HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Akustikreglering av musikrum
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/05/31 :  19:33:03  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Kanonfint Herr Engelholm!
Funderar på att göra något liknande (alla andra verkar ju göra det så)...
Har ni någon uppfattning om var man skall placera dämparna? Jag tänkte placera dom bakom högtalarna, funkar det? Sen ett annat spörsmål, hur påverkas effektiviteten om man skulle placera en tavla över dämparen?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/01 :  11:43:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Om du orkar läsa dig igenom mina 8 sidor byggbeskrivning som finns på min hemsida (länk ovan) så står det lite om hur man kan gå tillväga. Kort handlar det om att testa - en form av torrsim!

Vad menar du med "tavla över dämparen"? Menar du framför dämparen eller över/på dämparen?

poman
Tack! Dom l#229;ter bättre nu än när erixon lyssnade (p#229; ASO-träffen). Jag har tänkt testa lite till med basavstämningen, men det är s#229;nna detaljer i ljudet att jag anser dom klara. Min hemsida kommer snart uppdateras med information om Klero och en annan nyhet!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/06/02 13:38:35
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/06 :  01:20:04  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Snyggt och inspirerande bygge!

Jag vill inte vara otrevlig, men jag kan ett väldigt effektivt resonansbekämpningstweak (långt ord!) som är helt gratis och går på ungefär 30 sekunder. Stoppa ner guran i ett case, eller lägg den i ett annat rum!

Kanske låter fånigt, men jag har normalt tre stycken hängandes i en prydlig rad på väggen. En dag befann sig samtliga, av en ren slump, i andra delar av mitt hem. Kan påpeka att skillnaden var påtaglig. Satte på en skiva och hajade till: "Men... Så här bra brukar det ju inte låta, vad i hela.. Ahhh, gitarrerna!"

Militant cyklist.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/06 :  11:38:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
ILLY:
Jupps. När det är seriös lyssning ryker gitarren...fast oftast finns den i min famn i tappra försök att spela med!

Vad har du för gitarrer?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/06/07 :  09:28:31  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Se där ja pär, det blev ju riktigt bra..
Ska bli kul att höra hur du uppleverde ljudliga förändringarna..

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2005/01/10 22:39:00
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/07 :  10:52:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag får tacka för inspirationen, Jocke!

Ljudligt har det stramats upp och blivit mer civiliserat ljud.
Jag kan flytta upp högtalarna väldigt nära bakväggen utan att basen blir bumlig. Jag kan dessutom flytta isär högtalarna väldigt brett isär (mycket mer än på bilden) vilket tillsammans med mina högtalare ger en monsterbred ljudbild!





Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/06/07 10:53:36
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/07 :  15:11:22  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Enkla billiga gitarrer, en av varje sort (el, stål-el/ak, nylon-ak). Grundutbud helt enkelt! Elgitarren är jag helt missnöjd med, fast å andra sidan hade jag inte förväntat mej mer av den från början, Samick stratkopia. El/ak:en är också en samick, fast av något bättre snitt. Artist Series heter den. Den nylonsträngade är en gammal (vilket ofta inte alls är något negativt när det gäller akustiska instrument) finsk Landola. Önskelista? Gibson ES-333 och Simon and Patrick stålsträngad akustisk. En vän till mej har en Simon and Patrick, helt fantastisk gitarr! Lättspelad med otroligt vitalt och starkt ljud. Snygg är den också. Fast det kan man väl nästan förvänta sig av en akustisk gitarr för 11 000:-.

Lite OT blev det visst.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/07 :  15:19:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
"Martin-gitarrerna" är fina om vi pratar stålsträngade akustiska. Pris från 15kkr. Jag har dock ett annat märke som är kalas till 1/4 pris. Skall se om jag får fram namnet på dom...

Min kompis har inhandlat en Gibson Les Paul Studio. Mycket trevlig. Ligger på behagliga 10kkr. Fast dom är tunga för nacken, dom där Gibson'erna!

Jag tror för min egna del att det kommer in åt minstonde en ny gitarr till hösten. Det blir nog en Gibson LP Studio och tillhörande stärkare (vad skall man ha här? Funkar Marshalls stärkare? Är det bara ett märke?).
Eventuellt köper jag också en "slit och släng" gitarr a'la gummisnoddare (nylon). Nått att ta med till grillningen, midsommar eller ut i båten!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/06/09 :  14:36:08  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Ja då vet jag vad jag skall pyssla med i helgen då.

MvH
Johan
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/10 :  16:06:57  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
quote:
Jag tror för min egna del att det kommer in åt minstonde en ny gitarr till hösten. Det blir nog en Gibson LP Studio och tillhörande stärkare (vad skall man ha här? Funkar Marshalls stärkare? Är det bara ett märke?).
Eventuellt köper jag också en "slit och släng" gitarr a'la gummisnoddare (nylon). Nått att ta med till grillningen, midsommar eller ut i båten!
Gällande gitarrförstärkare så är det väl precis som med hififörstärkare, lyssna, prova, vrid så mycket du kan på alla potarna, vilken är snyggast etc... Fast kanske ännu svårare, eftersom en viss färgning och personlighet i ljudet t o m är önskvärt. En annan skillnad är väl också det övertag i popularitet som rör har mot transistorer i den världen, lite omvända förhållanden. Ytterligare en fråga är om man vill ha kombo eller split (separat topp och låda).

Marshall har tillverkat väldigt många olika modeller under väldigt lång tid, så vissa är helt lysande medan andra är mer mediokra. Om det sitter en liten skylt där det står "This amp has got a new heart - Transplanted by Tommy Folkesson", så är chansen stor att den är ganska långt ifrån medioker. Tommy Folkesson håller till på Musik-Verkstan i Skövde och kan väl i princip allt som är värt att veta om Marshallförstärkare. Han har förmodligen moddat stärkare åt halva sveriges gitarristelit, så att de ska få precis det sound de vill ha. Kolla "Hall of Fame" http://home.swipnet.se/folkesson/

Själv är jag väldigt förtjust i nya Hughes & Kettner och gamla Fender (dessa har dock en inbyggd förmåga att vilja brinna upp, kolla genast över internkablage om du skaffar en sådan! Dessutom misstänker jag att de har dämpat dom med en sandwich av asfalt, bly och betong. Brorsan äger en ganska liten Fender-kombo, som är osannolikt tung! Eventuellt innehåller den en rörsockel av gjutjärn också.)

Militant cyklist.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/10 :  16:38:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
U1:
Jasså blir det bygge?
Betänk bara att det blir en rejäl skillnad. StefanB har ju en tråd där lite av problematiken tas upp - det är inte alltid en direkt genväg till perfekt ljud!

ILLY:
Tackar.
Jag fick Musikbörsen för nån vecka sedan och såg en Marshall som lockade. 2500kr med inbyggd DSP för de flesta, vanligaste, justeringarna. Jag har ju iofs en förkärlek till rör men då kostar det över 5000kr.
Det är ett måste att testa runt lite. Skulle vilja låna hem två olika för att testa olika typer och kunna spela själv (och för sina grannar ).
Tack för din input, ILLY!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/10 :  18:36:22  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Hej och hå vad OT detta blev, med gitarrspåret och sånt. Kollade Folkessons sida lite mer efter att jag lagt in länken. Rekommenderas varmt för alla som har minsta intresse av rörförstärkare! Verkar som han platsar i Erik Anderssons liga, vad gäller kunskaper om rör och förstärkarkonstruktioner. Han berättar mycket pedagogiskt om både det ena och det andra under rubriken "Rörljud?"

Militant cyklist.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/11 :  12:43:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Klart intressant att tweaka gitarrförstärkaren.

Jag har testat att göra min signalkabel, Wire One, som gitarrkabel. Klart lyft.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/06/22 :  12:38:37  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Jag tar mig friheten att återgå till trådens huvudämne. Är dina intryck fortfarande de samma av ljudförbättringen?

Jag börjar bli allt mer nyfiken på att prova detta och därmed kunna flytta mina tubetraps till bakre delen av mitt rum. Hur stor är skillnaden mellan att bara ställa upp skivorna löst mot väggen jämfört med att skruva upp dem på reglar?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/06/22 13:03:23
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/22 :  13:29:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej Leo,

Du för oss tillbaka on track!
Skillnaderna är två.
1) Engelholm Audio's dämpväggar suger mer bas (eller egentligen absorberar mer längre ner i frekvens)
2) Ordningssinnet blir tillfredsställt nu när det ser mer städat och ordentligt ut vilket gör att jag njuter av musiken bättre

I mitt fall var likheten mellan ståendes och uppsatta relativt likvärdig även om det blev bättre (~mer) dämpat i uppsatt läge.

I min byggbeskrivning rekommenderar jag att man testar med "lösa" markplattor för att få en grov estimation av hur många man markplattor man vill nyttja. Mellan raderna läser den smarta att det är en viss skillnad på lösa resp uppsatta plattor.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/06/23 :  15:37:08  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
EA:

Har du gjort några "vattenfalls-mätningar" före/efter? (Clio kirrar väl decay?)

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/23 :  16:06:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag hade tyvärr datorstul precis innan jag satte upp dämpväggarna så det blev inga mätningar då.

Nu efter har jag mätt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/06/28 :  22:46:18  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
hej! är på samma fundering som dej o dr kim har gjort. men heter däpmaterialet "markplattor"? Är det det man ska fråga efter hos bygghandeln??

mvh Johan!

Annars mycket trevligt där du bor
Diggar dina högtalare skarpt

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/06/29 :  08:31:09  Show Profile Send celef a Private Message  Reply
jag skulle nog välja skivor med betydligt lägre densitet än "markplattorna" som är för hårda för annat än riktigt låg bas

en kombo av låg och hög desitet vore allra bäst

sound pollution
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/29 :  20:01:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej Datar,

"Markplattor" var det namnet jag fick lära mig på min byggmarknadsplats. Det finns säkert andra namn. Kul att läsa att du tycker om mina högtalare.

Celef:
Ja, det är ett alternativ - kombinera båda varianterna.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2005/01/11 :  12:06:05  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message  Reply
Tjusigt Pär!
Det är precis det här som är hela grejen med "gör det själv". Man kan prova sig fram utan att det kostar skjortan och utmaningen tycker jag är att få det att låta så bra som möjligt med så få medel(pengar) som möjligt.

Jag använde en tunnare variant av markisolering dikt an mot väggen för att ta bort de första reflexerna. Min känsla inombords var att vanlig isolering absorberar för mycket,fast jag kanske var orolig och mådde dåligt i onödan.


http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/11 :  13:30:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tack Magnus,

Ja visst är det kul! Grundiden till hur man bygger fick jag trån DrKim här på forumet. Markplattorna hittade jag. Geldis här på forumet blev utsatt för ett test med- och utan dämpskivorna (iofs endast lutade mot vägg) vilket stärkte mitt egna intryck (då vi tyckte lika).

Nu är det ett nytt rum för min del och ännu ett jobb framför fötterna - att få det att låta bra även i detta rum!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/11 :  15:50:38  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Jätte tjusigt!

Vad kostade markplattorna och vart köper man dem? Vanliga byggvaruhus?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/11 :  15:53:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kostade ca 180 kr för 4 stycken.
Jag köpte mina på Cheapy som är en byggmaknad här i Karlskrona.




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/11 :  18:21:08  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Ok, tack!

Hur stor är luftspalten "bakom" markplattan?

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000