HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 HFLS-1 og matchende stativ
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/16 :  14:10:28  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
Helt tilbake i januar så bestemte jeg meg for å bygge et par HFLS-1 høyttalere. Dette etter å ha søkt rundt etter rimelige monitorer en god stund. Den relativt billige konstruksjonsprisen og at det var en velutprøvd konstruksjon gjorde at valget falt på HFLS-1. Jeg bestemte meg tidlig i byggeprosessen for også å prøve å bygge et par stativer tilpasset for HFLS-1.

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/16 :  14:11:58  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
Oppkutting

Det hele startet i begynnelsen av januar. Jeg kjøpte inn en 19mm MDF plate:


Byggetegninger må man jo ha:


Mange timer senere var alle bitene kappet.


Prøveoppsett av delene med tvinge:


Close up:


"Arbeidsbenken":
Go to Top of Page

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/16 :  14:12:41  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
Storm

Midt under bygget herjet en storm her på sørkysten av Norge. Døra til boden jeg jobbet i blåste rett av:


Close up:


Uten dør ble det fort kaldt. En varmeovn kom til unsettning:


Her er referansespilleren min i High-end klassen som jeg hørte på under bygget :
Go to Top of Page

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/16 :  14:13:35  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
Sammensetting

Jeg begynte å sette sammen fire L'er:


Close up:


Enda en close up:


Her har jeg prøvekjørt litt med overhåndsfresen:


Sammenliming av L'ene. Jeg hadde ikke nok tvinger, så jeg brukte noen bokser fulle av skruer for å presse:
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2005/03/16 :  15:26:27  Show Profile Send l99_man a Private Message  Reply
Ser ju hur kul ut som helst! Det är ju inte utan att man blir lite byggsugen när man tittar på bilderna...

Ni fick tydligen en släng av stormen i Norge oxå

/Martin
Go to Top of Page

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/16 :  15:29:21  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
Ja det blåste ganske friskt

Edited by - uggedal on 2005/03/16 15:29:50
Go to Top of Page

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/16 :  17:15:34  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
Utfresning

Her har jeg begynt på utfresningen av frontbafflene. Det begynner å bli støvete:


De to frontbafflene med utfresning og forsenkning:


Close up på diskanthålet:


Close up på basshålet


Her har jeg frest ut mønsteret på baksiden av frontbafflene. Du kan også se to bassrefleksrør fra Biltema som avløpsrør skal tres inn i:


Close up:
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/16 :  17:59:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nyfiken på stativens utformning...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2005/03/16 :  18:37:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vilket bra repotage!!

Heja Norge

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Mathis
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/03/17 :  07:22:28  Show Profile  Visit Mathis's Homepage Send Mathis a Private Message  Reply
Bra bildetråd. :) Hvordan blir finishen?

If you didn´t like Primus before, you probably still wont...
Go to Top of Page

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/17 :  12:27:35  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
Liming av bakplate

Her blir en av bakplatene limt på under trykk av to tunge verktøykasser:


Og en tvinge:


Resultat av liming og skruing av bakplate:


Her har jeg satt i islagsmuttere for bassrefleksrøret:


Her kan du se at jeg var litt uheldig med at fresen tok tak og kjørte i gal retning. Men det vil ikke ha noen betydning når bassrefleksrøret er på:


Her har vi fått satt inn en "ny" dør etter stormen:


For å være 100% sikker på at kassen blir tett så fuget jeg alle skjøter innvendig med Sikaflex silikon:
Go to Top of Page

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/17 :  12:33:26  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
Zalve: Jeg kommer snart med bilder på hvordan stativene blir . er ikke helt ferdig enda..

Mathis: Jeg klarer ikke å velge mellom hvit lakk eller finering. Begge har sine fordeler og jeg sykes begge er fine.

Edited by - uggedal on 2005/03/17 12:35:26
Go to Top of Page

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/17 :  13:39:51  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
Demping med bitumen

Var på Mekonomen og kjøpte inn 4 bitumenplater:


Og kjøpte kost og kontaktlim på Biltema:


Så kuttet jeg bitumenen opp i passende biter med en skarp kniv:


Her er den ene kassen ferdig:


Close up:


Begge kassende ferdig dempet med bitumen:


Her er litt Akustilux dempemateriale som jeg skal bruke:
Go to Top of Page

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/17 :  13:47:15  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
DIY internkabling

Jeg begynte å lage en internkabel med å flette cat5 trådpar. Tre par som har lik twist rate flettes sammen:


Så flettes 5 av de sammen til en ferdig kabel:


Close up:
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/19 :  12:28:00  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Snyggt arbetat "uggedal" !!

// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/19 :  17:42:39  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
Begynnelse på stativer

Her har det foregått en del kutting:


En del spillbiter blir det:


Deler til to stativer:


Fra en annen vinkel:
Go to Top of Page

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/19 :  18:50:18  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
Sammensetting av stativer

Her er fire stykker skrudd og limt sammen. Jeg brukte en gammel subkasse og verktøykasser til presse:


Fra siden:


Bunnplaten blir limt og skrudd på:


Fra en annen vinkel:


Forfra:


Close up. Her blir det en del pussing:
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/19 :  19:25:14  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
äntligen stativ! det har vi väntat på :D

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/19 :  22:51:23  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
Pussing av stativer

Her er det høyre stativet pusset ferdig:


Et bilde fra andre siden:


Litt nærmere:


Man kan se store forskjeller mellom det ferdigpussede stativet og det upussede:


Føttene:


Close up:

Edited by - uggedal on 2005/03/19 22:53:54
Go to Top of Page

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/20 :  11:31:49  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
Stativene blir ferdige

Da jeg skulle slå inn islagsmuttere (med skruer i så skal de fungere som regulerbare spikes) i bunnplaten på det ene stativet så sprakk den tvers over . Lim og tvinger over natten ordnet det, men for å være helt sikker bestemte jeg meg for å sette på en bunnplate til på hvert stativ. Denne gangen slo jeg inn islagsmutterene før jeg skrudde fast platen. Her limes den nye bunnplaten på et av stativene:


Jeg valgte å fylle stativene med blåsesand. Det gikk med nesten en og en halv av disse sekkene:


Ett stativ med ny bunnplate og ett uten:


HFLS-1 mangler bare pussing, sparkling og finish:


Fra siden:


Bakfra:


Fra motstatt side:


Vekt på sandfylt stativ:


Vekt på sandfylt stativ med uferdig HFLS-1 oppå:


Fra en annen vinkel:
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/20 :  13:47:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
STABILT!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/20 :  14:30:48  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
Ja de er ikke så veldige ustødige
Go to Top of Page

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/27 :  00:23:59  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
Sparkling og tetting av skruehull

For å tette skruehålene bestemte jeg meg for å bruke tokomponents epoxylim blandet med sagspon:


Jeg brukte fint MDF støv sammen med epoxylimet:


Her er alle hullene på bakplaten tettet. Nå er det bare og la det tørke og pusse ned:


Close up:


Her er noen skruehull ferdig nedpusset og noen står til tørking. Jeg lot alle hullene tørke i 24 timer for å være sikker på at de hadde stivnet helt til buns før jeg begynte å pusse:


Ferdig pusset så er epoxylimet bedre enn sparkel i mine øyne. Det synker ikke, og det er lett å påføre:


Close up på ferdigpusset skruehull:


Som man kunne se på de andre bildene så har jeg nå avrundet fronbafflene:


Grunnen til at jeg ventet med denne utfresningen var at jeg først ville sparkle skjøten med sideplatene for å få en helt perfekt avrunding:


Close up:


Jeg har nå bare et par skruehål igjen før jeg kan tenke på sluttfinishen. Etter å ha innsett hvor utrolig nøye jeg må sparkle og pusse for å få det fint med lakkering/mailing av høyttalerene har jeg nå bestemt meg for å finere de.
Go to Top of Page

RODA
Member

409 Posts

Posted - 2005/03/27 :  16:57:51  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Fint!!!

Har du bestemt deg for finer?

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

uggedal
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/03/27 :  18:46:14  Show Profile Send uggedal a Private Message  Reply
RODA: Jeg har bestemt meg for at det blir finer, men ikke helt hvilken type det blir enda. Jeg tar det jeg får tak i bare det er lyst får å si det sånn. Uansett kommer jeg til å male de hvite først. Dette for å se hvor bra finishen blir, og slik at jeg ikke trenger å finere de med en gang. Noen lag med grunnmaling under fineren har vel ikke noen negative effekter?
Go to Top of Page

RODA
Member

409 Posts

Posted - 2005/03/27 :  18:49:41  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Tror det er OK så lenge ikke limet til fineren reagerer med malingen du bruker?

R
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000