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 09:04:35
|
Hifirocker
I mitt rum finns det ingen annan plats helt enkelt. I det 3:e örnet är det en trappa och det sista en snickarbänk men jag kan lova att det funkar bra som det är.
Micke |
|
|
joeflo
Member
90 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 16:43:40
|
Trevlig transport! Vad kostar en sådan ny?, är du nöjd med den? Kan man läsa om den på nätet någonstans? |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 14:19:00
|
Nä den finns inte ny längre och jag köpte den beggad. Närmaste idag är väl VRDS25 tror jag. Jag är mycket nöjd med den.
Micke |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/06/06 : 23:32:59
|
"Funkar det så bygger jag något snyggare sen" lösningar - det är lite av min melodi också. Såna där absorbenter kanske skulle vara något. Kul system! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/06/11 : 10:42:45
|
För att se snyggare varianter så hänvisar jag till drkim snygga byggen som finns under "bildrepotage".
Micke |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/06/11 : 16:06:28
|
Trevligt du har det |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/06/29 : 17:34:05
|
quote: "Funkar det så bygger jag något snyggare sen" lösningar
då e vi fler som tänker så :) |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/07/04 : 12:49:01
|
Trevlig källare som annars brukar vara mörka o dystra |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/01/12 : 19:06:31
|
Först lite nya bilder på akustikregleringen.
Min nya basabsorbent som är en membranmodell som skall funka ner till 25Hz enligt konstruktören. Väger bly.
Sedan har vi de berömda markskivorna.
Fler kommer
Micke |
Edited by - Micke Y on 2006/07/19 21:54:39 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/01/13 : 15:23:40
|
Hur funkar Tannoy med rörstegen jämfört med Zapsolute? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/07/19 : 21:53:56
|
Slutstegsjakten fortsätter
Gedigen låda från England
Micke |
Edited by - Micke Y on 2015/05/24 16:40:28 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/07/19 : 22:12:50
|
Så här ser den ut utan lock.
..men vad ser man här?? Black Gate kondingar i massor.
Som alla ser gäller en sand variant av slutsteg.
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/07/19 : 22:14:54
|
Gradient högtalarna har fått ett nytt hem och kommer att fylla sitt nya hem med massor av blues för det är en samlare av den varan som köpt dom.
Micke |
|
|
Topic |
|