HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 När dröm nästan blir verklighet (Ett Ljudrum)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/12 :  16:09:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej Peter,

Läckra byggen!
Har du testat dina rundstrålande högtalare som frontar i tvåkanalsläge? Erfarenheter?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/06/12 :  16:39:25  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Oj... jag fattade inte att du hade gjort dem själv... impressive!!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/12 :  17:21:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Detta är DIY när den är som bäst, ytterst seriöst!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/06/12 :  18:57:42  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Jag instämmer med Bernt! Dregelfaktorn är på högsta nivå

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/06/12 :  22:15:54  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
Jätteroligt att ni gillar mitt lilla DIY projekt.
Högtalarbygge är ett intresse som jag haft sedan skoltiden.
Jag började för femton år sedan med MGR element från Ljudia och har sedan testat Dynaudio och Visaton. Till sist föll jag pladask för Thiel & Partner. Högtalarna har inte fått sin slutgiltiga finish. De kommer att lackeras, troligen i en högblank svart nyans.
Dessa runtstrålande högtalare ger en något diffus stereobild i tvåkanalsläge. Man hamnar liksom mitt i ljudet. Det blir lite si och så med musikernas placering.

Peter G
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/13 :  00:33:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
NI skall lugna er tills vi kommer till fronthögtalarna ;)

Jag trodde ingen var intresserad av mera bilder i denna tråd. (Men så fort man åker hemifrån så ramlar det in mer önskemål)

Jag skall se om det finns några fler bilder på bakdelen, nån på Taket finns.
Peter var inte riktigt klar med det sista när det gälde fronpartiet i rummet.... Men jag tror vi kan klara av Högtalarna för det,,, Eller vad tror ni killar ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/06/13 :  08:17:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Japp, det fixar vi! Skall bli kul att få se mer

Peter, jag vet att fler redan sagt det men jag tar chansen jag också; det ser väldigt smakligt och vackert ut.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/06/13 :  12:51:36  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Så klart vi vill se mer bilder...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/13 :  20:18:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi vänder oss mot en lite kraftfullare högtalarna.
En i taget.

Här ifrån sköts topphanteringen.

På ett enastående sätt...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/13 :  20:26:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply

...och tillsammans med ett mellanregister så ser hela toppen ut så här.

Frontbaffel här, består av granit sågad och slipad på en lokal firma.

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/06/13 :  21:27:57  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Detta ÄR häftigt asså

/Mattias
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/13 :  21:39:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Stencoolt skulle man kunna säga UTAN att överdriva.

Det häftigaste var nog när jag frågan Peter vad han gillade för musik och vilka skivor HAN spelade om han fick välja.

Det var längesen jag blev så paff,,, Mattias satt tyst en stund han med.
Peter börjar rabbla upp lite namn och ta fram lite skivor.

Vi kunde inte mer än att le.
Mattias och jag har liknande musiksmak med lite drag åt olika håll.
Peters bildrag och favoriter var en sammanfattning av vad vi lyssnar på.

Vi kunde dock få lite nya tips till man.

Jeanette Lindström ingår numera i min lyssningsmapp.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/06/14 :  17:00:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
"Stencoolt", ja det måste man ju säga

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/06/14 :  17:06:47  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Stabil baffel eller...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/14 :  17:36:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Stabilt... Skulle tro det. Det jag kände till om Peter INNAN detta besök var att han nästan gjorde allting FÖR seriöst.

Inga halvmesyrer här inte.
Det kommer ni få se när de olika filterkomponenterna visas...

Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/06/14 :  20:00:30  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
Frontarna är Dawn & Noon enligt Bosse på Golden Age´s ritningar.
Baffeln består av 30mm afrikansk granit, innanför den finns en spalt på 50mm som är fylld med sand och innerst är stommen 19mm MDF.
Topp, botten, sidoväggar och bakstycke består av tre lager 12mm MDF med HQ-box dämplim mellan. Några små modifieringar av filtret samt uppgradering från C92 till C95 har jag hummit med.
Zalve har inte visat riktigt allt. Han borde ha några bilder på basunderdelarna till frontarna, med en TC Sound 10tummare i varje. För er som gillar High-End. Samma konstruktion med granit baffel och sandspalt som topplådorna.

Peter G
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/06/14 :  20:38:39  Show Profile Send Wizard a Private Message  Reply
Gött med riktiga baselement...

Wizard
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/14 :  20:50:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag tänkte jag skulle visa lite filter först.

Tror att det första är för mellanregistret.
Kaxig spole.

Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2004/06/15 :  08:54:31  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Imponerande rum Peter! Vad är diffusorerna(med reserv. för felstavning) gjorde av? trä? ... är dom dyra?
Mer bilder, mer bilder! =) *hoppar jämfota*

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/06/15 :  18:41:08  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
APD panelerna består av folierad MDF.
Vad det gäller kostnaden så är ju allting relativt.
Men akustikpanelerna gör enormt stor skillnad, så det är värt varenda krona. De utgör den största skillnad jag har hört ljudmässigt i mitt system. Byta högtalarkablar ger viss skillnad, men här talar vi SKILLNAD.

Peter G
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2004/06/16 :  10:12:19  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message  Reply
Något jag alltid funderat på är hur det fungerar med sand-sandwich just vid elementen? Hur stoppar man där så att inte sanden rinner ut??..
En annan fråga om just baffeln runt elementen är hur det är ordnat för att elementen ska kunna andas med en så tjock baffel (ca 10cm)?

Mvh / Simon
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/16 :  14:00:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag bollar över frågan till Peter

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/16 :  14:08:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ett sätt att lösa sandningsproblematiken är att göra en distans av ex mdf eller spånskiva. Distansen skall tätas nogrannt så att ingen sand kommer mellan.

Andningsproblematiken är lite svår att få bukt med på ett bra sätt när man har 4 tums tjocklek.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/06/16 :  22:29:10  Show Profile Send Wizard a Private Message  Reply
Då kan man göra en exponetiell utformning på baffels baksida så vågimpedansen inte ändras abrupt mellan baffel och låda. ( Akustisk Impedansanpassning)

Wizard
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/06/16 :  23:57:32  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
I granitfronten som är 30mm tjock är hålet runt. Vidare genom baffeln är hålet utformat som en prallelltrapets. En pyramid med avkapad topp, är en väl en enklare beskrivning. Dessa väggar består av 12mm MDF för att hålla sanden på plats. Dessa väggar är klädda med filtmatta cirka 4mm tjock. Detta är taget från Golden Age´s original ritning. Diskanten är kapslad på baksidan. Denna har tätats extra noga och befinner sig i den sandfyllda spalten på baffeln.
Vad det gäller val av delningsfilter så har jag testat några olika alternativ med impedanskompensering och olika kretsar för membranens uppbrott. Men i mina öron så låter det mer öppet och naturligt med så få komponenter som möjligt. Därav valet av en seriekopplad foliespole till mellanregistret samt en kondensator till diskanten, I detta fall tre stycken MIT RTX kondensatorer för att få till rätt värde.
Jag tror att både Zalve och Mattias kan intyga att det fungerar ganska så ok.

Peter G
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000