Author |
Topic |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 12:40:20
|
Hejsan,
Vi ser ett antal hifirum poppa upp; hifirummen är trevlig ljussatta, många är akustiskbehandlade i nån utsträckning och estetiken är allmänt god. Själv skall jag köpa in ett par (kanske tre) basabsorbenter från Svanå samt har lite inredning kvar vad gäller bakväggen.
Drömmen om ett helt eget hus utan grannar och självklart ett rum för musikupplevelser... Hos fler än mig? Säkert.
Jag har lite drömmar om att ha spis/kamin/öppen brasa mellan högtalarna, stereon på sidan, bra belysing dämpbar, fullproppat cd/vinyl-ställ bakom lyssningsposition (agerar diffusor), mina egna dämpväggar framtill och självklart det som behövs i basabsortion. Vidare lyssningsplats för 3. Inget bord framför men väl nått mindre att ställa kaffe, w, ö eller nått helt tredje på. Bra läslampa för lyssnings/läsning vis lyssningsplatsen.
Nästintill omöjliga önskemål är full höjd- och bredds glasvägg med utsikt utöver vattnet om man vill ha hyfsad akustik. Men visst hade det varit läckert...
Vad säger ni? Hur vill ni det skall se ut?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 13:25:10
|
I drömrummet behövs en del havsutsikt (tjocka glas som inte vibrerar), en riktigt bekväm stol, ett litet sideboard för att kunna ställa glas/mugg och fjärr, dämpad och avskärmad belysning och total brist på grannar.
Mina enkla krav (nästa gång jag vinner på lotto)
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt
1278 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 13:34:11
|
Engelholm: Kan bara instämma, hade varit så läckert. En förhållandvis ljus gillestuga eller dylikt.
Just tanken utav att ha en go brasa igång när vintern kryper närmare i våta och ruskiga november. Och med något varmt att dricka. Bara att sitta där och gå igenom sina favoriter igen o igen o igen... |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 14:04:29
|
Härligt att fler delar min syn!
Jag är dock fundersam på hur en stor glasyta kan göras och fortfarande ha en försvinnande negativ effekt på akustiken.
Brasan mellan högtalarna är gjuten.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 14:06:39
|
Varför rum när man drömmer =) Jag kan tänka mig en liten tropisk ö Sandstrand med PA högtalare o dansande tropiskt klädda skönheter =) PARTY
|
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 14:08:59
|
Jag tar med ett par stativare för bakfyllan dock! Mikael_1979
Annars är det inga grannar och mysig stämning..(Svalander = Mysigt) |
Edited by - marcus_ec on 2004/07/07 14:10:25 |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 14:18:29
|
Jag skulle kunna tänka mig detta rum....
Kanske inte bara för själva rummet...
//Jonas |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 14:31:41
|
I mitt drömrum skulle man inte heller titta på stereon (utom högtalarna då), utan ha någonting annat fint i mitten. Brasa var en god idé, fönster med utsikt en annan. Jag skulle absolut inte vilja sitta i ett rum utan fönster som det på bilden.
Sedan skulle akustikanpassningen vara så diskret som möjligt. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 14:52:33
|
Jag var hemma hos en kille igår i samband med jobb och han hade köpt ett hus där det fanns ett komplett färdigt hemmabiorum. Akustikreglering, helt dolda högtalare, duk på väggen och mysbelysning. Va´var hittar man fler sådana?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 14:53:25
|
Sanoj, Helt rätt så när som på tre detaljer! Kan hålla med i att fönster är ett måste för mig. Känns för instängt annars...
Sanoj's bild med stereon på sidan och slutsteg vid högtalarna är helt rätt i mina ögon. ML's torn lockar...
|
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 14:56:17
|
quote: "Helt rätt så när som på tre detaljer!"
Gillar du inte fåtöljerna...
//Jonas |
Konsult hos Consulterna |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 15:01:30
|
Mitt drömrum har många jazzplattor, whisky och en massa "TID" i sig till förfogande. /Shaft |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 16:57:46
|
Ett tidsrum är lite intressant!
Jazz kan funka även om Blues gäller i mitt läge. Skulle man ändå önska kunde rummet vara utrustat med några Gibson's samt lämplig gitarrhögtalare/förstärkare...
|
|
|
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 17:03:24
|
|
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
Edited by - Jensevik on 2004/07/07 17:04:39 |
|
|
Peter G
Member
91 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 19:13:12
|
Som ni säkert redan sett här på forumet, så håller jag på och bygger mitt drömrum. Det har tagit ganska lång tid och jag är inte riktigt färdig ännu, men det är helt klart värt både mödan och kostnaden.
Bilden är från när Zalve och Mattias var på besök för en månad sedan. |
Peter G |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 19:27:10
|
Peter: Ja det är bara för dig och läsa din tråd igen så förstår du allas uppfattning! Jag saknar dock brasa och Gibsongitarrerna!
|
|
|
|
|
Topic |
|