HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY träff i Göteborg 050402....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/04/01 :  23:28:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tja, nu börjar telefonerna ringa, planer smidas, saker packas ner...

Själv är jag väldigt spänd på vad som komma skall, en av årets högtidsstunder är i antågande. Det är dags för årets stora

DIY träff!




Idag har vi städat och börjat sätta upp skyltar och lite prylar började dyka upp redan idag...

Städteamet som kom in och dammsög och dammade av var Hoktuna, Bernt Jansson, Plind, Arcam, Secanbj, Mattiasa, Esl och jag.

Några av städarna





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/04/01 :  23:32:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Lite prylar var det som sagt som hittat in i rummen redan...



Secanbj har börjat ställa in sina högtalare i ett rum och...




... jag hittade Plind med tumstocken i högsta hugg i ett annat






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/01 :  23:53:57  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
ser riktigt roligt ut!

nästa ggn måste nåt sådant fixas i sthlm!!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/02 :  00:03:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är fritt fram Haakan!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/04/02 :  08:15:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja det här kommer att bli riktigt, riktigt roligt!

Haakan, MickeY gjorde ett tappert försök men det föll tyvärr på lokalen.




Ryktet säger att det kanske skall köras med plasma så några musik-DVD'er får nog hänga med också

Är på väg dit nu, skall fixa lite fika åt utsällarna innan jag åker in bara. Frågan är om det inte är ett förklätt bullkalas istället för DIY-träff...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/04/02 :  09:56:07  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Mer bilder.....

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/02 :  10:18:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Städteamet som kom in och dammsög och dammade av var Hoktuna, Bernt Jansson, Plind, Arcam, Secanbj, Mattiasa, Esl och jag.
Då förtjänar ni ett extra TACK, som ställer upp att städa utan att "mamma" säger till på skarpen!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/02 :  12:43:16  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
väntar på bilder

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2005/04/02 :  15:02:40  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Jag har just kommit hem, kunde tyvärr inte stanna längre pga ett väntande kallas. Jag lägger ut lite frestarbilder. Många fotade, många hade seriösa kameror och seriös inställning så denna träff kommer nog att presenteras i detalj Men jag var först.


Lokalerna var tre trappor upp så det var kö till hissen. Det var väldigt mycket grejer som skulle visas idag.



Alla kablar skall kopplas rätt, dämpkuddar och diverse tweaks finjusteras, här har vi Plind på alla fyra.


EALS-3 har kommit till stan och här sätter man in det allra heligaste i sin utdragbara låda.


Och här förklarar en konstruktör sin filosofi kring sitt ljudbyggande, eller något i den stilen.....


Utan att ha lyssnat på allt och efter att bara ha hört det mesta korts stunder så vete katten om inte Plind återigen tar hem priset för ”Best in show”. Här spelade det väldigt bra även detta år och ifjol var det också i hans rum som det bästa välljudet presenterades.



Och tittar vi närmare kanske detta är en del av hemligheten i år, förutom allt akustikmaterial Plind släpat med sig. Detta mina damer och herrar är Kasras försteg och det är nog det mest seriösa jag sett på år och dar. Inget har lämnats åt slumpen verkar det som. Inte nog med att det är välbyggt och välljudande, det är helt klart och snyggt att se på. Jag är stum av beundran




Och slutligen fick jag äntligen höra på EALS-3 innan jag gick för dagen. De drevs av ett synnerligen seriöst rörmonoblocksbygge. Rummet var litet, inga stolar fanns, rörblocken alldeles kalla så jag borde väl inte uttala mig om hur de lät. Men det gör jag ändå, ni får ta det för vad det är. EALS-3 lät lovande. De producerar djuuuup bas och spelade inte på något vis påträngande eller något som sticker ut. Mitt första intryck var att de kanske var lite väl snälla men som sagt, det kommer nog mer grundade uttalanden senare.


Måste slutligen säga att det är otroligt kul att man arrangerar en sådan här träff. Väldigt trevligt att träffa folk, se vad folk bygger, inspireras själv mm. Stort TACK till Er arrangörer.


www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2005/04/02 15:03:37
Go to Top of Page

lyckman
Starting Member

1 Posts

Posted - 2005/04/02 :  17:29:54  Show Profile Send lyckman a Private Message  Reply
Högst trevlig setup signerad AVR7000. Bi-ampade Carlsson OA52.1 ackompanjerade av 2x2x8" subbar. Aktivt delning med digitalt delningsfilter alá Behringer DCX2496.



En halv regnskog gick åt men det var det värt. Ljudet var allt annat än träigt ;)

// Lyckman

Driver Immortal Audio - http://www.immortal.se
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/04/02 :  18:27:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Jag var tvungen att pysa vid 16-tiden för att familjen behövde lagad mat. Jag var glad att jag ändå fick ledigt så pass länge som jag fick.

Kul möte även den här gången. Espresson var stark så att håret reste sig och Illys käk satt som en smäck framåt eftermiddagen. Många fina byggen fanns att beskåda och många återseenden av "bekanta". Det är en jättekick att träffas så här och bara tjöta som mycket man vill. Stort tack till de som verkligen sydde ihop allt så att det fungerade.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/04/03 07:09:32
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2005/04/02 :  19:18:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag är grymt avundsjuk på Er alla. Så mycket kraft det finns i DIY i Sverige.
mer bilder, mer bilder, mer bilder

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/04/02 :  19:23:21  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Såg ni volymkontrollen??
Jag är hypnotiserad och kan inte sluta tänka på magura's makalösa bygge.
Är det ingen som kan lägga upp en bild på den
Den vägde nog ca 2kg med keramiska lager(!) och kontaktmaterial av silverstång, släpsko av berylliumkoppar och en beräknad livslängd på några generationers aktivt användande.
Än en gång en suuperlyckad träff och för er som gick upp kl 5-6 och alla er som slitit hemma med byggen, ett jätte TACK!!

Men den där volymkontrollen... det var det värsta....
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2005/04/02 19:40:25
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/04/02 :  19:49:44  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Då ska vi si...

Så här såg det mestadels ut inne hos oss:



Tux OA12.2 imponerade oerhört! 1,9k hade han givit för ett orenoverat par. Slutsteget med Hypexmoduler verkade även det mkt välbyggt.

Elektroniken:



En close up på Carlssondikanten:



När mina burkar riggades upp såg det ut såhär:



Tyckte inte ljudet klaffade särskilt bra med mina högtalare. Får väl skylla på rummet i vanlig ordning . Basen lät ok när man satt på huk, vilket blev lite tärande i längden. Ner till höger skymtas också Piggens ICE Powerbaserade steg.

Slutligen en bild på ett för mig helt okänt slutsteg (?). Väldigt snyggt dock:



Summa summarum en väldigt trevlig träff! Återkommer gärna och jag bara orkar tota ihop något kul under året som kommer .

//Ekan

Edit: stavfel.

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2005/04/02 19:59:48
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/04/02 :  21:38:48  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Här ligger delarna till den omtalade volymkontrollen utspridda på ett bord.



Här är en av kanalerna.



Det fanns också synnerligen seriösa kondensatorer (polypropylen i olja) i samma rum.



Magura var ansvarig för dessa också tror jag.

Förutom diverse hemgjorda prylar att titta och lyssna på fanns det också lite mjukvara till salu, mycket trevligt minsann. Handfasta tips och hjälp med rör- och högtalar-mätning gavs i samma rum.



Eftersom jag varit med en hel del i diskussionerna runt HFTA så var ett litet snack med JAX en av de planerade aktiviteterna. Trevligt var det att träffas och utbyta lite tankar. För de intresserade kan jag meddela att HFTA låter utmärkt, JAX har lyckats få ihop det på ett väldigt bra sätt. Förstärkaren syns på bänken vid fönstret.



Transformatorerna är från Tango och säkert hade de en rätt stor del i det lyckade resultatet, man kan inte slarva med transformatorerna.

Slutligen stämmer jag in i hyllningarna av dem som gjort träffen möjlig, utan dessa eldsjälar hade det inte varit möjligt att under trevliga och avspända former få träffa så många likasinnade.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/04/02 :  21:47:38  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Nu är man hemma i E-tuna igen!
Tack alla ni som gjorde denna träff möjlig.
(goooa gubbar)
Jag glömde min mattatog nån reda på den?
pm:a mig. Tack på förhand!

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/04/02 :  21:54:10  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message  Reply
Haha! Inte första träffen där det glöms matta. :)

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/04/02 :  22:49:22  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Tack alla ni som var där, för en lyckad dag!

Alltid skoj att få ett ansikte på er. Överlag kan jag säga att ALLT lät bättre än förra året. M a o: lyckat val av lokaler, bra jobbat!

En man som förtjänar ett extra tack för sina uppoffringar är zix, som jag härmed nominerar till officiell Hifi-Barista. Tack för kaffet och marängerna, båda får utan tvekan högsta betyg.

(har plockat isär Pavonin nu, men hittar inte något som påminner om bränd säkring. Fasen också, får leta vidare och se om jag hittar några mer kåpor som kan lossas. Utan en frukost-latte så kommer jag inte klara morgondagen)

Dimitris delningsfilter var nog de vackraste jag någonsin sett. Kasras försteg var också något i hästväg, precis som volymkontrollen esl nämnde.

Slutligen, MatsT, jag glömde tacka för skjutsen.
Tack så mycket, det var till stor hjälp!


Militant cyklist.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/04/02 :  22:57:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ja HFTA:an som JAX har knåpat ihop lät mycket bra så bra att jag ställde mig i kön direkt då jag fick höra den trots att den var kall. Det som imponerade mest var att man kunde köra den med en cdspelare utan försteg .

Hela träffen var lyckad allt från zix som svängde ihop espesso på löpande band ILLYs käk till alla andra trevliga som man pratade med.... om bygge, teknik och musik.

Tack för ett trevligt resesällskap till Nicks och U1 som gjorde resan lätt och trevlig, hoppas att du kom hem utan problem Nicks.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/02 :  23:49:14  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Alla som hört EALS,

Kan ni ge era intryck. Om någon ej skriver dem i tråden går det bra att PM:a. Är i byggstart av dem och vill ha alla åsikter innan man börjar till veckan.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/03 :  00:09:25  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Får man fråga vad det var för lokal ni var i?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/03 :  00:21:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
HELT JÄKLA SANSLÖST !

Jag hoppas att det här blir en återkommande händelse som med lite tur växer sig lagom stor. Var stolta grabbar !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/04/03 :  07:08:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Får man fråga vad det var för lokal ni var i? undrar fisksmiskarn.

Vi var i outhyrda lokaler som hade varit EPA:s var det huvudkontor? Jag är inte säker på om det var Enhetsprisaktiebolaget, ni vet varuhuset som sålde skräp. I Eskilstuna där jag växte upp fanns ett EPA-varuhus som lades ner någon gång på 70-talet.

Man fick en härlig retrokänsla, mycket var orginal sedan 50-talet, tidigt 60-tal.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/03 :  09:30:51  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Tack alla hjälpsamma som lät mig springa runt och testa mina högtalare på dv anläggningar. Hade ju lite tidspress så det fick bli en egorunda i början. Förutom det så var det trevligt att träffa alla "känningar" man inte mött, det ska definitivt inte bli den sista gången.

Huktuna.
Tackar för transporten och sällskap.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/04/03 :  09:35:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja vilken dag det var!
Och vilket kaffe!!!!

Illy, HiFi-barista är klockrent och redan fixat ser jag.

Jag och Zalve delade på min kamera och vi har många, många bilder men tyvärr lite tid just nu. Bilderna kommer nog att börja komma upp framåt kvällen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/04/03 :  12:25:39  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
Det var trevligt! Tack till arrangörerna!

markih
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000