HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Haakans Hfls-1 (100% klara wohhoo)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/09 :  23:21:28  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
tänkte visa lite bilder från det jag snickrade ihop idag :)
eftersom jag inte bestämt vilka saker som riktigt ska användas så kommer det ta nån vecka innan dom är klara




















"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/09/01 14:41:59

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/07/10 :  00:23:48  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Stabil början, väntar nyfiket på slutresultatet!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/10 :  00:34:56  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
ündra om det skulle vara nån förbättring med ett stag mellan diskanten och 6.5"aren? filtret kommer ju vara externt i en egenlåda...så frågan är blir det bättre med den lilla volym ökningen lr sämre? ett stag med ett gäng stora hål i borde ju stabilisera ganska ordentligt, kanske lite overkill som vanligt?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/10 :  21:37:27  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
tänkte lägga in en smakbit på hur den "hela" konstruktionen kommer se ut (åtminstonde så länge vi bor i denna lägenhet)

plattan underst kommer bytas mot en granitplatta lr nånting stabilt och snyggt obs..inget är monterat på bilden därför ser det lite snett ut











köpte en fräs idag (rusta) hade inga förväntningar på den men den funkade ju helt ok :) hann bara fräsa nåra provbitar samt kanterna på ena baffeln sen kom regnet...hoppas det slutar snart





"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/07/11 15:20:34
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/07/11 :  22:14:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vad e det för stativ ?? Nått du själv har gjort ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

chubben
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/07/11 :  22:16:29  Show Profile Send chubben a Private Message  Reply
Benen verjar vara IKEA:s konsol CAPITA. 185,00 kr / 2 styck .
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/11 :  22:29:25  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
oh yes :) måste ju hålla budget nånstans i projektet annars blire väldigt dyrt

björklund: såg inte ditt inlägg klart dom e diyade..men dom kommer bli hemskt mycket snyggare än så :) jag lade bara upp för å kolla hur det kommer att se ut på ett ungefär

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/07/12 00:13:30
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/11 :  22:50:00  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message  Reply
Snygga stativ Haakan

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/11 :  23:20:12  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
hehe jo man tar vad man haver :)

när vi flyttar ska jag styra upp ett par ordentliga men dom får duga medans

lär se lite bättre ut med en marmor lr granit skiva under

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/07/11 23:21:45
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/07/12 :  00:58:26  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
En hederlig rya! tjohoo!
Kul, själv har jag minst en ryamatta i varje rum här hemma

/Mikaell.

........äntligen semester........
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/12 :  01:15:07  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
haha hädar du pojk ?=)

det e ju ett fårskinn för bövelen

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/12 :  11:21:13  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Ser riktigt lovande ut Haakan, Fräsen du har liknar den jag köpte på CO fast jag har massor av pinnar som sticker ut överallt =)

Synd att det började regna =(

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/12 :  14:35:31  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
idag regnar det inte :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/12 :  15:03:43  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Så vi får se mer bilder under dagen före kl:1600?
ska åka hem fråm kontoret då =)

Står du på tomten å fräser?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/12 :  19:17:12  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
det regnar ju igen här :( jag står på balkongen och fräser !

även fast vi har ett snickeri på firman :) (inget superavancerat)

borta bra men hemma bäst

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/07/12 :  21:36:36  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Balkongen är en utmärkt plats för HFLS-1 bygge! Lite sol vore dock trevligt... Ser bra ut annars.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/12 :  22:36:31  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
fräste försänkningen på ena baffeln idag förvånansvärt lätt om man bara e noga med å måtta fick diskantens nedsänkning exakt på millimetern men basenelementet vart ca 0.5mm för lite men klockan blev så mycket att det fixar jag imorrn (om vädret tillåter det)

var och köpte bitumen, basreflexrör och fårull idag förhoppningsvis är det inte så jättelänge kvar tills lådan iaf e klar...diskanterna ligger dessutom på inspelning under dagarna :) (under "microvågslocket på första bilden)

slipningen gör jag när det e dags att montera elementen så det blir perfekt







"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/07/12 22:38:49
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/07/13 :  00:10:10  Show Profile Send Skiier a Private Message  Reply


Det är få människor nuförtiden som har fiskbensparkett i snickarverkstaden...



Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/13 :  00:17:38  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
då skulle du se mitt vardagsrum

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/13 :  09:10:24  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Har du möjligtvis en bild när du fräser själva cirkeln
För jag kan inte riktigt förstå hur det ska gå till ...
actionbilder? centrumpinne?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/13 :  12:28:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Pac - dags för din fräsguide... =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/13 :  12:39:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
OK,

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/13 :  13:11:48  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
quote:
Har du möjligtvis en bild när du fräser själva cirkeln



kan ta en bild på undersidan av fräsen då jag duschat å lugnat mig lite efter jobbet

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/13 :  13:20:29  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Pac:Hoppas det är många bilder, fattar noll utan bilder

Haakan: mer bilder åt folket


från en tidigare tråd

quote:
Snorkeln: För att få ut biten i mitten är det såklart bara att fräsa.
Här följer en förenklad fräsguide för elementförsänkning och högtalarhål.

1. Skaffa en fräs med centrumpinne. Många här på forumet använder Rustas eller Julas trehundrakronorsvarianter.
2. Märk ut centrum av högtalaren på träskivan.
3. Borra ett hål för centrumpinnen. OBS pinnen ska sitta tight i hålet och ej glappa.
4. Ställ in rätt fräsradie. Eftersom man alltid börjar med elementförsänkningen så är det högtalarens yttermått som gäller.Mät från mitten av centrumpinnen till ytterkant av frässtålet. Det spelar ingen roll vilken storlek du har på frässtålen. 6mm ger dock mindre spån än 12mm.
5. Ställ in djupstoppet på fräsen med avseende på högtalarkorgens tjocklek dvs så djupt som elementet ska försänkas in.
6. Sätt igång och fräs.
7. Om frässtålet har mindre diameter än vad högtalarkanten är bred så får man flytta in fräsen dvs minska radien och fräsa igen tills bredden på det utfrästa spåret räcker till.
Så långt nedfräsning. Nu övergår vi till högtalarhålet.
8. Ställ in fräsradien efter högtalarens håldiameter på samma sätt som för försänkningen.
9. Sedan är det bara att börja fräsa. Vrid fräsen runt runt. Lagom djup för varje varv beror lite på hur kraftig fräsen är. Men ca 5-8mm är lagom.
10. När man nästan har fräst igenom gäller det att vara försiktig.
För när mittbiten losnar kan det hända att fräsen slinter, då centrumpinnen inte utgör något stöd, och man kan få ett litet jack i hålsidan. Det bästa är att försöka tvinga fast mittbiten så att den ligger still under hela fräsproceduren.

Så då har vi ett högtalarhål och en fin försänkning som är perfekt runda.
Hoppas ni förstod något.

/Snorkeln





wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/13 :  13:27:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Pac:Hoppas det är många bilder, fattar noll utan bilder


Det är det

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30756


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/13 :  13:32:37  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
quote:
10. När man nästan har fräst igenom gäller det att vara försiktig.
För när mittbiten losnar kan det hända att fräsen slinter, då centrumpinnen inte utgör något stöd, och man kan få ett litet jack i hålsidan. Det bästa är att försöka tvinga fast mittbiten så att den ligger still under hela fräsproceduren.




jag hade nog fräst så det blir 2 "små" bitar kvar (2-3mm) så att fräsen inte slinter när det släpper, å sen då karva bort med en mattkniv å naturligtvis slipa efter

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000