HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 JonasV
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/05/11 :  18:20:10  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Jag heter Jonas Viklund och har försökt att bygga en hemmabio med bra ljud och mångsidighet på ett kostnadseffektivt sätt.
En annan viktig sak var användarvänligheten pga. min frus handikapp.
Hon har Alströms syndrom och blev därför blind vid 16 års ålder.
Hon är glad för vår fina anläggning och kan använda den utan större problem dock föredrar hon sin bärbara CD-stereo som hon är van vid.
Oftast ligger hon i sovrummet och lyssnar och för att hon skall få glädje av hemmabion har jag kopplat in en Multizone där.
Bilder kommer senare när jag framkallat rullen...

Här är en presentaion av anläggningens olika delar:

Pre/Pro: Meridian 561.

Tuner: Denon TU-S10 den bästa Denontuner som Hifiklubben säljer.
Jag lyssnar ofta på radio och uppskattar kvaliteten på mottagningen.
Den håller samma klass som Denons finaste produkter, alltså ingen plast här! Trippelskärmad, IF-Wide/Narrow, Radiotext,mm.

Kassetspelare: Pioneer CT-W606DR. Dubbelkasset med autoreverse och inbyggt digitalfilter. Duger bra när vi skall spela något av våra ca. 200 band varav många är från 80-talet.

Laserskivspelare: ELP LT-1XRC. LP-spelare som utnyttjar fem laserstrålar, första i Sverige och införskaffad för min frus skull.
Också en gammal dröm. Programmerbar och har fjärrkontroll, lika lätt att använda som en CD-spelare. Kombinerar CD'ns och Vinylens fördelar.

Skivrengörare: VPI HW-16,5. Vacuumrengörare som vi fick på köpet av skivspelaren.

CD-Växlare: SONY CDP-CX455. Deras största modell som kan spela MP3-skivor. Har kanske inte det bästa ljudet med är enkel att använda och ett bra sätt att återupptäcka gamla skivor.

DVD-spelare: Denon DVD-2200 "regionsfri". En mellanmodell med stöd för SACD och DVD-A, MP3-funktionen är dock under all kritik med klumpig menyhantering, så där kör jag uteslutande med CD-växlaren.

VCR1: JVC HR-DVS3. MiniDV och SVHS ET kombi som fått bra betyg i test. Inbyggd digitalisering, koppla bara Firewire till datorn.
Nicam, Jog & Shuttle, fläkt, enkel kopiering och spelning av MiniDV.

VCR2: Philips VR210. Monovideo som min fru tycker är lätt att använda.

SAT: Force D-Master 1145S. Enkel och bra digital satelitmottagare med optisk utgång.

TV: Funai 32A-5128. Bredbilds 32" Bra och billig TV som dock saknar NTSC-mottagning.

HTPC: Dator för film, musik och spel. Celeron 2,6GHz, 480GB HD, DVD-ROM, CD-brännare BenQ 52x/32x/52x, Grafik ATI Radeon 9600, Ljud Hercules Digifire.

Förstärkare: Vincent SP-996 till fronthögtalarna kommer snart en till centern också.
Cambridge P500 till Surroundhögtalarna.

Stereomöbel: 160cm x ca70cm x 60cm. Med fyra gummihjul och gjord i oljad Ek av Ottossons Möbelsnickeri i Ekhagen utanför Jönköping.
Plats för 9 enheter.

Fronthögtalare: Audiostatic DCI-LT.

Center: Dali C1000 "Blueline".

Surround: Dali R1000 "Blueline".

Subwoofer: Dali SWA-12. 12" sluten låda driven av ett 120watts slutsteg. Kopplad med en 5m hemmagjord kabel av ELFA's finaste delar.

Kablar: Det mesta billiga från Vivanco och Clas Ohlsson, digitalkabeln från sattelitmottagaren är dock en Supra Trico Coax.
Högtalarna fram är kopplad med Clou Cable 101 T.

Allt är kopplat genom hemmabion utom bilden från DVD'n som använder SCART, för det blev S/V genom S-videoutgången.

Jag tycker det är en fantastisk anläggning, man kan göra nästan allt med den och det med bra kvalitet, klart över medel.
Vad som har plats för förbättring är högtalarna och sladdarna främst.
Men det kommer...

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2004/12/17 08:23:08

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/11 :  19:41:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Låter trevligt,,, Vi ser framemot bilder.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/05/11 :  20:22:27  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Laserskivspelaren låter ju helball

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/05/11 :  22:35:07  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Laserskivspelare låter hur häftigt som helst! Ska bli kul att se bilder på den!

www.linnforum.se
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/05/12 :  00:23:59  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Tack vare tacksam hjälp från Tifosi som besökte mig med digitalkameran ikväll får jag upp några bilder redan nu!


Helhetsbild.


Laserskivspelaren.


Och med öppen lucka.


Tuner + förstärkaren.


Denon DVD-2200 "regionsfri".


VCR1(JVC HR-DVS3) + Kassetspelaren + CD-växlaren.

Hoppas bilderna duger för dom togs innnan jag fick upp halogenlampan.
Snygg bänk va det är ett beställningsjobb men kostade bara 6000:-
Före den var apparaterna staplade på varandra, inte att rekommendera.

Om ni har några frågor kring Laserskivspelaren är ni välkomna.
Jag är ägarrepresentant för Sverige så det är min plikt.
Stevie Wonder har haft en länge, så ni vet
http://www.elpj.com
Här är deras hemsida.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/05/12 :  01:32:15  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Huga, det var inte lite pengar för den skivspelaren...

Hur står den sig i jämförelse mot andra skivspelare, som typ en Linn LP12 (som jag helt osökt kom att tänka på... )?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/05/12 :  01:45:24  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Som sagt var har vi en test att vänta i Hifi & Musik där den har gått en fight mot Clearaudios värsting Master Reference med en mångdubbelt pris på 229000:- exklusive pickup för 60000:-
Mats Meyer-Lie har lånat Laserskivspelaren under tre veckor och jag fick överlämna den personligen i Täby för han är en mycket upptagen person.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2004/05/12 01:50:19
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/05/12 :  02:08:10  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Nu en fråga om någon har ett tips för CD-växlaren:
Tifosi hjälpte mig med inställningarna i Denon AVC-A11SR så den optiska kopplingen till växlaren skulle fungera men det funkar fortfarande inte med MP3-skivorna.
Jag har ett tiotal skivor jag gillar och det fungerar så bra med alla bitrates, varför kinkar den sig när 44,1KHz samplingsfrekvens ändå är vanligast?
Önskar jag slapp gå tillbaka till analogt för ljudet verkar faktiskt renare när man slipper CD-växlarens DAC

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2004/05/13 02:56:05
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/12 :  02:16:23  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Skall bli intressant att se resultatet på laserskivspelaren, men vad tycker du själv om den "JonasV"?

Bravo
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/05/12 :  03:26:36  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Jag har ju hunnit få en del erfarenhet efter att ha använt den några månader och jag tycker det är en mycket prisvärd maskin, och då räknar jag inte med att jag lyckats förhandla ner priset nästan 30%.
Det är ett tekniskt underverk; för det första är inte LP-skivor anpassade för att läsas med laser som CD-skivorna, så att Finial Technologies som dom hette då lyckades lösa problemet för nästan tjugo år sedan när CD tekniken låg i sin linda är smått fantastiskt!
CD-bommen gjorde att deras framgång drog ut på tiden för marknadskrafterna ville ta död på Vinylen, men nu är LP-försäljningen på uppgång så det finns kanske hopp för laserskivspelaren.
Den är prisvärd tycker jag för efter 20 millioner dollar i utvecklingskostnader har dom nästan halverat priset, sedan Japanska ELP Corporation tagit över utvecklingen.
Det har sålts lite mer än tusen apparater så bara utvecklingskostnaden ligger på ca. 160.000:- kr per maskin.

När jag först stoppat in min nyinköpta Heifetz/Hendl-skiva så greps jag av realismen; transienter och tonomfång är inte begränsat av massan i en vanlig pickup. Trots att jag inte hade särskilt högupplösta högtalare märktes det att källan avslöjade detaljer som inte hörs i en vanlig skivspelare, inte heller hördes det någon kontaktdistorision (skrapljud) utan ljudet liknade mer SACD eftersom spelaren är analog och fri från brus.
Nu är det inte bara superlativer jag kan komma med.

Efter att ha lagt en förmögenhet så kände jag stor frustration då allt damm på skivorna hördes tydligare, så man bör följa rekommendationen att rengöra skivorna noggrant.
Den kan också bete sig avigt mot skivorna:
Den klarar att spela skivor som är trasiga om man pusslar ihop bitarna men den kan ge upp på tillsynes felfria skivor, rådet är att försöka igen om man får ett felmedelande.
Det mest frustrerande är att från att LP-skivorna har betett sig som ett pålitligt och fysiskt medium så börjar den bete sig som en modern dator, ett under av användarvänlighet men så ger den upp i tid och otid och spottar ut sig ett felmedelande!
Jag är dock så fascinerad av inovativ teknik och den har kvaliteter som får andra vinylsvarvar att verka som rena stenåldern så jag är villig att förlåta den när den felar.
Och när min blinda fru på eget intiativ spelar på den så vet jag varför jag köpte den

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/05/12 :  23:44:08  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag är också nyfiken på hur den står sig mot de bästa vanliga skivspelarna så det skall bli intressant att läsa vad HiFi & Musik har att säga

- Jag fann denn länken: http://www.smartdev.com/LT/laserturntable.html
där det finns recensioner och då speciellt en ny sådan skriven av Michael Fremer i Stereophile

Det är helt klart att den är prisvärd: Michael Fremers Simon Yorke Design S7 spelare med arm kostar mer än 20'000 $ alltså storleksordningen 50% mer....eller Rockport för 80'000 $

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/05/12 23:47:45
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/05/13 :  02:51:30  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Som lite kul fakta:
Om ni observerar på den grafiska bilden över nålen på Smartdev-sidan så läser Laserskivspelaren blott 0,1mm under toppen på spåret.
Alltså över där den vanliga pickupen slitit vilket bidrar till högre kvalitet på ljudet. Det är inte konstigt om den ställer stora krav på skivorna då.

Chefen Sanju Chiba skrev till mig när jag var nyfiken att dom bara är 12 anställda honom inkluderat.

Som tack för en bra affär så skickade jag en present till honom och jag fick 3 singlar med Japansk dansmusik som hans mor haft i sin ägo, för att jag tidigare frågat om han kunde leta upp intressant Japansk musik åt mig.

Jag har läst den där Stereophile-rescensionen nästan 3 veckor innan den kom i tryck, fast det är en hemlis

Det måste säkert vara den enda Vinylspelaren med kylflänsar
Slut på faktarutan:

Tack för din respons eliot, den var efterlängtad!
Jag har gått på nålar hela dagen sedan jag skrev min egen rescension.
Trodde ni skulle ge större respons, jag har varit rätt dålig på att utrycka mig och förstå människor när jag var yngre och jag tyckte den var så välskriven att jag skulle ta det stora retorikpriset.
Tar mig på alldeles för stort allvar gott folk

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/05/13 :  03:38:55  Show Profile  Reply
Laserskivspelare! Det var något nytt för mig alltså, vad blir nästa pryl tro, en pickup till dvdn

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/13 :  04:05:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Snacka om gadget...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/05/13 :  08:23:59  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Roligt att läsa dina användarerfarenheter av skivspelaren, det är nog en sådan manick som är vad som kan få mig att börja spela LP, om den är så bra som det verkar. Vinylljud med fjärr!!

Rejäla golvhögtalare du har(!), inte så vanligt att man ser dem här på lite dyrare (subjektivt begrepp jag vet men...) system. Hur kommer det sig att du valde just dem?

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2004/05/13 08:24:17
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/05/13 :  09:57:46  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Det finns skivspelare med bättre ljud men dom är betydligt dyrare.
Jag klagar inte, för mig var skillnaden enorm när man är uppvuxen med över 30år gammal Luxor Vinyl-transistorradiokombi och vad som följde med ett paket/rack-system från Pioneer för ca 9000:-

Om högtalarna:
Efter att bara ha ägt bärbart och microstereoanläggningar så ville jag ha stora rejäla doningar med riktig bas.
Vi har också saknat bil till för några veckor sedan så enda provlyssningen har varit på US Audio i Jönköping som förevisade några Wharfedale drivna av Harman Kardon. Blev inte imponerad allt lät mono, ingen soundstage överhuvudtaget.
Köpte dock min Oelbach 5m till Zone 2 där.
Sedan hängde jag på Audioreview och lusläste rescensioner.
Jag gillade Hifi-klubbens utbud och det mesta i mitt system kommer därifrån och köpt online.
Hatar att kompromissa men var tvungen att få ut så mycket av dom ca. 24000:- jag hade att spendera på högtalare som möjligt.
Var trött på pakethögtalare och var villig att ha andra till frontarna för mestadels stereolyssning.
Så antingen ett par mindre snabbare typ B&W 603 S3 eller Cerwin-Vega V-15F.

Jag valde den senare för den skulle ha nya förbättrade element och dess broder LS-15 hade fått bra kritik i Hifi & Musik.
Dessutom har dom högre känslighet och djupare (26Hz) i basen.
Och jag ville ha kul!
Jag betalade 9000:- kronor för dom ohörda...
En av högtalarna var dock transportskadad med spräckt filter så jag har kört i mono (vänster högtalare) under 3 månader, tills jag fick prova mina B&W 601 S3'or.
När jag fick lyssna på CW'n med min reciever Denon DRA-1000 så blev jag förälskad och grannarna tvingade mig ändå att sätta basen på lägsta volym, annars börja dom dunka i de tunna väggarna i vår förra lägenhet.
Det var ingen frekvens som stack ut och dynamik- och transienthanteringen var det bästa jag hört tills jag besökte Tifosi nyligen.
Dom var så snälla och glada/engagerande så jag ser på dom med kärlek!
Det enda som kan få mig att byta upp sig är att jag skulle bli stormrik eller för att man vill höra mer detaljer i musiken.
Kringutrustningen tillåter det
Men jag känner mig nöjd som det nu är.
Nu säljes dom av Hifiklubben för 5000:- kronor bara.
Jag tar gärna emot tips på alternativ, nytt eller begagnat


Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2004/06/16 01:39:00
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/05/19 :  23:10:38  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Äntligen har jag uppgraderat till mer upplösta högtalare.
Det blev elektrostaterna Audiostatic DCI-LT.

Dom går ända från 28Hz till 21000Hz men kan låta ganska tunna.
Men jag uppskattar deras milda klara ljud.
Och dom var inte för svåra att ställa in.
Som demoexemplar fick jag 30% avdrag på priset vilket var överkomligt.
Så nu hoppas jag att högtalarna skall ge mer rättvisa åt min övriga utrustning.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/05/21 :  19:50:49  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
JobasV skrev:
quote:
Det enda som kan få mig att byta upp sig är att jag skulle bli stormrik eller för att man vill höra mer detaljer i musiken.
Kringutrustningen tillåter det

- det var för en vecka sedan

Du ville också "ha stora rejäla doningar med riktig bas" och det är väl just det Audiostatic inte har även om jag kan hålla med att man lätt faller för elektrostater.
Här är en bild på Audiostatic DCI-LT



- och här finns en beskrivning: http://www.hifilink.dk/nyheder/Nyhed.asp?NyhedsID=307

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/05/21 :  20:12:37  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Dom var ju hur läckra som helst

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/05/21 :  20:33:02  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Jag får råd med dom tack vare att jag slutar att röka.

Så här har jag anpassat högtalarna till rummet och systemet:
Vänster ES är nära en sidovägg och något invinklad.
Höger ES är bit bort från en bakvägg och invinklad.
Subben inkopplad upp till 60Hz, basen höjd +2dB.

Effekten är en tydlig stereobild och att "plattheten" försvinner från ljudet. Basen lagom kraftfull och tydlig. Dom övre registren är klara och ofärgade. Högtalarna försvinner nästan helt.
Som dom stod förut vart stereobilden ojämn men man kunde ändå få dom att försvinna helt om man stod på rätt ställe.
Sammanfattningsvis anser jag mig ha löst placeringsbekymmren och fått en jämn bas också!

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/05/21 :  20:53:21  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Du behöver inte förklara Dig - här lever vi alla på "krita"

Nu får Du ta en ny bild på hela systemet

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/05/21 20:55:24
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/05/24 :  22:14:02  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Här kommer ett par hyggliga bilder på högtalarna med mitt system.


Inne i sovrummet skymtar även en av B&W 601 S3 på VM Acoustic stativen.

Bilden är vriden för att rymma hela högtalaren och syns lite oskarpt.

Tack till Tifosi för att ha lånat av sin tid!

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2004/05/24 23:45:27
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/24 :  23:06:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Lite hjälp med att bla snurra på bild

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/05/24 :  23:41:58  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Tack så hjärtligt Admin. Pac!
Fixa bilder brukar inte ställa till några problem för mig, men eftersom vi surfar på min frus dator som är lånad av Syncentralen så har vi varken FTP eller Bildredigeringsprogram.

Vad tror ni om högtalarna?
ES'er med hög WAF eller hur
Dom tar liten plats men bjuder på ett sjutusan till upplösning och dynamik!

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2004/05/25 :  08:18:35  Show Profile Send Tifosi a Private Message  Reply
Mästerfotografen har varit i farten igen ;-)
Jag är helt hopplös på att ta bilder. Det verkar inte bara bero på kameran då jag inte kunde ta några bra bilder med jobbets 20000:- Canon heller.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/29 :  02:33:06  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Gillar det här jag. Till skillnad från min fru så tycker jag att anläggningen skall synas.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000