HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur ser ditt drömrum ut?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/07 :  12:40:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Vi ser ett antal hifirum poppa upp; hifirummen är trevlig ljussatta, många är akustiskbehandlade i nån utsträckning och estetiken är allmänt god. Själv skall jag köpa in ett par (kanske tre) basabsorbenter från Svanå samt har lite inredning kvar vad gäller bakväggen.

Drömmen om ett helt eget hus utan grannar och självklart ett rum för musikupplevelser... Hos fler än mig? Säkert.

Jag har lite drömmar om att ha spis/kamin/öppen brasa mellan högtalarna, stereon på sidan, bra belysing dämpbar, fullproppat cd/vinyl-ställ bakom lyssningsposition (agerar diffusor), mina egna dämpväggar framtill och självklart det som behövs i basabsortion. Vidare lyssningsplats för 3. Inget bord framför men väl nått mindre att ställa kaffe, w, ö eller nått helt tredje på. Bra läslampa för lyssnings/läsning vis lyssningsplatsen.

Nästintill omöjliga önskemål är full höjd- och bredds glasvägg med utsikt utöver vattnet om man vill ha hyfsad akustik. Men visst hade det varit läckert...

Vad säger ni? Hur vill ni det skall se ut?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/07/07 :  13:25:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
I drömrummet behövs en del havsutsikt (tjocka glas som inte vibrerar), en riktigt bekväm stol, ett litet sideboard för att kunna ställa glas/mugg och fjärr, dämpad och avskärmad belysning och total brist på grannar.

Mina enkla krav (nästa gång jag vinner på lotto)

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/07/07 :  13:34:11  Show Profile Send ayayay a Private Message
Engelholm: Kan bara instämma, hade varit så läckert.
En förhållandvis ljus gillestuga eller dylikt.

Just tanken utav att ha en go brasa igång när vintern kryper närmare i våta och ruskiga november. Och med något varmt att dricka.
Bara att sitta där och gå igenom sina favoriter igen o igen o igen...

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:04:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Härligt att fler delar min syn!

Jag är dock fundersam på hur en stor glasyta kan göras och fortfarande ha en försvinnande negativ effekt på akustiken.

Brasan mellan högtalarna är gjuten.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:06:39  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Varför rum när man drömmer =)
Jag kan tänka mig en liten tropisk ö
Sandstrand med PA högtalare o dansande tropiskt klädda skönheter =) PARTY


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:08:59  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag tar med ett par stativare för bakfyllan dock! Mikael_1979

Annars är det inga grannar och mysig stämning..(Svalander = Mysigt)

Edited by - marcus_ec on 2004/07/07 14:10:25
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:18:29  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag skulle kunna tänka mig detta rum....



Kanske inte bara för själva rummet...



//Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:31:41  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
I mitt drömrum skulle man inte heller titta på stereon (utom högtalarna då), utan ha någonting annat fint i mitten. Brasa var en god idé, fönster med utsikt en annan. Jag skulle absolut inte vilja sitta i ett rum utan fönster som det på bilden.

Sedan skulle akustikanpassningen vara så diskret som möjligt.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:52:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag var hemma hos en kille igår i samband med jobb och han hade köpt ett hus där det fanns ett komplett färdigt hemmabiorum. Akustikreglering, helt dolda högtalare, duk på väggen och mysbelysning. Va´var hittar man fler sådana?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:53:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Sanoj,
Helt rätt så när som på tre detaljer!
Kan hålla med i att fönster är ett måste för mig. Känns för instängt annars...

Sanoj's bild med stereon på sidan och slutsteg vid högtalarna är helt rätt i mina ögon. ML's torn lockar...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:56:17  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
"Helt rätt så när som på tre detaljer!"



Gillar du inte fåtöljerna...



//Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/07/07 :  15:01:30  Show Profile Send shaft a Private Message
Mitt drömrum har många jazzplattor, whisky och en massa "TID" i sig till förfogande.
/Shaft
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/07 :  16:57:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ett tidsrum är lite intressant!

Jazz kan funka även om Blues gäller i mitt läge. Skulle man ändå önska kunde rummet vara utrustat med några Gibson's samt lämplig gitarrhögtalare/förstärkare...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/07/07 :  17:03:24  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message



"It takes a joyful sound
To make the world go round"

Edited by - Jensevik on 2004/07/07 17:04:39
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/07/07 :  19:13:12  Show Profile Send Peter G a Private Message
Som ni säkert redan sett här på forumet, så håller jag på och bygger mitt drömrum. Det har tagit ganska lång tid och jag är inte riktigt färdig ännu, men det är helt klart värt både mödan och kostnaden.



Bilden är från när Zalve och Mattias var på besök för en månad sedan.

Peter G
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/07 :  19:27:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Peter:
Ja det är bara för dig och läsa din tråd igen så förstår du allas uppfattning! Jag saknar dock brasa och Gibsongitarrerna!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000