HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Korsun V8i
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/23 :  02:10:25  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Att dessa apparater med OLIKA namn ska vara totalt identiska är inte troligt. De är de inte allt som oftast, de får de inte vara då företagen köper "patent" det är oftast lite kosmetiska skillnader någon lite designmässig förändrig eller annan färg på något grej. Det är vad OEM tillverkning brukar handla om...

Vad de som försöker sprida negativa rykten om bla. dessa Kinatillverkade Hifi apparater är att de tydligen verkar utgå från att de ska vara sämre! Vad är anledningarna till detta? Finns det rimliga skäl att tro att de är sämre? Det kan visst vara lite olika matchning av komponenter också, men behöver de nödvändigtvis vara till det sämre?

Tycker de som korkat uttalar sig med negativa åsikter själva ska bilda sig en uppfattning om produkterna samt även företagen (då vissa antyder tvivelaktiga firmor) och inte uttala sig förrän de vet av egen erfarenhet. De om något orsakar negativ ryktesspridning.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/05/23 02:12:30
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/23 :  10:26:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Mangew: Jag har inget emot Kinesiska saker, skulle själv kunna tänka mig sånt, då det passar min ekonomi, MEN läs inlägget från Nurfen.
quote:
nurfen skriver:
Nu ska vi se, har hittat bilder på Red Rose Music Affirmation - likheten är ju inte bara slående, den är EXAKT!

och så tittar du på de röda områdena på bilderna. Nu säger jag inte att skillanden på utförandet gör det troligt att prisskillnaden skall vara så stor.
Men modellerna är INTE EXAKTA och då är det ryktesspridning att säga det.

Kan man inte bara vara nöjd med att man har gjort ett bra köp/kap ?

Eller vill alla ha stora journalistpriset för att ha avslöjat att firmor tjänar pengar på att sälja kinesisk/oem hifi dyrt ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/05/23 :  12:15:01  Show Profile Send AKA a Private Message  Reply
Där volymkontrolls pinnen har kontakt med kortet i mitten på förstärkaren skiljer det sig också mellan bilderna.
Endast den nedre bilden har en liten grej bakom.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/05/23 :  12:43:17  Show Profile Send nurfen a Private Message  Reply
Sorry, tyckte de såg identiska ut..

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2004/05/23 :  13:22:04  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Hej Nurfen !

Har du möjlighet att beskriva ljudet lite mer ? Typ, är den analytisk/mjuk, varm/kall, tillbakalutad/framfusig ?
Jag är inne på en V6i och skulle uppskatta en liten recension.

//Hobbes
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/23 :  14:35:30  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
mangew:
quote:
Kan för allt i världen inte förstå varför vissa ska sprida rykten om att det som finns i Kina bara är kopior. Vad tjänar ni på det?

Mitt retoriska svar är:
Jag kan för allt i världen inte förstå varför dom som köpt kina-pruodukter måste sprida rykten om att deras 1/4 prissatta produkt är exakt samma västerländska? Vad tjänar ni på det?

Och vad är det ni blir upprörda för? I ursprunget hävdas att produkten är EXAKT samma. Pac hittar 3 punkter som inte är alls samma. Zalve tar till pedagogik och ringar in skillnaderna. Det är väl bra att det blir klarhet i att det skiljer sig minst på 3 punkter.

Vissa av er frågar vad "vi tjänar på; det". Mitt svar är trovärdighet. Vi (i detta fall Pac) påpekar att förstärkarna inte är exakt samma.

ninja:
Alla måste tänka före dom skriver. Pac verkar minst ha studerat bilderna nogrannt och lagt fram 3 punkter på skilnader som han ser.

LydMekk:
Kritiskt? Påpekande om direkt felaktigheter ("exakt samma") är inte samma sak. Vänd istället på det. Det verkar vara mycket "Halleluja" om kinenisk hifi från dom som har köpt dessa produkter.
Och ang din konkreta fråga - Nej, vi har inga connections å beskytte.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio

Edited by - Zalve on 2004/05/23 16:01:27
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/05/23 :  14:46:45  Show Profile Send nurfen a Private Message  Reply
epkpeng,
Så långt jag kunde se var det exakt likadant - men efter att ha sett vad Pac och Zalve uppmärksammat så har jag ändrat uppfattning.

Tycker vi tar och droppar ordet "exakt" nu eftersom jag har ändrat det i inlägget..

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/23 :  15:19:10  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
quote:
Mitt retoriska svar är:
Jag kan för allt i världen inte först#229; varför dom som köpt kina-pruodukter m#229;ste sprida rykten om att deras 1/4 prissatta produkt är exakt samma västerländska? Vad tjänar ni p#229; det?

Och vad är det ni blir upprörda för? I ursprunget hävdas att produkten är EXAKT samma. Pac hittar 3 punkter som inte är alls samma. Zalve tar till pedagogik och ringar in skillnaderna. Det är väl bra att det blir klarhet i att det skiljer sig minst p#229; 3 punkter.

Vissa av er fr#229;gar vad "vi tjänar p#229; det". Mitt svar är trovärdighet. Vi (i detta fall Pac) p#229;pekar att förstärkarna inte är exakt samma.


De produkter som är namnsatta med samma namn som i väst är exakt samma produkter till 1/2 och i vissa fall ännu billigare pris. De produkter som inte har samma namn men till utseende och troligen funktion är inte exakt samma, de kan de som jag påpekat flera gånger inte vara av kända skäl. Men de behöver absolut inte vara sämre, det finns gott om ex. på OEM tillverkning där de mindre namnkunniga är minst lika bra som de dyrare kända. Det PAC hävdar kan man inte se på bild, inte allt och definitivt inte det han antyder. Man kan helt enkelt inte säga exakt vad som är lika och som skiljer förrän man har två förstärkare bredvid varandra och i detalj kan gå igenom dem.

Vad gäller trovärdighet, denna har HF tappat för länge sedan. Det finns inga skäl längre att tro att detta är ett fritt forum utan påverkan från Svenska handlare eller fritt från personliga intressen. Jag kan inte förstå varför ni är så rädda att trådar som rör detta ämne måste låsas, trådar som handlar om detta ämne lämnas ringa intresse, trådar som handlar om detta ämne absolut måste ifrågasättas, som ex. i denna. Vad är syftet och vinningen? Sunt förnuft borde få råda, vi som köpt produkter från Kina vet att det är grymt bra grejer till attraktiva priser. Vi behöver inte sprida rykten att det ska vara identiska produkter(jag iaf vet att de inte är så) Det räcker med att få reda på att produkterna håller vad de lovar och definitivt kan mäta sig och i många fall gå om betydligt dyrare inhemska produkter.

Jag har fått många PM med frågor angående kinesisk Hifi, tror många är mindre angelägna att offciellt uttrycka sitt intresse för denna fina Hifi som säljs billigt från Kina pga. den styrning som råder. Har även fått uttryckt intresse för handlare att importera Hifi från kina.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/23 :  15:37:21  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
quote:
Man kan helt enkelt inte säga exakt vad som är lika och som skiljer förrän man har två förstärkare bredvid varandra och i detalj kan gå igenom dem.

Äntligen! Precis vad jag vill komma till. Bra Mangew.

quote:
kan inte förstå varför ni är så rädda att trådar som rör detta ämne måste låsas, trådar som handlar om detta ämne lämnas ringa intresse, trådar som handlar om detta ämne absolut måste ifrågasättas, som ex. i denna.

Just nu är det du som drar upp paralleller och infekterar med konspirationer, vad vi är rädda för osv. Pac gjorde ett inlägg och ifr#229;gasatte bl.a. ordvalet "exakt samma".

Vad menar du med:
quote:
tr#229;dar som handlar om detta ämne lämnas ringa intresse

Menar du att jag och Pac M#197;STE engagera oss i kinaprodukttr#229;dar?

M#229;nga har redovisat intryck, gjort bildrepportage och visat upp sina kina-prylar. Ni som köpt har f#229;tt lägga fram vad ni tycker, precis som alla andra som köpt n#229;n produkt fr#229;n vilket-land-som-helst. Vill ni ha särbehandling?

quote:
Har även fått uttryckt intresse för handlare att importera Hifi från kina.

Vad menar du med sista meningen? Ordet "för" i "för handlare" begriper jag inte.

Att du tycker vi har l#229;g trovärdighet är beklagligt. Att vi ifr#229;gasätter (extrema) p#229;st#229;enden är mao väldigt viktigt för att bygga upp förtroendet igen.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/23 :  16:41:54  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
quote:

Just nu är det du som drar upp paralleller och infekterar med konspirationer, vad vi är rädda för osv. Pac gjorde ett inlägg och ifr#229;gasatte bl.a. ordvalet "exakt samma".

Vad menar du med:



PAC gjorde ett inlägg, det var att inbjuda till diskussion utan tvekan vilket nu har blivit i denna tråd. Allt det som hade synpunkter på och antytts kan definitivt inte urskiljas eller verifieras att det verkligen är så genom de bifogade bilderna. Exakt samma är fel ordval, vilket den som la de ordvalet ändrat. Det finns andra ordval som är lika i mening som passar bättre.

'För' - helt enkelt en felskrivning som kan tolkas in i sammanhanget till det som det skulle vara - 'från'



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/23 :  18:56:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja där ser man, lite studier av upplagda fotografier gör att jag inte är trovärdig och att jag baktalar importprodukter? Det var en konstig slutledning och ytterligare ryktesspridning.

Det enda som borde betyda något för oss är ju ljudet ur produkterna och inte var de kommer ifrån. Kina producerar idag merparten av all konsumentelektronik som finns i världen. Det är klart att de kan bygga bra grejor!

Så, nurfen; frågan på allas läppar nu är hur låter den?




För de som inte ser mina iaktagelser ovan så gör jag som Zalve, kolla på de inringade delarna av fotona nedan.

Red Rose


Korsun V8i


Det är väldigt små skillnader och trafon och det uppe i vänsterkanten kan bero på vinklar som bilderna tagits i, skillnader i upplösning på bilderna eller vad som helst. De behöver inte vara skillnader. Men precis som Mangew säger så är det omöjligt att avgöra hur lika de egentligen är.

Jag var i Kina i förra veckan och har en del kul grejor i kameran som jag hoppas få tid till att publicera framöver. Kina är ett fantastiskt land!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/05/23 :  19:42:53  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Bara för att jag kan....;) är det bara jag som ser skillnad på volympoten ? Den ena verkar sakna motor. Även det främre kortet som Pac inringat har flera skillnader än utpekat. Intressant att leka "finn fem fel" även om det saknar betydelse, för mig iaf.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/05/23 :  21:04:18  Show Profile Send Mullansson a Private Message  Reply
Ok, det intressanta är väl ändå om man kunde jämföra hur de låter. "Exaktheten" i utseendet spelar väl mindre roll, men man kan kanske känna att man gjort ett bättre "klipp" om man köpt sig en exakt likadan förstärkare som RRM:s 60 000-kronors Affirmation.

När det gäller Pac's och Epkpeng's kommentarer så är det väl helt rätt att ni tar upp felaktigheter i påståendet om att de var exakt lika, men samtidigt känns det lite märkligt att de enda kommentarerna ni har om Kina-importerna är negativa, eller i alla fall lätt tolkas som sådana. Då förutsätts liksom även ett påstående enl. ovan att vara negativt menat.

Ja, kom igen nu nurfen. Upp med lite mer kommentarer om ljudet, jämför gärna lite med det du hade innan, vad det nu kan ha varit.

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/05/23 :  21:36:42  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Thor nr.1 och nr. 45 är INTE exakt samma, men bägge är Thor Eller ... ?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/23 :  22:37:40  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Mullansson:
Enda kommentaren om kinaimport är negativ? I denna tråden har vi påpekat en skillnad. Jag sökte i arkiven och hittade dessa trådar där jag är positiv och uppmuntrar den typen av inlägg (bildrepportage och hårdvarurecensioner) om kina hifi.

Länk 1
Länk 2
Länk 3
Länk 4

Att jag inte är inne i ALLA kina-tr#229;dar och skriver "va kul" och "va fint" är det väl knappast ni efterfr#229;gar!??

Eller jag kanske inte förstår vad du menar?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/23 :  22:48:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
När det gäller Pac's och Epkpeng's kommentarer så är det väl helt rätt att ni tar upp felaktigheter i påståendet om att de var exakt lika, men samtidigt känns det lite märkligt att de enda kommentarerna ni har om Kina-importerna är negativa, eller i alla fall lätt tolkas som sådana. Då förutsätts liksom även ett påstående enl. ovan att vara negativt menat.


Tjenare Mullansson,

tack för ditt inlägg! Nu börjar jag förstå varifrån påhoppen kommer. Vare sig jag eller Pär är det minsta negativa till Kinaprodukter. Vi vill bara inte att HiFiForum.nu skall bli HiFiImportforum.nu så några fler samköp blir det inte. Det kan ju i och för sig "tolkas" som att vi inte "tycker om produkterna" om man vill, men det är fel.

Vi vill skydda HiFi-intresset och utveckla det snarare än att lära oss import-tarifferna från tulllverket och vilken transportör som är billigast...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/05/23 :  23:04:09  Show Profile Send Joakim F a Private Message  Reply
Vore det då inte bäst att skriva in i reglerna att import & gruppköp från kina tillåts ej..

Edit, stavningen

Edited by - Joakim F on 2004/05/23 23:04:51
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/23 :  23:18:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nameless,
det handlar inte om Kina eller Japan eller Korea eller... Det handlar om import i den skalan som skett i allmännhet.

Vi är inte ett "här behandlas allt"-forum, vi är ett HiFi-forum och det vill vi fortsätta att vara.

Hur kan vi förtydliga paragraf 10, har du några förslag?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/05/23 :  23:30:44  Show Profile Send Joakim F a Private Message  Reply
Ja, det är väl en svår balansgång. Import av Hifi handlar ju ändå mycket om just, Hifi. Iom med att det kommer upp många trevliga bildreportage och recensioner.

Det är bara lite lustigt angående gruppköpen/import, någon startade en tråd och undrade om det var något nytt gruppköp från kina på gång. Bara någon timme senare låstes tråden. Jag PM:ade och frågade varför man var så snabb med det, det står ju faktiskt i reglerna att gruppköp/import är tillåtet. Jag fick till svar att trådskaparen hade inte frågat om lov att starta ett gruppköp. Jaha, ok.. Trådskaparen hade endast frågat om det var något på G.

Så jag önskar att reglerna kunde förtydligas ytterligare. Det blir lättare för oss alla. (Nej, jag har tyvärr inga bra förslag för tillfället.)

(Jag kom just på att det inte är tillåtet att diskutera moderaternas beslut. Men jag tog det som ett exempel bara, för att man lättare ska förstå vad jag menar)
Edit, stavningen..

Edited by - Joakim F on 2004/05/23 23:34:40
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/05/24 :  00:44:56  Show Profile Send Mullansson a Private Message  Reply
Epkpeng:
Jo visst har du gjort en del inlägg i Kina-trådarna men det har snarare kännts som ett försök att återvinnade förtroendet efter debatten om låsningen av import-trådarna och missnöjet som följde därefter. Men jag hoppas naturligtvis och börjar alltmer tro att jag tänkt i fel banor ang. detta.

Pac:
quote:
Vare sig jag eller Pär är det minsta negativa till Kinaprodukter. Vi vill bara inte att HiFiForum.nu skall bli HiFiImportforum.nu så några fler samköp blir det inte. Det kan ju i och för sig "tolkas" som att vi inte "tycker om produkterna" om man vill, men det är fel.

Vi vill skydda HiFi-intresset och utveckla det snarare än att lära oss import-tarifferna från tulllverket och vilken transportör som är billigast...

Jag tror dig, och förstår vart ni vill komma med forumet. Dock, när det gäller Hifi-intresset kan man lungt påstå att det knappast minskat i och med möjligheterna till kinaimport. Aldrig förr har väl BRA (enligt de som handlat iaf) ljud, varit så lättillgängligt (sett ur ett ekonomiskt perspektiv).


Känns som att den här diskussionen är, eller iaf borde vara avslutad. Ta gärna bort mitt inlägg om ni så önskar, fick ju inte med så mycket om Korsun-bildernas vara eller inte vara, som var ämnet för tråden.

mvh Mullansson
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/24 :  06:48:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Mullansson:
quote:
Men jag hoppas naturligtvis och börjar alltmer tro att jag tänkt i fel banor ang. detta.


Det har du. Som sagt, godsaker från Kina är på gång...

Nameless:
Kommer du på något så kom gärna tillbaks till mig eller Epkpeng direkt. Vi uppskattar hjälpen att bli bättre.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/24 :  08:30:39  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Visst är det små skillnader mellan RR och Korsun ungefär som mellan två årgångar av ex Amplifix. Jag tror faktiskt inte att det är större i just detta fallet.

MEN det är viktigt att veta att OEM tillverkning med annan logga ofta innebär lite mer av specialkomponenter som skräddarsytts för det företaget. Då kan ju det inhemska "originalet" faktiskt vara betydligt sämre. Det är viktigt att tänka på just detta.

Hoppas nu att svenska handlare inte stoppar huvudet i sanden utan gör rejäla prisjusteringar samt upprätthåller en hög servicenivå för då kommer inte detta med privatimport att vara något större problem. Som det är nu så småler man ju lite när någon påstår att ex en Arcam, Rega, Naim eller något är prisvärd vid 10-15kkr när det finns sådana här monster som Korsun eller billigare och kanske bättre alternativ att privatimportera.

Som någon klok redan konstaterade i en annan tråd: Världen krymper mer och mer för varje år

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/24 :  08:37:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
quote:
Nameless,
det handlar inte om Kina eller Japan eller Korea eller... Det handlar om import i den skalan som skett i allmännhet.

PAC> Är inte rörgruppköpen som sker med jämna mellanrum ett typiskt exempel på import vi INTE vill se på hififorum?

.....de tar mina kunder


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/24 :  09:37:58  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Nameless:
Bra du frågar! I mitt PM fick du mer svar än det du lägger fram. Jag berörde storleken men även ansvaret. Ansvaret som är direkt avhängigt storleken på köpet.

Mullansson:
Aj det var allvarligt. Jag tycker hifi är jättekul på alla sätt och vis. Det inkluderar även bilder på kina-hifi. Jag tror mer om er medlemmar än att ni skulle börja tycka om mig bara för att jag skriver "fina bilder" i en tråd om kina-hifi... Jag känner att du har varit inne i fel tankebanor om mig.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/05/24 :  11:08:44  Show Profile Send Joakim F a Private Message  Reply
quote:
Nameless:
Bra du frågar! I mitt PM fick du mer svar än det du lägger fram. Jag berörde storleken men även ansvaret. Ansvaret som är direkt avhängigt storleken på köpet.

Sant. Men bara för att det första gruppköpet var i 100tkr-klassen så betyder det inte att resten måste vara så maffiga, inte sant? Och då ser jag inte längre några större problem med import/gruppköp från kina (eller var man nu vill handla ifrån). Man kanske skulle skriva in en max-summa i reglerna om storleken på summan är ett problem svårt att hantera?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000