HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Test: Meridian G07 m fl. - En dag i underlandet!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/06/21 :  15:36:20  Show Profile Send Mahler a Private Message
Gud är god!

Hade för en tid sen möjligheten att provlyssna ett gäng högst kompetenta spelare i prisklassen 15 - 30 000 kr och kan bara beskriva min intryck av Meridian som en ren frälsning.

Spelarna jag lyssnade och intrycken var följande:
Arcam FMJ CD33T
Arcam FMJ-DV27A
Marants CD-17MK2
Meridian G07

Det byttes friskt fram och tillbaka mellan spelarna under dryga 2 timmar och jag kom fram till följande intryck. Musik var i huvudsak Red Hot Chili Peppers, Norah Jones och Dido.

Varje gång jag bytte från G07 till någon annan spelar var det som att någon hackat i musiken med en yxa. Med detta menar jag att musiken fick mycket mindre flyt och och följsamhet vilket för mig innebar att "själen" i musiken försvann. Musiken blev för sträv! Upplösningen kan man knappt beskriva vilken skillnad. Körde på samma volym konstant och så fort man bytte från G07 fick man vrida upp volymen för att få motsvarande volym ur högtalarna. Det var som att någon hängde ett skynke framför högtalarna varje gång jag bytte från G07. Skillnaden hördes direkt när första strängen på gitarrerna började vibrera.

Störst var skillnaden till Marantzen vilket var en besvikelse. I Marantzen var kontrasterna mellan musikens toppar och dalar så pass bleka och små att musiken snabbt förlorade intresse för mig. Musiken var för all del mjuk och gosig men den kändes ändå som en sömnig pensionär. ÅÅÅÅ så trött den lät!! Marantzen var en typisk "medelsvensson". Bra på det mycket men kass på att överraska. Överraskningar bjöds det inte på många i Marantzen.

I Arcam CD33 lät det betydlig bättre med ökad upplösning tempo och driv i musiken men ändå i en lite "kantig" form. Det lät lite som att någon plötsligt kastat in en ishink i rummet. OK! Något överdrivet men betydligt svalare och kantigare lät det. Något fattades. Kanske var det lite mer värme och följsamhet a la Marantz men med bibehållen dynamik och värme. Norah Jones röst kändes samtidigt lite mera stressad, sträv och kall och följsamheten var inte perfekt.

Tillbaka till G07 och allt var på plats från första gitarrknäppen på skivan. Gitarrsträngarnas vibrationer fullkomligt vibrerade ur högtalarna och allt kändes rätt. Ner med volymen igen för att allt finns på plats utan att behöva vrida volymratten 14 varv. En otrolig upplösning, fenomenal mjukhet och följsamhet i musiken med en wunderbar dynamik och fullkomligt avslöjande upplösning med mikrodetaljer och allt. Blundade man kunde man nästan se Norah Jones blinka till en från Scen golvet. Hon är fin eller hur?? Samtidigt var muskiken varm och gosig som min gamla snuttefilt med mkt god svärta i basen och utmärkt klipp och stuns. (Kan inte förstå de som påstår att Meridian G-serien spelar ljust!!!!!!??? Har dom egentligen lyssnat på MF, Arcam etc??)

Ett slutligt intryck i debatten om DVD vs. CD-formatet. Arcam FMJ-DV27A har ett mkt mkt bra cd-ljud. Förfånande bra måste jag säga som inbiten skeptiker till DVD-spelares förmåga till rent CD-ljud. En mycket god tvåa i mitt test faktiskt tillsammans med CD33T Hmmm!! Hur låter Primare DVD30?? Var det inte ett test på G??

Men Arcam hade ett otroligt driv, dynamik och tempo i musiken som Meridian nog saknade ändå. Mitt intryck är således att Arcam är ett toppenval för de som är ute efter en bra topp spelare för rock- och pop musik och intensiv tempo musik. Men för jazz, soul, klassisk musik, vokal musik etc. fanns det bara en obesegrad vinnare. Marantz skulle vara mitt sista val. Tråååkig! Till och med Ågrens begagnade Meridian 506.16bit lät bättre än sprillans nya Marantzen.

Min slutsats är att om någon är ute efter en spelare som skall klara ALL musik och överraska i det mesta är Meridian ett toppval. Arcam klarar av tempo rik rock musik och musik med mycket driv i. Men i jazz, blues, soul, Gustav Mahler och storslagna symfonier finns helt enkelt inte pampighet som Meridian bjuder på. Meridian är bra på ALLT!

MERIDIAAAAAAAN!!!!

För guds skull gå och lyssna på eländet och syna bankkontot!! Tänker jag göra oavsett flicktigerns rytande!!

Några andra intryck??


-----------------------
Tabula Rasa!

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2004/06/21 :  17:05:41  Show Profile Send JoelH a Private Message
Jag håller med dig rakt av!
Ska också ha en en vacker dag!
Go to Top of Page

Dendron
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/06/21 :  17:10:57  Show Profile Send Dendron a Private Message
Hej

Har ett par Audio Vector M3 Signatur och är på väg att köpa förstärkare och CD. Har lyssnat på ganska mycket från ca 25´ och uppåt. Lyssnade på Arcam (A32 och CD33) men var besviken på att ljudet ibland var för skirt eller iskallt som du uttryckte det. Bytte CD till G07 och blev förvånad (då jag av någon anledning inte gillar/ade Meridian). Basen och rösterna fick det utrymme de skall ha och det där skarpa försvann. Just nu står absolut A32 och G07 överst på listan, som är lång;-)

Det enda fel jag hittar på denna CD är att den är lite "trög" i laddandet av skiva och priset, drygt 25´ för bara CDn är mycket :-(

/Dendron
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/06/21 :  20:14:36  Show Profile Send eliot a Private Message
Vid Stockholmsträffen hos Cyber så jämförde vi Primare DVD30 mot Audionet som drivenhet in i Meridian G68 och de flesta föredrog nog G68 - men det var de som föredrog Primare. Skillnaden var inte stor i den anläggningen. Meridian hade bättre mellanregister medan Primare verkade ha mer och klarare diskant...
Spelade man sedan SACD på Primare så var det i en helt annan klass

- Jag skulle i dagens läge aldrig köpa en dyr apparat som bara kan spela CD

... om man inte har många CD vill säga .....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/21 :  20:30:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
"Flicktigerns rytande" var bästa formuleringen på länge.

Tack för bra (och kul) läsning.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/06/22 :  13:50:47  Show Profile Send Mahler a Private Message
Elliot! Jo nog har jag tänkt på det alltid. Står djupt ner i kvalets träsk!! Ren CD spelare?? eller en multi dito som spelar allt.. Men då måste jag ju kompromissa?! För visst är vi väl överrens ändå att det blir en kompromiss?? Nä, viktigast är att man blir nöjd.

Någon som vet var man kan provlyssna en DVD30 Primare??

Tror nog ändå att jag låter furnuftet åka på semester en vecka och så klipper jag till då. heheehee!!

Flicktigern skickar jag nog bort ochså!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/06/22 :  18:04:28  Show Profile Send sampix a Private Message
Håller fullständigt med. Ska man lägga ca 30´ på en ny cdspelare, så finns det inget bättre än Meridian G07. Jag blev helt förskräckt hur bra den verkligen låter
Gamla goda Meridian 588 är inte dum den heller.

quote:
Det enda fel jag hittar på denna CD är att den är lite "trög" i laddandet av skiva

Meridian´s vanliga "problem". Men jag tycker det hör till Meridian,..lite charmigt


kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/06/22 :  18:05:33  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Flicktigern skickar jag nog bort ochså!!



Vad gör man inte för hifi-friden i huset..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/06/22 :  18:51:06  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hihii!! Tjaa!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/06/22 :  20:02:53  Show Profile Send Aton a Private Message
"Trög i laddandet av CD"... För 30.000 kunde de ha kostat på sig en uppgradering på det området !!! Hur är det med brända skivor?

Kan man inte få se en bild på underverket?
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2004/06/22 :  20:29:17  Show Profile Send Rebo a Private Message
Aton: Den buffrar ljudet i ett par sekunder för att kunna läsa om skivan flera gånger, om den är repig, och för att minska på jitter. Man vänjer sig vid denna lilla fördröjning. Brända skivor är inga problem. Min 588a spelar tom mp3s och den klarar också repiga skivor bättre än många andra spelare.

Edited by - Rebo on 2004/06/22 21:44:17
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/06/23 :  09:00:24  Show Profile Send Mahler a Private Message
I dagens nog så stressiga tillvaro erbjuder Meridian en räddande hand!! Varför stressa igång musiken. Ta det lugnt istället, hämta ett glas Chianti, en fet havanna och slå dig ner i lugn och ro i fåtöljen och förbered dig på ett besök i Nirvana.

Meridian hjälper dig på vägen!!!

Men Aton!! Vad är viktigast?? Musikens kvalitet eller hur snabbt cd-skivan börjar spela??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/06/25 :  15:16:47  Show Profile Send Mahler a Private Message
" Something that annoys others is the longer than average time Meridian players take to initially read a disc. At six seconds the G08 is no different in comfortably allowing me to be back in my seat before sound issues forth but once read, the track access time is amazingly short"



-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/25 :  16:07:27  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ja entusiasm var det ju inte ont om här i tråden...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/06/27 :  00:31:22  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Man e kraftfullt it-störd ifall man tycker det är jobbigt med lång laddningstid... Eller så är man Dj med höga (ljud) krav på spelarna. Testa att trycka på play istället för next när ni byter låt för snabbare framhoppning.

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/06/27 :  00:48:54  Show Profile Send Aton a Private Message
Tid är pengar? Nja, kanske inte i de här sammanhangen
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/27 :  15:11:22  Show Profile Send FBK a Private Message
Meridan är säkert bra, men det är inte 100% rättvist att jämföra dessa spelare mot varandra, eftersom det skiljer en hel del i pris och att en är en dvd-spelare eller hur.

Så här stod det i en Engelsk tidning om G07:
Plenty of substance, but the Meridian lacks the sparkle and excitement to really impress.
Tex så tyckte de att Cyrus CD8/PSX-R och Roksan Caspian M series-1 var klart bättre och billigare allternativ.
Men smaken är ju som baken delad är väll bäst att påpeka innan jag får Meridian maffian efter mig
Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2004/06/27 :  15:40:43  Show Profile Send Twilighter a Private Message
När jag lyssnade på Meridian var jag inte särskillt imponerad av G07
Därimot så var det stor skillnad med G08 i sin prisklass var G08 mkt bra medans jag tyckte G07 i sin prisklass var ganska medioker

I jämförelse lät 7:an tråkig trött och oengagerande
men även 8:an hr en del kvar till arcam cd33 när detgäller energi och livlighet
fast 8:an var skönare mer avslappnad och mysigare att lyssna till

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Dendron
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/06/28 :  08:38:00  Show Profile Send Dendron a Private Message
Hej

Har jämfört just G07 och CD33 (med Arcam A32 och Audiovector M3 signatur) och jag tycker att G07 i det sammanhanget är bättre än CD33.

G07 fyller ut på ett bättre sätt med röster och tar bort de skrikiga eller skira som CD33 hade i de högre frekvenserna. Detta var mest uppenbart med elektronisk musik.

/Dendron
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2004/06/28 :  08:59:41  Show Profile Send linkan a Private Message
Har lyssnat på G07 och jämfört den mot en Electrocompaniet och det var ingen tvekan om att Electrocompaniet var klart bättre. I mitt tycke så "grötar" G07 intrumenten vid komplexa partier och den återger inte blåsintrument särskilt naturligt.

Linkan

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/06/28 :  10:13:00  Show Profile Send Mahler a Private Message
Twillight!!

Du bekräftar just mitt eget intryck av Arcam vs. Meridian. Och samtidigt att det handlar om ljudideal. Du tycks uppskatta det energirika, kantiga, hårda, direkta och livliga före det lugnare, avslappnade, sköna, behagliga och mera sammanhållna. Därför förstår jag de som kan tycka G07 och G08 "saknar" samma detaljering och energi. Men jag satt och lyssnade under ganska lång tid och jämförde. Kunde inte hitta någon som helst brist eller avsaknad av detaljer på G07:an men däremot var intrycket definitivt att om G07 var rund, samlad och proper var Arcam mycket mer kantig, grov yxad och "gå påig" än Meridian. Gillar man detta är ju det toppen!! Men just detta gör (i mitt tycke) att musiken känns mera stressad varpå lyssningströttheten infinner sig snart. Mkt musik låter förträfflig i Arcam. T ex rock med tyngd där man vill ha ett driv så in i häckle fjäll och där "realism" och värme och trovärdigt engagemang är mindre intressant. Men sätt på Metallica St Anger och du stänger av efter första takten. Många digitala skivor lider tyvärr av hårdhet, kantighet och grovhet. Med elektronik som ännu mera framhäver detta blir problemet än mer markant i mitt tycke.

Så kringutrustningen får nog avgöra vad man vill ha. Har man idel rörförstärkare och dylik utrustning med väldigt varm karaktär kan jag tänka mig att G07 blir för mycket. Marantz skulle vara rena skräck exemplet. Kanske har man då en bättre nytta av en mera "cooool" gå-påig spelare med jävlar anamma. Men om man som jag kör S.A.T Amplifix och Kappa 600 som tillsammans avslöjar allt på cd-skivorna, gräver fram minsta nyans i diskanten och har en mycket hög upplösning ger de ibland just ett "analytisk" och kallt intryck. Mkt mkt detaljer i diskanten, fast och torr bas fast aningen sämre mellanregister i just den kombinationen med Technics jag kör idag som spelare. (skräp!!) Just därför behöver jag i mitt tycke en spelare som mjukar till musiken ett kryddmått, tillför mera mellanregister och värme, samtidigt som man bibehåller den extrema detaljrikedomen. Ett dåligt alternativ i mitt fall är förmodligen Arcam eller t ex MF eftersom musiken då skulle luta än mer åt det kyliga, hårda och analytiska hållet.

Så min point är att kringutrustningen får styra. Och smaken förståss!! Och musik taste!!

Men till syvende och sist så är smaken som baken kluven!!

Och jag har som vanligt rätt!!



-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2004/06/30 :  05:21:28  Show Profile Send Twilighter a Private Message
i mångt och mkt gillar jag 08 mer än cd33 men vd33 mer än g07

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/07 :  20:54:41  Show Profile Send Mahler a Private Message
Det är ju inte konstigt Twillight!!

G08 är drygt 20 000 kr dyrare än CD33T ochså!!

Och väldigt mycket mer avancerad.

Men visst håller jag med om att CD33 låter ypperligt. Men bara lite för kantig och "hård" för min smak. Passar nog tyvärr lite sämre in i mitt nuvarande system ochså än den lite gosigare G07:an som jag tycker spelade byxorna från CD33:an och lämnade den naken i mitten på torget!!




-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.37 sekunder. Snitz Forums 2000