HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Johnb´s system
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2004/05/28 :  04:29:09  Show Profile Send JohnB a Private Message  Reply
Det börjar bli hög tid att även jag delar med mig, vi börjar med en helhetsbild

Sedan har vi signalkällan som är ca en månad gammal, det är en Opera Audio Reference 2.2 med digital volymkontroll

som jag kör direkt in i monoblocken som är ett par Audion Sterling

Cd och förstärkare

Det hela är ihoppkopplat med Eichmann Express Six och Kimber 8TC samt Jorma till stärkarna.

Nätkabel till cd spelaren

Slutligen högtalarna ett par Revel Performa M20

Jag har även försökt göra små akustikförbättringar bla "tavlan" bakom racket som består av 95mm Gullfiber samt denna basfälla även den i Gullfiber

Hur låter då detta, enligt mig mycket bra, det senaste tillskottet cd spelaren är precis inspelad och trivs ihopp med förstärkarna som även dom är nya(begagnade). Jag hade mina farhågor om att förstärkarna på ca 40 watt som ersatt en Perreaux 200ip på 200 watt inte skulle klara av att driva högtalarna, men det har visat sig gå alldeles galant. Det som i dagsläget inte är bra är placeringen, dels så står högtalarna lite för nära ihopp samt att den högra högtalaren nästan ståre intryckt i hörnet. Här hjälper dock basfällan till genom att åtmintone marginellt ta bort överdriven basenergi.
Jag tycker mig ha hittat komponenter som tillsammans bildar en välljudande enhet, Revelarna kan bli lite ljusa och kliniska med fel grejor men min elektronik ser till att så aldrig blir fallet.

Det här med rör är förövrigt bland det bästa och roligaste som hänt anläggningen.

Edited by - JohnB on 2004/05/30 22:47:08

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/28 :  05:46:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Detta ser trevligt ut... Kan tänka mig att det låter trevligt också.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/05/28 :  08:23:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det skall verkligen bli roligt att följa denna tråden!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/28 :  09:19:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mmmmmm.... Rör!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/05/28 :  11:45:27  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Det här ser lovande ut Mera
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/05/28 :  19:26:58  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Detta ser MYCKET lovande ut! Audion Sterling PP, men vad är det för lampor? Knappast så stora EL34 va? Var finns skönheterna att avnjuta (så att jag kan komma med skåpbilen och hämta upp dem )?

Vänligen

//Rördåren Ekan

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/05/28 19:27:26
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/29 :  02:31:02  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Som sagt, lovande!!

Bravo
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/29 :  08:38:24  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Fler som har rörgrejor, kul!

Rören känner jag igen, det är KT90. Jag har sådana själv och de känns lätt igen på den spetsiga toppen. Consonance-spelaren har också fått mycket beröm och verkar intressant. Jag antar att du har högtalare också?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/30 :  22:44:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag har bara lyssnat på ett par Revel stativare. Det var i BEst Sounds rum på HighEnd04. Dessa lät underbart. Med detta påbrå så borde ditt system låta trevligt!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2004/05/30 :  22:49:54  Show Profile Send JohnB a Private Message  Reply
Mr Ekan, det stämmer som Mats T säger det är KT90 rör, i det här fallet ifrån Jugoslavien
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/05/30 :  23:33:20  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Snygga högtalare. Ser precis ut som mina, jag gillar körsbär. Jag kommer ihåg att du tipsade mig om de där stativen för länge sedan (det var väl du?!), men det slutade med att jag byggde egna stativ som blev riktigt bra! Ska lägga upp en bild på mitt system när jag skaffat bra kamera, bilköp har satt stopp för kameran för tillfället.

Edited by - Snutten on 2004/05/30 23:34:47
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/05/31 :  00:43:55  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Snacka om att man blir sugen på rör igen

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/05/31 :  01:09:44  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Mycket läckert men gör dig själv en tjänst, låna hem några trevliga försteg och prova. Med intill visshet gränsande sannolikhet blir det bättre än att köra cd´n rakt in i stegen
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/05/31 :  23:13:52  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
JohnB, vad är det för nätkabel till din cd?, är det DIY?
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/06/02 :  07:18:51  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Väldigt snyggt

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/06/02 :  11:08:27  Show Profile Send sker a Private Message  Reply
Ser ut att vara ett mycket trevligt system Var själv mycket nära att köpa ett par Revel M20 för ett par år sen, mycket trevlig högtalare
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2004/06/02 :  21:44:20  Show Profile Send JohnB a Private Message  Reply
Snare2- Nätkablarna köptes i Singapore och är ett inhemskt fabrikat, dyrt blev det då jag köpte två stycken samt förgreningsdosa med sladd.

Jag får ta tillfället i akt att tacka för alla fina ord, jag känner mig fn mycket nöjd men kommer med största sannolikhet att bli "tvungen" att byta högtalare till sensommaren då vi köpt hus med ett betydligt större vardagsrum än nuvarande.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/06/04 :  01:08:11  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ett tips är att testa med lite högre placering av högtalarna, tex lägga ngt under stativen eller testa ett högre stativ. Byggde egna stativ som är dryga 70 cm höga och det blev klart bättre än med lägre stativ tycker jag. Hade oxå en del problem med basen med mina gamla stativ, den blev helt enkelt för dominerande och otydlig.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/06/04 :  21:46:10  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Gör Plattan under cd stor nytta? jag antar att den kommer från ATACAMA.. har jag rätt?
Har själv aldrig provat ( Kör med granit istället) men vart sugen att testa då den är relativt billig (900:-?)
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2004/06/05 :  23:16:21  Show Profile Send JohnB a Private Message  Reply
Snare2- Jag har levt med underlägget till cd-spelaren (Atacama)i ca 8 år så jag minns inte hur stor skillnaden var när jag skaffade den. Tidigare hade jag ett Soundstyle rack och misstänker att den gjorde större nytta där än på nuvarande Skilfing.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000