HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sub eller högtalare? NY Ide ? ? ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/16 :  07:35:37  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag som vill bygga nu =)

Nä blir de bygge blir det till hösten =)
men jag har ännu inte lyckats komma fram till vad jag ska bygga =)
Ni har varit supersnälla med tips och råd

men jag vill ha mer snäääälllllla

Det har lixom vuxit ur min budget, så jag måste välja
iaf just nu ... att jag bygger en nu utesluter inte att jag bygger det andra senare typ nästa år ...

Det började med att jag skulle bygga med 15" tums bas
i en sub, det alternativet ser ut som en 180/200 liters isobariklåda
portad/kanske inte...

http://www.ljudia.se/pdf/271010.pdf

För att bygga detta behöver jag låda ca1000 plus substeg ca2500
så tot på ca3500 pix




Sen kom vi fram till annat alternativ med andra element
det blev inte en sub utan en 3.vägs högtalare
på 30L portad??

Det här alternativet skulle kunna bli dyrare

Jag har det här
bas
http://www.d-s-t.com/peerless/data/850136.htm
Diskant
http://www.d-s-t.com/peerless/data/811827.htm

Fick förslaget att köpa till mellanregister
http://www.d-s-t.com/peerless/data/850108.htm

det skulle betyda att =)
låda 500-1000pix
mellan 1000 pix
delning 1500 uppåt

ca3500pix



Nåt sånt??



Har kommit fram till ett till x-empel som jag funderat på
och det skulle innebära att jag behåller
dom som dom är fast jag bygger om dom x-tremt mycket
med stag och avgränsningar




så ser dom ut nu ...

men kanske som under??




Kan man använda en vanlig bashögtalare som slavbas?
Tänkte då på att använda dom 15" som sitter
den nuvarande konstruktionen som slavbas eftersom jag kan väldigt lite om dom ....

Har hört att det skulle kunna fungera men att det skulle bli svårt att räkna ut ...


tips/råd?

Det skulle kosta ungefär lika mycket men vilket alternativ är bäst ljudmässigt??

Skissa gärna en bild det vore kul

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/04/20 09:51:35

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/04/17 :  11:14:09  Show Profile Send matson a Private Message
Hej Mikael!

Det är ju omöjligt att ge råd om vad som skall byggas, då det är 2 helt olika saker.

Behöver du en sub, så bygg en sån. Peerless har trevliga element för inte så mycket pengar. CSX-10an i en 100 liters låda och avstämning runt 20 Hz är inte alls dum.

Att dra igång ett trevägsbygge är ju en betydligt krångligare affär. Börja med att fundera på om det verkligen är värt att bygga en helt egen konstruktion, eller om det finns något på nätet som verkar välkonstruerat.
Att göra en helt egen konstruktion innebär att du måste bygga testlådor och montera elementen. Därefter MÅSTE du få frekvens, fas och impedans uppmätt. Sen börjar räknandet och det är inte helt trivialt om du inte gjort det förr.

Jag avråder från att starta med en egen konstruktion.

Förlåt om det verkar trist, men risken är stor att resultatet inte blir bra(oavsett hur fina elementen eller lådan är).

Mitt tips är att du bygger 2 stycken basmoduler med csx-10an. Sen när ekonomin har återhämtat sig och du är sugen på att bygga igen, kan du bygga ett par stativare som skall spela ihop med basmodulerna.

Förstärkar och filter, beror ju helt på vad för utrustning du har i nuläget(har du en hemmabioreciever kommer du undan en del problem).

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/04/17 :  11:27:12  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
15"-aren är enligt min mening inte lämplig i en portad låda. Välj ett annat element eller bygg matsons förslag med 2 lådor med en 10a i varje.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/17 :  19:48:00  Show Profile Send esl a Private Message
Hej!

Tycker att du börjar med en sub så kan du satsa på ett par riktigt bra monitorer sedan. Fördelen med att dela bort basen från en liten monitor är att den låter renare och tål betydligt mer effekt om man vill leka biograf.

Jag gillar ju dipolbas så mitt lådval hade ju inte blivit så komlicerat

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/18 :  19:37:00  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Det är ju omöjligt att ge råd om vad som skall byggas, då det är 2 helt olika saker.

Behöver du en sub, så bygg en sån. Peerless har trevliga element för inte så mycket pengar. CSX-10an i en 100 liters låda och avstämning runt 20 Hz är inte alls dum.



Skulle man ju kunna göra fast jag har ju dessa 15"
Hur mycket kostar ett par csx-10??

jag har med hjälp från Olle här på forumet och fått fram att med 15" tummaren
kan man bygga 200Liter sluten isobarik låda en låda då ....
som bilden ....

quote:
Att dra igång ett trevägsbygge är ju en betydligt krångligare affär. Börja med att fundera på om det verkligen är värt att bygga en helt egen konstruktion, eller om det finns något på nätet som verkar välkonstruerat.
Att göra en helt egen konstruktion innebär att du måste bygga testlådor och montera elementen. Därefter MÅSTE du få frekvens, fas och impedans uppmätt. Sen börjar räknandet och det är inte helt trivialt om du inte gjort det förr.

Jag avråder från att starta med en egen konstruktion.

Förlåt om det verkar trist, men risken är stor att resultatet inte blir bra(oavsett hur fina elementen eller lådan är).



Du tror inte de finns någon här som gjort nåt med dom
elementen jag siktade på att använda?
har fått en del hjälp när det gäller den här ritningen oxå
då ifrån Martin här på forumet
tips om element o så

quote:
Mitt tips är att du bygger 2 stycken basmoduler med csx-10an. Sen när ekonomin har återhämtat sig och du är sugen på att bygga igen, kan du bygga ett par stativare som skall spela ihop med basmodulerna.

Förstärkar och filter, beror ju helt på vad för utrustning du har i nuläget(har du en hemmabioreciever kommer du undan en del problem).



Det låter intressant, kan tänka mig att det skulle bli riktigt bra ljud i såna lådor
Tror det blir svårt att motivera ett sånt köp med tanke på vilka element jag har sen tidigare

Men tack för tipsen Matson




quote:
15"-aren är enligt min mening inte lämplig i en portad låda. Välj ett annat element eller bygg matsons förslag med 2 lådor med en 10a i varje.



Fast om jag bygger en sluten låda?
200 liter sluten isobarik??


quote:
Hej!

Tycker att du börjar med en sub så kan du satsa på ett par riktigt bra monitorer sedan. Fördelen med att dela bort basen från en liten monitor är att den låter renare och tål betydligt mer effekt om man vill leka biograf.

Jag gillar ju dipolbas så mitt lådval hade ju inte blivit så komlicerat


Hejsan
jag såg dom riktigt häftiga
200Liter sluten isobarik då?

Tack för tipset

MVH

Micke

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/04/20 :  10:36:07  Show Profile Send matson a Private Message
Nej, det är ingen mening med att använda dina 15-tummare som slavbasar. Slaglängden är alldeles för kort. Det enda du kan göra med dom är dipol alt. sluten låda. Trots att dom är stora så går det inte att spela starkt med dom(pga slaglängden), utan det enda du får är en stor låda som inte går särskilt djupt eller tål några stora ljudtryck.

Sälj dom billigt!(tyvärr)

Välj ut en färdig konstruktion och bygg sedan den.

Mvh
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/20 :  14:34:45  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message


quote:
matson Nej, det är ingen mening med att använda dina 15-tummare som slavbasar. Slaglängden är alldeles för kort. Det enda du kan göra med dom är dipol alt. sluten låda. Trots att dom är stora så går det inte att spela starkt med dom(pga slaglängden), utan det enda du får är en stor låda som inte går särskilt djupt eller tål några stora ljudtryck.

Sälj dom billigt!(tyvärr)

Välj ut en färdig konstruktion och bygg sedan den.



MM börjar tröttna på dessa element

men kolla på dessa värden

grön 572L/20,05hz isobarik
blå 291,7L/0,71Qtc isobarik




grön skulle innebära en låda på ca (60x60x180cm)plus ben 20cm



För det förslag du hade tycker jag låter klart oki
2st lådor med peerles 10"

Men även om jag köper från han du tipsade om
1500 plus frakt
har jag 2000 kvar till låda och nån sorts steg
kan kanske plocka fram nån 1000ing till
men .........


har du något x-empel på en färdig konstruktion man skulle kunna använda sig av??


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/20 :  14:58:18  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Den graf du visar tar nog inte hänsyn till slaglängden, elementen skulle bottna långt innan de försökte återge 20Hz!

Sälj skiten och köp nytt, som Peerless 850146 eller 831727!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000