HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Direktdrivet - Nakamichi Dragon CT
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:11:31  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Jag har köpt en skivspelare. På eBay. Den kom i ett buckligt paket, och jag kunde bara hoppas att den skulle vara hel. Här kommer bilder från ihopsättningen.

Först en teaser:



Fortsättning följer...

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2004/08/12 23:47:40

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:18:16  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message  Reply
Micro Seiki?

/P
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:30:11  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Nix! En sådan har jag redan. Vet inte om detta är en uppgradering eller inte, men definitivt något annorlunda. Har inte hört den än, då jag saknar en 220-110V transformator som jag måste springa ut nu och köpa.

Så här ser min Micro-tallrik (DDX-1000) ut, för referens:



Jag måste erkänna en viss svaghet för stroboskopränder.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2004/08/10 11:02:11
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:51:07  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message  Reply
OK, då hade jag fel...

MER BILDER innan du springer och shoppar, NYFIKEN!

/P
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:53:34  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Det måste vara en skivspelare typ =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:58:08  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Det är ... typ en skivspelare!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/10 :  18:15:24  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Det är inte sant! Nu har jag tagit massa bilder och så är batteriet i kameran slut. Och den har jag lånat av brorsan = jag kan inte ladda upp den = jag kan inte föra över resultatet.

Fortsättning följer alltså typ imorgon (i bästa fall). Jag kan i alla fall meddela att skivspelaren fungerar och spelar musik!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/11 :  00:38:23  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Man blev ju lite orolig när man såg paketet,



men även om botten höll på att trilla ut, så var det väl inslaget inuti.



Jag har aldrig sett så mycket bubbelplast!



Jag tror inte att någon kan gissa vad som finns inuti, utifrån den formlösa klumpen. Vi börjar väl skära? Lägg märke till den lilla ryska pennkniven, som jag bytte till mig (säkert mot porr) av en landgångsvakt i Baltikum, under tiden jag var till sjöss. Den har öppnat många paket!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/11 :  01:10:55  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Anledningen till att det såg så konstigt ut, var att skivspelaren hade delats upp i dess minsta beståndsdelar, som lagts på hög. När jag väl fick bort plasten, såg botten ut så här.



Jag måste erkänna att jag blev lite besviken när jag insåg att den var gjord av spånskiva. Jag trodde seriösa japaner byggde allt i metall.



Så har jag avslöjat ursprungslandet. Vi vrider väl...



...och vänder lite.



Hålen och förstärkningarna i bottenplattan är till för transportskruvarna, som jag inte fick med! Nåväl, den klarade sig över Atlanten i alla fall. Vad jag kan se. Annars inte så mycket mer än nätaggregatet att titta på. Och helt stumma, men ställbara fötter i hörnen.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2004/08/11 01:17:34
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/11 :  11:02:55  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Undrar om vi hittar någon etikett,



som hjälper oss att klura ut vad det här är? 84, det måste vara tillverkningsåret.



Och Dragon? Namnet på Nakamichis finaste (nåja, nästan)! Jepp, det är en Nakamichi Dragon CT (Computing Turntable), en av två modeller i världen (den andra är storebror till den här och heter TX-1000) som klarar av att centrera skivor som är pressade offcenter under uppspelning. För övrigt Nakamichis två enda tillverkade skivspelarmodeller, bortsett från någon studiomodell, de var ju annars mest kända för sina kassettdäck. Niro Nakamichi tillverkar numera väldigt exklusiva och dyra förstärkare under märket Niro, och Nakamichi Corporation mest konsumentelektronik. De ger ingen service längre på sådana här skivspelare.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/11 :  12:16:37  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Wahoooooooooo Fick Du tillbaka på skatten eller

Njuter med dig, men inte lika mycket som Dig

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/11 :  19:24:04  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Jag fick tillbaka på skatten! Det räckte precis till tull & moms, som jag inte slapp undan.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/11 :  22:16:59  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Innan vi fortsätter måste jag kolla om den passar i racket.



Nätt och jämt, det var ju typiskt att man skulle snåla när man köpte hyllplan (i granit för övrigt).


Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2004/08/11 22:39:32
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/11 :  22:38:21  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Så här ser överdelen ut, som skall sänkas ned i bottenplattan. Den med alla godsakerna. Själva skivspelaren. Borsett från nätaggregaten finns här allt man behöver.



De här fötterna skall stå i 'rören' i hörnen. En fjädrande gummibälg.



Här är jag på god väg, måste koppla in lite sladd först. Totalt sade säljaren att det var 5 sladdar som skulle kopplas ihop. Det var en sanning med modifikation. Som av en slump hittade jag idag en sjätte! Fråga mig inte vad den gjorde, skivspelaren fungerade lika bra utan.



Just här var det bara två.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2004/08/11 22:41:35
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/11 :  22:50:47  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Hmmm! Det senaste Brio tweaket är något jag missat
Kan Du berätta mer om dess fördelar
Nålen spårar bättre eller?, går som på räls

TJUUUSIG
Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/11 :  23:01:49  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Nu har vi kommit en bit på väg. Ser ju riktigt bra ut.



Men fattas det inte lite knappar, för en så här avancerad apparat?



De sitter i en särskild liten låda. Här själva kärnfunktionen, det som gör hela spelaren speciell. Autocentreringsmekanismen.



Här har kontrollern sin plats. Den sätts fast sist, för att inte repas av skruvarna på gallret bakom.


Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/08/11 :  23:17:14  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Härligt!
Kul med udda skapelser.

Vad fick du ge för den?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/11 :  23:37:24  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Fördelen med Briotweaket är att man inte klämmer fingrarna. Det måste ju vara den officiella förklaringen. För att undvika ryktesspridning.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/11 :  23:44:46  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Jag betalade $2230, och det är väl det de brukar gå för. Jag har sett dem för mellan $1500 (dåligt skick) och $3300 (toppenskick med alla tillbehör). Problemet är att det nästan aldrig säljs några.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/12 :  11:52:40  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Ja "Dragon" får ju alltid hjärtat att klappa lite fortare ;-)
Hur fungera Centreringsmekanismen för dig. Upplever du någon förbättring.
Kommer någon ihåg gamla Luxman med vakumsug för att "platta till" skivor? Japanerna kan de!
Fast nu har det kommit en maskin (Senaste Hifi & Musik) som man "bakar" skivorna med så de blir plana ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/08/12 :  12:13:15  Show Profile Send drgreen a Private Message  Reply
Hade chans att köpa en tx1000 för 5 papp för några år sen men missade chansen (slår mig själv i skallen hårt för detta alltjämt, suck)
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/12 :  20:31:50  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
drgreen, om det var 5 svenska papp och skivspelaren fungerade var det ju en fantastisk affär. Enda gången jag har sett en (begagnad) TX-1000 till salu, ville de ha $7000!

shaft, jag vet inte vad jag skall tro om autocentreringen. Den är rolig att använda, men hör jag någon skillnad? Tveksamt. Nu har jag inget vidare försteg än, så jag väntar med den slutliga utvärderingen. Tyvärr klarar den inte av att centrera om felet är så stort att man lätt hör det. Dock spelar den skivor med ett mycket större lugn än min gamla. Tjejen trodde att det var cd (inte det jag helst ville höra ); mindre bakgrundsbrus, och kanske, kanske bättre pitchstabilitet tack vare centreringen. Jag skall göra en ordentlig shoot-out när jag får tag på ett bättre försteg.

Micro Seiki hade också flera modeller med vakuumsug. Bakmaskinen verkar ju intressant, om den verkligen fungerar. Någon borde erbjuda den tjänsten, jag har många skivor som behöver plattas till! Tyvärr hjälper ju Dragonen inte där.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/12 :  21:49:14  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Centreringen sker med hjälp av den här glasskivan.



För att 'nollställa' trycker man på spindeln i mitten. Helt mekaniskt alltså. Den ser på undersidan av glasskivan ut så här:



och passar i det här hålet på skivtallriken. När man nollställt ligger glasskivan mitt på skivtallriken. Detta måste man göra före varje autocentrering.



Glasskivan puttas sedan offcenter, så att skivspåren hamnar absolut centrerade, av den här lilla armen. Den delar hus med stroboskoplampan.



Denna gör jobbet efter att mätarmen har mätt upp hur mycket som måste justeras.



Nu har vi kommit så här långt:



Jag har valt att inte skruva fast kontrollpanelen än, förrän jag har kollat att allt fungerar. Det fattas ännu några delar.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/12 :  22:59:09  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
Ser ut att vara en väldigt trevlig grammofon, ser kompromisslös ut. Och den där autocentreringen är ju genialisk.

Mellan vilka år byggdes maskinen och vad kostade den ny?
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/12 :  23:16:15  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Vad har vi kvar då? En gummimatta att skydda glastallriken med. Standard på alla 80-talsjapanare.



Tonarmen såklart! Den här modellen har avtagbara armtuber (säger man så?) istället för pickupskal. Jag fick bara med en.



Kalibrerad motvikt. Ställ in så att armen svävar fritt, sedan kan ringen med siffrorna vridas så att nollan möter linjen på armen. Därefter, vrid hela vikten till önskat nåltryck.



Skivpuck. Den är bara tung. Ihålig på undersidan så att man får plats med en EP-adapter under. Ganska fiffigt, även om jag aldrig lär använda det.



Lock som skyler benen i hörnen. Inte riktigt 'mint' som ni kan se, men då har jag tagit bilden i väldigt ofördelaktigt ljus. Man tänker inte så mycket på det till vardags. Irriterar man sig på den sämsta, kan man alltid gömma den under skivpucken, som lämpligt nog har sådana mått att den vilar perfekt ovanpå, när man inte spelar en skiva.



Inte helt oviktigt i sammanhanget: 110V! Den här transformatorn hittade jag på Teknikmagasinet. Vill ni betala mer finns den även hos Elfa.



Nu har vi kommit så långt att den går att provspela! Man hör inget, men det går att centrera en skiva.



Plexiglaslocket som egentligen hör till hade förra ägaren slarvat bort.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/12 :  23:39:26  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Den tillverkades tydligen mellan 82-86 och kostade $1740 ny. (400.000 yen läste jag någon annanstans, vet inte om det är lika mycket?) Ungefär då cd-spelarna började komma.

Kompromisslös bortsett från spånplattorna och plastfötterna.

Grammofon var det länge sedan jag hörde någon säga.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2004/08/12 23:45:16
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000